a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 20 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 2 określono, że jeżeli formalności celne są dopełniane przez posiadacza decyzji wiążącej informacji taryfowej (WIT) lub osobę działającą w imieniu posiadacza decyzji WIT w odniesieniu do towarów objętych decyzją WIT, należy to wskazać w zgłoszeniu celnym przez podanie numeru referencyjnego decyzji WIT. Obowiązek wskazania w zgłoszeniu celnym numeru referencyjnego decyzji w sprawie wiążącej informacji o pochodzeniu jest przewidziany tylko w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 w postaci uwagi do elementu danych 12 12 001 000.
(2) Aby umożliwić organom celnym należyte monitorowanie stosowania decyzji w sprawie wiążących informacji o pochodzeniu przez jej posiadacza oraz przestrzeganie obowiązków wynikających z tej decyzji, wymóg wskazania numeru referencyjnego decyzji w zgłoszeniu celnym, określony w art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447, powinien mieć zastosowanie do wszystkich decyzji w sprawie wiążących informacji.
(3) Podczas pierwszego spotkania technicznego w sprawie przejściowych reguł pochodzenia, które odbyło się w Brukseli w dniu 5 lutego 2020 r., Unia i 20 innych umawiających się stron Regionalnej konwencji w sprawie paneurośró- dziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (konwencja PEM) 4 zgodziły się wdrożyć zmienione reguły konwencji PEM 5 ("przejściowe reguły pochodzenia") równolegle z regułami konwencji PEM tymczasowo od dnia 1 września 2021 r. do czasu przyjęcia zmienionych reguł konwencji PEM.
(4) Z dniem 1 września 2021 r. weszło już w życie 13 dwustronnych protokołów w sprawie reguł pochodzenia między Unią a umawiającymi się stronami konwencji PEM, co sprawia, że mają zastosowanie przejściowe reguły 6 . Proces wdrażania przejściowych reguł z pozostałymi umawiającymi się stronami postępuje i jest on uwarunkowany zakończeniem przez strony procedur przyjęcia.
(5) Celem przejściowych reguł pochodzenia jest wprowadzenie bardziej elastycznych reguł, aby ułatwić uzyskiwanie przez towary preferencyjnego statusu pochodzenia. Ponieważ przejściowe reguły pochodzenia są zasadniczo bardziej elastyczne niż reguły określone w konwencji PEM, towary spełniające reguły w konwencji PEM mogłyby również kwalifikować się jako pochodzące na podstawie przejściowych reguł pochodzenia, z wyjątkiem niektórych produktów rolnych klasyfikowanych w działach 2, 4-15, 16 (z wyjątkiem przetworzonych produktów rybołówstwa) i 17-24, w przypadku których przejściowe reguły pochodzenia nie są bardziej elastyczne niż reguły pochodzenia określone w konwencji PEM. Należy zatem zmienić art. 61 i 62, aby dać eksporterom z UE możliwość wnioskowania o wystawienie świadectwa przewozowego lub sporządzenia deklaracji pochodzenia na podstawie deklaracji dostawcy sporządzonych w kontekście konwencji PEM.
(6) Przejściowe reguły pochodzenia mają zastosowanie równolegle z regułami pochodzenia określonymi w konwencji PEM, tworząc dwie odrębne strefy kumulacji. W związku z tym w deklaracji dostawcy należy wskazać ramy prawne stosowane przy określaniu pochodzenia towarów, umożliwiając eksporterowi określenie statusu pochodzenia towarów zgodnie z właściwymi ramami w odniesieniu do tych materiałów, które spełniają oba zbiory reguł pochodzenia.
(7) Deklarację dostawcy zawartą w załącznikach 22-17 i 22-18 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 stosuje się w odniesieniu do produktów nieposiadających preferencyjnego statusu pochodzenia. Biorąc pod uwagę, że produkty te mogą być wytwarzane wyłącznie z wykorzystaniem materiałów niepochodzących, wypełnienie drugiego punktu deklaracji powinno być opcjonalne. Należy zatem odpowiednio zmienić przypisy 4 i 5 w załączniku 22-17 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 oraz przypisy 5 i 6 w załączniku 22-18.
(8) Zgodnie z art. 61 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 dostawcy mogą dostarczyć deklaracje w każdej chwili, nawet po dostarczeniu towarów, a zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia długoterminowe deklaracje dostawcy sporządza się dla przesyłek wysyłanych w okresie, który nie może być dłuższy niż 12 miesięcy przed datą wystawienia długoterminowej deklaracji dostawcy lub dłuższy niż sześć miesięcy po tej dacie. W celu stosowania deklaracji dostawcy wydanych przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zmieniającego w odniesieniu do zapasów materiałów utworzonych po dniu 1 września 2021 r. niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 września 2021 r., tj. od dnia wejścia w życie przejściowych reguł pochodzenia między Unią a kilkoma umawiającymi się stronami konwencji PEM.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2022 r.
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
4 Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 4.
5 Dz.U. L 339 z 30.12.2019, s. 1.
6 Dz.U. C 202 z 19.5.2022, s. 1.
* Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 1.
**) Przejściowe reguły pochodzenia to zmienione reguły konwencji PEM (Dz.U. L 339 z 30.12.2019, s. 1) mające zastosowanie równolegle z obecnymi regułami konwencji PEM tymczasowo do czasu przyjęcia zmienionych reguł konwencji PEM.