uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Półprzewodniki mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i nowoczesnej gospodarki. W ciągu ostatniego roku Unia doświadczyła bezprecedensowych zakłóceń w ich dostawach, które spowodowały poważne opóźnienia i negatywne skutki dla ważnych sektorów gospodarki oraz doprowadziły do opóźnień w naprawie i utrzymaniu podstawowych produktów (takich jak sprzęt medyczny i diagnostyczny) dla sektorów krytycznych.
(2) Obecny kryzys niedoboru półprzewodników i jego negatywne skutki sprawiają, że zagrożone są sektory krytyczne, takie jak zdrowie, transport, energia, obronność, bezpieczeństwo i przestrzeń kosmiczna. Istnieje ryzyko opóźnień w transformacji ekologicznej i cyfrowej Unii.
(3) W tym kontekście wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy dotyczące środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czi- pów) 1 ma na celu zwiększenie odporności Unii na zakłócenia w łańcuchu dostaw półprzewodników, wspieranie rozwoju zdolności w zakresie zaawansowanej produkcji, projektowania i integracji systemów, a także najnowocześniejszej produkcji przemysłowej w Unii, rozwiązanie dotkliwego problemu niedoboru kwalifikacji, zwiększenie liczby wykwalifikowanych pracowników oraz przyczynienie się do stworzenia odpornego i dynamicznego ekosystemu półprzewodników w Unii. Unia jest zaangażowana w realizację swojego strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie do 2030 r. co najmniej 20 % światowej produkcji (pod względem wartości) najnowocześniejszych, innowacyjnych i zrównoważonych półprzewodników, jak określono w programie polityki dotyczącym cyfrowej dekady 2 .
(4) Niniejsze zalecenie towarzyszy proponowanemu rozporządzeniu jako narzędzie o natychmiastowym skutku, umożliwiające szybką i skoordynowaną reakcję Unii na obecny niedobór. W tym celu proponuje się w nim ustanowienie mechanizmu koordynacji w celu omówienia terminowych i proporcjonalnych środków reagowania kryzysowego i podjęcia odpowiedniej decyzji.
(5) Z uwagi na braki strukturalne w łańcuchu dostaw półprzewodników zaleca się ponadto środki umożliwiające skoordynowane monitorowanie łańcucha wartości półprzewodników, koncentrując się na zagrożeniach, które mogą zakłócać dostawy półprzewodników, zagrażać im lub negatywnie na nie wpływać. Środki te powinny umożliwić przygotowanie i wprowadzenie zaproponowanego w rozporządzeniu stałego mechanizmu monitorowania łańcucha dostaw półprzewodników.
(6) W celu wdrożenia niniejszego zalecenia Komisja powołała Europejską Grupę Ekspertów ds. Półprzewodników. Europejska Grupa Ekspertów ds. Półprzewodników będzie platformą koordynacji między państwami członkowskimi oraz będzie służyć Komisji radą i pomocą przy wdrażaniu przyszłego rozporządzenia. Zadania Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników zostaną przejęte przez Europejską Radę ds. Półprzewodników, która zostanie ustanowiona na podstawie tego rozporządzenia.
(7) Europejska Grupa Ekspertów ds. Półprzewodników powinna ułatwiać szybką i skuteczną wymianę informacji między państwami członkowskimi a Komisją na temat zmian na rynku, które narażają dostawy Unii na konkretne ryzyko, oraz wspierać jednolite i skoordynowane reagowanie kryzysowe.
(8) Jako pierwszy środek zaleca się państwom członkowskim zwrócenie się o informacje do organizacji reprezentujących przedsiębiorstwa lub, w razie potrzeby, do poszczególnych producentów półprzewodników i sprzętu. Zwiększyłoby to zdolność Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników do określania potencjalnych środków reagowania kryzysowego i dostosowywania ich do istniejącej sytuacji. Zgromadzone dane powinny dotyczyć zdolności i mocy produkcyjnych oraz obecnych głównych zakłóceń i wąskich gardeł. Gromadzenie lub wymiana informacji powinny być zgodne z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi udostępniania danych oraz poufności informacji i danych.
(9) Niniejsze zalecenie zawiera sugestie dotyczące środków reagowania kryzysowego, które państwa członkowskie powinny omówić i rozważyć ich zastosowanie tam, gdzie jest to stosowne i proporcjonalne.
(10) Jeżeli wymaga tego ocena obecnego kryzysu, państwa członkowskie mogłyby rozważyć podjęcie dialogu z producentami półprzewodników mających siedzibę w Unii i zwrócenie się do nich o priorytetowe traktowanie umów z przedsiębiorstwami dostarczającymi produkty do sektorów krytycznych w celu zapewnienia dalszego funkcjonowania tych sektorów.
(11) Ponadto, jeżeli jest to właściwe i odpowiednie zgodnie z oceną obecnego kryzysu, państwa członkowskie mogą rozważyć udzielenie Komisji upoważnienia do zamawiania niektórych produktów w ich imieniu w celu stworzenia efektu dźwigni dzięki jej sile nabywczej oraz zapewnienia dostaw do sektorów krytycznych w interesie publicznym.
(12) Ponadto zachęca się państwa członkowskie do oceny, czy Unia powinna sprawować nadzór nad wywozem niektórych towarów w celu zabezpieczenia dostaw na rynek wewnętrzny. Jeżeli uznają takie środki ochronne za odpowiednie, konieczne i proporcjonalne, mogą omówić tę kwestię i zwrócić się do Komisji o ocenę, czy zostały spełnione warunki dotyczące środków ochronnych w odniesieniu do wywozu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 3 .
(13) Zalecane działania monitorujące powinny być zgodne z zasadami przewidywania, koordynacji i gotowości w celu ustanowienia systemu wczesnego ostrzegania, aby zapobiegać kryzysom dotyczącym półprzewodników i wzmocnić unijny ekosystem półprzewodników. W tym celu państwa członkowskie proszone są o omówienie na forum Europejskiej Grupy Ekspertów ds. Półprzewodników odpowiednich wskaźników wczesnego ostrzegania, aby przewidzieć przyszłe niedobory w łańcuchu dostaw półprzewodników.
(14) Konieczna jest dalsza dogłębna ocena ryzyka, które może zakłócać łańcuch wartości, zagrażać mu lub negatywnie na niego wpływać, w tym w odniesieniu do źródeł pochodzenia i dostaw spoza Unii. W związku z tym zaleca się państwom członkowskim gromadzenie odpowiednich informacji i współpracę w celu umożliwienia Komisji przygotowania wspólnej oceny ryzyka dla łańcucha wartości półprzewodników w Unii. Należy wskazać czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas przygotowywania ocen ryzyka.
(15) W proponowanym rozporządzeniu Komisja ustanawia stały i wiążący mechanizm skoordynowanego monitorowania i reagowania kryzysowego, który opiera się na środkach zaproponowanych w niniejszym zaleceniu. Po wejściu w życie rozporządzenia niniejsze zalecenie może zostać uchylone,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W imieniu Komisji | |
Thierry BRETON | |
Członek Komisji |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.35.17 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2022/210 w sprawie wspólnego unijnego zestawu narzędzi służących rozwiązaniu problemu niedoborów półprzewodników oraz unijnego mechanizmu monitorowania ekosystemu półprzewodników |
Data aktu: | 08/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 08/02/2022 |