uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2170 2 stanowi, że towary przywożone spoza Unii mają się kwalifikować do traktowania zgodnie z unijnymi przywozowymi kontyngentami taryfowymi lub innymi kontyngentami przywozowymi tylko wtedy, gdy towary te są dopuszczone do obrotu na wymienionych w tym przepisie terytoriach. Przepis ten zapobiega ryzykom mającym wpływ na prawidłowe funkcjonowanie unijnego rynku wewnętrznego i na integralność wspólnej polityki handlowej, które mogłyby wynikać z możliwego obchodzenia unijnych kontyngentów taryfowych lub innych kontyngentów przywozowych. Terytoria określone w art. 1 tego rozporządzenia nie obejmują Irlandii Północnej.
(2) W umowie o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3 (dalej zwanej "umową o handlu i współpracy") przewidziano otwarcie przez Unię kontyngentów na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa. Ponadto umowa o handlu i współpracy przyznaje Unii prawo do wprowadzania kontyngentów taryfowych lub innych kontyngentów przywozowych w odniesieniu do przywozu towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa w pewnych okolicznościach, w tym w ramach stosowania wielostronnych środków ochronnych zgodnie z Porozumieniem WTO. Należy zatem wyjaśnić, czy towary pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa i dopuszczone do obrotu w Irlandii Północnej kwalifikują się do traktowania zgodnie z tymi kontyngentami taryfowymi lub innymi kontyngentami przywozowymi.
(3) Zjednoczone Królestwo jest związane ustaleniami określonymi w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwanym dalej "protokołem") do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"). W związku z tym stosunek prawny między Unią a Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i dopuszczonych do obrotu w Irlandii Północnej zasadniczo różni się od stosunku prawnego między Unią a dowolnym innym państwem trzecim w odniesieniu do towarów pochodzących z takiego państwa trzeciego i dopuszczonych do obrotu w Irlandii Północnej.
(4) Zjednoczone Królestwo przedstawiło dowody wskazujące, że niektóre wyroby ze stali pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa, które są obecnie objęte środkami ochronnymi na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/159 5 (zwane dalej "przedmiotowymi produktami"), były przemieszczane w znacznych ilościach do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa. Aby zapewnić opłacalność ekonomiczną tych przemieszczeń oraz ze względu na szczególne okoliczności w Irlandii Północnej, należy umożliwić objęcie przedmiotowych produktów odpowiednimi unijnymi kontyngentami taryfowymi w przypadku dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej.
(5) W celu ograniczenia ryzyka obchodzenia unijnych kontyngentów taryfowych mających zastosowanie do przedmiotowych produktów przez przywóz tych samych produktów pochodzących z innych państw, w przypadku gdy takie produkty są dopuszczone do obrotu w Irlandii Północnej, przedmiotowe produkty powinny być wysyłane bezpośrednio z innych części Zjednoczonego Królestwa.
(6) Ponadto Zjednoczone Królestwo zobowiązało się do podjęcia niezbędnych środków, zgodnie z protokołem, w celu zapewnienia, aby przemieszczenia przedmiotowych produktów objętych unijnymi kontyngentami taryfowymi były wliczane do tych kontyngentów w momencie dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej w taki sam sposób, jak gdyby towary te były przywożone do Unii.
(7) Ponieważ potrzeba przywozu przedmiotowych produktów do Irlandii Północnej może się zmieniać w czasie, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu dostosowania wykazu przedmiotowych produktów. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 6 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2020/2170.
(9) Na mocy art. 5 ust. 3 i 4 protokołu w związku z jego art. 13 ust. 3 niniejsze rozporządzenie miałoby również zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(10) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w przemieszczaniu przedmiotowych produktów z innych części Zjednoczonego Królestwa do Irlandii Północnej, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 14 czerwca 2023 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.166.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1321 zmieniające rozporządzenie (UE) 2020/2170 w odniesieniu do stosowania unijnych kontyngentów taryfowych i innych kontyngentów przywozowych w odniesieniu do niektórych wyrobów ze stali przemieszczonych do Irlandii Północnej |
Data aktu: | 14/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2023 |