uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/2376 2 przyznano odstępstwo dotyczące małży wenus od minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony (MCRS) na rzecz całkowitej długości 22 mm na włoskich wodach terytorialnych podobszarów geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 9, 10, 17 i 18 w następstwie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Włochy, które są jedynym państwem członkowskim mającym bezpośredni interes w zarządzaniu w tym zakresie na swoich wodach terytorialnych. Miało ono zastosowanie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/3 3 , zmienionym rozporządzeniem delegowanym Komisji 2020/2237 4 , przedłużono to odstępstwo od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2022 r.
(3) 18 marca 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji, zgodnie z procedurą określoną w art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, nową wspólną rekomendację, w której zwróciły się o ustanowienie odstępstwa od załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w odniesieniu do MCRS dla małży wenus na tych samych włoskich wodach terytorialnych. Przeprowadzono należyte konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Morza Śródziemnego (MEDAC), który popiera wspólną rekomendację.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację i potwierdzające dowody naukowe przedłożone przez Włochy na sesji plenarnej 21-25 marca 2022 r. (STECF 22-01) 5 . STECF podkreślił, że biomasa handlowa wzrosła lub pozostała niezmieniona w 9 z 13 kompartmentów monitorowanych w latach 2017-2020. STECF stwierdził, że połowy małży wenus składają się z osobników dorosłych i że odrzucane niewymiarowe małże to przede wszystkim osobniki dorosłe, które przeżyją po ponownym zagrzebaniu w dnie morskim. STECF stwierdził, że połowy te nie mają wpływu na niedojrzałą część populacji małży wenus w skali światowej w ramach obecnego odstępstwa od MCRS oraz że zmniejszenie minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony z 25 mm do 22 mm jest nadal zgodne z celem zapewnienia ochrony osobników młodocianych, zgodnie z wymogami art. 18 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Ponadto dowody naukowe wykazały, że rozmiar 22 mm jest większy niż rozmiar odpowiadający dojrzałości płciowej małży wenus (od 11 do 12 mm) i że możliwe jest wyprodukowanie dużej liczby oocytów, co zagwarantowałoby zrównoważoną eksploatację małży wenus pod warunkiem
zapewnienia odpowiedniego zarządzania połowami. W tym kontekście STECF zauważył, że model eksploatacji małży wenus na odnośnych włoskich wodach terytorialnych jest w stanie chronić obszar dojrzewania narybku, chronić i wzmacniać obszar basenów hodowlanych oraz reaktywować obszary połowowe dotknięte działaniami związanymi z ochroną wybrzeża i odnawianiem plaż. W związku z tym Komisja uważa, że MCRS dla małży wenus wynoszący 22 mm oraz środki przyjęte przez Włochy od czasu zastosowania odstępstwa spełniają warunki określone w art. 15 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) STECF stwierdził jednak, że elementy zawarte w planie zarządzania nie pozwalają na ocenę przyszłego wpływu wynikającego ze zmiany środków dotyczących MCRS oraz że potrzebne byłoby modelowanie populacji, aby ocenić przyszły wpływ zmiany wspomnianych środków i oddzielić względny wpływ MCRS od innych skutków planu i czynników środowiskowych. Włochy oficjalnie zgodziły się na przedstawienie odpowiednich danych na potrzeby modelowania populacji.
(6) Na podstawie informacji zebranych na tym etapie we wspólnej rekomendacji, oceny MEDAC i oceny STECF (STECF 22-01) oraz zobowiązań podjętych przez administrację włoską Komisja uważa, że odstępstwo od MCRS jest zgodne z wymogami ustanowionymi w odniesieniu do środków technicznych w art. 15 i 18 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(8) We włoskim planie zarządzania określono, że Włochy będą ściśle monitorować stada małży wenus za pomocą sprawozdań, które będą corocznie przesyłane Komisji.
(9) Środki zawarte we wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 18 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 6 i art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(10) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu, ponieważ środki w nim przewidziane wywierają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą związaną z połowami oraz na planowanie okresu połowowego dla statków unijnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 sierpnia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.338.40 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2587 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w odniesieniu do małży wenus (Venus spp.) na niektórych włoskich wodach terytorialnych |
Data aktu: | 18/08/2022 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2023, 31/12/2022 |