a także mając na uwadze, co następuje,(1) Zgodnie z art. 51 ust. 2 umowy Komitet ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria (dalej "Wspólny Komitet") monitoruje i egzekwuje postanowienia Umowy oraz wprowadza w życie klauzule dotyczące dostosowania i przeglądu, o których mowa w jej art. 52 i 55.
(2) Zgodnie z art. 52 ust. 4 umowy Wspólny Komitet przyjmuje, między innymi, decyzje zmieniające załącznik 1 w celu uwzględnienia w nim, w razie potrzeby i na zasadzie wzajemności, zmian wprowadzonych w przedmiotowych przepisach lub podejmuje decyzje dotyczące wszelkich innych środków służących zapewnieniu właściwego funkcjonowania umowy.
(3) Decyzją nr 2/2019 z dnia 13 grudnia 2019 r. 2 Wspólny Komitet, z jednej strony, zmienił załącznik 1 do umowy w celu włączenia merytorycznych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 3 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 4 , a z drugiej strony przyjął przepisy przejściowe w celu utrzymania sprawnego ruchu kolejowego między Szwajcarią a Unią Europejską. Przepisy przejściowe art. 2, 3, 4 i 5 decyzji nr 2/2019 miały początkowo zastosowanie do dnia 31 grudnia 2020 r. Decyzją nr 2/2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. 5 Wspólny Komitet przedłużył termin stosowania przepisów przejściowych do dnia 31 grudnia 2021 r. Decyzją nr 2/2021 obowiązywanie przepisów przejściowych przedłużono do dnia 31 grudnia 2022 r. 6 .
(4) Decyzją nr 2/2021 z dnia 17 grudnia 2021 r. termin poddania przeglądowi niektórych szwajcarskich przepisów krajowych wymienionych w załączniku 1 do umowy, które mogłyby być niezgodne z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, w celu ich zniesienia, zmiany lub utrzymania, został przedłużony do dnia 31 grudnia 2022 r. W świetle aktualnej sytuacji, w przypadku tych przepisów krajowych, które nie zostały jeszcze zmienione, termin ten należy ustalić na dzień 31 grudnia 2023 r.
(5) Do czasu przyjęcia przepisów końcowych zastępujących obecne ustalenia przejściowe konieczne jest przedłużenie obowiązywania przepisów art. 2, 3, 4 i 5 decyzji nr 2/2019 do dnia 31 grudnia 2023 r. w celu utrzymania płynnego ruchu kolejowego między Szwajcarią a Unią Europejską.
(6) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. 7 rozszerza na transport krajowy jednolite zasady zawarte w Umowie europejskiej z dnia 30 września 1957 r. dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz w Regulaminie dotyczącym międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) oraz w Umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN). W art. 6 ust. 2 i 3 dyrektywy 2008/68/WE zezwala się państwom członkowskim na składanie wniosków o zwolnienia ze stosowania załączników do ADR i RID w odniesieniu do przewozu małych ilości towarów niebezpiecznych na ich terytorium lub do transportu lokalnego. Szwajcaria sporządziła wykaz takich odstępstw. Wymieniono je w załączniku 1 do umowy. Odstępstwa te przedłużono pod koniec 2016 r. i wygasają one w dniu 1 stycznia 2023 r. W dniu 29 września 2022 r. Szwajcaria wystąpiła z wnioskiem o ponowne ich przedłużenie. W art. 6 ust. 4 dyrektywy 2008/68/WE zezwala się na przedłużenie tych odstępstw na maksymalny okres sześciu lat. Należy zatem przedłużyć obowiązywanie tych odstępstw do dnia 1 stycznia 2029 r. Konieczne jest również skorygowanie w załączniku 1 do umowy krajowych odniesień do tych odstępstw, które zostały zmienione od ostatniego przedłużenia,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 91.
2 Decyzja nr 2/2019 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria z dnia 13 grudnia 2019r. w sprawie środków przejściowych w celu utrzymania płynnego ruchu kolejowego między Szwajcarią a Unią Europejską (Dz.U. L 13 z 17.1.2020, s. 43).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).
5 Decyzja nr 2/2020 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria z dnia 11 grudnia 2020 r. zmieniająca załącznik 1 do Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób oraz decyzję nr 2/2019 Komitetu w sprawie środków przejściowych służących utrzymaniu płynnego ruchu kolejowego między Szwajcarią a Unią Europejską (Dz.U. L 15 z 18.1.2021, s. 34).
6 Decyzja nr 2/2021 Komitetu ds. Transportu Lądowego Wspólnota/Szwajcaria z dnia 17 grudnia 2021 r. zmieniająca załącznik 1 do Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego rzeczy i osób oraz decyzję nr 2/2019 w sprawie środków przejściowych służących utrzymaniu płynnego ruchu kolejowego między Szwajcarią a Unią Europejską (Dz.U. L 46 z 25.2.2022, s. 125).
7 Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13.
8 Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228.
9 Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1.