uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 25 i 66,
(1) W art. 20 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 2 określono, że jeżeli formalności celne są dopełniane przez posiadacza decyzji wiążącej informacji taryfowej (WIT) lub osobę działającą w imieniu posiadacza decyzji WIT w odniesieniu do towarów objętych decyzją WIT, należy to wskazać w zgłoszeniu celnym przez podanie numeru referencyjnego decyzji WIT. Obowiązek wskazania w zgłoszeniu celnym numeru referencyjnego decyzji w sprawie wiążącej informacji o pochodzeniu jest przewidziany tylko w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 w postaci uwagi do elementu danych 12 12 001 000.
(2) Aby umożliwić organom celnym należyte monitorowanie stosowania decyzji w sprawie wiążących informacji o pochodzeniu przez jej posiadacza oraz przestrzeganie obowiązków wynikających z tej decyzji, wymóg wskazania numeru referencyjnego decyzji w zgłoszeniu celnym, określony w art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447, powinien mieć zastosowanie do wszystkich decyzji w sprawie wiążących informacji.
(3) Podczas pierwszego spotkania technicznego w sprawie przejściowych reguł pochodzenia, które odbyło się w Brukseli w dniu 5 lutego 2020 r., Unia i 20 innych umawiających się stron Regionalnej konwencji w sprawie paneurośró- dziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (konwencja PEM) 4 zgodziły się wdrożyć zmienione reguły konwencji PEM 5 ("przejściowe reguły pochodzenia") równolegle z regułami konwencji PEM tymczasowo od dnia 1 września 2021 r. do czasu przyjęcia zmienionych reguł konwencji PEM.
(4) Z dniem 1 września 2021 r. weszło już w życie 13 dwustronnych protokołów w sprawie reguł pochodzenia między Unią a umawiającymi się stronami konwencji PEM, co sprawia, że mają zastosowanie przejściowe reguły 6 . Proces wdrażania przejściowych reguł z pozostałymi umawiającymi się stronami postępuje i jest on uwarunkowany zakończeniem przez strony procedur przyjęcia.
(5) Celem przejściowych reguł pochodzenia jest wprowadzenie bardziej elastycznych reguł, aby ułatwić uzyskiwanie przez towary preferencyjnego statusu pochodzenia. Ponieważ przejściowe reguły pochodzenia są zasadniczo bardziej elastyczne niż reguły określone w konwencji PEM, towary spełniające reguły w konwencji PEM mogłyby również kwalifikować się jako pochodzące na podstawie przejściowych reguł pochodzenia, z wyjątkiem niektórych produktów rolnych klasyfikowanych w działach 2, 4-15, 16 (z wyjątkiem przetworzonych produktów rybołówstwa) i 17-24, w przypadku których przejściowe reguły pochodzenia nie są bardziej elastyczne niż reguły pochodzenia określone w konwencji PEM. Należy zatem zmienić art. 61 i 62, aby dać eksporterom z UE możliwość wnioskowania o wystawienie świadectwa przewozowego lub sporządzenia deklaracji pochodzenia na podstawie deklaracji dostawcy sporządzonych w kontekście konwencji PEM.
(6) Przejściowe reguły pochodzenia mają zastosowanie równolegle z regułami pochodzenia określonymi w konwencji PEM, tworząc dwie odrębne strefy kumulacji. W związku z tym w deklaracji dostawcy należy wskazać ramy prawne stosowane przy określaniu pochodzenia towarów, umożliwiając eksporterowi określenie statusu pochodzenia towarów zgodnie z właściwymi ramami w odniesieniu do tych materiałów, które spełniają oba zbiory reguł pochodzenia.
(7) Deklarację dostawcy zawartą w załącznikach 22-17 i 22-18 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 stosuje się w odniesieniu do produktów nieposiadających preferencyjnego statusu pochodzenia. Biorąc pod uwagę, że produkty te mogą być wytwarzane wyłącznie z wykorzystaniem materiałów niepochodzących, wypełnienie drugiego punktu deklaracji powinno być opcjonalne. Należy zatem odpowiednio zmienić przypisy 4 i 5 w załączniku 22-17 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 oraz przypisy 5 i 6 w załączniku 22-18.
(8) Zgodnie z art. 61 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 dostawcy mogą dostarczyć deklaracje w każdej chwili, nawet po dostarczeniu towarów, a zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia długoterminowe deklaracje dostawcy sporządza się dla przesyłek wysyłanych w okresie, który nie może być dłuższy niż 12 miesięcy przed datą wystawienia długoterminowej deklaracji dostawcy lub dłuższy niż sześć miesięcy po tej dacie. W celu stosowania deklaracji dostawcy wydanych przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zmieniającego w odniesieniu do zapasów materiałów utworzonych po dniu 1 września 2021 r. niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 września 2021 r., tj. od dnia wejścia w życie przejściowych reguł pochodzenia między Unią a kilkoma umawiającymi się stronami konwencji PEM.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.309.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/2334 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447 w odniesieniu do monitorowania decyzji w sprawie wiążących informacji i wprowadzenia elastyczności w procedurach wystawiania lub sporządzania dowodów pochodzenia |
Data aktu: | 29/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 30/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 20/12/2022, 01/09/2021 |