uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 2 lit. a) i c),
(1) Informacje, które należy przekazać we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, o którym to zezwoleniu mowa w art. 8 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE, powinny być dostatecznie szczegółowe i wyczerpujące, tak aby umożliwić właściwemu organowi ocenę tego, czy wnioskująca instytucja kredytowa spełnia wymogi określone w art. 10-14 tej dyrektywy oraz w prawie krajowym.
(2) Informacje przekazane we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny być prawdziwe, dokładne, kompletne i aktualne od chwili złożenia wniosku do udzielenia zezwolenia i rozpoczęcia działalności. W tym celu należy poinformować właściwy organ o wszelkich zmianach w informacjach przekazanych we wstępnym wniosku, a właściwe organy powinny mieć możliwość sprawdzenia, czy przed rozpoczęciem działalności nastąpiły zmiany lub aktualizacje. W celu zapewnienia, aby właściwe organy uzyskały kompletny przegląd wnioskującej instytucji kredytowej, należy zezwolić właściwym organom, w stosownych przypadkach, na żądanie określonych wyjaśnień lub dodatkowych informacji dotyczących wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.
(3) Aby zapewnić efektywność i uniknąć powielania, właściwe organy powinny mieć możliwość odstąpienia od wymogu przedłożenia informacji, którymi już dysponują, lub przedłożenia informacji dotyczących działalności, której wnioskująca instytucja kredytowa nie będzie prowadzić w przypadku uzyskania zezwolenia.
(4) Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać opis wnioskującej instytucji kredytowej oraz informacje dotyczące wszelkiej przeszłej komercyjnej działalności wnioskującej instytucji kredytowej i jej jednostek zależnych, a także dotyczące wszelkich licencji, zezwoleń, rejestracji lub innych pozwoleń, które ta instytucja już posiada, o które się ubiega, których udzielenia jej odmówiono lub które zostały cofnięte.
(5) Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać program działań z opisem rodzajów działań, w tym działań określonych w załącznik I dyrektywy 2013/36/UE, które będą prowadzone w przypadku udzielenia zezwolenia.
(6) Aby umożliwić właściwym organom ocenę ogólnego profilu ryzyka wnioskującej instytucji kredytowej, ochronę wszystkich zainteresowanych stron, w tym w szczególności deponentów, a także zapewnienie stabilności rynków finansowych, na których będzie działać wnioskująca instytucja kredytowa, wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać informacje dotyczące struktury operacyjnej, linii biznesowych i rynków docelowych wnioskującej instytucji kredytowej, w tym geograficznego rozkładu jej działalności. Ponadto wnioskujące instytucje kredytowe powinny przekazać we wniosku informacje dotyczące ich ewentualnego członkostwa w systemie gwarancji depozytów zdefiniowanym w art. 2 ust. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/49/UE 2 .
(7) Aby umożliwić właściwym organom ocenę kondycji finansowej wnioskujących instytucji kredytowych, wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać informacje finansowe dotyczące wnioskującej instytucji kredytowej, w tym - w stosownych przypadkach - na poziomie jednostkowym bądź na poziomie skonsolidowanym lub subskonsolidowanym. Z tego samego powodu właściwe organy powinny mieć możliwość określenia jakości, pochodzenia i składników kapitału założycielskiego wnioskującej instytucji kredytowej, jak również zdolności wnioskującej instytucji kredytowej do spełnienia wymogów ostrożnoś- ciowych. Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zatem zawierać informacje dotyczące kwoty kapitału wyemitowanego lub kapitału, który ma zostać wyemitowany, a także informacje dotyczące składników funduszy własnych wraz z dowodem potwierdzającym, w stosownych przypadkach, że kapitał założycielski zostanie spłacony w całości przed rozpoczęciem działalności. Aby zapewnić właściwym organom możliwość oceny, czy działalność, która przyniosła środki na kapitał założycielski, jest zgodna z prawem, wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien również zawierać informacje dotyczące pochodzenia tego kapitału założycielskiego.
(8) Niezbędne jest zapewnienie, aby wnioskująca instytucja kredytowa już od początku działalności była zarządzana w sposób prawidłowy i ostrożny oraz posiadała solidny system zarządzania, zgodnie z wymogami, które musi spełnić instytucja kredytowa w ramach bieżącego nadzoru. Informacje przekazane we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny zatem umożliwiać właściwym organom ocenę reputacji, uczciwości, etyczności, zachowania niezależności osądu i poświęcania wystarczającej ilości czasu w odniesieniu do każdego członka organu zarządzającego wnioskującej instytucji kredytowej, a także wiedzy, umiejętności i doświadczenia członków tego organu zarządzającego, zarówno indywidualnie, jak i łącznie. Informacje przekazane we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny również umożliwiać właściwym organom ocenę reputacji, uczciwości, etyczności, wiedzy, umiejętności i doświadczenia kierowników funkcji kontroli wewnętrznej oraz dyrektora ds. finansowych - w określonych przypadkach, jeżeli nie zostali oni poddani ocenie jako członkowie organu zarządzającego. Informacje te powinny ponadto umożliwiać właściwym organom ocenę odpowiedniości kierowników funkcji kontroli wewnętrznej i dyrektora ds. finansowych, w przypadku gdy osoby te nie są członkami organu zarządzającego instytucji kredytowych, które są istotne w rozumieniu art. 76 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE, w przypadku gdy te instytucje kredytowe nie należą do grupy, należą do grupy i są konsolidującą instytucją kredytową lub należą do grupy, a konsolidująca instytucja kredytowa nie jest istotną instytucją kredytową, o której mowa w art. 76 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE.
(9) Niezbędne jest zapewnienie przejrzystości struktury akcji wnioskującej instytucji kredytowej i uniemożliwienie przestępcom i ich wspólnikom posiadania lub bycia beneficjentem rzeczywistym znacznych pakietów akcji w instytucjach kredytowych. Wnioski o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny zatem zawierać informacje dotyczące osób lub podmiotów, które posiadają lub które w przypadku udzielenia zezwolenia wnioskującej instytucji kredytowej będą posiadać znaczny pakiet akcji w tej instytucji kredytowej. Z tego samego powodu i jeżeli żadna osoba ani żaden inny podmiot nie posiada ani nie będzie posiadać, w przypadku udzielenia zezwolenia wnioskującej instytucji kredytowej, znacznego pakietu akcji w tej instytucji kredytowej, wnioski o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny zawierać informacje dotyczące osób, które są lub które w przypadku udzielenia zezwolenia wnioskującej instytucji kredytowej będą dwudziestoma największymi akcjonariuszami lub udziałowcami, a także informacje dotyczące każdej osoby, która ma lub w przypadku udzielenia zezwolenia będzie miała bliskie powiązania z instytucją kredytową.
(10) Aby umożliwić ocenę przeszłych wydarzeń dotyczących wnioskującej instytucji kredytowej oraz ocenę odpowied- niości jej akcjonariuszy i udziałowców oraz członków jej organu zarządzającego, wnioskująca instytucja kredytowa powinna przekazać właściwym organom wszystkie informacje na temat wcześniejszych wyroków skazujących i toczących się dochodzeń karnych, postępowań w sprawach cywilnych i administracyjnych oraz innych postępowań dotyczących wnioskującej instytucji kredytowej, jej akcjonariuszy i udziałowców oraz członków jej organu zarządzającego.
(11) Właściwe organy powinny mieć możliwość oceny, czy występują jakiekolwiek przeszkody, które mogą uniemożliwiać właściwemu organowi skuteczne sprawowanie jego funkcji nadzorczych, z uwzględnieniem wszystkich stosownych informacji, okoliczności lub sytuacji oraz mając na uwadze cechy dotyczące zasięgu geograficznego, struktury grupy i uzgodnień nadzorczych, jak określono w dyrektywie 2013/36/UE.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(13) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(14) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 18 lipca 2023 r., aby zapewnić właściwym organom i wnioskującym instytucjom kredytowym wystarczająco dużo czasu na spełnienie wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu, 4
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2022 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.335.64 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2580 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazać we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, oraz określających przeszkody, które mogą uniemożliwiać skuteczne sprawowanie funkcji nadzorczych właściwych organów |
Data aktu: | 17/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2022 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2023, 18/07/2023 |