uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. d), e), f), g), h) oraz i) oraz art. 28 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2 ustanowiono, w części B załącznika II, wykaz agrofagów kwarantannowych dla Unii, których występowanie stwierdzono na terytorium Unii.
(2) Popillia japonica Newman ("określony agrofag") jest włączony do tego wykazu, ponieważ wiadomo, że występuje na niektórych częściach terytorium Unii. Jest on agrofagiem polifagicznym, co do którego zgłoszono, że ma wpływ na wiele różnych gatunków roślin na terytorium Unii.
(3) Rośliny, które są preferowanymi żywicielami określonego agrofaga ("określone rośliny"), powinny zostać wymienione w wykazie i podlegać pewnym środkom zwalczania lub ograniczania rozprzestrzeniania, stosownie do przypadku, w strefach porażenia.
(4) Określony agrofag jest również wymieniony w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1702 3 jako agrofag priorytetowy.
(5) Aby zapewnić wczesne wykrywanie i zwalczanie tego agrofaga na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne kontrole występowania z wykorzystaniem metod zgodnych z najnowszymi informacjami naukowymi i technicznymi. Jedną z głównych metod chwytania określonego agrofaga na terytorium Unii stanowią pułapki, które powinny być powszechnie stosowane. Coroczne kontrole występowania powinny dotyczyć co najmniej tych roślin, które są najczęściej porażone określonym agrofagiem ("określone rośliny").
(6) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 każde państwo członkowskie sporządza i aktualizuje plan awaryjny dotyczący każdego agrofaga priorytetowego. W oparciu o doświadczenia zdobyte w związku z poprzednimi poja- wami należy przyjąć przepisy szczegółowe wdrażające art. 25 rozporządzenia (UE) 2016/2031, aby zapewnić kompleksowy plan awaryjny na wypadek stwierdzenia obecności określonego agrofaga w Unii.
(7) Aby zwalczyć określonego agrofaga i zapobiec jego rozprzestrzenianiu się na terytorium Unii, państwa członkowskie powinny ustanowić obszary wyznaczone, składające się ze strefy porażenia i strefy buforowej, oraz zastosować w nich środki zwalczania. Ze względu na zdolność rozprzestrzeniania się określonego agrofaga szerokość strefy buforowej powinna wynosić co najmniej 5 km od granic strefy porażenia.
(8) W pojedynczych przypadkach występowania określonego agrofaga ustanowienie obszaru wyznaczonego nie powinno być jednak wymagane, jeżeli określony agrofag zostaje bezzwłocznie wyeliminowany oraz jeżeli istnieją dowody potwierdzające, że porażenie roślin nastąpiło przed ich wprowadzeniem na odnośny obszar lub jeżeli istnieją dowody potwierdzające, że określony agrofag nie namnaża się oraz że prawdopodobnie nie dojdzie do zadomowienia się. Jest to najwłaściwsze podejście, pod warunkiem że przeprowadzi się kontrole występowania, by potwierdzić brak określonego agrofaga.
(9) Na niektórych obszarach Unii zwalczenie określonego agrofaga nie jest już możliwe. Zamiast środków zwalczania dane państwa członkowskie powinny zatem mieć możliwość zastosowania środków ograniczających rozprzestrzenianie się tego agrofaga na tych obszarach. Środki te powinny obejmować staranne kontrole występowania i bardziej ostrożnościowe działania, głównie przy określaniu wielkości strefy porażenia i powiązanej strefy buforowej. Strefa buforowa na obszarach wyznaczonych do celów ograniczania rozprzestrzeniania powinna mieć szerokość co najmniej 15 km od granic strefy porażenia, a zatem powinna być szersza niż strefa buforowa na obszarach wyznaczonych do celów zwalczania, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałą część terytorium Unii.
(10) Państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję i pozostałe państwa członkowskie o każdym obszarze wyznaczonym do celów ograniczania rozprzestrzeniania, który zamierzają wyznaczyć lub zmienić, aby zobrazować rozprzestrzenianie się określonego agrofaga na terytorium Unii. Jest to niezbędne do przeglądu niniejszego rozporządzenia oraz do stałej aktualizacji wykazu obszarów wyznaczonych do celów ograniczania rozprzestrzeniania.
(11) Aby zapewnić bezzwłoczne stosowanie środków zwalczania i zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga na pozostałej części terytorium Unii, kontrola występowania w strefach buforowych powinna odbywać się corocznie w najbardziej odpowiednim okresie danego roku i z wystarczającą intensywnością, z uwzględnieniem możliwości dalszego monitorowania przez właściwe organy roślin w strefach porażenia w celu ograniczenia rozprzestrzeniania.
(12) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące planów awaryjnych powinny obowiązywać od dnia 1 sierpnia 2023 r., aby zapewnić państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na opracowanie treści tych planów.
(13) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące prowadzenia kontroli występowania na obszarach wyznaczonych, w oparciu o dokument Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności "Ogólne wytyczne dotyczące miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania agrofagów roślin" 4 , powinny obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r. w przypadku kontroli występowania na terytorium Unii na obszarach wyznaczonych oraz od dnia 1 stycznia 2026 r. w przypadku kontroli występowania na terytorium Unii poza obszarami wyznaczonymi, aby dać właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie oraz przygotowanie projektu i przeznaczenie wystarczających środków na takie kontrole.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.194.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1584 w sprawie środków zapobiegających zadomowieniu i rozprzestrzenianiu się Popillia japonica Newman oraz w sprawie środków zwalczania i środków ograniczania rozprzestrzeniania się tego agrofaga na niektórych obszarach wyznaczonych na terytorium Unii |
Data aktu: | 01/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 02/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 01/01/2025, 01/08/2023, 22/08/2023 |