uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") nikotyny zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Obecny tymczasowy NDP nikotyny w herbatach wynoszący 0,6 mg/kg został obniżony rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/377 2 do 0,5 mg/kg na podstawie danych z monitorowania, które wykazały, że taki niższy poziom jest możliwy do osiągnięcia. Poziom ten ma zostać dodatkowo obniżony do 0,4 mg/kg po dniu 22 lutego 2026 r., chyba że zostanie on zmieniony w świetle nowych informacji przedstawionych do dnia 30 czerwca 2025 r. Ponieważ Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził niedopuszczalne ryzyko dla konsumentów związane z obecnym NDP w odniesieniu do herbat 3 , w rozporządzeniu (UE) 2023/377 nie przewidziano ustaleń przejściowych w odniesieniu do herbat wyprodukowanych przed zmianą NDP.
(3) Urząd otrzymał od Irlandii nowe informacje wskazujące, że irlandzkie dane dotyczące spożycia, na podstawie których Urząd stwierdził niedopuszczalne ryzyko dla konsumentów wynikające z obecnego NDP nikotyny w herbatach, nie odzwierciedlały dokładnie narażenia irlandzkich dzieci i doprowadziłyby do przeszacowania ryzyka. Na podstawie tych nowych informacji Urząd przeprowadził nową ocenę ryzyka narażenia krótkotrwałego (ostrego) z dietą w odniesieniu do nikotyny w herbatach, bez uwzględnienia wcześniej analizowanych irlandzkich danych dotyczących spożycia, i stwierdził, że obecny NDP nikotyny w herbatach wynoszący 0,6 mg/kg jest bezpieczny dla konsumentów 4 . W związku z tym, aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, należy przewidzieć ustalenie przejściowe dla herbat, które zostały wyprodukowane przed obniżeniem NDP nikotyny w herbatach do 0,5 mg/kg zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/377, ponieważ utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(4) W odniesieniu do nikotyny w róży dzikiej, w przypadku której tymczasowy NDP został obniżony rozporządzeniem (UE) 2023/377 z 0,3 mg/kg do 0,2 mg/kg, Urząd potwierdził stwierdzone wcześniej niedopuszczalne ryzyko dla konsumentów wynikające z obecnego NDP wynoszącego 0,3 mg/kg. W związku z tym nie można dopuścić żadnego ustalenia przejściowego w odniesieniu do róży dzikiej, która została wyprodukowana przed obniżeniem NDP.
(5) W odniesieniu do nikotyny w przyprawach nasiennych i przyprawach owocowych tymczasowe NDP ustalono rozporządzeniem (UE) 2023/377 na poziomie 0,02 mg/kg do dnia 22 lutego 2030 r. w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę nowych danych i informacji dotyczących naturalnego występowania lub tworzenia się nikotyny w tych produktach. Komisja otrzymała nowe informacje od laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej, które wskazują, że granica oznaczalności (LOD) wynosząca 0,05 mg/kg może być bardziej odpowiednia dla przypraw nasiennych i przypraw owocowych. Należy zatem ustalić NDP dla tych produktów na poziomie granicy oznaczalności wynoszącym 0,05 mg/kg. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne do dnia 22 lutego 2030 r.
(6) W odniesieniu do nikotyny w cynamonie tymczasowy NDP ustalono rozporządzeniem (UE) 2023/377 na poziomie 0,07 mg/kg na podstawie połączonego zbioru danych dotyczących przypraw korowych, przypraw korzeniowych lub kłączowych, przypraw pączkowych, przypraw ze słupków kwiatowych i przypraw z osnówki nasiona. Niedawno Komisji przedłożono szczegółowe dane z monitorowania dotyczącego cynamonu, z których wynika, że w produkcie tym mogą występować pozostałości na poziomach wyższych niż tymczasowy NDP ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2023/377. Na podstawie tych bardziej szczegółowych danych tymczasowy NDP należy ustalić na poziomie 0,2 mg/kg, co odpowiada 95. percentylowi wszystkich wyników próby. Wspomniany NDP zostanie poddany przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną dodatkowe dane z monitorowania dostępne do dnia 22 lutego 2030 r.
(7) Na podstawie odnośnych ocen ryzyka przeprowadzonych przez Urząd 5 oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Ze względów technicznych zmiany NDP w odniesieniu do przypraw nasiennych, przypraw owocowych i cynamonu powinny mieć zastosowanie później niż zmiany zawarte w rozporządzeniu (UE) 2023/377, natomiast przepisy przejściowe dotyczące nowych NDP w odniesieniu do herbat określone w rozporządzeniu (UE) 2023/377 powinny mieć zastosowanie w tym samym czasie co rozporządzenie (UE) 2023/377, aby uniknąć luki w ustaleniu przejściowym.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.187.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1536 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nikotyny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 25/07/2023 |
Data ogłoszenia: | 26/07/2023 |
Data wejścia w życie: | 15/08/2023, 15/09/2023, 14/09/2023 |