Decyzja wykonawcza 2023/856 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/856
z dnia 18 kwietnia 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 2617)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 10 marca 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Connecting all European capitals and people through a high-speed train network" ("Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "Połączenie wszystkich stolic europejskich liniami kolejowymi dużej prędkości. Wzywamy Komisję Europejską do jak najszybszego przedstawienia wniosku w sprawie prawnie wiążącego aktu prawnego dotyczącego utworzenia europejskiej sieci kolei dużej prędkości. Oznacza to połączenie ze sobą istniejących sieci kolei dużej prędkości i wybudowanie nowych linii dużej prędkości tam, gdzie jeszcze nie istnieją".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Wyjaśniono w nim, że o ile wszyscy Europejczycy mają prawo do swobodnego przemieszczania się w obrębie granic UE, powinno to być jednak również możliwe niezależnie od ich wieku, środków finansowych i stanu fizycznego czy psychicznego. Organizatorzy twierdzą, że chociaż sieć kolei dużej prędkości w Europie ma długość ponad 11 500 km, to są nią połączone głównie miasta w ograniczonej liczbie państw członkowskich i że wiele państw członkowskich nie należy do europejskiej sieci kolei dużej prędkości. Organizatorzy uważają, że należy utworzyć europejską sieć kolei dużej prędkości, ponieważ: (i) podróże koleją są zrównoważone ekologicznie i bezpieczne; (ii) pociągi dużej prędkości stanowią wygodną alternatywę dla lotów średniodystansowych; (iii) pociągi dużej prędkości sprzyjają włączeniu społecznemu i są dostępne dla wszystkich; (iv) szybkie połączenia przyczyniają się do rozwoju regionalnego i równomiernie rozłożonego wzrostu gospodarczego w UE; (v) linie kolei dużej prędkości zwiększają spójność i przynoszą korzyści całemu społeczeństwu. Organizatorzy twierdzą, że aby umożliwić bezpieczne i zrównoważone połączenia między mieszkańcami Europy, ważne jest połączenie różnych sieci w poszczególnych państwach członkowskich oraz rozbudowa całej sieci w związku z rosnącą liczbą pasażerów.

(4) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja jest uprawniona na mocy art. 170-172 Traktatu do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego, który przyczyni się do tworzenia i rozwoju sieci transeuropejskich w dziedzinie transportu oraz do promowania wzajemnych połączeń i interoperacyjności sieci krajowych. Na podstawie art. 171 ust. 2 Traktatu państwa członkowskie, w porozumieniu z Komisją, koordynują między sobą polityki prowadzone na poziomie krajowym, które mogą mieć znaczący wpływ na realizację tych celów. Komisja może podjąć, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia takiej koordynacji. Ponadto art. 172 akapit drugi Traktatu stanowi, że wytyczne i projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, które dotyczą terytorium danego państwa członkowskiego, wymagają zgody tego państwa.

(5) Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Afryea UITERLOO i Rogier VERGOUWEN.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 kwietnia 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.110.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/856 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 18/04/2023
Data ogłoszenia: 25/04/2023