Rozporządzenie delegowane 2022/245 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40 w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/245
z dnia 13 grudnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40 w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 oraz (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 lit. b) oraz c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/40 2  ustanowiono warunki opracowywania i stosowania środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, które państwa członkowskie mają ustanowić zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W interesie pewności prawa należy ustanowić niewyczerpujący wykaz działań, które mogą być prowadzone w ramach środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym w ramach programu dla szkół, w tym również w przypadku gdy nie występuje się o pomoc unijną. Należy również wyjaśnić, że aby program dla szkół był skuteczny, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, które są przewidziane w celu wspierania dystrybucji owoców i warzyw oraz mleka w szkołach, docierały do wszystkich dzieci uczestniczących w programie dla szkół. Wymóg ten pozostaje bez uszczerbku dla autonomii przyznanej placówkom edukacyjnym w państwach członkowskich, zgodnie z podziałem kompetencji i strategią wdrażania programu dla szkół w danych państwach członkowskich.

(2) W art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40 ustanowiono ogólne warunki wyboru wnioskodawców występujących o pomoc. Przy wyborze wnioskodawców występujących o pomoc państwa członkowskie, działające na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym, mogą podlegać unijnym lub krajowym przepisom dotyczącym zamówień publicznych. W interesie pewności prawa należy wyjaśnić, że państwa członkowskie powinny zapewnić zgodność z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

(3) W art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40 określono warunki zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc, ustanawiając obowiązek złożenia przez wnioskodawców pisemnych zobowiązań. Ust. 2 tego artykułu ustanawia obowiązek złożenia dodatkowego pisemnego zobowiązania wyłącznie w przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących dostarczania lub dystrybucji produktów. Zobowiązanie takie ma jednak również zastosowanie, jeżeli wnioski o przyznanie pomocy łączą dostarczanie lub dystrybucję produktów z zapewnieniem środków o charakterze edukacyjnym. Ust. 3 tego artykułu odnosi się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym. Wskazuje się w nim, że właściwe organy mogą określić wszelkie dodatkowe pisemne zobowiązania, które mają zostać podjęte przez wnioskodawców występujących o pomoc. Powinno to jednak być możliwe dla wszystkich wnioskodawców występujących o pomoc. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 6 tego rozporządzenia. Aby dać państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na dostosowanie procedur zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc należy przewidzieć, że zmiana warunków zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc będzie miała zastosowanie dopiero od roku szkolnego 2022/2023.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/40 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, o których mowa w art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, są bezpośrednio powiązane z celami programu dla szkół polegającymi na zwiększeniu spożycia wybranych produktów rolnych przez dzieci oraz na upowszechnianiu wśród nich zdrowych nawyków żywieniowych.

Mają one na celu przywrócenie więzi między dziećmi a rolnictwem i różnorodnością unijnych produktów rolnych, w szczególności produkowanych w ich regionie, oraz edukowanie dzieci w powiązanych kwestiach, takich jak zdrowe nawyki żywieniowe i ich wpływ na zdrowie publiczne, krajowe zalecenia dotyczące żywienia, lokalne łańcuchy żywnościowe, rolnictwo ekologiczne, zrównoważona produkcja i konsumpcja żywności oraz zwalczanie marnotrawienia żywności, i mogą obejmować takie działania jak:

a) wizyty w gospodarstwach rolnych, sieciach sadów, organizacjach producentów, zakładach mleczarskich, na targach rolnych, w magazynach, w których sortuje się i pakuje owoce i warzywa, muzeach rolniczych i innych podobnych miejscach;

b) zakładanie i utrzymywanie ogrodów i sadów szkolnych;

c) zajęcia związane z przygotowywaniem żywności, gotowaniem i degustacją, warsztaty, laboratoria i inne podobne działania;

d) lekcje, seminaria, konferencje, warsztaty i inne podobne działania;

e) materiały dydaktyczne, konkursy, gry, quizy edukacyjne, dni lub tygodnie tematyczne oraz inne podobne działania.

W przypadku gdy środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym obejmują produkty rolne inne niż te, o których mowa w art. 23 ust. 3, 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, środki te przewidują degustację tych innych produktów.

2. Państwa członkowskie zapewniają, aby wszystkie dzieci objęte programem dla szkół mogły uczestniczyć w środkach towarzyszących o charakterze edukacyjnym.

W przypadku gdy środki edukacyjne bezpośrednio związane z celami programu dla szkół są przewidziane w placówkach oświatowych jako część regularnego programu nauczania lub innych polityk lub programów, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o ich uwzględnieniu do celów ust. 1.

Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym mogą być opracowywane i wdrażane na poziomie krajowym, regionalnym, lokalnym lub na poziomie placówki oświatowej, zgodnie z podziałem kompetencji i strategii w zakresie wdrażania programu dla szkół w danych państwach członkowskich. Państwa członkowskie zapewniają, aby placówki edukacyjne uczestniczące w programie były należycie informowane o istniejącym systemie towarzyszących środków o charakterze edukacyjnym oraz dostępnych materiałach i narzędziach.";

2)
w art. 5 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Przy wyborze wnioskodawców występujących o pomoc państwa członkowskie zapewniają zgodność z mającym zastosowanie prawem, w tym z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.";

3)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Warunki zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc

1. Wnioskodawcy występujący o pomoc muszą być zatwierdzeni przez właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się placówka oświatowa, do której dostarczane są produkty lub w której są one dystrybuowane. Zatwierdzenie jest uzależnione od złożenia przez wnioskodawców pisemnych zobowiązań obejmujących:

a) zagwarantowanie, że produkty finansowane przez Unię w ramach programu dla szkół są udostępniane do spożycia dzieciom w placówce oświatowej lub placówkach oświatowych, w odniesieniu do których występuje on o pomoc;

b) wykorzystanie pomocy przyznanej na środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, monitorowanie, ocenę i reklamę zgodnie z celami programu dla szkół oraz, w przypadku gdy środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym dotyczą zagadnień związanych ze zdrowiem i żywieniem, zgodnie z krajowymi zaleceniami w zakresie zdrowia i żywienia dla danej grupy wiekowej;

c) zwrot wszelkiej nienależnie wypłaconej pomocy w odniesieniu do danych ilości produktów, jeżeli ustalono, że produkty nie zostały rozdystrybuowane wśród dzieci lub nie kwalifikują się do objęcia pomocą unijną;

d) zwrot wszelkiej nienależnie wypłaconej pomocy w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, monitorowania, oceny i reklamy, jeżeli ustalono, że takie środki lub działania nie zostały właściwie zrealizowane;

e) udostępnienie (na żądanie) właściwym organom dokumentów potwierdzających;

f) poddanie się wszelkim niezbędnym kontrolom prowadzonym przez właściwy organ, w szczególności kontroli rejestrów oraz kontroli fizycznej;

g) prowadzenie rejestru nazw i adresów placówek oświatowych lub organów odpowiedzialnych za edukację otrzymujących ich produkty oraz rejestru sprzedanych lub dostarczonych ilości poszczególnych produktów, jeśli wnioskodawca nie jest placówką oświatową.

Właściwy organ może określić wszelkie dodatkowe zobowiązania, które wnioskodawcy mają podjąć.

Jeżeli wnioski o przyznanie pomocy dotyczą działań podlegających procedurom udzielania zamówień publicznych, państwa członkowskie mogą uznać, że udzielono zatwierdzenia, jeżeli zobowiązania określone w akapicie pierwszym i drugim są włączone do warunków udziału w procedurach udzielania zamówień publicznych.

2. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie dostarczania lub dystrybucji produktów, nie stosuje się ust. 1 lit. b) i d).

3. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym nie stosuje się ust. 1 lit. a), c) i g).

4. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie środków w zakresie monitorowania, oceny i reklamy nie stosuje się ust. 1 lit. a), c) i g).

5. Państwa członkowskie mogą uznawać zatwierdzenia przyznane w ramach programu »Owoce i warzywa w szkole« zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/247 lub w ramach programu »Mleko w szkole« zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 657/2008 za ważne, jeżeli kryteria i warunki nie zostały zmienione.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1. pkt 3 stosuje się do pomocy począwszy od roku szkolnego 2022/2023.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 11).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.41.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/245 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40 w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc
Data aktu: 13/12/2021
Data ogłoszenia: 22/02/2022
Data wejścia w życie: 25/02/2022, 01/09/2022