uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 8a ust. 6 akapit drugi w związku z art. 8a ust. 6 akapit pierwszy lit. a),
(1) Zgodnie z art. 8a dyrektywy 2013/36/UE firmy inwestycyjne, które spełniają warunki określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 , powinny wystąpić o zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa. Przedsiębiorstwa te powinny przekazywać właściwym organom informacje wystarczające do przeprowadzenia ich kompleksowej oceny jako wnioskujących instytucji kredytowych.
(2) Wykaz informacji, które mają być przekazane we wniosku przez podmioty ubiegające się o zezwolenie, o których mowa w art. 8a dyrektywy 2013/36/UE, powinien zostać określony w rozporządzeniu. Informacje takie powinny obejmować szczegółowe dane identyfikacyjne oraz informacje historyczne dotyczące wnioskującej instytucji kredytowej, w tym posiadane przez nią obecnie zezwolenia, rodzaje działalności, które zamierza prowadzić, aktualną sytuację finansową, program działalności i kapitał założycielski.
(3) Aby zapewnić spójność i harmonizację informacji wymaganych od wnioskujących instytucji kredytowych na potrzeby udzielenia zezwolenia, niniejsze rozporządzenie powinno zawierać odniesienie do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2580 3 w sprawie informacji, które należy przekazać na potrzeby udzielenia zezwolenia instytucjom kredytowym, wymogów mających zastosowanie do akcjonariuszy i udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji oraz przeszkód, które mogą uniemożliwiać skuteczne sprawowanie funkcji nadzorczych, oraz powinno mieć na celu rozszerzenie jego zakresu na firmy inwestycyjne, które można sklasyfikować jako instytucje kredytowe.
(4) W art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 określono dwa rodzaje instytucji kredytowych: jeden, który obejmuje instytucje przyjmujące depozyty pieniężne lub inne fundusze podlegające zwrotowi i udzielające kredytów na swój własny rachunek oraz drugi, który obejmuje instytucje wchodzące w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia. Natomiast instytucje kredytowe, których działalność obejmuje przyjmowanie depozytów pieniężnych lub innych funduszy podlegających zwrotowi i udzielanie kredytów na swój własny rachunek, powinny spełniać wymogi rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2580.
(5) Wykaz ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących przekazania informacji obowiązujących wnioskujące instytucje kredytowe powinien uwzględniać specyfikę modelu biznesowego firm inwestycyjnych oraz wszelkie zezwolenia udzielone im wcześniej przez właściwy organ.
(6) Właściwe organy mogą być zmuszone do rozszerzenia zakresu wymaganych informacji, aby móc dokładnie ocenić wnioskującą instytucję kredytową, biorąc pod uwagę zakres różnych modeli biznesowych i form prawnych, jakie mogą przyjąć instytucje występujące z wnioskiem. Niniejsze rozporządzenie powinno umożliwiać właściwym organom wymaganie od firmy inwestycyjnej dodatkowych informacji przy ocenie wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.
(7) Właściwy organ może rozważyć odstąpienie od wymogów przekazania niektórych informacji ze względu na wielkość, charakter, skalę i złożoność działalności wnioskującej instytucji kredytowej oraz biorąc pod uwagę zasadę proporcjonalności i obciążenie związane z wdrażaniem przepisów spoczywające na instytucjach. Nie powinno to jednak uniemożliwiać przeprowadzenia kompleksowej oceny wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.335.61 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2579 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazane przez przedsiębiorstwo we wniosku o udzielenie zezwolenia zgodnie z art. 8a tej dyrektywy |
Data aktu: | 10/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2022 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2023 |