uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1 akapit drugi lit. d), e) i g),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 18 ust. 7 lit. g),
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, odnoszące się do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 zezwala na ubój drobiu na terenie gospodarstwa z zastrzeżeniem spełnienia określonych wymogów, w tym wymogu, zgodnie z którym zwierzętom poddanym ubojowi musi towarzyszyć świadectwo zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2235 3 . Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 odnosi się jednak do nieprawidłowego świadectwa, w związku z czym odniesienie to należy poprawić.
(3) Rozporządzenie (UE) 2017/625, zmienione rozporządzeniem (UE) 2021/1756 4 , rozszerza możliwość odstępstwa od wymogu klasyfikacji obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych na wszystkie szkarłupnie, które nie są filtratorami, a nie tylko na strzykwy. W związku z tym należy zmienić rozdziały IX i X sekcji VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, aby uwzględnić tę możliwość.
(4) Ponadto w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi dotyczące temperatury i warunków transportu produktów rybołówstwa. Przewiduje on między innymi, że produkty rybołówstwa są transportowane w temperaturze topnienia lodu, jeżeli są schłodzone, lub w temperaturze -18 °C, jeżeli są zamrożone. Obecnie dostępne są nowe techniki transportu polegające na obniżeniu temperatury ryb do temperatury pomiędzy początkową temperaturą mrożenia ryb a temperaturą niższą o około 1-2 °C oraz umożliwiające transport w skrzyniach bez lodu, a przykładem takiej techniki jest "podmrażanie". Te nowe techniki powinny być zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004, a ich stosowanie dozwolone, biorąc pod uwagę opinię naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania techniki tzw. "podmrażania" do transportu świeżych produktów rybołówstwa 5 .
(5) Zgodnie z sekcją VIII rozdział III część A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 świeże produkty rybołówstwa przechowuje się pod lodem, w odpowiednich urządzeniach, a lód musi być uzupełniany tak często, jak jest to konieczne. Ponadto całe i wypatroszone świeże produkty rybołówstwa można transportować i przechowywać w oziębianej wodzie do czasu ich przybycia do pierwszego zakładu na lądzie wykonującego inne czynności niż transport czy sortowanie.
(6) Podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze działające w sektorze produktów rybołówstwa zwróciły się o zmianę załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, aby umożliwić transport całych i wypatroszonych świeżych produktów rybołówstwa w oziębianej wodzie po ich przybyciu do pierwszego zakładu na lądzie. Transport ten powinien odbywać się przy użyciu "kontenerów", a mianowicie skrzyń z trzywarstwowego polietylenu wypełnionych wodą i lodem.
(7) W dniu 19 marca 2020 r. EFSA przyjął opinię naukową w sprawie wykorzystania kontenerów do transportu i przechowywania świeżych produktów rybołówstwa 6 . W opinii tej EFSA stwierdził, że nie ma istotnych różnic w zakresie zdrowia publicznego między przechowywaniem i transportem świeżych produktów rybołówstwa zgodnie z wymogami określonymi w sekcji VIII rozdział III część A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 a wykorzystaniem kontenerów, i wydał pewne zalecenia dotyczące ich stosowania. Należy zatem zmienić załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, aby umożliwić stosowanie kontenerów do transportu całych i wypatroszonych świeżych produktów rybołówstwa w wodzie i lodzie po ich przybyciu do pierwszego zakładu na lądzie wykonującego inne czynności niż transport czy sortowanie.
(8) W sekcji VIII rozdział VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące transportu produktów rybołówstwa. W szczególności świeże produkty rybołówstwa muszą być utrzymywane podczas transportu w temperaturze zbliżonej do temperatury topnienia lodu, a mrożone produkty rybołówstwa muszą być utrzymywane podczas transportu w temperaturze nie wyższej niż -18 °C we wszystkich częściach produktu, ewentualnie z krótkimi wahaniami w górę nieprzekraczającymi 3 °C.
(9) W dniu 10 grudnia 2020 r. EFSA przyjął opinię naukową w sprawie stosowania techniki tzw. "podmrażania" do transportu świeżych produktów rybołówstwa 7 . W opinii tej EFSA porównał temperaturę podmrożonych świeżych produktów rybołówstwa w skrzyniach bez lodu z produktami podlegającymi obecnie dozwolonej praktyce transportu w skrzyniach z lodem. EFSA stwierdził, że w odpowiednich warunkach nie ma różnic z punktu widzenia zdrowia publicznego między tradycyjnymi temperaturami transportu a technikami podmrażania. W odniesieniu do metod analitycznych umożliwiających wykrycie, czy wcześniej zamrożone ryby są prezentowane w handlu jako podmrożone, EFSA zidentyfikowała pięć metod, które można uznać za odpowiednie do tego celu. Stosowanie techniki "podmrażania" powinno być zatem dozwolone pod pewnymi warunkami w odniesieniu do transportu świeżych produktów rybołówstwa, o których mowa w sekcji VIII rozdział VIII pkt 1 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(10) W sekcji X rozdział I załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do produkcji jaj. Głównym czynnikiem chorobotwórczym stwarzającym poważne ryzyko chorób przenoszonych przez jaja w Unii jest Salmonella Enteritidis, a na jego rozwój w jajach pozytywnie wpływa temperatura podczas przechowywania i transportu jaj. Ponieważ w wielu państwach członkowskich nie ma wymogów dotyczących czasu i temperatury podczas przechowywania i transportu jaj, ważne jest ustanowienie w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 "daty minimalnej trwałości" zdefiniowanej w art. 2 ust. 2 lit. r) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 8 w odniesieniu do jaj w celu zapewnienia konsumentom końcowym jednolitej podstawy do dokonywania świadomych wyborów i najbezpieczniejszego stosowania swojej żywności. W opinii EFSA z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie zagrożeń dla zdrowia publicznego związanych z jajami spożywczymi spowodowanych pogorszeniem się ich jakości i rozwojem czynników chorobotwórczych 9 stwierdzono, że datę minimalnej trwałości jaj produkowanych przez kury gatunku Gallus gallus należy ustalić na maksymalnie 28 dni, ponieważ wszelkie wydłużenie okresu przydatności do spożycia tych jaj powyżej 28 dni powoduje wzrost względnego ryzyka choroby. Obecny wymóg ustanowiony w sekcji X rozdział I załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, zgodnie z którym jaja mają być dostarczane konsumentowi w ciągu maksymalnie 21 dni od dnia zniesienia, jest normą handlową, która ma ograniczony wpływ na bezpieczeństwo jaj, a jednocześnie przyczynia się do marnotrawienia żywności w sprzedaży detalicznej. Wydłużenie tego okresu z 21 do 28 dni znacznie ograniczyłoby takie marnotrawienie żywności, w szczególności w odniesieniu do jaj produkowanych przez kury gatunku Gallus gallus, ponieważ jaja te zostałyby usunięte ze sprzedaży w tym samym czasie, w którym upłynie ich data minimalnej trwałości.
(11) W sekcji XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne wymogi dotyczące produkcji niektórych wysoko przetworzonych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, jeżeli obróbka surowca eliminuje jakiekolwiek zagrożenie dla zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt. Niektóre pochodne tłuszczów, takie jak cholesterol i witamina D3 pochodzące z lanoliny, również podlegają szczególnym zabiegom eliminującym takie zagrożenia i w związku z tym należy je uznać za produkty wysoko przetworzone.
(12) Środki aromatyzujące są stosowane w żywności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 10 . Proces ich wytwarzania obejmuje złożony proces fizyczny, enzymatyczny lub mikrobiologiczny, który na podstawie dostępnych dowodów naukowych eliminuje wszelkie zagrożenia dla zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt. Środki aromatyzujące pochodzące z produktów pochodzenia zwierzęcego należy zatem uznać za produkty wysoko przetworzone.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(14) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/624 11 ustanowiono szczegółowe przepisy w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625. W szczególności art. 1 lit. v) i art. 11 tego rozporządzenia delegowanego dotyczą przepisów odnoszących się do odstępstw od art. 18 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/625 w zakresie klasyfikacji obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do przegrzebkowatych, ślimaków morskich i strzykw. Art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/625, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2021/1756, rozszerza możliwość odstępstw od wymogu klasyfikacji obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych na wszystkie szkarłupnie, które nie są filtratorami, a nie tylko na strzykwy. W związku z tym należy zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/624, tak aby klasyfikacja obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych nie była wymagana w odniesieniu do pozyskiwania szkarłupni, które nie są filtratorami.
(15) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 i rozporządzenie delegowane (UE) 2019/624 należy zmienić jednym rozporządzeniem delegowanym, ponieważ szereg zmian, które mają zostać wprowadzone w tych rozporządzeniach, jest związanych z niedawnymi zmianami wprowadzonymi w rozporządzeniu (UE) 2017/625 rozporządzeniem (UE) 2021/1756. Ponadto zmiana rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624 dotycząca szkarłupni ma charakter uzupełniający, ponieważ jest jedynie dostosowaniem do zmiany rozporządzenia (UE) 2017/625 wprowadzonej rozporządzeniem (UE) 2021/1756. Poza tym w celu zachowania spójności przepisów unijnych zmiany, które mają zostać wprowadzone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/624, powinny wejść w życie tego samego dnia.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 853/2004 oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2019/624,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 września 2022 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.299.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2258 w sprawie zmiany i sprostowania załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wymogi szczególne dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego dla produktów rybołówstwa, jaj i niektórych wysoko przetworzonych produktów oraz w sprawie zmiany rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 w odniesieniu do niektórych małży |
Data aktu: | 09/09/2022 |
Data ogłoszenia: | 18/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 08/12/2022 |