a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 10 listopada 2008 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2008/851/WPZiB 1 ustanawiające operację wojskową UE Atalanta.
(2) W dniu 22 grudnia 2020 r. decyzją Rady (WPZiB) 2020/2188 2 zmieniającą wspólne działanie 2008/851/WPZiB operacja Atalanta została przedłużona do dnia 31 grudnia 2022 r.
(3) Decyzją (WPZiB) 2020/2188 rozszerzono zadanie operacji Atalanta polegające na udziale w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii oraz ochronie statków Światowego Programu Żywnościowego dostarczających pomoc żywnościową dla wysiedlonej ludności z Somalii, a także narażonych na ataki statków pływających u wybrzeży Somalii. W decyzji tej przewidziano również, że operacja Atalanta, w ramach drugorzędnych zadań wykonawczych, weźmie udział we wdrażaniu embarga ONZ na broń nałożonego na Somalię zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) nr 2182 (2014) oraz w przeciwdziałaniu nielegalnemu obrotowi środkami odurzającymi u wybrzeży Somalii w kontekście Konwencji ONZ o prawie morza i Konwencji ONZ o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z dnia 20 grudnia 1988 r. Ponadto w decyzji tej przewidziano, że operacja Atalanta, w ramach drugorzędnych zadań niewykonawczych, będzie monitorować nielegalny obrót środkami odurzającymi, nielegalny handel bronią, nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy oraz nielegalny handel węglem drzewnym u wybrzeży Somalii, zgodnie z rezolucjami RB ONZ nr 2498 (2019) i nr 2500 (2019) oraz Konwencją ONZ o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z dnia 20 grudnia 1988 r.
(4) W swoich konkluzjach z dnia 22 czerwca 2021 r. Rada przypomniała, że "bezpieczeństwo morskie ma na celu zapewnienie swobodnego i pokojowego wykorzystania mórz oraz jest warunkiem wstępnym bezpieczeństwa, czystości i ochrony oceanów i mórz we wszystkich rodzajach działalności, a także wyraźnym priorytetem Unii Europejskiej i jej państw członkowskich w zakresie ochrony ich strategicznych interesów". Rada podkreśliła "znaczący i długotrwały wkład w bezpieczeństwo morskie operacji morskich prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej, w tym operacji EUNAVFOR Atalanta, w celu zwalczania i ostatecznego wyeliminowania piractwa na Oceanie Indyjskim".
(5) W dniu 15 listopada 2021 r. w swojej rezolucji nr 2607 (2021) RB ONZ w szczególności przedłużyła obowiązywanie przepisów określonych w pkt 15 rezolucji nr 2182 (2014), upoważnienia dotyczącego inspekcji w celu wdrożenia embarga na broń nałożonego na Somalię i zakazu wywozu węgla drzewnego z Somalii, a także rozszerzyła ich zakres.
(6) W dniu 3 grudnia 2021 r. w swojej rezolucji nr 2608 (2021) RB ONZ ponowiła swój apel, aby państwa i organizacje regionalne, w miarę swoich możliwości, uczestniczyły w zwalczaniu piractwa i zbrojnych napaści na statki u wybrzeży Somalii, w szczególności zgodnie z tą rezolucja i prawem międzynarodowym, poprzez wykorzystanie okrętów wojennych, broni i samolotów wojskowych, poprzez zapewnianie baz i wsparcia logistycznego dla sił zwalczających piractwo oraz poprzez zajmowanie i unieszkodliwianie łodzi, statków, broni i innego powiązanego
sprzętu wykorzystywanego do aktów piractwa i zbrojnych napaści na statki u wybrzeży Somalii, lub gdy istnieją uzasadnione powody, aby podejrzewać, że są one wykorzystywane w tym celu; doceniła skuteczne ściganie przypadków piractwa przez Seszele i wezwała wszystkie państwa do wymiany z Interpolem - za pośrednictwem odpowiednich kanałów - informacji do wykorzystania w ramach globalnej bazy danych dotyczących piractwa.
(7) W swoich konkluzjach z dnia 21 lutego 2022 r. Rada rozpoczęła wdrażanie koncepcji skoordynowanej obecności na morzu w północnozachodniej części Oceanu Indyjskiego poprzez ustanowienie morskiego obszaru zainteresowania ciągnącego się od cieśniny Ormuz po zwrotnik południowy i od północnej części Morza Czerwonego w kierunku środkowej części Oceanu Indyjskiego.
(8) W tym kontekście w wyniku przeglądu strategicznego operacji Atalanta w 2022 r. stwierdzono, że mandat operacji powinien zostać przedłużony do dnia 31 grudnia 2024 r. i rozszerzony o zapewnianie bezpieczeństwa morskiego u wybrzeży Somalii i na Morzu Czerwonym, przy czym obecne zadania powinny być kontynuowane. Dodatkowo, w celu rozwijania dalszych powiązań i synergii należy dalej prowadzić dialog z europejską misją na rzecz morskiej orientacji sytuacyjnej w cieśninie Ormuz (EMASOH) i z jej wojskowym komponentem - operacją Agenor. Należy również dążyć do budowania synergii z koncepcją skoordynowanej obecności na morzu w północnozachodniej części Oceanu Indyjskiego. Operacja powinna też utworzyć mechanizm wymiany informacji na temat podejrzewanych nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów z federalnym rządem Somalii za pośrednictwem krajowego biura Interpolu w Mogadiszu.
(9) Należy odpowiednio zmienić wspólne działanie 2008/851/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Wspólne działanie Rady 2008/851/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii (Dz.U. L 301 z 12.11.2008, s. 33).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2020/2188 z dnia 22 grudnia 2020 r. zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii (Dz.U. L 435 z 23.12.2020, s. 74).
* Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).";