uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007, 1 w szczególności jego art. 69,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/273 2 ustanawia przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 dotyczące systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, rejestru winnic, dokumentów towarzyszących i świadectw, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji, powiadomień i publikacji zgłoszonych informacji.
(2) System zezwoleń na nasadzenia winorośli przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 3 , a zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/273.
(3) Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na nasadzenia winorośli zostaje rozszerzone na nasadzenia lub ponowne nasadzenia na obszarach przeznaczonych do zakładania zbiorów odmian winorośli przeznaczonych do zachowania zasobów genetycznych. Zwolnienie to należy dodać do przepisów dotyczących obszarów przeznaczonych do celów doświadczalnych lub na szkółki szczepów. Aby uniknąć nadużywania tego zwolnienia, należy określić warunki, które muszą spełniać takie zbiory odmian winorośli. Ponadto należy zaktualizować definicje "plantatora winorośli" i "działki winnicy" określone w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 oraz w załączniku IV do tego rozporządzenia, aby odzwierciedlić to zwolnienie. Dla większej jasności do tego artykułu należy również dodać nową definicję terminu "zbiór odmian winorośli".
(4) Jak przewidziano w art. 63 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 1308/2013, państwa członkowskie mogą ograniczyć wydawanie zezwoleń na nasadzenia na poziomie regionalnym w odniesieniu do określonych obszarów kwalifikujących się do produkcji win o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym, aby uniknąć dobrze udokumentowanego ryzyka dewaluacji konkretnej chronionej nazwy pochodzenia lub chronionego oznaczenia geograficznego. Przepis ten powinien znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących ograniczeń dotyczących ponownego nasadzenia określonych w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.
(5) Zobowiązania wnioskodawcy do spełnienia kryteriów kwalifikowalności, o których mowa w art. 64 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273, oraz do tego, że jego wniosek nie stwarza znacznego ryzyka przywłaszczenia renomy konkretnych chronionych oznaczeń geograficznych, wygasają w dniu 31 grudnia 2030 r. Termin ten, odpowiadający wygaśnięciu systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, należy dostosować ze względu na przedłużenie ważności systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli
wprowadzone w art. 61 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rozporządzeniem (UE) 2021/2117. Z tego samego powodu należy również dostosować daty końcowe niektórych zobowiązań dotyczących kryteriów kwalifikowal- ności w załącznikach I i II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.
(6) Kryteria pierwszeństwa, o których mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) i h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zostały odpowiednio zmienione i doprecyzowane, a zmiany te należy również odzwierciedlić w odpowiednich częściach załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.
(7) Ponadto termin "plantator winorośli", zdefiniowany w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273, oznacza profesjonalnego plantatora winorośli. Jest on jednak również błędnie zastosowany w art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia delegowanego w odniesieniu do osoby fizycznej, która produkuje wino z obszaru nie- przekraczającego 0,1 ha, przeznaczone do spożycia w gospodarstwie domowym i która jest zwolniona z systemu zezwoleń na nasadzenia. Ta sprzeczność powinna zostać skorygowana.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2018/273,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r. r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.330.134 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2566 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli |
Data aktu: | 13/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2022 |
Data wejścia w życie: | 29/12/2022 |