Decyzja wykonawcza 2022/2413 w sprawie mechanizmu i procedur przeprowadzania kontroli jakości, odpowiednich wymagań dotyczących spełnienia wymogów jakości danych oraz specyfikacji norm jakości na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2413
z dnia 5 grudnia 2022 r.
w sprawie mechanizmu i procedur przeprowadzania kontroli jakości, odpowiednich wymagań dotyczących spełnienia wymogów jakości danych oraz specyfikacji norm jakości na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych, wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych (rozporządzenie w sprawie VIS) 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2a akapit drugi i art. 29a ust. 3 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 767/2008 ustanowiono wizowy system informacyjny (VIS) na potrzeby wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi na temat wniosków o wizy krótkoterminowe, wizy długoterminowe i dokumenty pobytowe oraz na temat podjętych decyzji o unieważnieniu, cofnięciu lub przedłużeniu wiz krótkoterminowych, wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych.

(2) Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości ("eu-LISA") powinna opracować i utrzymywać automatyczny mechanizm i procedury zapewniania jakości danych przechowywanych w VIS. Rozwiązanie wdrożone przez eu-LISA powinno zawierać reguły uniemożliwiające użytkownikom systemu wprowadzanie danych niskiej jakości. Użytkownicy systemu powinni ponadto otrzymywać w ramach systemu instrukcje w celu dalszego podnoszenia jakości danych wprowadzanych do VIS.

(3) Eu-LISA powinna regularnie monitorować przestrzeganie zasad dotyczących jakości danych określonych w niniejszej decyzji i w razie potrzeby wprowadzać odpowiednie środki naprawcze. W szczególności eu-LISA powinna sprawdzać, czy dane są kompletne, dokładne, spójne, niepowtarzalne i zgodne z zasadami dotyczącymi jakości danych.

(4) Zważywszy na fakt, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 2  powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2021/1134 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszą decyzją.

(5) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 3 . Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(6) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 4 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B decyzji Rady 1999/437/WE 5 .

(7) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 6 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 7 .

(8) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 9 .

(9) Niniejsza decyzja jest aktem stanowiącym rozwinięcie dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r. i art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2011 r.

(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 13 lipca 2022 r.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres stosowania

1. 
Niniejsza decyzja ustanawia szczegółowe zasady dotyczące automatycznego mechanizmu i procedur przeprowadzania kontroli jakości oraz spełnienia wymogów jakości danych na podstawie art. 29 ust. 2a rozporządzenia (WE) nr 767/2008.
2. 
Niniejsza decyzja określa również szczegółowe zasady dotyczące specyfikacji norm jakości danych w przypadku wprowadzania danych podczas tworzenia lub aktualizacji plików wniosku w wizowym systemie informacyjnym (VIS) zgodnie z art. 29a rozporządzenia (WE) nr 767/2008.
3. 
Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do:
a)
danych zawartych w bazie danych przeznaczonej wyłącznie do odczytu, o której mowa w art. 45c ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 767/2008;
b)
pól danych oznaczonych do usunięcia.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"użytkownik" oznacza odpowiednio upoważniony personel organów wizowych oraz organy właściwe do przyjmowania wniosków o wydanie wizy długoterminowej lub dokumentu pobytowego i podejmowania decyzji w ich sprawie;
2)
"dane wejściowe" oznaczają dane podlegające kontroli jakości danych w celu ich przechowywania w centralnym VIS;
3)
"reguły blokujące" oznaczają reguły lub zestaw reguł, które mierzą, w jakim stopniu dane wejściowe są zgodne ze zdefiniowanymi wymogami dotyczącymi danych w odniesieniu do ich przechowywania, wykorzystywania lub obu tych elementów, w tym reguły dotyczące jakości danych, które to reguły należy spełnić przed wprowadzeniem danych do centralnego VIS;
4)
"reguły miękkie" oznaczają reguły lub zestaw reguł, które mierzą, w jakim stopniu dane wejściowe są zgodne ze zdefiniowanymi wymogami dotyczącymi danych, warunkującymi ich przydatność lub optymalne wykorzystanie lub obie te cechy, w tym reguły dotyczące jakości danych mające zastosowanie zanim dane zostaną wprowadzone do centralnego VIS.
Artykuł  3

Mechanizm i procedury zapewniające zgodność z wymogami jakości danych

1. 
Automatyczny mechanizm ustanowiony w celu zapewnienia zgodności z wymogami jakości danych ma zastosowanie do wprowadzania lub korygowania danych podczas tworzenia lub aktualizacji plików wniosku w VIS przez właściwe organy na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 767/2008.
2. 
Aby zapewnić skuteczniejsze spełnianie wymogów jakości danych, eu-LISA ustanawia mechanizm mający na celu uniknięcie:
a)
błędów składni, zezwalając na wprowadzanie lub przechowywanie wyłącznie prawidłowo sformatowanych pól danych;
b)
błędów semantycznych, ograniczając, w miarę możliwości, użycie pól tekstowych.
3. 
Mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych umożliwia stosowanie reguł blokujących. Jeżeli reguły blokujące nie mają zastosowania, stosuje się reguły miękkie do danych wprowadzanych lub korygowanych przez właściwe organy na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 767/2008, zgodnie z art. 6, 8, 9, 9c, 9d, 9e, 9 g, 10, 12, 13, 14, 22a, 22c, 22d, 22e, 22f, 24 i 25 tego rozporządzenia.
4. 
W celu ustalenia zgodności jakości danych z regułami blokującymi lub regułami miękkimi mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, musi być zgodny z pkt 1 i 2 załącznika.
5. 
Mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych ocenia stopień, w jakim dane są zgodne z każdym wskaźnikiem jakości danych, przez zastosowanie normy jakości danych dla każdego wskaźnika. W wyniku tej oceny mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych przypisuje danym wejściowym klasyfikację jakości danych zgodnie z procesem określonym w pkt 3 załącznika.
6. 
Agencja eu-LISA wdraża normy jakości danych dla każdego wskaźnika zgodnie z załącznikiem.
Artykuł  4

Przepisy szczególne dotyczące reguł blokujących i reguł miękkich

1. 
Dane wejściowe niezgodne z regułą blokującą zostają odrzucone, tj. nie są wprowadzane do centralnego VIS ani tam przechowywane. Jeżeli dane wejściowe nie są zgodne z regułą blokującą, mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych wyświetla komunikat o błędzie i przedstawia użytkownikowi wskazówki, w jaki sposób prawidłowo zapewnić zgodność danych wejściowych z regułą blokującą.
2. 
Dane wejściowe niezgodne z regułą miękką wprowadzane są do centralnego VIS z oznaczeniem, powiadomieniem lub komunikatem ostrzegawczym sygnalizującym wystąpienie problemu z jakością danych. Jeżeli dane wejściowe nie są zgodne z regułą miękką, mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych zezwala na wprowadzenie danych, wyświetla komunikat ostrzegawczy i przedstawia użytkownikowi wskazówki, w jaki sposób prawidłowo zapewnić zgodność danych wejściowych z regułą miękką.
3. 
Pola danych, które mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania VIS, podlegają regule blokującej. Pola danych, w odniesieniu do których obowiązuje reguła blokująca lub reguła miękka, są zdefiniowane w specyfikacjach technicznych. Za opracowanie specyfikacji technicznych odpowiada agencja eu-LISA.
Artykuł  5

Ogólne wymagania dotyczące spełnienia wymogów jakości danych

Właściwe organy na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 767/2008 zapewniają dokładność, kompletność, spójność, aktualność i niepowtarzalność danych przetwarzanych w centralnym VIS.

Artykuł  6

Sprawozdania dotyczące zgodności z wymogami jakości danych

Informacje do celów przekazywania różnych sprawozdań, o których mowa w art. 29 ust. 2a rozporządzenia (WE) nr 767/2008, są automatycznie generowane z centralnego repozytorium sprawozdawczo-statystycznego, o którym mowa w art. 39 rozporządzenia (UE) 2019/817, i obejmują:

a)
w przypadku danych alfanumerycznych i biometrycznych ocenianych pod kątem reguł blokujących i reguł miękkich, zgodność ze wskaźnikami jakości danych:
1)
kompletność (%);
2)
dokładność (%);
3)
niepowtarzalność (%);
4)
aktualność (%);
5)
spójność (%);
b)
kompletność plików wniosku (%);
c)
zgodność danych z klasyfikacją "dobra jakość" (%);
d)
zgodność danych z klasyfikacją "niska jakość" (%);
e)
pola danych, które wywołują częste problemy z jakością.

Różne sprawozdania na podstawie art. 29 ust. 2a rozporządzenia (WE) nr 767/2008 są sporządzane co miesiąc.

Artykuł  7

Utrzymywanie mechanizmu i procedur zapewniania jakości danych

Na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 6, oraz we współpracy z państwami członkowskimi, w stosownych przypadkach, eu-LISA może podjąć działania w celu rozwiązania wszelkich problemów związanych z jakością danych oraz, w razie potrzeby, odpowiednio dostosować mechanizm i procedury zapewniające zgodność z wymogami.

Artykuł  8

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przepisy niniejszej decyzji mają zastosowanie od dnia rozpoczęcia działania VIS zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/1134.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
Mechanizm zapewnienia zgodności z wymogami jakości danych w odniesieniu do wprowadzanych danych

Dane wprowadzane do wizowego systemu informacyjnego będą podlegały mechanizmowi zapewnienia zgodności z wymogami jakości danych opartemu na regułach blokujących i regułach miękkich określonych w art. 2 i 4. Reguły te decydują o tym, czy wprowadzenie danych będzie dozwolone czy też zostanie odrzucone. Reguły blokujące i reguły miękkie ustanawia się w oparciu o następujące parametry: składnia, semantyka, zgodność z normami jakości, długość, format, rodzaj i powtórzenia.

2.
Wskaźniki jakości danych w odniesieniu do wprowadzanych danych

Mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych będzie mierzyć jakość danych zgodnie z każdym odpowiednim wskaźnikiem. Mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych będzie uwzględniać współczynnik ważenia do obliczenia względnej wagi każdego wskaźnika w odniesieniu do ogólnej jakości danych wejściowych. Współczynnik ważenia zostanie szczegółowo określony w specyfikacjach technicznych.

Po zastosowaniu do danych wejściowych współczynnika ważenia mechanizm zapewniający zgodność z wymogami jakości danych utworzy profil danych wejściowych zawierający wyniki zastosowania norm wskaźników, na przykład wartości liczbowe oceniające jakość danych wejściowych w ramach każdego wskaźnika.

W tabeli 1 przedstawiono zestaw wskaźników jakości danych, które to wskaźniki będą miały zawsze zastosowanie do danych. Wskaźniki te obejmują: kompletność, dokładność, spójność, aktualność i niepowtarzalność.

Tabela 1

Wykaz wskaźników jakości danych

Wskaźnik Opis Główny zakres zastosowania Jednostka pomiarowa
Kompletność Stopień, w jakim dane wejściowe mają wartości dla wszystkich oczekiwanych atrybutów i związanych z nimi wymogów w określonym kontekście ich wykorzystania. Wskaźnik ten służy do pomiaru, czy wszystkie obowiązkowe dane zostały dostarczone. Obowiązkowe pola danych (alfanumeryczne i biometryczne) Wskaźnik kompletności danych: stosunek liczby dostarczonych komórek danych do liczby wymaganych komórek danych
Dokładność Stopień, w jakim w przypadku danych wejściowych wartości szacunkowe pokrywają się z nieznanymi wartościami rzeczywistymi. Dane alfanumeryczne i biometryczne Poziomy błędu próby, wskaźnik całkowitego braku odpowiedzi, wskaźnik częściowego braku odpowiedzi, poziomy błędu przy pozyskiwaniu danych itp.
Spójność Stopień, w jakim dane wejściowe mają atrybuty, które nie wykazują sprzeczności i są spójne z innymi danymi w określonym kontekście ich wykorzystania. Wskaźnik ten służy do pomiaru, w jakim stopniu zbiór danych jest zgodny ze zdefiniowanymi regułami ustawień mającymi zastosowanie do tych danych (tj. brak sprzeczności treści danych). Dane alfanumeryczne Stosunek procentowy
Aktualność Stopień, w jakim dane wejściowe są dostarczane przed upływem wyznaczonej wcześniej daty lub w wyznaczonym terminie, co warunkuje ważność danych lub kontekst ich wykorzystania. Wskaźnik ten służy do pomiaru, na ile aktualne są dane oraz czy wymagane dane mogą być dostarczone w określonym terminie. Dane alfanumeryczne i biometryczne Opóźnienie w czasie ("Time lag - final"): liczba dni od ostatniego dnia odniesienia do dnia dostarczenia danych wejściowych
Niepowtarzalność Stopień, w jakim dwa odrębne wpisy nie są identyczne na podstawie wszystkich pól. Dane alfanumeryczne i biometryczne Odsetek jednostek danych, które nie są identyczne

Wskaźnik dokładności danych biometrycznych obejmuje również rozdzielczość. Rozdzielczość oznacza stopień, w jakim dane wejściowe zawierają wymaganą liczbę punktów lub pikseli na jednostkę długości. Jednostka wyświetlania pikseli na ekranie: jednostka pi dla drukowania; dot pi dla systemów wydawania. Jeden lub więcej bitów na piksel (paleta kolorów np.: 16 kolorów 4b, 256 8b, 16b 65 tys., 24b 16,5 mln).

3.
Klasyfikacja jakości danych

Po opracowaniu profilu danych wejściowych, o którym mowa w pkt 2, danym wejściowym zostanie przypisana klasyfikacja jakości danych. Zastosowana zostanie następująca klasyfikacja jakości danych:

a)
"dobra jakość" oznacza dane wykazujące wymaganą zgodność z mającym zastosowanie wskaźnikiem jakości danych;
b)
"niska jakość" oznacza dane niewykazujące wymaganej zgodności z mającym zastosowanie wskaźnikiem jakości danych w przypadku reguły miękkiej;
c)
"odrzucone" oznacza profil danych niewykazujący wymaganej zgodności z mającym zastosowanie wskaźnikiem jakości danych w przypadku reguły blokującej.

W przypadku gdy danym przypisano klasyfikację "dobra jakość", dane będą przechowywane w centralnym VIS bez żadnego ostrzeżenia dotyczącego jakości danych.

W przypadku gdy danym przypisano klasyfikację "niska jakość", ostrzeżenie będzie wskazywało, że dane zostaną skorygowane, oraz powód, dla którego dane nie wykazują wymaganej zgodności z wskaźnikiem jakości danych. O ile to możliwe, ostrzeżenie będzie określało pole (pola) danych lub treść danych lub oba te elementy, w których występuje problem z jakością danych, oraz sugerowało zmiany niezbędne do tego, by dane wejściowe spełniały kryteria klasyfikacji "dobra jakość".

1 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (WE) nr 810/2009, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861, (UE) 2019/817 i (UE) 2019/1896 oraz uchylenia decyzji Rady 2004/512/WE i (WE) nr 2008/633/WSiSW w celu zreformowania Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.U. L 248 z 13.7.2021, s. 11).
3 Niniejsza decyzja nie wchodzi w zakres środków ustanowionych w decyzji Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
4 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
5 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
6 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
7 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
8 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
9 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.317.129

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2413 w sprawie mechanizmu i procedur przeprowadzania kontroli jakości, odpowiednich wymagań dotyczących spełnienia wymogów jakości danych oraz specyfikacji norm jakości na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008
Data aktu: 05/12/2022
Data ogłoszenia: 09/12/2022
Data wejścia w życie: 10/12/2022