Decyzja wykonawcza 2022/289 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/289
z dnia 22 lutego 2022 r.
ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 933)

(Jedynie teksty w językach bułgarskim, czeskim, duńskim, fińskim, francuskim, niderlandzkim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bułgaria, Czechy, Dania, Francja, Włochy, Finlandia oraz Międzynarodowe Centrum Zaawansowanych Śródziemnomorskich Studiów Agronomicznych przedłożyły Komisji wniosek o ustanowienie konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC) ("wniosek"). Belgia podała do wiadomości swoją decyzję o uczestnictwie w AnaEE-ERIC początkowo w charakterze obserwatora.

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim AnaEE-ERIC będzie Francja.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(4) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie analizy i eksperymentów dotyczących ekosystemów.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu AnaEE-ERIC określono w załączniku do niniejszej decyzji wykonawczej.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej i Republiki Finlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Mariya GABRIEL
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU AnaEE-ERIC

Artykuł  1

Nazwa

Ustanawia się konsorcjum na rzecz rozproszonej europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) pod nazwą "Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów" (AnaEE-ERIC). Stanowi ono konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) ustanowione na mocy przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

Artykuł  2

Siedziba statutowa

Siedziba statutowa AnaEE-ERIC znajduje się w Gif-sur-Yvette we Francji.

Artykuł  3

Zadania i działalność

1. 
Głównym zadaniem AnaEE-ERIC jest utworzenie i eksploatacja rozproszonej infrastruktury badawczej poświęconej analizie i eksperymentom dotyczącym ekosystemów. Jego celem jest zapewnienie narzędzi, usług i wiedzy niezbędnych do sprostania złożonym globalnym wyzwaniom środowiskowym i klimatycznym stojącym przed społecznościami ludzkimi.
2. 
Działalność AnaEE-ERIC obejmuje Centralny Ośrodek (CH), Centrum Interfejsów i Syntezy (ISC), Centrum Technologii (TC) oraz Centrum Modelowania Danych (DMC).
3. 
Do celów ust. 1 AnaEE-ERIC:
a.
koordynuje dostęp do krajowych platform eksperymentów, analiz i modelowania oraz organizuje współpracę z obiektami europejskimi;
b.
ułatwia realizację europejskich programów i projektów badań naukowych;
c.
opracowuje technologię, harmonizuje metody, buduje partnerstwa przemysłowe i ułatwia transfer wiedzy;
d.
przyczynia się do wymiany wiedzy i kompetencji w ramach europejskiej przestrzeni badawczej (EPB) oraz poprawy wykorzystania potencjału intelektualnego w całej Europie;
e.
rozwija dostęp do danych, ich udostępnianie i modelowanie;
f.
organizuje szkolenia;
g.
wdraża strategię komunikacyjną;
h.
oraz prowadzi wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji celów konsorcjum.
4. 
AnaEE-ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. AnaEE-ERIC może prowadzić ograniczoną działalność gospodarczą, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównymi zadaniami określonymi w art. 3 ust. 3 powyżej i nie zagraża ich realizacji.
Artykuł  4

Czas trwania i procedura likwidacji

1. 
AnaEE-ERIC ustanawia się na początkowy okres wynoszący 10 lat. Zgromadzenie członków może podjąć decyzję o przedłużeniu tego okresu o kolejne okresy 10 lat.
2. 
Decyzję o likwidacji AnaEE-ERIC podejmuje zgromadzenie członków zgodnie z art. 18 ust. 10 statutu.
3. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od przyjęcia decyzji o likwidacji, AnaEE-ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia AnaEE-ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu wniesionego na rzecz AnaEE-ERIC, jak określono w art. 17 statutu.
5. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od zakończenia procedury likwidacji, AnaEE-ERIC zawiadamia Komisję o tym fakcie.
6. 
AnaEE-ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Zasady dotyczące odpowiedzialności

1. 
AnaEE-ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi.
2. 
Odpowiedzialność finansowa członków za długi AnaEE-ERIC, niezależnie od ich charakteru, jest ograniczona do odpowiedniego wkładu członków na rzecz AnaEE-ERIC w odniesieniu do ostatniego pełnego roku działalności.
3. 
AnaEE-ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą ryzyko związane z jego działalnością.
Artykuł  6

Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

1. 
Dostęp do obiektów i usług AnaEE-ERIC zapewniany jest przez Centralny Ośrodek lub centra usług AnaEE-ERIC na podstawie zasad otwartego dostępu. AnaEE-ERIC wdraża zasady dostępu do infrastruktury i posiada politykę opłat uwzględniającą zachęty dla członków.
2. 
AnaEE-ERIC za pośrednictwem swojego portalu internetowego dostarcza informacji na temat gradientów klimatycznych i biogeograficznych, a także zapewnia uzupełniające umiejętności i techniki platform AnaEE-ERIC, aby pomóc naukowcom na etapie opracowywania projektu i ułatwić inkubację projektów za pośrednictwem kilku platform wśród swoich członków.
3. 
Centralny Ośrodek AnaEE-ERIC udziela dostępu do obiektów i usług AnaEE-ERIC zapewnianych przez centra usług lub platformy krajowe w oparciu o ocenę jakości naukowej proponowanego wykorzystania, na podstawie niezależnej oceny naukowej przeprowadzonej przez komitet ekspertów powołany przez zgromadzenie członków i technicznej wykonalności ocenionej przez AnaEE-ERIC. Ewentualne kwestie etyczne związane z wnioskiem będą rozpatrywane przez Niezależny Komitet Doradczy ds. Etyki (zob. art. 25 statutu).
4. 
W przypadku gdy dostęp badawczy do obiektów i usług AnaEE-ERIC musi być ograniczony ze względu na przepustowość, dokonuje się wyboru zgodnie z procedurą określoną w zasadach funkcjonowania statutu, biorąc pod uwagę kryteria wyboru oparte na doskonałości naukowej oraz technicznej i finansowej wykonalności wniosków.
5. 
AnaEE-ERIC udostępnia metadane każdego projektu na początku, zarówno w odniesieniu do warunków doświadczalnych w platformach krajowych, jak i danych generowanych przez ośrodki usług.
6. 
Dane są udostępniane zgodnie z polityką otwartego dostępu AnaEE-ERIC. Dostęp zostanie uregulowany zgodnie z zasadami funkcjonowania statutu, przy czym na ogół obowiązuje wspólny okres karencji, po którym dane zostaną udostępnione publicznie. Polityka dostępu uwzględnia europejskie ramy prawne 3  w zakresie ochrony danych związane z wymianą danych osobowych użytkowników między członkami.
Artykuł  7

Polityka w zakresie oceny naukowej

Działalność AnaEE-ERIC jest oceniana co 5 lat przez niezależny komitet naukowy ad hoc. Zgromadzenie członków inicjuje taką ocenę i, w stosownych przypadkach, udziela konkretnych wskazówek. Zasady i procedury tej oceny zostaną określone w zasadach funkcjonowania statutu.

Artykuł  8

Polityka upowszechniania

1. 
Rolą AnaEE-ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie zachęcanie do zapewniania jak najszerszego swobodnego dostępu do danych z badań naukowych.
2. 
AnaEE-ERIC zwraca się do użytkowników o podanie wyników badań do wiadomości publicznej i udostępnienie ich wyników za pośrednictwem AnaEE-ERIC.
3. 
AnaEE-ERIC wykorzystuje rożne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, biuletyn, warsztaty, udział w konferencjach, artykuły w czasopismach i gazetach codziennych, portale społecznościowe itp.
Artykuł  9

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Prawa własności intelektualnej tworzone, nabywane lub rozwijane przez AnaEE-ERIC bądź powstałe za jego pośrednictwem w ramach działań konsorcjum należą do AnaEE-ERIC.
2. 
Z zastrzeżeniem warunków wszelkich umów między AnaEE-ERIC a członkami lub obserwatorami, wszystkie prawa własności intelektualnej tworzone, nabywane lub rozwijane przez członka lub obserwatora bądź powstałe za ich pośrednictwem są własnością tego członka lub obserwatora.
Artykuł  10

Polityka zatrudnienia

1. 
Warunki zatrudnienia przez AnaEE-ERIC podlegają prawu państwa, w którym personel jest zatrudniony, lub prawu państwa, w którym prowadzona jest działalność AnaEE-ERIC.
2. 
Procedury wyboru kandydatów na pracowników AnaEE-ERIC są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans. Rekrutacja i zatrudnienie nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.
3. 
Rekrutacja zostanie przeprowadzona za pomocą międzynarodowej publikacji zaproszenia.
Artykuł  11

Polityka w dziedzinie zamówień publicznych

1. 
AnaEE-ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka AnaEE-ERIC w dziedzinie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, konkurencji i niedyskryminacji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa się w zasadach funkcjonowania statutu.
2. 
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności AnaEE-ERIC realizowane są w sposób należycie uwzględniający potrzeby AnaEE-ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.43.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/289 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC)
Data aktu: 22/02/2022
Data ogłoszenia: 24/02/2022