uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,
(1) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 2 wprowadzono nowy wiążący cel unijny dotyczący energii odnawialnej dla Unii do 2030 r. W dyrektywie propaguje się ponadto wykorzystanie mechanizmów współpracy jako skutecznych narzędzi przyczyniających się do osiągnięcia tego celu.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2021/1153 rozszerzono zakres stosowania instrumentu, tak aby wykraczał on poza transeuropejskie sieci i obejmował produkcję energii odnawialnej, oraz ustanowiono nową kategorię projektów kwalifikujących się do finansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę" - "projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej".
(3) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej mają umożliwiać racjonalne pod względem kosztów upowszechnianie energii odnawialnej w Unii i osiągnięcie wiążącego dla Unii celu w zakresie energii odnawialnej na 2030 r., o czym mowa w dyrektywie (UE) 2018/2001, oraz mają sprzyjać strategicznej absorpcji innowacyjnych technologii w zakresie energii odnawialnej. Projekty te powinny również przyczyniać się do dekarbonizacji, do zakończenia tworzenia wewnętrznego rynku energii i do zwiększenia bezpieczeństwa dostaw poprzez propagowanie współpracy transgranicznej między państwami członkowskimi w zakresie planowania, rozwoju i racjonalnego pod względem kosztów wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
(4) Aby dany projekt transgraniczny w dziedzinie energii odnawialnej kwalifikował się do finansowania, musi on najpierw zostać wpisany do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej. Z uzyskaniem oficjalnego statusu "projektu transgranicznego w dziedzinie energii odnawialnej" mogą wiązać się korzyści, takie jak większa widoczność, wzrost pewności dla inwestorów i większe wsparcie ze strony państw członkowskich.
(5) Promotor projektu wybranego do wpisania do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej może również ubiegać się o finansowanie na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/1153 w odniesieniu do prac studyjnych lub robót związanych z tym projektem.
(6) Cele, ogólne kryteria, które należy spełnić, i procedurę, którą należy przeprowadzić w przypadku projektów trans- granicznych w dziedzinie energii odnawialnej, określono w części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153. W art. 7 tego rozporządzenia Komisji przekazano uprawnienia do przyjęcia aktu delegowanego w celu ustalenia kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych do uwzględnienia w wykazie projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej.
(7) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej należy opracowywać w ramach mechanizmu współpracy. Taki mechanizm może przyjąć dowolną formę umowy o współpracy spośród form takiej umowy przewidzianych w art. 8, 9, 11 i 13 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz może zostać ustanowiony między co najmniej dwoma państwami członkowskimi lub między co najmniej jednym państwem członkowskim a co najmniej jednym państwem niebędącym członkiem UE. Aby to kryterium zostało spełnione, muszą istnieć dowody świadczące o określonym poziomie wsparcia ze strony zaangażowanych państw członkowskich i, w stosownych przypadkach, państw niebę- dących członkami UE. Z tego względu należy przedstawić pisemne oświadczenie potwierdzające gotowość do wsparcia projektu w drodze zawarcia umowy o współpracy, zatwierdzone przez odpowiedzialną instytucję we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich i, w stosownych przypadkach, państwach niebędących członkami UE. Nie określono żadnych ograniczeń odnośnie do formatu takiego oświadczenia.
(8) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/1153 do udziału w programie kwalifikują się podmioty prawne, w tym spółki joint venture, z siedzibą w państwie członkowskim. Jako takie mogą przedstawić wniosek opracowany w ramach umowy o współpracy w odniesieniu do wspólnego projektu, w tym wspólnego projektu, w którego realizację zaangażowane jest państwo niebędące członkiem UE, na podstawie art. 9 i 11 dyrektywy (UE) 2018/2001. W konkretnym przypadku wspólnych systemów wsparcia zgodnie z art. 13 dyrektywy (UE) 2018/2001 wniosek może jednak przedstawić tylko państwo członkowskie. Jeżeli mechanizm współpracy ma formę oddzielnego transferu statystycznego zgodnie z art. 8 dyrektywy (UE) 2018/2001, nie wiąże się z nim żadna dodatkowa inwestycja, a zatem konieczne wsparcie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" może obejmować wyłącznie prace studyjne zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1153.
(9) Zgodnie z częścią IV pkt 2 lit. b) i c) załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 projekty transgraniczne powinny zapewniać skuteczniejsze rozwiązanie w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w porównaniu z projektami wdrażanymi przed jedno z uczestniczących państw członkowskich samodzielnie. W związku z tym, aby projekt mógł zostać wpisany do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej, oprócz tego, że taki projekt musi zostać opracowany w ramach mechanizmu współpracy, należy również wykazać, że przynosi on społecznoekonomiczne korzyści netto.
(10) Społeczno-ekonomiczne korzyści netto związane z projektami transgranicznymi w dziedzinie energii odnawialnej należy wykazać za pomocą analizy kosztów i korzyści obejmującej wszystkie elementy wymienione w części IV pkt 3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153, sporządzonej przez promotora projektu. Wraz z niniejszym aktem delegowanym Komisja opublikuje metodykę, w której określi prawidłowy sposób przeprowadzania analizy kosztów i korzyści oraz sposób przeprowadzania przez Komisję oceny zgodności projektu z ogólnymi kryteriami 3 .
(11) W części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 określono główne etapy procedury wyboru projektów, które mają zostać wpisane do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej. Procedura wyboru będzie obejmować:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.62.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 w odniesieniu do określonych kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej |
Data aktu: | 21/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 01/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 04/03/2022 |