uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 akapit czwarty,
(1) Aby zapewnić jednolite zarządzanie restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją CCP w całej Unii, kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanowione zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny funkcjonować w oparciu o wspólny zbiór zasad dotyczących funkcjonowania.
(2) Obowiązkiem kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest ułatwianie współpracy między właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności na etapach przygotowawczych procesu naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w drodze zgromadzenia wszystkich odpowiednich właściwych organów, odpowiednich członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych, banków centralnych emitujących odpowiednie waluty unijne rozliczanych instrumentów finansowych, odpowiedniego ministerstwa, Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB).
(3) Aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji, procesy wymiany informacji i współpracę między organami, pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny obejmować niezbędne przepisy organizacyjne. W szczególności kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno uznawać potrzebę ustanowienia elastycznych podstruktur w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby wykonywania jego funkcji i zapewnienia, aby członkowie kolegium mogli wnosić odpowiedni wkład w różne działania kolegium.
(4) Pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny również obejmować niezbędne przepisy operacyjne. Te przepisy operacyjne powinny umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji koordynację ich wkładu w działania kolegium nadzorczego ustanowionego zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , które zajmuje się bieżącą działalnością CCP. Ponadto te przepisy operacyjne powinny ułatwiać organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji realizację zadania polegającego na zorganizowaniu procesu analizy, rozważenia i oceny danych, jakie otrzymają od kolegium nadzorczego. Pisemne uzgodnienia i procedury powinny zatem obejmować proces komunikacji między kolegium nadzorczym a kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, skuteczność jego wewnętrznych procesów oraz skuteczną koordynację z kolegium nadzorczym, kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno działać w oparciu o zbiór przepisów operacyjnych regulujących posiedzenia kolegium, wymianę informacji w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ustalenia dotyczące komunikacji.
(6) Aby zapewnić skuteczność procedur operacyjnych w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powinien przeprowadzić odpowiednie testy gotowości kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do działania i reagowania w takiej sytuacji.
(7) Terminowe i realistyczne planowanie wszystkich procedur wspólnej decyzji jest niezbędne, aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji. Każdy organ zaangażowany w te procedury powinien zapewnić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP swój wkład w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji w sposób terminowy i skuteczny oraz zgodnie z harmonogramami uzgodnionymi w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji.
(8) Należy zapewnić, by wspólne decyzje były podejmowane szybko i terminowo. Jest to szczególnie istotne w przypadku decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ale jest również ważne w odniesieniu do planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonywania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednocześnie wszystkim organom uczestniczącym w podejmowaniu wspólnej decyzji należy zapewnić wystarczający czas na wyrażenie opinii. Należy określić etapy podejmowania wszelkich wspólnych decyzji, uznając jednocześnie, że niektóre z tych etapów można realizować równolegle, a inne kolejno.
(9) W celu zapewnienia porównywalności procedur i ich wyników, a tym samym osiągnięcia konwergencji praktyk stosowanych przez poszczególne kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, konieczne jest określenie jednolitych przepisów dotyczących procedury i dokumentacji wymaganych do podejmowania wspólnych decyzji w ramach kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(10) Ponadto konieczne jest określenie ram proceduralnych umożliwiających organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organom będącym członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w stosownych przypadkach, właściwym organom i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącym osobami trzecimi dążenie do skutecznego i wykonalnego planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nawet w przypadku braku wspólnych decyzji.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.158.31 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1192 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
Data aktu: | 14/03/2023 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2023 |