Decyzja wykonawcza 2022/197 ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/197
z dnia 17 stycznia 2022 r.
ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 74)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lutego 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 95/60/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty 1 , w szczególności jej art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, a przede wszystkim w celu zapobiegania praktykom uchylania się od opodatkowania, dyrektywa 95/60/WE przewiduje wspólny system znakowania umożliwiający identyfikację olejów napędowych, objętych kodem 2710 00 69 Nomenklatury scalonej (CN), oraz nafty, objętej kodem CN 2710 00 55, dopuszczonych do obrotu ze zwolnieniem z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego. Kod CN 2710 00 69 został podzielony na kody CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 16 i 2710 20 19 w celu uwzględnienia zawartości siarki w olejach napędowych do silników i obecności biodiesla w olejach napędowych do silników, a kod 2710 00 55 został zastąpiony kodem CN 2710 19 25 2 .

(2) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2017/74 3  zatwierdzono produkt określony nazwą chemiczną N-etylo-N- [2-(1-izobutoxyetoxy)etyl[o]azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124), ustanowiony decyzją wykonawczą Komisji 2011/544/UE 4 , jako wspólny znacznik skarbowy, przewidziany dyrektywą 95/60/WE, do znakowania olejów napędowych i nafty, od których nie jest pobierany podatek w pełnym wymiarze stawki stosowanej do takich produktów energetycznych wykorzystywanych jako materiał napędowy.

(3) Art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2017/74 zawiera wymóg, aby została ona poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2021 r., w świetle postępu technicznego w dziedzinie systemów znakowania i z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania nielegalnemu wykorzystywaniu produktów energetycznych zwolnionych z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.

(4) W ramach procesu przeglądu Komisja opublikowała w 2015 r. zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiące zaproszenie do przedstawienia produktów odpowiednich do stosowania jako znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty 5 . Komisja dążyła do ustalenia substancji do znakowania, która jest bardziej skuteczna w odniesieniu do szeregu z góry określonych kryteriów w stosunku do substancji będącej obecnie w użyciu. W odniesieniu do wszystkich proponowanych znaczników Komisja zażądała i otrzymała od dostawców maksymalną cenę sprzedaży znaczników oraz ich roczne metody indeksacji.

(5) Proponowane przez dostawców znaczniki zostały dokładnie zbadane pod względem technicznym przy pomocy Wspólnego Centrum Badawczego, aby sprawdzić ich odporność na najpowszechniejsze nielegalne techniki usuwania. Analiza 6  wykazała, że preferowanym znacznikiem jest produkt o nazwie handlowej ACCUTRACE™ PLUS zawierający butoksybenzen.

(6) W ramach przeglądu dyrektywy 95/60/WE przeprowadzonego w 2019 r. 7  w ocenie Komisji potwierdzono przydatność wspólnych zasad znakowania paliw podlegających obniżonym stawkom podatku akcyzowego, ale wskazano na braki Solvent Yellow 124 pod względem odporności na powszechne metody usuwania. Ocena potwierdziła potrzebę zastąpienia Solvent Yellow 124 bardziej solidnym znacznikiem, którego nie można usunąć.

(7) Ustalenia te zostały potwierdzone przez Grupę Roboczą ds. Współpracy Celnej przy Radzie 8 , która stwierdziła, że odbarwianie paliwa spowodowało również poważne zanieczyszczenie środowiska ze względu na stosowanie substancji chemicznych takich jak kwas siarkowy, kwas chlorowy i ziemia bieląca oraz nielegalne składowanie odpadów i osadów olejowych w przyrodzie, na gruntach rolnych lub drogach publicznych.

(8) W związku z powyższym należy ustanowić ACCUTRACE™ PLUS jako wspólny znacznik skarbowy w rozumieniu dyrektywy 95/60/WE zamiast Solvent Yellow 124, z zastrzeżeniem warunków wymienionych w tej dyrektywie. Należy ustalić zharmonizowany zakres poziomu znakowania, aby ułatwić wdrażanie i kontrolę zgodności w całej Unii.

(9) Aby zapewnić sprawne wdrożenie nowego znacznika oraz umożliwić państwom członkowskim wyczerpanie istniejących zapasów obecnego znacznika Solvent Yellow 124, należy zezwolić na okres przejściowy wynoszący 24 miesięcy. W tym okresie przejściowym państwa członkowskie powinny mieć możliwość stosowania albo Solvent Yellow 124 albo ACCUTRACE™ PLUS jako wspólnego znacznika skarbowego w rozumieniu dyrektywy 95/60/WE.

(10) Mimo iż ACCUTRACE™ PLUS jest objęty ochroną patentową w Unii, w stosownych przypadkach należy zagwarantować jego dostępność umowami licencyjnymi.

(11) Niniejsza decyzja nie zwalnia żadnego przedsiębiorstwa ze zobowiązań wynikających z art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(12) Należy uwzględnić możliwości, jakie stwarza rozwój nauki, i w tym celu wyznaczyć termin przeglądu niniejszej decyzji.

(13) Przegląd niniejszej decyzji powinien mieć miejsce w dowolnym momencie poprzedzającym ten termin, jeśli okaże się, że stosowanie ACCUTRACE™ PLUS prowadzi do praktyk uchylania się od opodatkowania lub powoduje szkody dla zdrowia lub środowiska naturalnego.

(14) Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2017/74.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wspólnym znacznikiem skarbowym, przewidzianym dyrektywą 95/60/WE, stosowanym do znakowania wszystkich olejów napędowych objętych kodami CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 16 i 2710 20 19 oraz nafty objętej kodem CN 2710 19 25, jest ACCUTRACE™ PLUS, określony w załączniku do niniejszej decyzji.

Państwa członkowskie ustalają poziom znakowania znacznikiem ACCUTRACE™ PLUS na co najmniej 12,5 mg i nie więcej niż 18,75 mg na litr produktu energetycznego. Odpowiada to poziomowi znakowania w ilości co najmniej 9,5 mg i nie więcej niż 14,25 mg butoksybenzenu na litr produktu energetycznego.

zob. sprawozdanie końcowe przyjęte w odniesieniu do działania 9.1.2.1 - "Przemyt i nielegalne postępowanie z olejami mineralnymi: odbarwianie (usuwanie znacznika skarbowego)".

Artykuł  2

Państwa członkowskie mogą stosować albo Solvent Yellow 124 albo ACCUTRACE™ PLUS jako wspólny znacznik skarbowy w rozumieniu dyrektywy 95/60/WE w okresie przejściowym, który upływa dnia 18 stycznia 2024 r. Jeżeli państwa członkowskie stosują Solvent Yellow 124 jako wspólny znacznik skarbowy w tym okresie przejściowym, ustalają poziom znakowania na co najmniej 6 mg i nie więcej niż 9 mg Solvent Yellow 124 na litr produktu energetycznego.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2028 r., w świetle postępu technicznego w dziedzinie systemów znakowania i z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania nielegalnemu wykorzystywaniu produktów energetycznych zwolnionych z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.

Wcześniejszy przegląd zostanie przeprowadzony, jeżeli zostanie stwierdzone, że stosowanie ACCUTRACE™ PLUS prowadzi do praktyk uchylania się od opodatkowania lub powoduje szkody dla zdrowia lub środowiska naturalnego.

Artykuł  4

Decyzja wykonawcza (UE) 2017/74 traci moc.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Paolo GENTILONI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1.
Nazwa handlowa: ACCUTRACE™ PLUS
2.
Identyfikacja zgodnie z indeksem barw: Bezbarwny
3.
Nazwa chemiczna: Butoksybenzen (numer w rejestrze CAS 1126-79-0)
1 Dz.U. L 291 z 6.12.1995, s. 46.
2 Kody Nomenklatury scalonej odnoszą się do kodów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1577 z dnia 21 września 2020 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 361 z 30.10.2020, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/74 z dnia 25 listopada 2016 r. ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty (Dz.U. L 10 z 14.1.2017, s. 7).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2011/544/UE z dnia 16 września 2011 r. ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty (Dz.U. L 241 z 17.9.2011, s. 31).
5 Dz.U. C 299 z 11.9.2015, s. 28.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.31.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/197 ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty
Data aktu: 17/01/2022
Data ogłoszenia: 14/02/2022
Data wejścia w życie: 14/02/2022