uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 3 i art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 354/83 z dnia 1 lutego 1983 r. dotyczące udostępnienia do wglądu publicznego historycznych materiałów archiwalnych Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 1 , w szczególności art. 9 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (EWG, Euratom) nr 354/83 ma na celu zapewnienie, aby dokumenty o wartości historycznej lub administracyjnej były przechowywane oraz w miarę możliwości udostępniane publicznie. W tym celu ustanawia ono dla każdej instytucji Unii, w tym Europejskiego Banku Centralnego (EBC), obowiązek tworzenia archiwów historycznych i udostępniania ich do wglądu publicznego na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu po upływie 30 lat od daty utworzenia danego dokumentu.
(2) Przyjmując niniejszą decyzję, EBC korzysta ze swojego prawa do prowadzenia swoich archiwów historycznych oraz zarządzania nimi bez deponowania materiałów archiwalnych w Europejskim Instytucie Uniwersyteckim, oraz ustanawia przepisy wewnętrzne niezbędne do stosowania rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83. Celem tych przepisów wewnętrznych jest wprowadzenie w życie zasad prowadzenia i udostępniania do wglądu publicznego archiwów historycznych EBC, z należytym uwzględnieniem specyfiki instytucjonalnej EBC.
(3) Artykuł 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83 definiuje pojęcie "materiałów archiwalnych instytucji Wspólnot Europejskich". Biorąc pod uwagę zarówno wysoce zintegrowane struktury, w których działa EBC, tj. Europejski System Banków Centralnych (ESBC) i Eurosystem, jak i przekazanie EBC funkcji przez organy, które pracowały na rzecz dokończenia budowy unii gospodarczej i walutowej (UGW), archiwa EBC należy rozumieć jako mające szerszy zakres niż określony w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83. Po pierwsze, zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, obejmują one wszystkie dokumenty dowolnego rodzaju, niezależnie od ich nośnika, które zostały sporządzone lub otrzymane przez EBC lub krajowe banki centralne (KBC) w ramach wykonywania zadań ESBC i Eurosystemu, niezależnie od tego, czy są one w posiadaniu EBC, czy KBC 2 . Po drugie, obejmują one wszystkie dokumenty dowolnego rodzaju i nośnika, które zostały sporządzone lub zostały otrzymane przez Komitet ds. Badań nad Unią Gospodarczą i Walutową (zwany dalej "Komitetem Delorsa"), Komitet Prezesów Banków Centralnych Państw Członkowskich Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (zwany dalej "Komitetem Prezesów"), Europejski Fundusz Współpracy Walutowej (EMCF) i Europejski Instytut Walutowy (EIW), i są w posiadaniu EBC.
(4) Artykuł 23 ust. 3 zdanie drugie decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/2 3 upoważnia organy decyzyjne EBC do udostępniania opinii publicznej dokumentów należących do archiwów EBC przed upływem 30-let- niego okresu. W dniu 7 maja 2019 r. Rada Prezesów EBC podjęła decyzję o udostępnieniu opinii publicznej dokumentów pochodzących z Komitetu Delorsa lub otrzymanych przez ten komitet i przekazanych EBC w 2005 r. z Banku Rozrachunków Międzynarodowych, który był gospodarzem większości posiedzeń tego komitetu. W dniu 23 stycznia 2020 r. Rada Prezesów EBC podjęła decyzję o udostępnieniu opinii publicznej dokumentów, które zostały sporządzone lub otrzymane przez Komitet Prezesów, EMCF i EIW i które znajdują się w posiadaniu EBC. Niniejsza decyzja wprowadza w życie te decyzje Rady Prezesów, a przedmiotowe dokumenty zostaną podane do wiadomości publicznej po ich odtajnieniu poprzez nadanie klauzuli "EBC-PUBLIC", niezależnie od upływu 30-letniego okresu.
(5) Artykuł 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83 uznaje, że wyjątki mogą być stosowane nadal do całości lub części dokumentu po upływie 30-letniego okresu, jeżeli spełnione są odpowiednie warunki ich stosowania, i odsyła w tym kontekście do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1049/2001 4 . Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 nie ma zastosowania do EBC, wyjątki od zasady publicznego udostępniania dokumentów o wartości historycznej lub administracyjnej wynikają z decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/3 5 . Artykuł 4 ust. 6 decyzji EBC/2004/3 stanowi, że w przypadku dokumentów objętych wyjątkami dotyczącymi prywatności lub interesów handlowych wyłączenia mogą nadal obowiązywać po upływie maksymalnego okresu 30 lat. W przypadku dokumentów objętych innymi wyjątkami określonymi w art. 4 decyzji EBC/2004/3 wyłączenia mogą obowiązywać przez okres maksymalnie 30 lat, chyba że Rada Prezesów EBC wyraźnie postanowi inaczej.
(6) Z uwagi na fakt, że dokumenty należące do archiwów EBC i związane z wykonywaniem zadań ESBC i Eurosystemu są również przechowywane przez KBC, które mogą chcieć upublicznić takie dokumenty w ramach własnych archiwów historycznych lub zostać poproszone o przekazanie ich osobie trzeciej, takiej jak krajowe archiwum historyczne, wewnętrzne zasady niezbędne do stosowania rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83 muszą również być skierowane do krajowych banków centralnych. Ponieważ KBC stanowią integralną część ESBC i Eurosystemu, nie kwalifikują się one ani jako państwa członkowskie w rozumieniu art. 6 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83, ani jako strony trzecie w rozumieniu niniejszej decyzji. EBC i KBC powinny ściśle współpracować w celu zapewnienia spójnego i starannego przetwarzania archiwów historycznych EBC w ramach ESBC i Eurosystemu.
(7) Dokumenty należące do archiwów EBC mogły zostać przekazane przez KBC osobie trzeciej, takiej jak krajowe archiwum historyczne, przed wejściem w życie niniejszej decyzji. W takich przypadkach KBC powinny zapewnić, aby te osoby trzecie nie mogły podawać takich dokumentów do wiadomości publicznej przed upływem okresu 30 lat. Ponadto, jeżeli EBC jest w posiadaniu takich samych dokumentów jak te przekazane osobom trzecim, KBC zapewniają, aby takie osoby trzecie upubliczniały po upływie 30 lat tylko takie z tych dokumentów, które zostały przez EBC odtajnione do poziomu "ECB-PUBLIC". Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy zapisaną w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 18 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej krajowe archiwa historyczne i inne krajowe organy publiczne są zobowiązane do działania w dobrej wierze, aby zapobiec przedwczesnemu udostępnianiu dokumentów archiwalnych EBC lub udostępnianiu dokumentów niejawnych.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 EBC jest zobowiązany do udzielania osobom, których dane dotyczą, informacji na temat przetwarzania dotyczących ich danych osobowych oraz do poszanowania ich praw jako osób, których dane dotyczą. EBC powinien jednak zrównoważyć te prawa z celami archiwizacji w interesie publicznym zgodnie z przepisami o ochronie danych.
(9) W art. 16 ust. 5 lit. b) i art. 19 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1725 przewidziano wyłączenia od, odpowiednio, prawa osoby, której dane dotyczą, do informacji i prawa do usunięcia danych w celu przetwarzania danych do celów archiwalnych w interesie publicznym, w zakresie, w jakim prawa te mogą uniemożliwić lub poważnie utrudnić osiągnięcie celów tego przetwarzania. Co do zasady prawo do informacji nie powinno mieć zastosowania w szczególnym kontekście archiwów historycznych EBC, ponieważ EBC byłby zobowiązany do podjęcia niewspółmiernie dużego wysiłku w celu dostarczenia informacji na temat przetwarzania po udostępnieniu do wiadomości publicznej jego archiwów historycznych. Niemniej jednak właściwe jest, aby osoby, których dane dotyczą, były informowane o możliwości publicznego udostępnienia ich danych osobowych jako części archiwów historycznych EBC w tym samym czasie, w którym są one informowane o operacjach przetwarzania, w odniesieniu do których ich dane osobowe zostały pierwotnie zebrane. Ponadto prawo do usunięcia danych zasadniczo nie powinno mieć zastosowania w szczególnym kontekście archiwów historycznych EBC, biorąc pod uwagę rozmiar i częściowo fizyczny charakter archiwów EBC oraz charakter archiwizacji w interesie publicznym, o ile usunięcie danych osobowych zawartych w archiwach EBC podważyłoby ważność, integralność i autentyczność archiwów historycznych EBC i w związku z tym mogłoby poważnie utrudnić osiągnięcie celów archiwizacji w interesie publicznym.
(10) Art. 25 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725 umożliwia EBC ustanowienie odstępstw od praw, o których mowa w art. 17, 18, 20, 21 i 23 tego rozporządzenia, w zakresie, w jakim prawa te mogą uniemożliwić lub poważnie utrudnić osiągnięcie celu archiwizacji w interesie publicznym, a odstępstwa są niezbędne do realizacji tego celu. Przyjmując niniejszą decyzję, EBC przewiduje odstępstwa od praw, o których mowa w art. 17, 18, 20, 21 i 23 rozporządzenia (UE) 2018/1725, z zastrzeżeniem organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń wymaganych na mocy art. 13 tego rozporządzenia. Udzielenie dostępu do danych osobowych, jeżeli wniosek osoby, której dane dotyczą, nie zawiera konkretnych informacji na temat przetwarzania, którego dotyczy wniosek, może wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku lub być praktycznie niemożliwe, biorąc pod uwagę wielkość archiwów historycznych EBC. Sprostowanie, usunięcie lub ograniczenie przetwarzania danych osobowych naruszyłoby integralność i autentyczność archiwów historycznych EBC i naruszyłoby cel archiwizacji w interesie publicznym. W należycie uzasadnionych przypadkach niedokładnych danych osobowych EBC może jednak podjąć decyzję o dodaniu dodatkowego oświadczenia lub adnotacji do odpowiedniego dokumentu. Powiadomienie o każdym sprostowaniu, usunięciu lub ograniczeniu przetwarzania danych osobowych może wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku lub być praktycznie niemożliwe. Ponieważ dane osobowe stanowią integralną i niezbędną część archiwów historycznych EBC, przyznanie prawa sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych zawartych w archiwach EBC uniemożliwiłoby osiągnięcie celu archiwizacji w interesie publicznym.
(11) EBC nie udostępnia publicznie dokumentów zawierających szczególne kategorie danych osobowych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/1725, danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i przestępstw, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725, lub danych osobowych dzieci poniżej 13 roku życia. Biorąc pod uwagę dużą liczbę dokumentów i niskie prawdopodobieństwo istnienia dokumentów zawierających szczególnie chronione dane osobowe o wartości administracyjnej lub historycznej, publiczne udostępnienie takich dokumentów prowadziłoby do znacznego opóźnienia, a tym samym poważnie utrudniłoby proces archiwizacji. Motyw 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 stanowi, że rozporządzenie to nie powinno mieć zastosowania do przetwarzania danych osobowych osób zmarłych. Ponieważ w większości przypadków EBC nie jest w stanie ustalić, czy osoba, której dane dotyczą, zmarła, jako dodatkową gwarancję należy ustalić, że okres na otwarcie dokumentu historycznego EBC zawierającego takie wrażliwe dane osobowe zgodnie z art. 10 i 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725 lub danych dotyczących prywatności i integralności osoby fizycznej zgodnie z art. 4 decyzji EBC/2004/3 ustala się na sto lat po utworzeniu tego dokumentu.
(12) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 05 października 2022 r. EBC wdrożył zalecenia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(13) W art. 23 ust. 3 zdanie drugie decyzji EBC/2004/2 wprowadza się zmiany w celu wyjaśnienia, że dokumenty należące do archiwów EBC są swobodnie dostępne dopiero po upływie 30-letniego okresu zgodnie z niniejszą decyzją, chyba że organy decyzyjne postanowią skrócić ten okres, na przykład w przypadku dokumentów, które zostały sporządzone lub zostały otrzymane przez Komitet Delorsa, Komitet Prezesów, EMCF i EIW, i znajdują się w posiadaniu EBC, lub wydłużyć ten okres - na przykład w przypadku indywidualnych posiedzeń Rady Prezesów, w przypadku gdy ocena poszczególnych przypadków przeczy założeniu, że niezależność procesu decyzyjnego Rady Prezesów nie jest już zagrożona po 30 latach,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.198.30 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2023/17 (2023/1610) ustanawiająca archiwa historyczne Europejskiego Banku Centralnego i zmieniająca decyzję EBC/2004/2 |
Data aktu: | 28/07/2023 |
Data ogłoszenia: | 08/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 28/08/2023 |