a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (EWG, Euratom) nr 354/83 ma na celu zapewnienie, aby dokumenty o wartości historycznej lub administracyjnej były przechowywane oraz w miarę możliwości udostępniane publicznie. W tym celu ustanawia ono dla każdej instytucji Unii, w tym Europejskiego Banku Centralnego (EBC), obowiązek tworzenia archiwów historycznych i udostępniania ich do wglądu publicznego na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu po upływie 30 lat od daty utworzenia danego dokumentu.
(2) Przyjmując niniejszą decyzję, EBC korzysta ze swojego prawa do prowadzenia swoich archiwów historycznych oraz zarządzania nimi bez deponowania materiałów archiwalnych w Europejskim Instytucie Uniwersyteckim, oraz ustanawia przepisy wewnętrzne niezbędne do stosowania rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83. Celem tych przepisów wewnętrznych jest wprowadzenie w życie zasad prowadzenia i udostępniania do wglądu publicznego archiwów historycznych EBC, z należytym uwzględnieniem specyfiki instytucjonalnej EBC.
(3) Artykuł 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83 definiuje pojęcie "materiałów archiwalnych instytucji Wspólnot Europejskich". Biorąc pod uwagę zarówno wysoce zintegrowane struktury, w których działa EBC, tj. Europejski System Banków Centralnych (ESBC) i Eurosystem, jak i przekazanie EBC funkcji przez organy, które pracowały na rzecz dokończenia budowy unii gospodarczej i walutowej (UGW), archiwa EBC należy rozumieć jako mające szerszy zakres niż określony w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83. Po pierwsze, zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, obejmują one wszystkie dokumenty dowolnego rodzaju, niezależnie od ich nośnika, które zostały sporządzone lub otrzymane przez EBC lub krajowe banki centralne (KBC) w ramach wykonywania zadań ESBC i Eurosystemu, niezależnie od tego, czy są one w posiadaniu EBC, czy KBC 2 . Po drugie, obejmują one wszystkie dokumenty dowolnego rodzaju i nośnika, które zostały sporządzone lub zostały otrzymane przez Komitet ds. Badań nad Unią Gospodarczą i Walutową (zwany dalej "Komitetem Delorsa"), Komitet Prezesów Banków Centralnych Państw Członkowskich Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (zwany dalej "Komitetem Prezesów"), Europejski Fundusz Współpracy Walutowej (EMCF) i Europejski Instytut Walutowy (EIW), i są w posiadaniu EBC.
(4) Artykuł 23 ust. 3 zdanie drugie decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/2 3 upoważnia organy decyzyjne EBC do udostępniania opinii publicznej dokumentów należących do archiwów EBC przed upływem 30-let- niego okresu. W dniu 7 maja 2019 r. Rada Prezesów EBC podjęła decyzję o udostępnieniu opinii publicznej dokumentów pochodzących z Komitetu Delorsa lub otrzymanych przez ten komitet i przekazanych EBC w 2005 r. z Banku Rozrachunków Międzynarodowych, który był gospodarzem większości posiedzeń tego komitetu. W dniu 23 stycznia 2020 r. Rada Prezesów EBC podjęła decyzję o udostępnieniu opinii publicznej dokumentów, które zostały sporządzone lub otrzymane przez Komitet Prezesów, EMCF i EIW i które znajdują się w posiadaniu EBC. Niniejsza decyzja wprowadza w życie te decyzje Rady Prezesów, a przedmiotowe dokumenty zostaną podane do wiadomości publicznej po ich odtajnieniu poprzez nadanie klauzuli "EBC-PUBLIC", niezależnie od upływu 30-letniego okresu.
(5) Artykuł 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83 uznaje, że wyjątki mogą być stosowane nadal do całości lub części dokumentu po upływie 30-letniego okresu, jeżeli spełnione są odpowiednie warunki ich stosowania, i odsyła w tym kontekście do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1049/2001 4 . Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 nie ma zastosowania do EBC, wyjątki od zasady publicznego udostępniania dokumentów o wartości historycznej lub administracyjnej wynikają z decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/3 5 . Artykuł 4 ust. 6 decyzji EBC/2004/3 stanowi, że w przypadku dokumentów objętych wyjątkami dotyczącymi prywatności lub interesów handlowych wyłączenia mogą nadal obowiązywać po upływie maksymalnego okresu 30 lat. W przypadku dokumentów objętych innymi wyjątkami określonymi w art. 4 decyzji EBC/2004/3 wyłączenia mogą obowiązywać przez okres maksymalnie 30 lat, chyba że Rada Prezesów EBC wyraźnie postanowi inaczej.
(6) Z uwagi na fakt, że dokumenty należące do archiwów EBC i związane z wykonywaniem zadań ESBC i Eurosystemu są również przechowywane przez KBC, które mogą chcieć upublicznić takie dokumenty w ramach własnych archiwów historycznych lub zostać poproszone o przekazanie ich osobie trzeciej, takiej jak krajowe archiwum historyczne, wewnętrzne zasady niezbędne do stosowania rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83 muszą również być skierowane do krajowych banków centralnych. Ponieważ KBC stanowią integralną część ESBC i Eurosystemu, nie kwalifikują się one ani jako państwa członkowskie w rozumieniu art. 6 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 354/83, ani jako strony trzecie w rozumieniu niniejszej decyzji. EBC i KBC powinny ściśle współpracować w celu zapewnienia spójnego i starannego przetwarzania archiwów historycznych EBC w ramach ESBC i Eurosystemu.
(7) Dokumenty należące do archiwów EBC mogły zostać przekazane przez KBC osobie trzeciej, takiej jak krajowe archiwum historyczne, przed wejściem w życie niniejszej decyzji. W takich przypadkach KBC powinny zapewnić, aby te osoby trzecie nie mogły podawać takich dokumentów do wiadomości publicznej przed upływem okresu 30 lat. Ponadto, jeżeli EBC jest w posiadaniu takich samych dokumentów jak te przekazane osobom trzecim, KBC zapewniają, aby takie osoby trzecie upubliczniały po upływie 30 lat tylko takie z tych dokumentów, które zostały przez EBC odtajnione do poziomu "ECB-PUBLIC". Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy zapisaną w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 18 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej krajowe archiwa historyczne i inne krajowe organy publiczne są zobowiązane do działania w dobrej wierze, aby zapobiec przedwczesnemu udostępnianiu dokumentów archiwalnych EBC lub udostępnianiu dokumentów niejawnych.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 EBC jest zobowiązany do udzielania osobom, których dane dotyczą, informacji na temat przetwarzania dotyczących ich danych osobowych oraz do poszanowania ich praw jako osób, których dane dotyczą. EBC powinien jednak zrównoważyć te prawa z celami archiwizacji w interesie publicznym zgodnie z przepisami o ochronie danych.
(9) W art. 16 ust. 5 lit. b) i art. 19 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1725 przewidziano wyłączenia od, odpowiednio, prawa osoby, której dane dotyczą, do informacji i prawa do usunięcia danych w celu przetwarzania danych do celów archiwalnych w interesie publicznym, w zakresie, w jakim prawa te mogą uniemożliwić lub poważnie utrudnić osiągnięcie celów tego przetwarzania. Co do zasady prawo do informacji nie powinno mieć zastosowania w szczególnym kontekście archiwów historycznych EBC, ponieważ EBC byłby zobowiązany do podjęcia niewspółmiernie dużego wysiłku w celu dostarczenia informacji na temat przetwarzania po udostępnieniu do wiadomości publicznej jego archiwów historycznych. Niemniej jednak właściwe jest, aby osoby, których dane dotyczą, były informowane o możliwości publicznego udostępnienia ich danych osobowych jako części archiwów historycznych EBC w tym samym czasie, w którym są one informowane o operacjach przetwarzania, w odniesieniu do których ich dane osobowe zostały pierwotnie zebrane. Ponadto prawo do usunięcia danych zasadniczo nie powinno mieć zastosowania w szczególnym kontekście archiwów historycznych EBC, biorąc pod uwagę rozmiar i częściowo fizyczny charakter archiwów EBC oraz charakter archiwizacji w interesie publicznym, o ile usunięcie danych osobowych zawartych w archiwach EBC podważyłoby ważność, integralność i autentyczność archiwów historycznych EBC i w związku z tym mogłoby poważnie utrudnić osiągnięcie celów archiwizacji w interesie publicznym.
(10) Art. 25 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725 umożliwia EBC ustanowienie odstępstw od praw, o których mowa w art. 17, 18, 20, 21 i 23 tego rozporządzenia, w zakresie, w jakim prawa te mogą uniemożliwić lub poważnie utrudnić osiągnięcie celu archiwizacji w interesie publicznym, a odstępstwa są niezbędne do realizacji tego celu. Przyjmując niniejszą decyzję, EBC przewiduje odstępstwa od praw, o których mowa w art. 17, 18, 20, 21 i 23 rozporządzenia (UE) 2018/1725, z zastrzeżeniem organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń wymaganych na mocy art. 13 tego rozporządzenia. Udzielenie dostępu do danych osobowych, jeżeli wniosek osoby, której dane dotyczą, nie zawiera konkretnych informacji na temat przetwarzania, którego dotyczy wniosek, może wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku lub być praktycznie niemożliwe, biorąc pod uwagę wielkość archiwów historycznych EBC. Sprostowanie, usunięcie lub ograniczenie przetwarzania danych osobowych naruszyłoby integralność i autentyczność archiwów historycznych EBC i naruszyłoby cel archiwizacji w interesie publicznym. W należycie uzasadnionych przypadkach niedokładnych danych osobowych EBC może jednak podjąć decyzję o dodaniu dodatkowego oświadczenia lub adnotacji do odpowiedniego dokumentu. Powiadomienie o każdym sprostowaniu, usunięciu lub ograniczeniu przetwarzania danych osobowych może wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku lub być praktycznie niemożliwe. Ponieważ dane osobowe stanowią integralną i niezbędną część archiwów historycznych EBC, przyznanie prawa sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych zawartych w archiwach EBC uniemożliwiłoby osiągnięcie celu archiwizacji w interesie publicznym.
(11) EBC nie udostępnia publicznie dokumentów zawierających szczególne kategorie danych osobowych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/1725, danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i przestępstw, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725, lub danych osobowych dzieci poniżej 13 roku życia. Biorąc pod uwagę dużą liczbę dokumentów i niskie prawdopodobieństwo istnienia dokumentów zawierających szczególnie chronione dane osobowe o wartości administracyjnej lub historycznej, publiczne udostępnienie takich dokumentów prowadziłoby do znacznego opóźnienia, a tym samym poważnie utrudniłoby proces archiwizacji. Motyw 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 stanowi, że rozporządzenie to nie powinno mieć zastosowania do przetwarzania danych osobowych osób zmarłych. Ponieważ w większości przypadków EBC nie jest w stanie ustalić, czy osoba, której dane dotyczą, zmarła, jako dodatkową gwarancję należy ustalić, że okres na otwarcie dokumentu historycznego EBC zawierającego takie wrażliwe dane osobowe zgodnie z art. 10 i 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725 lub danych dotyczących prywatności i integralności osoby fizycznej zgodnie z art. 4 decyzji EBC/2004/3 ustala się na sto lat po utworzeniu tego dokumentu.
(12) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 05 października 2022 r. EBC wdrożył zalecenia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(13) W art. 23 ust. 3 zdanie drugie decyzji EBC/2004/2 wprowadza się zmiany w celu wyjaśnienia, że dokumenty należące do archiwów EBC są swobodnie dostępne dopiero po upływie 30-letniego okresu zgodnie z niniejszą decyzją, chyba że organy decyzyjne postanowią skrócić ten okres, na przykład w przypadku dokumentów, które zostały sporządzone lub zostały otrzymane przez Komitet Delorsa, Komitet Prezesów, EMCF i EIW, i znajdują się w posiadaniu EBC, lub wydłużyć ten okres - na przykład w przypadku indywidualnych posiedzeń Rady Prezesów, w przypadku gdy ocena poszczególnych przypadków przeczy założeniu, że niezależność procesu decyzyjnego Rady Prezesów nie jest już zagrożona po 30 latach,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: