Rozporządzenie wykonawcze 2022/45 wdrażające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do przypadków nieprzestrzegania i przypadków poważnego nieprzestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, które to przypadki mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności w ramach tego funduszu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/45
z dnia 13 stycznia 2022 r.
wdrażające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do przypadków nieprzestrzegania i przypadków poważnego nieprzestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, które to przypadki mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności w ramach tego funduszu

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Osiągnięcie celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2  nie powinno być podważane przez państwa członkowskie naruszające przepisy WPRyb. Zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) jest uzależniona od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Nieprzestrzeganie przez państwa członkowskie przepisów WPRyb może spowodować przerwanie lub zawieszenie płatności lub zastosowanie finansowej korekty unijnej pomocy finansowej w ramach WPRyb.

(2) W art. 96 i 97 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 3  ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące warunków, zgodnie z którymi możliwe jest odpowiednio przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności. W tych dwóch artykułach przewidziano, że w szczegółowych przepisach dotyczących EFMRA można określić szczególne podstawy przerwania biegu terminu płatności i zawieszenia płatności związane z nieprzestrzeganiem przepisów mających zastosowanie w ramach WPRyb.

(3) Konieczne jest zapewnienie pewności prawa państwom członkowskim realizującym programy operacyjne w ramach EFMRA, a zatem określenie przypadków nieprzestrzegania przepisów WPRyb, które prowadzą do przerwania biegu terminów płatności, oraz przypadków poważnego nieprzestrzegania przepisów WPRyb, które prowadzą do zawieszenia płatności.

(4) Przypadkami, które prowadzą do przerwania biegu terminów płatności, powinny być przypadki nieprzestrzegania przepisów WPRyb mające zasadnicze znaczenie dla ochrony i zrównoważenia środowiskowego żywych zasobów morza.

(5) Przypadkami, które prowadzą do zawieszenia płatności, powinny być przypadki, w których - oprócz niezgodności skutkującej przerwaniem biegu terminów płatności - dane państwo członkowskie nie podjęło niezbędnych działań w celu zaradzenia sytuacji, która doprowadziła do takiej niezgodności.

(6) Art. 22 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że niesporządzenie sprawozdania na temat równowagi między zdolnością połowową floty a jej uprawnieniami do połowów lub brak wdrożenia planu działania w odniesieniu do segmentów floty, w stosunku do których stwierdzono strukturalną nadwyżkę zdolności połowowej, może skutkować proporcjonalnym przerwaniem lub zawieszeniem stosownej unijnej pomocy finansowej dla tego państwa członkowskiego na inwestycje w dany segment lub segmenty floty.

(7) Art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi również, że jeżeli państwo członkowskie nie gromadzi lub nie przekazuje danych w odpowiednim czasie użytkownikom końcowym, może to skutkować proporcjonalnym przerwaniem lub zawieszeniem stosownej unijnej pomocy finansowej dla tego państwa członkowskiego.

(8) Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania podmiotów gospodarczych we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przypadki nieprzestrzegania przepisów

W załączniku do niniejszego rozporządzenia określa się przypadki nieprzestrzegania przez państwo członkowskie przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), które to przypadki mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności mającego zastosowanie do wniosku o płatność zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/1139.

Artykuł  2

Przypadki poważnego nieprzestrzegania przepisów

Przypadki poważnego nieprzestrzegania przez państwo członkowskie przepisów mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rybołówstwa, które mogą spowodować zawieszenie płatności zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) 2021/1139, to przypadki niezgodności stwierdzone na mocy art. 1, kiedy państwo członkowskie, które podlega przerwaniu biegu terminu płatności mającemu zastosowanie do wniosku o płatność zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/1139, nie podejmuje niezbędnych działań w celu zapewnienia zgodności w okresie tego przerwania.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

PRZYPADKI NIEPRZESTRZEGANIA PRZEPISÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1

Przypadki nieprzestrzegania przepisów Podstawa prawna
Kategoria 1: Niedopełnienie obowiązku zapewnienia przestrzegania uprawnień do połowów przyznanych państwom członkowskim na podstawie art. 16-17 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 (1)
1.1 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących licencji połowowej i upoważnienia do połowów. Art. 6 ust. 2-4, art. 7 ust. 2 i 4 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009 (2)
1.2 Brak monitorowania wykorzystania uprawnień do połowów, w szczególności poprzez nierejestrowanie wszystkich danych zarejestrowanych w dzienniku połowowym, deklaracjach przeładunkowych, deklaracjach wyładunkowych, dokumentach sprzedaży lub deklaracjach przejęcia lub brak monitorowania nakładu połowowego, a także brak zapewnienia, by dane te były dokładne, pełne i złożone w terminie. Art. 33 ust. 1 i art. 109 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
1.3 Brak powiadomienia Komisji o zagregowanych danych dotyczących wyładowanych połowów i nakładu połowowego. Art. 33 ust. 2 i 4 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
1.4 Niezamknięcie łowisk w przypadku wyczerpania kwot, w tym w ramach umów o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów i regionalnych organizacji ds. rybołówstwa (RFMO), lub po wyczerpaniu nakładu połowowego Art. 35 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
Kategoria 2: Nieprzestrzeganie środków ochrony lub brak ochrony wrażliwych gatunków i siedlisk w celu osiągnięcia zrównoważonej środowiskowo działalności połowowej i w zakresie akwakultury w perspektywie długoterminowej, jak określono w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
2.1 Niezapewnienie szczegółowej i dokładnej dokumentacji wszystkich rejsów połowowych oraz odpowiednich zdolności i środków w celu monitorowania zgodności z obowiązkiem wyładunku zgodnie z zasadą wydajności i proporcjonalności Art. 15 ust. 13 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
2.2 Brak wdrożenia zakazu połowów, zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku gatunków ryb lub skorupiaków, o których mowa w załączniku IV do dyrektywy 92/43/EWG (z wyjątkiem przypadku przyznania odstępstw zgodnie z art. 16 tej dyrektywy). Art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych (3)
2.3 Brak wdrożenia zakazu połowów, zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku ssaków morskich lub gadów morskich, o których mowa w załącznikach II i IV do dyrektywy 92/43/EWG, i gatunków ptaków morskich objętych dyrektywą 2009/147/WE Art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych
2.4 Brak gromadzenia danych naukowych na temat przypadkowych połowów gatunków wrażliwych i niektórych gatunków ptaków morskich Art. 11 ust. 4 i pkt 2 załącznika XIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych
2.5 W stosownych przypadkach, zgodnie z najlepszym dostępnym doradztwem naukowym, brak monitorowania i oceny skuteczności wdrożonych środków łagodzących. Art. 11 ust. 4 i pkt 4 załącznika XIII do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych
2.6 Brak zakazu rozmieszczania narzędzi połowowych określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych w celu ochrony siedlisk wrażliwych. Art. 12 rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych
2.7 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących badań naukowych Art. 25 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych
2.8 Nieustanowienie i niewdrożenie planów gospodarowania zasobami węgorza. Art. 2 ust. 1, 3 i 10, art. 5 ust. 2 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1100/2007 dotyczącego węgorza europejskiego (4)
2.9 Nieprzestrzeganie środków ochrony dotyczących węgorza (w stosownych przypadkach zmniejszenie nakładu połowowego i osiągnięcie celów). Art. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1100/2007 dotyczącego węgorza europejskiego
2.10 Niedostarczenie Komisji sprawozdania na temat monitorowania, skuteczności i efektów zastosowania środków ochrony dotyczących węgorza. Art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1100/2007 dotyczącego węgorza europejskiego
2.11 Nieprzedłożenie Komisji rocznego sprawozdania z wdrażania przepisów dotyczących obcinania płetw rekinom. Art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1185/2003 z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie obcinania płetw rekinom na pokładach statków (5)
Kategoria 3: Niedopełnienie obowiązków w zakresie stosunków zewnętrznych dotyczących połowów zgodnie ze międzynarodowymi zobowiązaniami oraz celami i zasadami polityki określonymi w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
3.1 Niezapewnienie, aby unijne statki rybackie pływające pod banderą państwa członkowskiego i prowadzące działalność poza wodami Unii były odpowiednio przygotowane, aby przekazać szczegółową i dokładną dokumentację całej działalności połowowej i przetwórczej. Art. 31 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
3.2 Niezapewnienie, aby unijne statki rybackie poza wodami Unii otrzymywały upoważnienia zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) 2017/2403 w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi. Art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 2 i 4, art. 7 ust. 3-7, art. 11 ust. 1, art. 18 ust. 1 i art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2403 w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi (SMEFF) (6)
Kategoria 4: Niezapewnienie równowagi między zdolnością połowową floty a zasobami naturalnymi, zgodnie z wymogami art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
4.1 Niewdrożenie środków mających na celu dostosowanie zdolności połowowej floty do uprawnień do połowów z uwzględnieniem tendencji i najlepszych opinii naukowych w celu osiągnięcia stabilnej i trwałej równowagi między nimi. Art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
4.2 Niesporządzenie oddzielnych ocen dla flot w regionach najbardziej oddalonych oraz dla statków prowadzących działalność wyłącznie poza wodami Unii. Art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
4.3 Niezapewnienie, aby każde wycofanie z floty wsparte pomocą publiczną było poprzedzone cofnięciem odpowiedniej licencji połowowej i odpowiednich upoważnień do połowów oraz aby wycofana zdolność połowowa nie została zastąpiona. Art. 22 ust. 5 i 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
4.4 Niezapewnienie przestrzegania limitu zdolności połowowej określonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie WPRyb. Art. 22 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
4.5 Brak wdrożenia systemu wprowadzania/wycofywania w taki sposób, aby wprowadzenie do floty nowej zdolności bez korzystania z pomocy publicznej było równoważone uprzednim obniżeniem zdolności o co najmniej tę samą wielkość bez korzystania z pomocy publicznej. Art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
4.6 Nieprzekazanie Komisji informacji, które należy zapisać w unijnym rejestrze floty rybackiej, jak określono w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie WPRyb oraz w rozporządzeniu wykonawczym Komisji w sprawie unijnego rejestru floty rybackiej. Art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/218 z dnia 6 lutego 2017 r. w sprawie unijnego rejestru floty rybackiej (7)
4.7 Brak kontroli i monitorowania zdolności połowowej i mocy silników statków rybackich. Art. 38, art. 39 ust. 2, art. 40 ust. 1 i art. 41 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
Kategoria 5: Brak wkładu w realizację celu WPRyb polegającego na gromadzeniu danych naukowych określonego w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
5.1 Brak gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społeczno-gospodarczych oraz zarządzania nimi. Art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa
5.2 Brak koordynacji działań związanych z gromadzeniem danych z innymi państwami członkowskimi w tym samym regionie. Art. 6 ust. 4 i art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1004 w sprawie ram gromadzenia danych (8)
5.3 Niezapewnienie właściwej realizacji zadań korespondentów krajowych. Art. 7 rozporządzenia (UE) 2017/1004 w sprawie ram gromadzenia danych
5.4 Nieprzedłożenie rocznego sprawozdania z realizacji krajowych planów prac w zakresie gromadzenia danych w sektorze rybołówstwa i akwakultury. Art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1004 w sprawie ram gromadzenia danych
5.5 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wykorzystywania danych. Art. 14, 16, 17, 19 i 20 rozporządzenia (UE) 2017/1004 w sprawie ram gromadzenia danych
Kategoria 6: Brak skutecznego systemu kontroli w celu zapewnienia zgodności z przepisami WPRyb zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
6.1 Brak kontroli działalności prowadzonej przez dowolną osobę fizyczną lub prawną w ramach wspólnej polityki rybołówstwa na swoim terytorium oraz na wodach połowowych podlegających zwierzchnictwu lub jurysdykcji danego państwa członkowskiego. Art. 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
6.2 Brak kontroli dostępu do wód i zasobów oraz działalności poza wodami Unii prowadzonej przez unijne statki rybackie pływające pod ich banderą. Art. 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
6.3 Nieprzyjęcie odpowiednich środków i nieprzydzielenie wystarczających zasobów finansowych, ludzkich i technicznych na potrzeby kontroli, inspekcji i egzekwowania przepisów. Art. 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
6.4 Niedopełnienie obowiązku zapewnienia, aby kontrola, inspekcje i egzekwowanie przepisów były przeprowadzane w sposób niedyskryminacyjny w odniesieniu do sektorów, statków lub osób, a także na podstawie zarządzania ryzykiem. Art. 5 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
6.5 Niezapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi krajowych programów kontroli oraz programów kontroli i inspekcji ustanowionych przez Komisję. Art. 46 i art. 95 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
6.6 Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu, identyfikowalności, pierwszej sprzedaży i ważenia produktów rybołówstwa i akwakultury. Art. 56 ust. 1, art. 57 ust. 1, art. 58, art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
6.7 Niewdrożenie środków przyjętych przez Komisję w celu zapewnienia przestrzegania przez państwa członkowskie celów WPRyb w odniesieniu do planów działania ustanowionych w następstwie weryfikacji lub niezależnych inspekcji, obejmujących zamykanie łowisk, weryfikację, sprawozdania z niezależnej inspekcji i audytu, odliczanie i przenoszenie kwot oraz nakładu połowowego, a także środki nadzwyczajne Art. 36, 102, 104, 105, 106, 107 i 108 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
6.8 Niespełnienie wymogów dotyczących analizy, walidacji, dostępu, wymiany danych i informacji. Art. 109 ust. 1, 3, 4, 6, 8, art. 110, 111, 114 i 116 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
Kategoria 7: Brak skutecznego systemu inspekcji i egzekwowania zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
7.1 Nieprowadzenie skutecznego nadzoru i inspekcji. Art. 71, art. 72 ust. 1 i 2, art. 74, art. 78 ust. 1, art. 80, art. 83 ust. 1 i 2, art. 84 ust. 2, art. 85 i art. 87 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
7.2 Brak współpracy z Komisją w celu ułatwienia realizacji zadań urzędników Komisji podczas ich misji weryfikacji, niezależnych inspekcji i audytów. Art. 96 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
7.3 Brak określenia kryteriów oceny wagi naruszenia przepisów WPRyb. Art. 3 ust. 2 i art. 42 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 w sprawie połowów NNN oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
7.4 Niezapewnienie systematycznego przyjmowania odpowiednich środków oraz skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar i kar dodatkowych za naruszanie przepisów WPRyb Art. 89 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 90 rozporządzenia w sprawie kontroli (wE) nr 1224/2009 oraz art. 43, 44, 45, 46 i 47 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 w sprawie połowów NNN
7.5 Niestosowanie systemu punktów za poważne naruszenia przepisów w odniesieniu do właścicieli licencji połowowych oraz kapitanów. Art. 92 ust. 1, 2 i 6 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
7.6 Brak zarządzania krajowym rejestrem naruszeń przepisów. Art. 93 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli (WE) nr 1224/2009
Kategoria 8: Niezwalczanie nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (połowów NNN), jak przewidziano w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
8.1 Niepodjęcie środków mających na celu zapobieganie połowom NNN, ich powstrzymywanie i eliminowanie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008. Artykuł 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 w sprawie połowów NNN
8.2 Nieprzeprowadzenie weryfikacji związanych z systemem świadectw połowowych. Art. 17 ust. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 w sprawie połowów NNN
8.3 Nieprzestrzeganie zasad dotyczących zatwierdzonych podmiotów gospodarczych (AEOP). Art. 10 ust. 2, art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 1, art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, 5 i 7, art. 23 ust. 1, art. 25, art. 26 ust. 2, art. 27 ust. 4, art. 29 ust. 1 i art. 30 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 (9)
Kategoria 9: Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury ustanowionych w celu przyczynienia się do osiągnięcia celów WPRyb określonych w art. 35 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013
9.1 Niespełnienie kryteriów uznawania organizacji producentów i organizacji międzybranżowych. Art. 14 ust. 1 i art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków (10)
9.2 Nieprzeprowadzenie wymaganych kontroli uznanych organizacji zbiorowych. Art. 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1100/2007 z dnia 18 września 2007 r. ustanawiające środki służące odbudowie zasobów węgorza europejskiego (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 17).

(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1185/2003 z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie obcinania płetw rekinom na pokładach statków (Dz.U. L 167 z 4.7.2003, s. 1).

(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2403 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi oraz uchylenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1006/2008 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 81).

(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/218 z dnia 6 lutego 2017 r. w sprawie unijnego rejestru floty rybackiej (Dz.U. L 34 z 9.2.2017, s. 9).

(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1004 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 199/2008 (Dz.U. L 157 z 20.6.2017, s. 1).

(9) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1010/2009 z dnia 22 października 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 ustanawiającego wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania (Dz.U. L 280 z 27.10.2009, s. 5).

(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).

1 Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.9.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/45 wdrażające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do przypadków nieprzestrzegania i przypadków poważnego nieprzestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, które to przypadki mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności w ramach tego funduszu
Data aktu: 13/01/2022
Data ogłoszenia: 14/01/2022
Data wejścia w życie: 15/01/2022