(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich. W przypadku wystąpienia ogniska tej choroby u kóz i owiec istnieje poważne ryzyko jej rozprzestrzenienia się na inne zakłady, w których utrzymywane są te zwierzęta.
(2) Ospę owiec i ospę kóz zdefiniowano w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 2 jako chorobę kategorii A. Ponadto rozporządzenie delegowane Komisji 2020/687 3 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1882. W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków zwalczania chorób. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(3) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2022/1913 4 przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej środki nadzwyczajne dotyczące Hiszpanii w odniesieniu do ognisk ospy owiec i ospy kóz.
(4) W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913 przewiduje się, że obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione przez państwo członkowskie w następstwie wystąpienia ognisk ospy owiec i ospy kóz zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(5) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych siedmiu ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy, znajdujących się w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha. W rezultacie obszary wymienione w załączniku do tej decyzji jako obszary zapowietrzone i zagrożone w Hiszpanii zostały zmienione decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/2004 5 .
(6) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2022/2004 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych trzech ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy, znajdujących się w regionie Andaluzji. Wszystkie te ogniska znajdują się na obszarach objętych ograniczeniami już ustanowionych w prowincji Granada, zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2022/1913, z wyjątkiem jednego, który znajduje się w prowincji Almeria. Ognisko to jest pierwszym w historii ogniskiem w prowincji Almeria i znajduje się poza już istniejącymi obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi.
(7) Do tej pory Hiszpania zgłosiła w sumie 19 ognisk ospy owiec i ospy kóz, rozmieszczonych w dwóch oddzielnych skupiskach choroby, z których jedno znajduje się w regionie Andaluzji, a drugi w regionie Kastylia-La Mancha. W większości przypadków ogniska w tym samym skupisku choroby są połączone epidemiologicznie i mają co najmniej jedną wspólną cechę.
(8) Właściwe organy Hiszpanii wprowadziły niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tych ognisk.
(9) Hiszpania regularnie przekazuje Komisji aktualne informacje na temat sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz. Aktualizacje te obejmują środki zwalczania chorób wprowadzone przez Hiszpanię, które Komisja poddaje przeglądowi w celu oceny ich skuteczności, biorąc pod uwagę rozwój choroby.
(10) Ponadto Hiszpania poinformowała Komisję i Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, że wobec braku środków zmniejszających ryzyko ukierunkowanych szczególnie na ospę owiec i ospę kóz w załączniku VII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 i w oczekiwaniu na zmianę tego załącznika będzie stosować środki zmniejszające ryzyko określone w tym załączniku dla choroby guzowatej skóry bydła w odniesieniu do mięsa i mleka kóz i owiec pochodzących z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych zgodnie z tym rozporządzeniem delegowanym. Hiszpania stwierdziła, że musi wprowadzić te środki zmniejszające ryzyko, które uwzględniają podobieństwo między wirusem ospy owiec i ospy kóz a wirusem choroby guzowatej skóry bydła, z których oba należą do rodziny Poxviridae i rodzaju Capripoxvirus.
(11) W związku z tym należy dalej dostosować obszary wymienione w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913 jako obszary zapowietrzone i zagrożone w Hiszpanii, przestrzennie lub czasowo, oraz ustanowić obszar buforowy, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się tej choroby w Hiszpanii i w pozostałej części Unii. Dostosowanie to powinno uwzględniać zróżnicowany rozwój choroby w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha.
(12) Ponadto należy pogrupować obszary wymienione jako obszary zapowietrzone i zagrożone oraz ustalić wspólną datę, do której mają one zastosowanie, dla każdego skupiska choroby, z uwzględnieniem daty zakończenia ostatniego wstępnego czyszczenia i dezynfekcji, tak aby wszystkie ogniska choroby na tym samym obszarze zostały poddane wstępnemu oczyszczeniu i dezynfekcji, zarówno w Andaluzji, jak i w Kastylii-La Manchy.
(13) Oprócz obszarów zapowietrzonych i zagrożonych należy ustanowić obszar buforowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, w regionie Andaluzji, gdzie rozwój choroby jest mniej korzystny i gdzie Hiszpania powinna zastosować pewne środki w odniesieniu do przemieszczania owiec i kóz poza ten obszar, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na pozostałą część jej terytorium.
(14) Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w przemieszczaniu przesyłek owiec i kóz na terytorium Unii, a także aby uniknąć nieuzasadnionych barier handlowych ze strony państw trzecich, konieczne jest, aby kontynuować niezwłoczne określanie na poziomie Unii obszarów objętych ograniczeniami w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz. Wspomniane obszary objęte ograniczeniami powinny obejmować obszary zapowietrzone i zagrożone, a także obszar buforowy w tym państwie członkowskim. W związku z tym w załączniku do niniejszej decyzji należy wymienić obszary wskazane jako obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszar buforowy w Hiszpanii zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 oraz ustalić czas trwania tego podziału na obszary. Ponadto decyzję wykonawczą (UE) 2022/1913 należy uchylić i zastąpić niniejszą decyzją.
(15) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz ważne jest, aby środki określone w niniejszej decyzji były stosowane jak najszybciej.
(16) Ponadto, biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w Unii w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz, niniejszą decyzję należy stosować do dnia 31 marca 2023 r.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 listopada 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/10 z dnia 20 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.2.126) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/414 z dnia 17 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.59.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/836 z dnia 11 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.105.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/872 z dnia 20 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.113.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/10 z dnia 20 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.2.126) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/414 z dnia 17 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.59.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/836 z dnia 11 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.105.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/872 z dnia 20 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.113.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/1145 z dnia 7 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.151.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 czerwca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/10 z dnia 20 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.2.126) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/414 z dnia 17 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.59.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/836 z dnia 11 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.105.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/872 z dnia 20 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.113.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 kwietnia 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.308.22 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/2333 dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/1913 |
Data aktu: | 23/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2022 |