(Dz.U.UE L z dnia 11 marca 2022 r.)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 306,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 2 (zwane dalej "rozporządzeniem" lub "EUDPR"), w szczególności jego art. 25,
uwzględniając regulamin wewnętrzny Europejskiego Komitetu Regionów 3 , w szczególności jego art. 37 lit. d),
uwzględniając opinię D(2021) 0894 (sprawa 2021-0345) Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "EIOD") z dnia 20 kwietnia 2021 r., z którym skonsultowano się zgodnie z art. 41 ust. 2 EUDPR,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 3 pkt 1 EUDPR wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (zwanej dalej "osobą, które dane dotyczą") należy uznać za dane osobowe.
(2) Rozporządzenie ma zastosowanie do Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem"), tak samo jak do każdej instytucji Unii, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w kontekście prowadzonych przez niego działań i procedur.
(3) Administratorem w rozumieniu art. 3 pkt 8 EUDPR jest Komitet, który może przekazywać odpowiedzialność za określanie celów i sposobów przetwarzania danych osobowych.
(4) Zgodnie z art. 45 ust. 3 EUDPR Prezydium Komitetu Regionów (zwane dalej "Prezydium") przyjęło przepisy wykonawcze 4 dotyczące rozporządzenia oraz inspektora ochrony danych Komitetu. Zgodnie z tymi przepisami jednostka organizacyjna (dyrekcja, dział lub sektor) Sekretariatu Generalnego Komitetu lub sekretariatu jednej z grup politycznych w Komitecie, samodzielnie lub łącznie z innymi określająca cele i sposoby przetwarzania danych osobowych, powinna, w odniesieniu do tych danych, działać w imieniu Komitetu jako administrator delegowany.
(5) Komitet i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (zwany dalej "EKES-em") mają wspólne niektóre jednostki organizacyjne i zasoby (zwane dalej "Służbami Wspólnymi") w kontekście współpracy międzyinstytucjonalnej, a mające zastosowanie przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Służby Wspólne należy określić zgodnie z poczynionymi w tym celu ustaleniami między Komitetem a EKES-em.
(6) Aby wypełniać zadania Komitetu, administratorzy danych gromadzą i przetwarzają informacje oraz kilka kategorii danych osobowych, w tym dane identyfikacyjne osób fizycznych, dane kontaktowe, role i zadania zawodowe, informacje na temat prywatnych i zawodowych zachowania i wyników, a także dane finansowe. Na mocy rozporządzenia administratorzy danych są zatem zobowiązani do informowania osób, których dane dotyczą, o wykonywanych przez nich czynnościach przetwarzania oraz do poszanowania ich praw jako osób, których dane dotyczą.
(7) Administratorzy danych mogą być zobowiązani do pogodzenia tych praw z celami badań, dochodzeń, weryfikacji, działań, audytów i postępowań prowadzonych w ramach Komitetu. Może spoczywać na nich również wymóg zapewnienia równowagi między prawami danej osoby, której dane dotyczą, a podstawowymi prawami i wolnościami innych osób, których dane dotyczą. W tym celu zgodnie z art. 25 ust. 1 EUDPR administratorzy danych mają możliwość ograniczenia stosowania art. 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 35 i 36 EUDPR, a także art. 4 EUDPR, o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom określonym w art. 14-22 EUDPR.
(8) Administratorzy danych powinni stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy nie naruszają one istoty podstawowych praw i wolności, są absolutnie niezbędne i stanowią środek proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym.
(9) Administratorzy danych powinni przedstawić powody uzasadniające zastosowanie tych ograniczeń i prowadzić rejestr stosowania przez nich ograniczeń praw osób, których dane dotyczą.
(10) Administratorzy danych powinni znieść ograniczenie niezwłocznie po ustaniu warunków uzasadniających to ograniczenie. Powinni przeprowadzać regularne oceny tych warunków.
(11) Aby zagwarantować jak największą ochronę praw i wolności osób, których dane dotyczą, należy w odpowiednim czasie konsultować się w sprawie wszelkich ewentualnych ograniczeń z inspektorem ochrony danych, który powinien weryfikować ich zgodność z niniejszą decyzją.
(12) O ile w akcie prawnym przyjętym na podstawie Traktatów 5 nie przewidziano ograniczeń, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których administratorzy danych są uprawnieni do ograniczania praw osób, których dane dotyczą.
(13) Niniejszej decyzji nie powinno stosować się w przypadku, gdy zastosowanie ma jeden z wyjątków, o których mowa w art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 5 EUDPR w odniesieniu do informacji podawanych osobie, której dane dotyczą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Prezydium Komitetu Regionów | |
Przewodniczący | |
Apostolos TZITZIKOSTAS |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.84.44 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 4/2022 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczeń określonych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w kontekście działań i procedur prowadzonych przez Komitet Regionów |
Data aktu: | 25/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 31/03/2022 |