uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 7 lit. a), art. 131 lit. a), art. 160 i 183,
(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu") została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2020/135 2 i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r. Okres przejściowy, o którym mowa w art. 126 umowy o wystąpieniu, podczas którego prawo Unii nadal miało zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z art. 127 umowy o wystąpieniu ("okres przejściowy"), skończył się dnia 31 grudnia 2020 r.
(2) Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej ("protokół") stanowi integralną część umowy o wystąpieniu.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 3 umowy o wystąpieniu i art. 5 ust. 3 i 4 protokołu przepisy prawa celnego zdefiniowane w art. 5 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 oraz w aktach Unii uzupełniających lub wykonawczych do tego rozporządzenia mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej po zakończeniu okresu przejściowego.
(4) W związku z powyższym, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 3 , towary przywożone do Irlandii Północnej z innej części Zjednoczonego Królestwa muszą być objęte zgłoszeniem celnym zawierającym zbiór danych określony dla towarów dopuszczonych do obrotu w kolumnie H1 załącznika B do tego rozporządzenia, który to zestaw zawiera ponad 80 elementów danych.
(5) Aby uwzględnić szczególne okoliczności w Irlandii Północnej, należy uprościć formalności celne dla przedsiębiorców ("zaufanych przedsiębiorców") upoważnionych na mocy art. 9-11 decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 ("decyzja nr 1/2023") do przywożenia do Irlandii Północnej z innej części Zjednoczonego Królestwa transportem bezpośrednim towarów, co do których uznaje się, że nie istnieje ryzyko, że zostaną one następnie przemieszczone do Unii - same lub jako część innego towaru, w rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 Protokołu ("towary, w przypadku których nie istnieje ryzyko"). W tym celu należy sporządzić bardzo ograniczony zbiór danych (H8) na potrzeby dopuszczenia takich towarów do obrotu.
(6) Konieczne jest ustanowienie warunków umożliwiających zaufanym przedsiębiorcom korzystanie z uproszczenia celnego polegającego na wpisaniu do rejestru zgłaszającego faktu przywozu towarów, w przypadku których nie istnieje ryzyko, transportem bezpośrednim do Irlandii Północnej z innej części Zjednoczonego Królestwa, również wtedy, gdy zaufani przedsiębiorcy nie spełniają wszystkich kryteriów określonych w art. 39 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(7) Aby ułatwić przemieszczanie towarów, w przypadku których nie istnieje ryzyko i które mają charakter niekomercyjny, przesłanych osobie prywatnej zamieszkałej w Irlandii Północnej przez osobę prywatną z innej części Zjednoczonego Królestwa, w paczkach, transportem bezpośrednim, lub towarów, w przypadku których nie istnieje ryzyko, przesłanych osobie prywatnej zamieszkałej w Irlandii Północnej przez przedsiębiorcę mającego siedzibę w Zjednoczonym Królestwie, w paczkach, transportem bezpośrednim, przez przewoźnika zarejestrowanego zgodnie z art. 12 i 13 decyzji nr 1/2023 ("upoważniony przewoźnik"), należy odstąpić od niektórych formalności celnych w odniesieniu do tych towarów.
(8) Aby ułatwić również przemieszczanie towarów przesyłanych w paczkach, które są - zgodnie z art. 203 kodeksu - zwracane przedsiębiorcy mającemu siedzibę w Irlandii Północnej przez osobę prywatną z innej części Zjednoczonego Królestwa za pośrednictwem upoważnionego przewoźnika, należy odstąpić od niektórych formalności celnych w odniesieniu do tych towarów, ponieważ są one zwracane do Irlandii Północnej w niezmienionej postaci.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 marca 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.149.26 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1128 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w celu ustanowienia uproszczonych formalności celnych dla zaufanych przedsiębiorców oraz na potrzeby przesyłania paczek do Irlandii Północnej z innej części Zjednoczonego Królestwa |
Data aktu: | 24/03/2023 |
Data ogłoszenia: | 09/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 29/06/2023, 01/01/1970 |