united kingdom
ukraine

Rozporządzenie delegowane 2022/466 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 przez określenie kryteriów dotyczących odstępstwa od zasady, zgodnie z którą zatwierdzone podmioty publikujące i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze są nadzorowane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/466
z dnia 17 grudnia 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 przez określenie kryteriów dotyczących odstępstwa od zasady, zgodnie z którą zatwierdzone podmioty publikujące i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze są nadzorowane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na transgraniczny wymiar przetwarzania danych rynkowych, jakość danych i konieczność osiągnięcia korzyści skali oraz aby uniknąć negatywnego wpływu potencjalnych rozbieżności zarówno na jakość danych, jak i na zadania dostawców udostępniających dane, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 2  przekazano uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń i nadzoru w odniesieniu do działalności dostawców usług w zakresie udostępniania informacji w Unii Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA").

(2) Jednocześnie zatwierdzone podmioty publikujące ("APA") i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze ("ARM") są objęte odstępstwem od nadzoru ESMA, a zamiast tego pozostają w zakresie nadzoru krajowego, w przypadku gdy ich działalność ma ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego.

(3) Działalność zatwierdzonego podmiotu publikującego lub zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego należy przede wszystkim uznać za mającą ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego w oparciu o względną liczbę klientów mających siedzibę w państwach członkowskich innych niż macierzyste państwo członkowskie APA lub ARM. Jeżeli usługi oferowane przez APA lub ARM mają charakter w dużej mierze transgraniczny, odstępstwo nie powinno mieć zastosowania. Po drugie, znaczenie dla rynku wewnętrznego należy ustalać w oparciu o udział wszystkich zgłoszonych lub opublikowanych transakcji, które są zgłaszane lub publikowane przez poszczególne APA lub ARM. Jeżeli udział ten przekracza próg minimalny, wówczas działalności nie należy uznawać za mającą ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego. Wyliczenia odnoszące się do APA powinny opierać się na danych dotyczących przejrzystości przekazywanych do systemu danych referencyjnych dotyczących instrumentów finansowych i systemu przejrzystości instrumentów finansowych, natomiast wyliczenia odnoszące się do ARM powinny opierać się na sprawozdaniach z transakcji przedkładanych właściwym organom.

(4) W przypadku gdy APA i ARM lub kilka APA bądź kilka ARM obsługuje pojedynczy operator, odstępstwo od nadzoru ESMA jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy wszystkie APA lub ARM kwalifikują się do odstępstwa.

(5) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wprowadzonych w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2175 nowych ram nadzorczych dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie, a jego stosowanie powinno rozpocząć się w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ocena APA i ARM

1. 
Zatwierdzone podmioty publikujące ("APA") i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze ("ARM") podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia i nadzorowi ze strony właściwego organu państwa członkowskiego zdefiniowanego w art. 4 ust. 1 pkt 26 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 3  ze względu na ich ograniczone znaczenie dla rynku wewnętrznego, jeżeli działalność tych APA i ARM średnio nie przekracza żadnego z progów określonych w art. 2 niniejszego rozporządzenia. Jeżeli ten sam operator prowadzi więcej niż jeden APA lub ARM, odstępstwo ma zastosowanie tylko wówczas, gdy działalność żadnego z APA lub ARM nie przekracza progów określonych w art. 2.
2. 
Do celów udzielania zezwoleń ocena kryteriów określonych w art. 2 opiera się na szacunkach przyszłych działań przedstawionych przez wnioskodawcę.
3. 
ESMA co roku dokonuje ponownej oceny znaczenia działalności APA lub ARM, o których mowa w ust. 1, dla rynku wewnętrznego, począwszy od roku następującego po pierwszym pełnym roku kalendarzowym po udzieleniu zezwolenia. Ocena kryteriów określonych w art. 2 opiera się na danych reprezentujących pełny rok kalendarzowy przed ponowną oceną.
4. 
W przypadku gdy na podstawie ponownej oceny, o której mowa w ust. 3, w ciągu dwóch kolejnych lat progi odnoszące się do odstępstwa od nadzoru ESMA lub stosowania go nie są już spełniane, zmiana w stosowaniu nadzoru ESMA lub odstępstwie od niego wchodzi w życie z dniem 1 czerwca następnego roku.
Artykuł  2

Kryteria określania odstępstw od nadzoru ESMA

1. 
APA lub ARM podlegają odstępstwu od nadzoru ESMA, jeżeli:
a)
APA lub ARM świadczy na rzecz firm inwestycyjnych lub w ich imieniu usługi podlegające wymogom dotyczącym ujawniania informacji po zawarciu transakcji określonym w art. 20 i 21 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub wymogowi zgłaszania transakcji określonemu w art. 26 tego rozporządzenia, w maksymalnie trzech różnych państwach członkowskich, natomiast co najmniej 50 % tych firm inwestycyjnych posiada zezwolenie w tym samym państwie członkowskim co APA lub ARM; oraz
b)
liczba transakcji ogłoszonych publicznie przez APA i ich wolumen zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do instrumentów udziałowych wynosi mniej niż 0,5 % całkowitej liczby transakcji lub wolumenu zgłoszonych przez wszystkie APA zgodnie z art. 20 ust. 1 tego rozporządzenia oraz liczba transakcji ogłoszonych publicznie przez APA i ich wolumen zgodnie z art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia w odniesieniu do instrumentów nieudziałowych nie przekracza 0,5 % całkowitej liczby transakcji lub wolumenu zgłoszonych przez wszystkie APA zgodnie z art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia; oraz
c)
liczba transakcji zgłoszonych przez ARM zgodnie z art. 26 ust. 1 i 7 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 nie przekracza 0,5 % łącznej liczby transakcji zgłoszonych przez wszystkie zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze zgodnie z art. 26 ust. 1 i 7 tego rozporządzenia.
2. 
APA i ARM przekazują na żądanie właściwemu organowi dane umożliwiające ocenę kryterium określonego w ust. 1 lit. a).
Artykuł  3

Przepis przejściowy

Do celów art. 1 ESMA przeprowadza wstępną ocenę kryteriów odstępstwa wymienionych w art. 2. Taka wstępna ocena opiera się na danych dotyczących pierwszych sześciu miesięcy 2021 r.

Artykuł  4

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i od tego dnia rozpoczyna się jego stosowanie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca Ursula
VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.96.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/466 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 przez określenie kryteriów dotyczących odstępstwa od zasady, zgodnie z którą zatwierdzone podmioty publikujące i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze są nadzorowane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
Data aktu: 17/12/2021
Data ogłoszenia: 24/03/2022
Data wejścia w życie: 27/03/2022