RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 .
(2) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Zasady Eurosystemu dotyczące kontroli ryzyka są regularnie poddawane przeglądowi w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony. W wyniku tego regularnego przeglądu w dniu 15 lipca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła wprowadzić pewne zmiany do zasad kontroli ryzyka.
(3) Rada Prezesów podjęła decyzję o dalszym wycofaniu tymczasowego zmniejszenia redukcji wartości w wycenie, o którym zadecydowano w ramach tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych przez Eurosystem w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Jest to drugi etap stopniowego wycofywania redukcji wartości w wycenie, o którym Rada Prezesów zadecydowała w dniu 23 marca 2022 r. i który zakończy to stopniowe wycofywanie.
(4) Ponieważ profil ryzyka innych zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas jest podobny do profilu ryzyka zabezpieczonych obligacji typu Jumbo, Rada Prezesów postanowiła również, że powinny one podlegać tym samym redukcjom wartości w wycenie, w związku z czym wszystkie zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas należy włączyć do drugiej kategorii redukcji wartości, a odniesienia do zabezpieczonych obligacji typu Jumbo należy usunąć z wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 2 .
(5) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie alokacji instrumentów dłużnych emitowanych przez Unię Europejską z drugiej kategorii redukcji wartości do pierwszej kategorii redukcji wartości, biorąc pod uwagę ich porównywalność z instrumentami dłużnymi z tej ostatniej kategorii pod względem wyceny, jak również ryzyka rynkowego i ryzyka płynności, przy kontrolowaniu ratingu kredytowego lub pozostałego okresu zapadalności instrumentu. Jest to zgodne z zasadami zarządzania ryzykiem, takimi jak ochrona, spójność, prostota i przejrzystość, które leżą u podstaw zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, w tym redukcji wartości w wycenie.
(6) Aby umożliwić bardziej precyzyjne i trafniejsze podejście do ryzyka związanego z instrumentami o długim okresie zapadalności, a tym samym poprawić pokrycie ryzyka w ramach schematu redukcji wartości, zdecydowano o podziale kategorii instrumentów o najdłuższym pozostałym okresie zapadalności (tj. powyżej dziesięciu lat ([10, Ą)) na trzy nowe kategorie, od dziesięciu do piętnastu lat ([10, 15)), od piętnastu do trzydziestu lat ([15, 30)) i trzydzieści lat lub więcej ([30,Ą)). Decyzja ta, w połączeniu z decyzją o zastosowaniu obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny uzależnionej od okresu zapadalności, ma również na celu poprawę stopnia szczegółowości pokrycia ryzyka tej teoretycznej wyceny, co jest szczególnie istotne w przypadku instrumentów o dłuższych okresach zapadalności.
(7) Uznano również za konieczne dalsze doprecyzowanie i dostosowanie definicji pozostałego okresu zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji, z rozróżnieniem na obligacje o strukturze typu "soft bullet" oraz obligacje o warunkowej strukturze typy "pass-through", aby uniknąć nieuzasadnionego (tj. nieuzasadnionego względami ryzyka) wzrostu redukcji wartości w wycenie stosowanych do tych ostatnich w wyniku wyżej wspomnianego podziału kategorii instrumentów dłużnych o długim okresie zapadalności na trzy odrębne kategorie.
(8) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zastąpieniu, zarówno w odniesieniu do stałych, jak i tymczasowych zasad dotyczących zabezpieczeń, obecnej zryczałtowanej obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny na poziomie 5 % mającej zastosowanie do aktywów rynkowych zgodnie z art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) schematem stopniowego obniżania wartości powiązanym z okresem zapadalności w odniesieniu do wszystkich teoretycznie wycenianych aktywów rynkowych, z wyjątkiem tych należących do pierwszej kategorii redukcji wartości. Ma to na celu ochronę zabezpieczenia Eurosystemu w bardziej szczegółowy sposób przed ryzykiem modelu wynikającym z teoretycznej wyceny aktywów rynkowych.
(9) Ponadto, w celu odpowiedniego odzwierciedlenia ryzyka związanego z aktywami rynkowymi zmiennokuponowymi oraz w celu poprawy ochrony Eurosystemu przed ryzykiem zdecydowano o dostosowaniu klasyfikacji redukcji wartości aktywów rynkowych stałokuponowych i zmiennokuponowych, ponieważ wykazały one porównywalne poziomy całkowitego ryzyka.
(10) Wytyczne (EU) 2016/65 (EBC/2015/35) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: