uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w ich wywozie do państw trzecich.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 2 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez państwa członkowskie 3 , które są wymienione lub których obszary są wymienione w załączniku I i II.
(3) W art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 określono ogólne warunki odstępstw od szczegółowych zakazów dotyczących przemieszczania przesyłek świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I, II i III w obrębie tych obszarów objętych ograniczeniami i poza nie. Art. 14 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia odnosi się do ogólnych warunków określonych w art. 43 ust. 2-7 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/687 4 , zgodnie z którymi między innymi wszystkie przemieszczenia, na które udzielono zezwolenia, na obszarze zagrożonym muszą odbywać się bez rozładunku lub postoju, aż do rozładunku w zakładzie przeznaczenia.
(4) Art. 5 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stanowi, że obszar objęty ograniczeniami I jest obszarem, na którym nie potwierdzono żadnego ogniska afrykańskiego pomoru świń, natomiast art. 6 ust. 1 stanowi, że obszar objęty ograniczeniami II jest obszarem, na którym potwierdzono występowanie tej choroby wyłącznie u dzikich świń.
(5) Nie potwierdzono afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I i II, a w odniesieniu do przemieszczania przesyłek świń wprowadzono już inne środki zmniejszające ryzyko, jak przewidziano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/594. Biorąc pod uwagę specyficzne rozwiązania logistyczne związane z przemieszczaniem świń utrzymywanych, obowiązujące w niektórych państwach członkowskich, oraz aby zapobiec niepotrzebnym ograniczeniom, spełnienie warunku ogólnego polegającego na zezwalaniu wyłącznie na przemieszczanie świń utrzymywanych bez rozładunku lub postoju, aż do rozładunku w zakładzie przeznaczenia, nie powinno być wymagane w przypadku dozwolonego przemieszczania w obrębie tego samego państwa członkowskiego do celów niezwłocznego uboju świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I i II. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 14, 22 i 24 rozporządzenia (UE) 2023/594.
(6) Ponadto sytuacja epidemiologiczna w Unii w zakresie afrykańskiego pomoru świń jest dynamiczna i stale się zmienia oraz uległa zmianom od czasu poprzedzającego przyjęcie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym należy zmienić załącznik I do tego rozporządzenia wykonawczego, tak aby obszary wymienione w nim jako obszary objęte ograniczeniami I, II i III odzwierciedlały obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby w Unii.
(7) Obecna sytuacja epidemiologiczna w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii znajduje odzwierciedlenie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/605 5 , ostatnio zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/685 6 w następstwie niedawnych zmian sytuacji epidemiologicznej w zakresie tej choroby w Bułgarii, we Włoszech, w Polsce i na Słowacji. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/605 stosuje się do dnia 20 kwietnia 2023 r.
(8) Należy zatem zaktualizować obszary objęte ograniczeniami I, II i III wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, aby uwzględnić obszary wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. Jest to również niezbędne do zapewnienia ciągłości i spójności po uchyleniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605.
(9) Ponadto od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 w Polsce, we Włoszech i na Litwie wystąpiło kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń, a w Polsce także jedno ognisko u świń utrzymywanych.
(10) W marcu 2023 r. w Polsce odnotowano jedno ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w województwie opolskim, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(11) Ponadto w marcu 2023 r. w Polsce odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie wielkopolskim i mazowieckim, na obszarach obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605, położonych w bliskim sąsiedztwie obszarów obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniane obszary Polski wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszary objęte ograniczeniami I, znajdujące się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II, na których wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(12) Ponadto w kwietniu 2023 r. we Włoszech odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w Ligurii, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(13) Ponadto w marcu i kwietniu 2023 r. we Włoszech odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w regionie Piemont, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II, położony w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami I. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, znajdujący się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II, na których wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(14) Ponadto w marcu i kwietniu 2023 r. na Litwie odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w okręgu mariampolskim, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Litwy wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(15) Ponadto w kwietniu 2023 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w województwie dolnośląskim w Polsce na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami II należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(16) W następstwie tych niedawnych ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w Włoszech i na Litwie oraz u świń utrzymywanych w Polsce i biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii, podział na obszary w tych państwach członkowskich został ponownie oceniony i zaktualizowany zgodnie z art. 5, 6 i 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. Ponadto ponownie oceniono i zaktualizowano wprowadzone środki zarządzania ryzykiem. Zmiany te należy odzwierciedlić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/594.
(18) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, by niniejsze rozporządzenie wykonawcze stało się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2023 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.105.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/835 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/594 w odniesieniu do środków szczególnych w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń |
| Data aktu: | 19/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 20/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 21/04/2023 |