uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w ich wywozie do państw trzecich.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 2 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez państwa członkowskie 3 , które są wymienione lub których obszary są wymienione w załączniku I i II.
(3) W art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 określono ogólne warunki odstępstw od szczegółowych zakazów dotyczących przemieszczania przesyłek świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I, II i III w obrębie tych obszarów objętych ograniczeniami i poza nie. Art. 14 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia odnosi się do ogólnych warunków określonych w art. 43 ust. 2-7 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/687 4 , zgodnie z którymi między innymi wszystkie przemieszczenia, na które udzielono zezwolenia, na obszarze zagrożonym muszą odbywać się bez rozładunku lub postoju, aż do rozładunku w zakładzie przeznaczenia.
(4) Art. 5 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stanowi, że obszar objęty ograniczeniami I jest obszarem, na którym nie potwierdzono żadnego ogniska afrykańskiego pomoru świń, natomiast art. 6 ust. 1 stanowi, że obszar objęty ograniczeniami II jest obszarem, na którym potwierdzono występowanie tej choroby wyłącznie u dzikich świń.
(5) Nie potwierdzono afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I i II, a w odniesieniu do przemieszczania przesyłek świń wprowadzono już inne środki zmniejszające ryzyko, jak przewidziano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/594. Biorąc pod uwagę specyficzne rozwiązania logistyczne związane z przemieszczaniem świń utrzymywanych, obowiązujące w niektórych państwach członkowskich, oraz aby zapobiec niepotrzebnym ograniczeniom, spełnienie warunku ogólnego polegającego na zezwalaniu wyłącznie na przemieszczanie świń utrzymywanych bez rozładunku lub postoju, aż do rozładunku w zakładzie przeznaczenia, nie powinno być wymagane w przypadku dozwolonego przemieszczania w obrębie tego samego państwa członkowskiego do celów niezwłocznego uboju świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I i II. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 14, 22 i 24 rozporządzenia (UE) 2023/594.
(6) Ponadto sytuacja epidemiologiczna w Unii w zakresie afrykańskiego pomoru świń jest dynamiczna i stale się zmienia oraz uległa zmianom od czasu poprzedzającego przyjęcie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym należy zmienić załącznik I do tego rozporządzenia wykonawczego, tak aby obszary wymienione w nim jako obszary objęte ograniczeniami I, II i III odzwierciedlały obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby w Unii.
(7) Obecna sytuacja epidemiologiczna w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii znajduje odzwierciedlenie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/605 5 , ostatnio zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/685 6 w następstwie niedawnych zmian sytuacji epidemiologicznej w zakresie tej choroby w Bułgarii, we Włoszech, w Polsce i na Słowacji. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/605 stosuje się do dnia 20 kwietnia 2023 r.
(8) Należy zatem zaktualizować obszary objęte ograniczeniami I, II i III wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, aby uwzględnić obszary wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. Jest to również niezbędne do zapewnienia ciągłości i spójności po uchyleniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605.
(9) Ponadto od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 w Polsce, we Włoszech i na Litwie wystąpiło kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń, a w Polsce także jedno ognisko u świń utrzymywanych.
(10) W marcu 2023 r. w Polsce odnotowano jedno ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w województwie opolskim, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(11) Ponadto w marcu 2023 r. w Polsce odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie wielkopolskim i mazowieckim, na obszarach obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605, położonych w bliskim sąsiedztwie obszarów obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniane obszary Polski wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszary objęte ograniczeniami I, znajdujące się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II, na których wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(12) Ponadto w kwietniu 2023 r. we Włoszech odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w Ligurii, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(13) Ponadto w marcu i kwietniu 2023 r. we Włoszech odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w regionie Piemont, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II, położony w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami I. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, znajdujący się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II, na których wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(14) Ponadto w marcu i kwietniu 2023 r. na Litwie odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w okręgu mariampolskim, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Litwy wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(15) Ponadto w kwietniu 2023 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w województwie dolnośląskim w Polsce na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami II należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(16) W następstwie tych niedawnych ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w Włoszech i na Litwie oraz u świń utrzymywanych w Polsce i biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii, podział na obszary w tych państwach członkowskich został ponownie oceniony i zaktualizowany zgodnie z art. 5, 6 i 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. Ponadto ponownie oceniono i zaktualizowano wprowadzone środki zarządzania ryzykiem. Zmiany te należy odzwierciedlić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/594.
(18) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, by niniejsze rozporządzenie wykonawcze stało się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.105.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/835 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/594 w odniesieniu do środków szczególnych w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń |
Data aktu: | 19/04/2023 |
Data ogłoszenia: | 20/04/2023 |
Data wejścia w życie: | 21/04/2023 |