KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić jednolite zarządzanie restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją CCP w całej Unii, kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanowione zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny funkcjonować w oparciu o wspólny zbiór zasad dotyczących funkcjonowania.
(2) Obowiązkiem kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest ułatwianie współpracy między właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności na etapach przygotowawczych procesu naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w drodze zgromadzenia wszystkich odpowiednich właściwych organów, odpowiednich członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych, banków centralnych emitujących odpowiednie waluty unijne rozliczanych instrumentów finansowych, odpowiedniego ministerstwa, Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB).
(3) Aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji, procesy wymiany informacji i współpracę między organami, pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny obejmować niezbędne przepisy organizacyjne. W szczególności kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno uznawać potrzebę ustanowienia elastycznych podstruktur w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby wykonywania jego funkcji i zapewnienia, aby członkowie kolegium mogli wnosić odpowiedni wkład w różne działania kolegium.
(4) Pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny również obejmować niezbędne przepisy operacyjne. Te przepisy operacyjne powinny umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji koordynację ich wkładu w działania kolegium nadzorczego ustanowionego zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , które zajmuje się bieżącą działalnością CCP. Ponadto te przepisy operacyjne powinny ułatwiać organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji realizację zadania polegającego na zorganizowaniu procesu analizy, rozważenia i oceny danych, jakie otrzymają od kolegium nadzorczego. Pisemne uzgodnienia i procedury powinny zatem obejmować proces komunikacji między kolegium nadzorczym a kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, skuteczność jego wewnętrznych procesów oraz skuteczną koordynację z kolegium nadzorczym, kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno działać w oparciu o zbiór przepisów operacyjnych regulujących posiedzenia kolegium, wymianę informacji w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ustalenia dotyczące komunikacji.
(6) Aby zapewnić skuteczność procedur operacyjnych w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powinien przeprowadzić odpowiednie testy gotowości kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do działania i reagowania w takiej sytuacji.
(7) Terminowe i realistyczne planowanie wszystkich procedur wspólnej decyzji jest niezbędne, aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji. Każdy organ zaangażowany w te procedury powinien zapewnić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP swój wkład w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji w sposób terminowy i skuteczny oraz zgodnie z harmonogramami uzgodnionymi w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji.
(8) Należy zapewnić, by wspólne decyzje były podejmowane szybko i terminowo. Jest to szczególnie istotne w przypadku decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ale jest również ważne w odniesieniu do planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonywania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednocześnie wszystkim organom uczestniczącym w podejmowaniu wspólnej decyzji należy zapewnić wystarczający czas na wyrażenie opinii. Należy określić etapy podejmowania wszelkich wspólnych decyzji, uznając jednocześnie, że niektóre z tych etapów można realizować równolegle, a inne kolejno.
(9) W celu zapewnienia porównywalności procedur i ich wyników, a tym samym osiągnięcia konwergencji praktyk stosowanych przez poszczególne kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, konieczne jest określenie jednolitych przepisów dotyczących procedury i dokumentacji wymaganych do podejmowania wspólnych decyzji w ramach kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(10) Ponadto konieczne jest określenie ram proceduralnych umożliwiających organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organom będącym członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w stosownych przypadkach, właściwym organom i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącym osobami trzecimi dążenie do skutecznego i wykonalnego planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nawet w przypadku braku wspólnych decyzji.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: