a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/263 2 jest obecnie stosowany do nadzorowania przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu art. 3 pkt 6 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 3 . Dyrektywa ta rozszerza stosowanie skomputeryzowanego systemu, o którym mowa w art. 1 decyzji (UE) 2020/263 ("system komputerowy"), na nadzór nad wyrobami akcyzowymi dopuszczonymi do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego, a następnie przemieszczanymi na terytorium innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia ich tam do celów handlowych. Ze skutkiem od 13 lutego 2023 r. takie przemieszczanie ma odbywać się na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego, który wysyłający ma przedkładać za pomocą systemu komputerowego. Do tego dnia stosuje się rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3649/92 4 , zgodnie z którym takie przemieszczanie odbywa się na podstawie dokumentu w formie papierowej, a mianowicie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1636 5 określa strukturę i treść elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego wymienianego za pośrednictwem systemu komputerowego i uchyla rozporządzenie (EWG) nr 3649/92 z dniem 13 lutego 2023 r.
(3) Struktura i treść elektronicznych dokumentów administracyjnych wymienianych za pośrednictwem systemu komputerowego zostały uregulowane przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 684/2009 6 w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE 7 w odniesieniu do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Struktura i treść elektronicznych dokumentów administracyjnych określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/1636 oraz przepisy i procedury określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1637 8 zastępują strukturę i treść oraz przepisy i procedury określone w rozporządzeniu (WE) nr 684/2009. W celu zapewnienia jasności należy w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 612/2013 zmienić odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 9 .
(4) W art. 19 rozporządzenia (UE) nr 389/2012 nałożono na państwa członkowskie obowiązek prowadzenia elektronicznych rejestrów zezwoleń posiadanych przez podmioty gospodarcze i składy podatkowe uczestniczące w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
(5) Rozporządzeniem Rady (UE) 2020/261 10 rozszerzono zakres stosowania art. 19 rozporządzenia (UE) nr 389/2012 ze skutkiem od 13 lutego 2023 r. na dwie nowe kategorie podmiotów gospodarczych, a mianowicie uprawnionych wysyłających i uprawnionych odbiorców przemieszczających wyroby akcyzowe już dopuszczone do konsumpcji.
(6) Rozporządzeniem Rady (UE) 2021/774 11 rozszerzono zakres stosowania art. 19 rozporządzenia (UE) nr 389/2012 ze skutkiem od 13 lutego 2023 r. na dwie nowe kategorie podmiotów gospodarczych, a mianowicie uprawnionych wysyłających i uprawnionych odbiorców przemieszczających wyroby akcyzowe już dopuszczone do konsumpcji jedynie sporadycznie.
(7) Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 612/2013 określa informacje, które należy wpisywać w komunikatach dotyczących rejestracji podmiotów gospodarczych i składów podatkowych uczestniczących w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zakres tego rozporządzenia wykonawczego należy rozszerzyć, tak aby obejmował on informacje, które mają być wpisywane w komunikatach dotyczących rejestracji podmiotów gospodarczych uczestniczących w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych już dopuszczonych do konsumpcji.
(8) Dyrektywa (UE) 2020/262 zastępuje i uchyla dyrektywę 2008/118/WE ze skutkiem od 13 lutego 2023 r. W celu zapewnienia jasności należy w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 612/2013 zmienić odniesienia do dyrektywy 2008/118/WE.
(9) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 612/2013 określono strukturę i treść komunikatów dotyczących rejestracji podmiotów gospodarczych i składów podatkowych w rejestrach krajowych i w rejestrze centralnym, w dziedzinie podatków akcyzowych w przypadku przemieszczania wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zakres takich komunikatów należy zmienić, tak aby obejmował on nowe rodzaje podmiotów gospodarczych uczestniczących w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych już dopuszczonych do konsumpcji.
(10) W tabeli 3 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 612/2013 nie odzwierciedlono jeszcze kilku aktualizacji technicznych systemu komputerowego. Należy zatem odpowiednio zmienić tę tabelę.
(11) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 612/2013 określono kody wymagane do wypełnienia niektórych pól danych w komunikatach dotyczących zezwoleń dla podmiotów gospodarczych i składów podatkowych w rejestrach krajowych i w rejestrze centralnym, o których mowa w art. 19 rozporządzenia (UE) nr 389/2012. Właściwe organy wydają podmiotom gospodarczym zezwolenia na przemieszczanie wyrobów akcyzowych, a każdemu zezwoleniu nadaje się niepowtarzalny numer akcyzowy, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 389/2012. Podmiotowi gospodarczemu można udzielić więcej niż jednego rodzaju zezwolenia. Państwa członkowskie mogą grupować wiele niepowtarzalnych numerów akcyzowych podmiotu gospodarczego w ramach jednego globalnego identyfikatora podmiotu akcyzowego do celów kontroli i analizy ryzyka. Z tego powodu do tego załącznika należy dodać wykaz kodów.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 612/2013.
(13) Ponieważ rozszerzenie stosowania systemu komputerowego ma obowiązywać od 13 lutego 2023 r., stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do tego dnia.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2022 r.