KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Osiągnięcie celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 nie powinno być podważane przez państwa członkowskie naruszające przepisy WPRyb. Zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) jest uzależniona od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Nieprzestrzeganie przez państwa członkowskie przepisów WPRyb może spowodować przerwanie lub zawieszenie płatności lub zastosowanie finansowej korekty unijnej pomocy finansowej w ramach WPRyb.
(2) W art. 96 i 97 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 3 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące warunków, zgodnie z którymi możliwe jest odpowiednio przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności. W tych dwóch artykułach przewidziano, że w szczegółowych przepisach dotyczących EFMRA można określić szczególne podstawy przerwania biegu terminu płatności i zawieszenia płatności związane z nieprzestrzeganiem przepisów mających zastosowanie w ramach WPRyb.
(3) Konieczne jest zapewnienie pewności prawa państwom członkowskim realizującym programy operacyjne w ramach EFMRA, a zatem określenie przypadków nieprzestrzegania przepisów WPRyb, które prowadzą do przerwania biegu terminów płatności, oraz przypadków poważnego nieprzestrzegania przepisów WPRyb, które prowadzą do zawieszenia płatności.
(4) Przypadkami, które prowadzą do przerwania biegu terminów płatności, powinny być przypadki nieprzestrzegania przepisów WPRyb mające zasadnicze znaczenie dla ochrony i zrównoważenia środowiskowego żywych zasobów morza.
(5) Przypadkami, które prowadzą do zawieszenia płatności, powinny być przypadki, w których - oprócz niezgodności skutkującej przerwaniem biegu terminów płatności - dane państwo członkowskie nie podjęło niezbędnych działań w celu zaradzenia sytuacji, która doprowadziła do takiej niezgodności.
(6) Art. 22 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że niesporządzenie sprawozdania na temat równowagi między zdolnością połowową floty a jej uprawnieniami do połowów lub brak wdrożenia planu działania w odniesieniu do segmentów floty, w stosunku do których stwierdzono strukturalną nadwyżkę zdolności połowowej, może skutkować proporcjonalnym przerwaniem lub zawieszeniem stosownej unijnej pomocy finansowej dla tego państwa członkowskiego na inwestycje w dany segment lub segmenty floty.
(7) Art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi również, że jeżeli państwo członkowskie nie gromadzi lub nie przekazuje danych w odpowiednim czasie użytkownikom końcowym, może to skutkować proporcjonalnym przerwaniem lub zawieszeniem stosownej unijnej pomocy finansowej dla tego państwa członkowskiego.
(8) Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania podmiotów gospodarczych we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: