uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6 oraz art. 132,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 604/2014 2 ustanowiono kryteria jakościowe i ilościowe w celu określenia kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka danej instytucji. Rozporządzenie to ustanowiło również procedurę, w ramach której instytucja może stwierdzić, że chociaż pracownik spełnia kryteria ilościowe, jego działalność zawodowa nie jest uznawana za mającą istotny wpływ na profil ryzyka tej instytucji, i na podstawie takiego ustalenia może powiadomić właściwy organ o wyłączeniu takiego pracownika z domniemania, że jego działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka instytucji, lub też zwrócić się tego organu o zezwolenie na takie wyłączenie. EBC, jako podmiot odpowiedzialny za zapewnienie, by podmioty podlegające jego bezpośredniemu nadzorowi stosowały przepisy dotyczące identyfikacji pracowników w sposób spójny i gwarantujący prawidłowość takiej identyfikacji, przyjął decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/2218 (EBC/2015/38) 3 , której celem jest doprecyzowanie procedury wyłączenia pracowników zgodnie z postanowieniami art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014.
(2) W związku z wprowadzeniem zmian do dyrektywy 2013/36/UE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 rozporządzenie delegowane (UE) nr 604/2014 zostało uchylone w odniesieniu do instytucji kredytowych i zastąpione w dniu 14 czerwca 2021 r. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/923 5 , które odzwierciedla nowe projektowane regulacyjne standardy techniczne, w celu zdefiniowania pojęcia obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnej, istotnej jednostki gospodarczej oraz znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz w celu określenia pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 94 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE. Rozporządzenie delegowane (UE) 2021/923 eliminuje również procedurę powiadamiania i określa kryteria oceny wyjątkowych okoliczności zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923.
(3) Zagwarantowanie pewności prawnej instytucjom kredytowym, które złożyły zawiadomienia i wnioski zgodnie z niniejszym rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 604/2014 lub wnioski o uprzednią zgodę zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/923 przed wejściem niniejszej decyzji w życie wymaga ustanowienia środków przejściowych.
(4) Decyzja (UE) 2015/2218 (EBC/2015/38) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.69.117 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2022/6 (2022/368) zmieniająca decyzję (UE) 2015/2218 w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej |
Data aktu: | 18/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 04/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 24/03/2022 |