Rozporządzenie delegowane 2022/342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 w odniesieniu do określonych kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/342
z dnia 21 grudnia 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 w odniesieniu do określonych kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 2  wprowadzono nowy wiążący cel unijny dotyczący energii odnawialnej dla Unii do 2030 r. W dyrektywie propaguje się ponadto wykorzystanie mechanizmów współpracy jako skutecznych narzędzi przyczyniających się do osiągnięcia tego celu.

(2) W rozporządzeniu (UE) 2021/1153 rozszerzono zakres stosowania instrumentu, tak aby wykraczał on poza transeuropejskie sieci i obejmował produkcję energii odnawialnej, oraz ustanowiono nową kategorię projektów kwalifikujących się do finansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę" - "projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej".

(3) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej mają umożliwiać racjonalne pod względem kosztów upowszechnianie energii odnawialnej w Unii i osiągnięcie wiążącego dla Unii celu w zakresie energii odnawialnej na 2030 r., o czym mowa w dyrektywie (UE) 2018/2001, oraz mają sprzyjać strategicznej absorpcji innowacyjnych technologii w zakresie energii odnawialnej. Projekty te powinny również przyczyniać się do dekarbonizacji, do zakończenia tworzenia wewnętrznego rynku energii i do zwiększenia bezpieczeństwa dostaw poprzez propagowanie współpracy transgranicznej między państwami członkowskimi w zakresie planowania, rozwoju i racjonalnego pod względem kosztów wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

(4) Aby dany projekt transgraniczny w dziedzinie energii odnawialnej kwalifikował się do finansowania, musi on najpierw zostać wpisany do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej. Z uzyskaniem oficjalnego statusu "projektu transgranicznego w dziedzinie energii odnawialnej" mogą wiązać się korzyści, takie jak większa widoczność, wzrost pewności dla inwestorów i większe wsparcie ze strony państw członkowskich.

(5) Promotor projektu wybranego do wpisania do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej może również ubiegać się o finansowanie na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/1153 w odniesieniu do prac studyjnych lub robót związanych z tym projektem.

(6) Cele, ogólne kryteria, które należy spełnić, i procedurę, którą należy przeprowadzić w przypadku projektów trans- granicznych w dziedzinie energii odnawialnej, określono w części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153. W art. 7 tego rozporządzenia Komisji przekazano uprawnienia do przyjęcia aktu delegowanego w celu ustalenia kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych do uwzględnienia w wykazie projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej.

(7) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej należy opracowywać w ramach mechanizmu współpracy. Taki mechanizm może przyjąć dowolną formę umowy o współpracy spośród form takiej umowy przewidzianych w art. 8, 9, 11 i 13 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz może zostać ustanowiony między co najmniej dwoma państwami członkowskimi lub między co najmniej jednym państwem członkowskim a co najmniej jednym państwem niebędącym członkiem UE. Aby to kryterium zostało spełnione, muszą istnieć dowody świadczące o określonym poziomie wsparcia ze strony zaangażowanych państw członkowskich i, w stosownych przypadkach, państw niebę- dących członkami UE. Z tego względu należy przedstawić pisemne oświadczenie potwierdzające gotowość do wsparcia projektu w drodze zawarcia umowy o współpracy, zatwierdzone przez odpowiedzialną instytucję we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich i, w stosownych przypadkach, państwach niebędących członkami UE. Nie określono żadnych ograniczeń odnośnie do formatu takiego oświadczenia.

(8) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/1153 do udziału w programie kwalifikują się podmioty prawne, w tym spółki joint venture, z siedzibą w państwie członkowskim. Jako takie mogą przedstawić wniosek opracowany w ramach umowy o współpracy w odniesieniu do wspólnego projektu, w tym wspólnego projektu, w którego realizację zaangażowane jest państwo niebędące członkiem UE, na podstawie art. 9 i 11 dyrektywy (UE) 2018/2001. W konkretnym przypadku wspólnych systemów wsparcia zgodnie z art. 13 dyrektywy (UE) 2018/2001 wniosek może jednak przedstawić tylko państwo członkowskie. Jeżeli mechanizm współpracy ma formę oddzielnego transferu statystycznego zgodnie z art. 8 dyrektywy (UE) 2018/2001, nie wiąże się z nim żadna dodatkowa inwestycja, a zatem konieczne wsparcie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" może obejmować wyłącznie prace studyjne zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1153.

(9) Zgodnie z częścią IV pkt 2 lit. b) i c) załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 projekty transgraniczne powinny zapewniać skuteczniejsze rozwiązanie w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w porównaniu z projektami wdrażanymi przed jedno z uczestniczących państw członkowskich samodzielnie. W związku z tym, aby projekt mógł zostać wpisany do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej, oprócz tego, że taki projekt musi zostać opracowany w ramach mechanizmu współpracy, należy również wykazać, że przynosi on społecznoekonomiczne korzyści netto.

(10) Społeczno-ekonomiczne korzyści netto związane z projektami transgranicznymi w dziedzinie energii odnawialnej należy wykazać za pomocą analizy kosztów i korzyści obejmującej wszystkie elementy wymienione w części IV pkt 3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153, sporządzonej przez promotora projektu. Wraz z niniejszym aktem delegowanym Komisja opublikuje metodykę, w której określi prawidłowy sposób przeprowadzania analizy kosztów i korzyści oraz sposób przeprowadzania przez Komisję oceny zgodności projektu z ogólnymi kryteriami 3 .

(11) W części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 określono główne etapy procedury wyboru projektów, które mają zostać wpisane do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej. Procedura wyboru będzie obejmować:

a)
przeprowadzaną przez Komisję pierwszą ocenę wniosków o wybranie projektu jako projektu transgranicznego w dziedzinie energii odnawialnej pod kątem zgodności tego projektu z ogólnymi kryteriami;
b)
ustanowienie przez Komisję grupy ds. projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej, która to grupa jest właściwa do przyjmowania wstępnego wykazu i monitorowania realizacji projektów wpisanych do wykazu pod kątem zachowania przez nie posiadanego statusu;
c)
uzgodnienie wstępnego wykazu przez grupę; oraz
d)
przyjęcie ostatecznego wykazu przez Komisję i weryfikację tego wykazu przeprowadzaną co dwa lata.

(12) Przy przyjmowaniu ostatecznego wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej Komisja powinna dążyć do zapewnienia, aby zachowana była odpowiednia równowaga geograficzna. Na potrzeby wyboru projektów można wykorzystywać grupy regionalne, mając na uwadze, że nie wszystkie państwa członkowskie należą obecnie do takich grup, a współpracę transgraniczną w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii można prowadzić również z państwami innymi niż państwa, z którymi dane państwo fizycznie bezpośrednio graniczy.

(13) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej mogą obejmować różne technologie uznane za kwalifiko- walne. Do przykładów kwalifikowalnych technologii należą: produkcja odnawialnej energii z morskiej i lądowej energii wiatrowej, energii słonecznej, zrównoważonej biomasy, energii oceanicznej, energii geotermalnej lub ich połączeń; przyłączenie pochodzącej z tych źródeł energii do sieci oraz elementy dodatkowe, takie jak obiekty służące magazynowaniu lub przekształcaniu energii.

(14) Aby bezpośrednio umożliwić osiągnięcie celu UE w zakresie energii odnawialnej na 2030 r., integralną częścią projektów transgranicznych zawsze powinna być instalacja wytwarzająca energię ze źródeł odnawialnych. Dodatkowe elementy projektu, które pośrednio umożliwiają osiągnięcie unijnego celu w zakresie energii odnawialnej na 2030 r. oraz racjonalne pod względem kosztów wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych poprzez przyczynianie się do skutecznej integracji wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, mogą kwalifikować się nie jako samodzielne projekty, lecz jako integralna część projektu transgranicznego, który jest wdrażany dodatkowo do wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. Takimi dodatkowymi elementami mogą być: transgraniczna sieć przesyłowa, przechowywanie energii cieplnej, magazynowanie energii w akumulatorach, magazynowanie energii za pomocą sprężonego i ciekłego powietrza, elektrownie szczytowo-pompowe i elektroliza wody w połączeniu z magazynowaniem wodoru. Działania kwalifikowalne nie ograniczają się do sektora energii elektrycznej i mogą obejmować inne nośniki energii i potencjalną integrację sektorów, na przykład z sektorami ogrzewania i chłodzenia, przetwarzaniem energii elektrycznej w gaz, magazynowaniem i transportem.

(15) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej nie muszą pociągać za sobą fizycznego połączenia między współpracującymi państwami członkowskimi. Projekty te mogą być zlokalizowane na terytorium tylko jednego z zaangażowanych państw członkowskich, pod warunkiem że spełnione są kryteria ogólne załącznika część IV.

(16) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej powinny spełniać mające zastosowanie wymogi prawne w zakresie zrównoważonego rozwoju, ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, a także powinny być zgodne z zasadą "nie czyń poważnych szkód" zgodnie z art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 4 .

(17) W rozporządzeniu (UE) 2021/1153 w ramach programu instrumentu "Łącząc Europę" umożliwiono wspieranie prac studyjnych mających na celu opracowanie i identyfikację projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej, zgodnie z art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia. Celem wspomnianych prac studyjnych jest opracowanie mechanizmów współpracy w zakresie sporządzania i wdrażania planów dotyczących odnawialnych źródeł energii oraz przezwyciężenie początkowych barier utrudniających nawiązanie takiej współpracy. Przed wpisaniem danego projektu do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej może on zostać objęty wsparciem na rzecz prowadzenia takich prac studyjnych; wsparcie to może zostać również wykorzystane na poczet przygotowań do złożenia wniosku o wpisanie projektu do tego wykazu lub do przeprowadzenia analizy kosztów i korzyści

(18) Projekt, który otrzymał wsparcie na rzecz przeprowadzenia prac studyjnych zgodnie z art. 7 ust. 3, nie powinien być traktowany korzystniej w toku postępowania dotyczącego wpisania do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej ani nie powinien zostać objęty pomocą finansową z instrumentu "Łącząc Europę" na prace studyjne i roboty. Czerpanie korzyści z prac studyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 3, nie wiąże się również z koniecznością wystąpienia z wnioskiem o wpisanie do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej ani zwrócenia się o przyznanie finansowania z instrumentu "Łącząc Europę" na prace studyjne i roboty.

(19) Ponieważ ryzyko związane z kwalifikującymi się projektami i rentowność tych projektów mogą również różnić się i zmieniać w miarę upływu czasu, warto rozważyć możliwość przyznania części dostępnej alokacji na rzecz projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej za pośrednictwem wkładów na rzecz działań łączonych lub instrumentu łączonego w ramach InvestEU.

(20) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej powinny być w pełni zgodne z wszystkimi stosownymi przepisami Unii, w szczególności przepisami dotyczącymi zrównoważonego charakteru bioenergii, alokacji zdolności przesyłowych na granicach, rozdziału, konkurencji i pomocy państwa, różnorodności biologicznej oraz ochrony środowiska.

(21) Wszystkie projekty figurujące w wykazie projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej powinny zostać wdrożone szybko i być poddawane skrupulatnej i regularnej ocenie przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum wymogów w zakresie sprawozdawczości spoczywających na promotorach projektów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu przyjęto szczególne kryteria kwalifikacji i szczegóły procesu wyboru projektów transgra- nicznych w dziedzinie energii odnawialnej zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1153.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"projekt transgraniczny w dziedzinie energii odnawialnej" lub "projekt" oznacza projekt transgraniczny w dziedzinie energii odnawialnej w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2021/1153;
2)
"energia odnawialna" oznacza energię ze źródeł odnawialnych zdefiniowaną w art. 2 pkt 1 dyrektywy (UE) 2018/2001;
3)
"promotor projektu" oznacza podmiot prawny opracowujący projekt transgraniczny w dziedzinie energii odnawialnej, w tym państwo członkowskie;
4)
"wniosek" oznacza wniosek o wybranie projektu jako projektu transgranicznego w dziedzinie energii odnawialnej przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1153;
5)
"mechanizm współpracy" oznacza współpracę między co najmniej dwoma państwami członkowskimi lub między przynajmniej jednym państwem członkowskim a państwem niebędącym członkiem UE prowadzoną zgodnie z art. 8, 9, 11 i 13 dyrektywy (UE) 2018/2001;
6)
"umowa o współpracy" oznacza formalną umowę ustanawiającą mechanizm współpracy;
7)
"wstępny wykaz" oznacza wykaz projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej uzgodniony przez grupę, o której mowa w części IV pkt 4 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153;
8)
"ostateczny wykaz" oznacza wykaz projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej przyjęty przez Komisję zgodnie z częścią IV pkt 4 lit. g) załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153;
9)
"państwo członkowskie, w którym znajduje się instalacja" oznacza państwo członkowskie, w którym znajduje się instalacja wytwarzająca energię ze źródeł odnawialnych;
10)
"odbierające państwo członkowskie" oznacza państwo członkowskie wnoszące wkład finansowy na poczet inwestycji w zakresie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych zlokalizowanej w innym państwie członkowskim;
11)
"uczestniczące państwa członkowskie" oznaczają zarówno odbierające państwa członkowskie, jak i państwa członkowskie, w których znajdują się instalacje;
12)
"magazynowanie" oznacza magazynowanie energii zdefiniowane w art. 2 pkt 59 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 5 .

ROZDZIAŁ  II

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA KWALIFIKACJI OKREŚLONE DLA PROJEKTÓW TRANSGRANICZNYCH W DZIEDZINIE ENERGII ODNAWIALNEJ

Artykuł  3

Kwalifikowalne technologie, elementy i inwestycje

Za kwalifikujące się do objęcia projektami transgranicznymi w dziedzinie energii odnawialnej uznaje się następujące technologie, elementy i inwestycje:

a)
technologie wytwarzania energii bazujące na dowolnym z odnawialnych źródeł energii wymienionych w dyrektywie (UE) 2018/2001;
b)
instalacje magazynowania energii działające na miejscu i zdalnie, pod warunkiem że stanowią integralną część projektu, pełnią funkcję pomocniczą względem instalacji wytwarzającej energię ze źródeł odnawialnych i skutecznie umożliwiają integrację takiej instalacji;
c)
dowolny system lub element służący integracji technologii informacyjno-komunikacyjnych m.in. w celu zwiększenia przewidywalności procesu wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych oraz dowolny element wyposażenia lub dowolna instalacja niezbędne do zapewnienia prawidłowego działania inwestycji, z uwzględnieniem systemów monitorowania i kontroli, pod warunkiem że stanowią integralną część projektu, pełnią funkcję pomocniczą względem instalacji wytwarzającej energię ze źródeł odnawialnych i skutecznie umożliwiają integrację takiej instalacji;
d)
przyłącza instalacji wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych do sieci dystrybucyjnej albo przesyłowej oraz, w stosownych przypadkach, przyłącza instalacji magazynowania do sieci przesyłowej albo dystrybucyjnej, stanowią integralną część projektu, skutecznie umożliwiają integrację takiej instalacji i pełnią funkcję pomocniczą względem instalacji wytwarzającej energię ze źródeł odnawialnych;
e)
konwersja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w odnawialne paliwa ciekłe i gazowe pochodzenia niebiologicz- nego, w tym transformatory lub kompresory, pod warunkiem że stanowią one integralną część projektu, skutecznie umożliwiają integrację takiej instalacji i pełnią funkcję pomocniczą względem instalacji wytwarzającej energię ze źródeł odnawialnych;
f)
wszelkie inne technologie, elementy lub inwestycje określone w odpowiednich programach prac i zaproszeniach do składania wniosków w ramach instrumentu "Łącząc Europę", które stanowią integralną część projektu, pełnią funkcję pomocniczą względem instalacji wytwarzającej energię odnawialną i skutecznie umożliwiają integrację takiej instalacji.
Artykuł  4

Mechanizmy współpracy, w ramach których opracowuje się projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej, i procedura składania wniosku o wpisanie projektu do wstępnego wykazu

1. 
Aby projekt mógł zostać wpisany do wstępnego wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej, musi zostać opracowany w ramach mechanizmu współpracy.
2. 
Promotor projektu występujący z wnioskiem o wpisanie projektu do wstępnego wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej przedkłada pisemne oświadczenie uczestniczących państw członkowskich oraz, w stosownych przypadkach, państw trzecich potwierdzające ich gotowość do zawarcia umowy o współpracy na rzecz opracowania projektu transgranicznego w dziedzinie energii odnawialnej. Choć wspomniane oświadczenie nie musi zostać sporządzone w określonym formacie, należy opatrzyć je podpisem przedstawicieli ministerstw uczestniczących państw członkowskich odpowiedzialnych za wykonanie umowy o współpracy, w tym krajów tranzytu, w stosownych przypadkach i gdy umowa wymaga wykorzystania ich infrastruktury.
3. 
We wniosku o wpisanie do wstępnego wykazu należy zawrzeć informacje dotyczące kryteriów kwalifikacji, o których mowa w niniejszym rozdziale.
Artykuł  5

Społeczno-ekonomiczne korzyści netto związane z projektami transgranicznymi w dziedzinie energii odnawialnej

1. 
Promotor projektu występujący z wnioskiem o wpisanie projektu do wstępnego wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej wykazuje, że ogólne potencjalne oszczędności kosztów w zakresie wprowadzania energii ze źródeł odnawialnych lub korzyści w zakresie integracji systemów, bezpieczeństwa dostaw lub innowacji związane z realizacją danego projektu przeważają nad kosztami jego realizacji ("społeczno-ekonomiczne korzyści netto").
2. 
Społeczno-ekonomiczne korzyści netto, o których mowa w poprzednim ustępie, wykazuje się za okres obejmujący co najmniej 15 lat, począwszy od pierwszego roku funkcjonowania projektu, z należytym uwzględnieniem jego technologicznego cyklu życia.
3. 
Oszacowania dotyczące społecznoekonomicznych korzyści netto, o których mowa w ust. 1, opierają się na wynikach analizy kosztów i korzyści opracowanej przez promotora projektu. Analiza kosztów i korzyści obejmuje wszystkie elementy, o których mowa w pkt 3 części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 i dowodzi istnienia społecznoekonomicznych korzyści netto w porównaniu z podobnym projektem lub projektem w dziedzinie energii odnawialnej realizowanym przez jedno z państw członkowskich będących stroną umowy o współpracy.

ROZDZIAŁ  III

PROCEDURA WYBORU PROJEKTÓW, KTÓRE MAJĄ ZOSTAĆ WPISANE DO WYKAZU PROJEKTÓW TRANSGRANICZNYCH W DZIEDZINIE ENERGII ODNAWIALNEJ

Artykuł  6

Grupa ds. projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej

1. 
Komisja powołuje grupę ds. projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej ("grupa"), w skład której wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji.
2. 
Przedstawicielom poszczególnych państw członkowskich mogą towarzyszyć inne zainteresowane strony, np. przedstawiciele krajowego organu regulacyjnego, przedstawiciele operatorów systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego lub przedstawiciele organów udzielających zezwoleń.
3. 
W stosownych przypadkach grupa zaprasza na swoje posiedzenia promotorów projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej oraz przedstawicieli państw niebędących członkami UE zaangażowanych w realizację projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej.
4. 
W stosownych przypadkach grupa może zapraszać na swoje posiedzenia również przedstawicieli organizacji reprezentujących odpowiednie zainteresowane strony, w tym producentów, dostawców, konsumentów i organizacje działające na rzecz ochrony środowiska. Grupa może organizować posiedzenia lub konsultacje w przypadkach, w których jest to właściwe ze względu na wykonanie jej zadań.
5. 
Grupa sporządza wstępny wykaz projektów, które mają stać się projektami transgranicznymi w dziedzinie energii odnawialnej, i monitoruje realizację projektów figurujących w ostatecznym wykazie.
6. 
Grupa przyjmuje swój własny regulamin, a jej posiedzeniom przewodniczy przedstawiciel Komisji.
Artykuł  7

Wstępny wykaz projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej

1. 
Przynajmniej raz w roku Komisja publikuje zaproszenie do składania wniosków w przedmiocie wyboru projektu jako projektu transgranicznego w dziedzinie energii odnawialnej.
2. 
Po ocenie projektów zgodnie z częścią IV pkt 4 lit. c) załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 Komisja sporządza i przedkłada grupie wykaz projektów spełniających kryteria kwalifikacji ustanowione w części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 wraz z odpowiednimi informacjami, o których mowa w części IV pkt 4 lit. d) załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153. Komisja nie przedkłada grupie wniosków w całości ani żadnych informacji, które wnioskodawca zastrzegł jako szczególnie chronione informacje handlowe.
3. 
Na podstawie informacji otrzymanych od Komisji grupa sporządza wstępny wykaz projektów, które mają zostać uznane za projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej.
Artykuł  8

Ostateczny wykaz projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej

1. 
Komisja przyjmuje ostateczny wykaz projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1153. Nie sporządza się rankingu projektów figurujących w ostatecznym wykazie.
2. 
Ostateczny wykaz stanowi odzwierciedlenie wstępnego wykazu sporządzonego przez grupę zgodnie z art. 7 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. Jeżeli ostateczny wykaz różni się od wstępnego wykazu, przed przyjęciem ostatecznego wykazu Komisja uzyskuje pozytywną opinię grupy.
Artykuł  9

Przegląd ostatecznego wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej

1. 
Komisja przeprowadza przegląd wykazu nie rzadziej niż co dwa lata.
2. 
Bez uszczerbku dla wyników przeglądu, o którym mowa w poprzednim ustępie, Komisja niezwłocznie skreśla projekt z ostatecznego wykazu po potwierdzeniu wystąpienia jednej z następujących przesłanek:
a)
informacje, które stanowiły podstawę oceny danego projektu, były nieprawidłowe; lub
b)
projekt nie jest zgodny z prawem Unii.
3. 
Komisja może skreślić projekt z wykazu, jeżeli:
a)
jedno uczestniczące państwo członkowskie lub wszystkie uczestniczące państwa członkowskie wycofały swoje poparcie dla danego projektu; lub
b)
promotor projektu poinformuje grupę o tym, że projekt nie jest już realizowany; lub
c)
od czasu wpisania projektu do wykazu nie poczyniono żadnych postępów w jego realizacji; lub
d)
projekt został ukończony.
4. 
Przed skreśleniem projektu z wykazu Komisja zasięga opinii grupy i należycie uwzględnia stosowne informacje otrzymane od członków grupy.
Artykuł  10

Monitorowanie realizacji projektów wpisanych do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej

1. 
Promotor projektu wpisanego do ostatecznego wykazu co roku przekazuje Komisji sprawozdanie z postępów w realizacji projektu wraz ze stosownymi aktualizacjami specyfikacji projektu i jego realizacji, a Komisja przedkłada wspomniane sprawozdanie grupie.
2. 
Jeżeli sprawozdania przekazywane przez promotorów projektów zawierają szczególnie chronione informacje handlowe, promotorzy zastrzegają informacje, które nie mogą zostać podane do wiadomości publicznej ani przedstawione grupie, przy czym fakt zastrzeżenia tych informacji nie może uniemożliwiać identyfikacji projektu, którego dotyczy sprawozdanie. W takim przypadku Komisja przekazuje grupie informacje w zakresie monitorowania postępów w realizacji projektów w ujęciu zagregowanym.
3. 
Na potrzeby procesu monitorowania przez grupę sprawozdanie z postępów przedkładane przez promotora zawiera:
a)
zaktualizowany opis projektu i stan jego realizacji;
b)
w stosownych przypadkach, harmonogram realizacji następujących etapów projektu: przeprowadzenie analizy wykonalności, sporządzenie projektu, uzyskanie zezwolenia, budowa, oddanie do użytku;
c)
wszelkie informacje administracyjne, prawne lub finansowe bądź wszelkie informacje innego rodzaju, które różnią się od wcześniej przekazanych informacji.
4. 
Grupa monitoruje proces realizacji projektów na podstawie otrzymanych od Komisji informacji na temat postępów w realizacji projektów.
5. 
Grupa może przedstawiać zalecenia dotyczące konkretnego projektu w celu wyeliminowania wszelkich potencjalnych opóźnień w jego realizacji. Może się to wiązać się z koniecznością podjęcia działań w co najmniej jednym państwie członkowskim.
Artykuł  11

Działania informacyjne i promocyjne

1. 
Komisja publikuje informacje o projektach figurujących w ostatecznym wykazie projektów w taki sposób, by były one łatwo dostępne dla ogółu społeczeństwa.
2. 
Komisja publikuje wyłącznie te informacje dotyczące projektu, które nie zostały zastrzeżone jako szczególnie chronione informacje handlowe, takie jak opis projektu, jego status, a także harmonogram lub miejsce jego realizacji.
3. 
Promotor projektu wpisanego do ostatecznego wykazu publikuje przynajmniej informacje wyszczególnione w poprzednim ustępie na swojej stronie internetowej i aktualizuje je co najmniej raz na 6 miesięcy.
Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
3 SWD(2021) 429 final.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.62.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 w odniesieniu do określonych kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej
Data aktu: 21/12/2021
Data ogłoszenia: 01/03/2022
Data wejścia w życie: 04/03/2022