(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8991)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 grudnia 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wysoce zjadliwa grypa ptaków jest wirusową chorobą zakaźną ptaków i może wywierać poważny wpływ na rentowność gospodarstw drobiarskich, co z kolei powoduje zakłócenia w handlu wewnątrz Unii oraz w wywozie do państw trzecich. Wirusy wysoce zjadliwej grypy ptaków mogą zakażać ptaki migrujące i być przez nie następnie przenoszone na duże odległości podczas ich jesiennych i wiosennych migracji. Występowanie wirusów wysoce zjadliwej grypy ptaków u dzikiego ptactwa stwarza zatem stałe zagrożenie bezpośredniego i pośredniego wprowadzenia tych wirusów do zakładów, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli. W przypadku wystąpienia ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne zakłady, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono nowe ramy prawne dotyczące zapobiegania chorobom przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz dotyczące zwalczania takich chorób. Wysoce zjadliwa grypa ptaków wchodzi w zakres definicji choroby umieszczonej w wykazie w tym rozporządzeniu i podlega ustanowionym w nim przepisom dotyczącym zapobiegania chorobom i ich zwalczania. Ponadto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie i ich zwalczania, w tym środków zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków.
(3) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2021/641 3 przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej środki nadzwyczajne na poziomie Unii w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków.
(4) W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe ustanowione przez państwa członkowskie w następstwie wystąpienia ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione jako obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(5) Załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 został niedawno zmieniony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/2322 4 w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu i ptaków żyjących w niewoli w Belgii, Niemczech, Irlandii, Francji, Chorwacji, Włoszech, na Węgrzech i w Niderlandach, które to ogniska należało uwzględnić w tym załączniku.
(6) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2022/2322 Irlandia, Francja, Włochy, Węgry i Niderlandy powiadomiły Komisję o wystąpieniu kolejnych ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w zakładach, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli, znajdujących się w hrabstwie Monaghan w Irlandii, w regionach administracyjnych Bretagne, Centre-Val de Loire, Hauts-de-France, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie i Pays de la Loire we Francji. w regionach Emilia-Romania i Lombardia we Włoszech, w komitatach Bács-Kiskun, Békés i Csongrád-Csanád na Węgrzech oraz w prowincjach Friesland, Zuid-Holland i Limburg w Niderlandach.
(7) Właściwe organy Irlandii, Francji, Włoch, Węgier i Niderlandów wprowadziły niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tych ognisk.
(8) Ponadto właściwe organy Francji podjęły decyzję o ustanowieniu obszarów buforowych oprócz obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych w odniesieniu do niektórych ognisk znajdujących się w tym państwie członkowskim.
(9) Ponadto jedno ognisko choroby potwierdzone w Niderlandach znajduje się w bliskiej odległości od granicy z Niemcami. W związku z tym właściwe organy tych państw członkowskich należycie współpracowały w celu ustanowienia niezbędnego obszaru zagrożonego, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, ponieważ obszar ten rozciąga się na terytorium Niemiec.
(10) Ponadto ognisko choroby potwierdzone w Irlandii znajduje się w pobliżu granicy między Irlandią a Irlandią Północną. Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu"), w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, rozporządzenie (UE) 2016/429, jak również oparte na nim akty Komisji, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu.
(11) W związku z tym środki nadzwyczajne określone w decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 mają zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej. Zatem właściwe organy Irlandii i Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej należycie współpracowały w odniesieniu do ustanowienia niezbędnych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, ponieważ obszary zapowietrzone i zagrożone związane z potwierdzonym wystąpieniem ogniskiem choroby w Irlandii rozciągają się na terytorium Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(12) Komisja zbadała środki zwalczania chorób wprowadzone przez Niemcy, Irlandię, Francję, Włochy, Węgry, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej we współpracy z tymi państwami członkowskimi i Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do Irlandii Północnej i stwierdziła, że granice obszarów zapowietrzonych i zagrożonych w Niemczech, Irlandii, Francji, we Włoszech, na Węgrzech, w Niderlandach i Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej, ustanowionych przez właściwe organy tych państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, znajdują się w wystarczającej odległości od zakładów, w których potwierdzono wystąpienie ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków.
(13) Aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest niezwłoczne określenie na poziomie Unii, we współpracy z Niemcami, Irlandią, Francją, Włochami, Węgrami, Niderlandami i Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do Irlandii Północnej obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych przez te państwa członkowskie oraz Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a także obszarów buforowych ustanowionych przez Francję.
(14) Należy zatem zmienić obszary wymienione w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 jako obszary zapowietrzone i zagrożone w Niemczech, Irlandii, Francji, na Węgrzech, we Włoszech i w Niderlandach, a także w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej, oraz jako obszary buforowe we Francji.
(15) W związku z powyższym należy zmienić załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2021/641, aby zaktualizować podział na obszary na poziomie Unii w celu uwzględnienia obszarów zapowietrzonych i zagrożonych należycie ustanowionych przez Niemcy, Irlandię, Francję, Włochy, Węgry, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej oraz obszaru buforowego ustanowionego przez Francję, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a także okresu obowiązywania środków mających na nich zastosowanie.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2021/641.
(17) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków ważne jest, aby zmiany wprowadzone niniejszą decyzją w decyzji wykonawczej (UE) 2021/641 stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2022 r.