KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2, art. 5 ust. 3, art. 31 ust. 8 i art. 41 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Do celów certyfikacji emisji CO2, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1362 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do osiągów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2 oraz zużycie paliwa i energii przez pojazdy silnikowe oraz bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych 2 , konieczne jest rozróżnienie przyczep i naczep od przyczep łączących stosowanych w zestawach europejskiego systemu modułowego. Aby uwzględnić postęp techniczny i zmiany regulacyjne, do wykazu pojazdów kategorii O, określonego w pkt 5 części C załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/858, należy dodać nowe rodzaje nadwozi.
(2) Tabela zamieszczona w części I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/858 zawiera wykaz wymogów dotyczących homologacji typu UE pojazdów produkowanych w nieograniczonych seriach, wraz z wykazem odpowiednich aktów prawnych. Konieczne jest uwzględnienie zmian technologicznych i regulacyjnych poprzez aktualizację niektórych odniesień w tej tabeli określającej wymogi dotyczące pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. W szczególności należy wprowadzić odniesienie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 3 . Ponadto, ze względu na jasność prawa i uproszczenie, należy dostosować układ tej tabeli do układu w załączniku II do tego rozporządzenia.
(3) Tabela zamieszczona w dodatku 1 części I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/858 zawiera wykaz aktów prawnych dotyczących homologacji typu UE pojazdów produkowanych w małych seriach na podstawie art. 41 tego rozporządzenia. Konieczne jest określenie wymogów technicznych dotyczących homologacji typu UE takich pojazdów w odniesieniu do układów przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2019/2144 oraz w aktach delegowanych i aktach wykonawczych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia. Konieczne jest również określenie wymogów, które powinny mieć zastosowanie do unijnej homologacji typu całego pojazdu w odniesieniu do w pełni zautomatyzowanych pojazdów produkowanych w małych seriach, aby umożliwić stopniowe, ale szybkie wprowadzenie technologii zgodnie z datami rozpoczęcia stosowania określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/2144. W kolejnym etapie Komisja będzie kontynuować prace dotyczące dalszego opracowania i przyjęcia do lipca 2024 r. niezbędnych wymogów na potrzeby unijnej homologacji typu całego pojazdu w odniesieniu do w pełni zautomatyzowanych pojazdów produkowanych w nieograniczonych seriach.
(4) Tabele zamieszczone w dodatkach 1-6 w części III załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/858 zawierają szczegółowe wymogi dotyczące homologacji typu UE pojazdów specjalnego przeznaczenia. Wymogi te należy zmienić, aby uwzględnić rozporządzenie (UE) 2019/2144 oraz akty delegowane i akty wykonawcze przyjęte na podstawie tego rozporządzenia.
(5) Określając wymogi dotyczące pojazdów produkowanych w małych seriach lub pojazdów specjalnego przeznaczenia, należy uwzględnić przypadki, gdy wymogi przewidziane dla pojazdów produkowanych w dużych seriach nie odpowiadają zastosowaniu lub konstrukcji takich pojazdów lub gdy obciążenie administracyjne nałożone przez te wymogi jest nieproporcjonalne. Z tego powodu producentom pojazdów produkowanych w małych seriach i pojazdów specjalnego przeznaczenia należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na wdrożenie wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Ponadto wymogi te powinny mieć zastosowanie najpierw od dnia 7 lipca 2024 r. do nowych typów pojazdów, a od dnia 7 lipca 2026 r. do wszystkich nowych pojazdów.
(6) Zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 niektóre regulaminy ONZ wymienione w tabeli zawartej w części II załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/858 powinny mieć zastosowanie do celów homologacji typu UE. W związku z tym nie jest już konieczne uznawanie takich regulaminów ONZ jako alternatywy dla aktów prawnych wymienionych w części I tego załącznika, a co za tym idzie, należy je usunąć z tej tabeli.
(7) Na podstawie decyzji Rady (UE) 2020/848 4 stanowisko zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odpowiednich komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych było przychylne regulaminowi ONZ nr 156 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie aktualizacji oprogramowania i systemu zarządzania aktualizacjami oprogramowania [2021/388] 5 - z zamiarem stosowania go do celów homologacji typu UE. Konieczne jest dodanie regulaminu ONZ nr 156 do wykazu aktów prawnych określających wymogi dotyczące homologacji typu UE całego pojazdu. Ponieważ załącznik IV do rozporządzenia (UE) 2018/858 zawiera wymogi dotyczące ustaleń zapewniających zgodność produkcji, należy wprowadzić w tym załączniku odniesienie do regulaminu ONZ nr 156 jako część procedur i ustaleń, które producenci mają wprowadzić, aby zapewnić zgodność i bezpieczeństwo aktualizacji oprogramowania.
(8) Wraz z rozwojem technologii pojazdy silnikowe stają się coraz bardziej złożone i posiadają coraz więcej systemów elektronicznych, które wymagają regularnej aktualizacji oprogramowania. W związku z tym, że taka aktualizacja oprogramowania może mieć wpływ na funkcjonowanie innych homologowanych układów i funkcji w danych pojazdach, producenci powinni ustanowić system zarządzania aktualizacją oprogramowania w ramach procesu zgodności produkcji. Producentom należy zapewnić wystarczającą ilość czasu na włączenie takich systemów do homologacji typu całego pojazdu, w szczególności w odniesieniu do nowych pojazdów kompletnych i nowych pojazdów skompletowanych.
(9) Do celów homologacji typu UE całego pojazdu w odniesieniu do pojazdów w pełni zautomatyzowanych kategorii M2, M3, N2 i N3 należy określić w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2018/858 roczne limity ilościowe, które powinny mieć zastosowanie do tych pojazdów.
(10) W załącznikach I, II, IV i V do rozporządzenia (UE) 2018/858 należy zatem wprowadzić zmiany zgodnie z załącznikami do niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 czerwca 2022 r.
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1362 z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do osiągów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2 oraz zużycie paliwa i energii przez pojazdy silnikowe oraz bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 (Dz.U. L 205 z 5.8.2022, s. 145).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechro- nionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1).
4 Decyzja Rady (UE) 2020/848 z dnia 16 czerwca 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 14, 16, 22, 30, 41, 78, 79, 83, 94, 95, 101, 108, 109, 117, 129, 137, 138, 140 i 152, w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 3, 6, 7, 16 i 19, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.3 oraz w odniesieniu do wniosków dotyczących pięciu nowych regulaminów ONZ w sprawie bezpieczeństwa, emisji i automatyzacji w dziedzinie pojazdów silnikowych (Dz.U. L 196 z 19.6.2020, s. 5).
5 Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 60.
6 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.92.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2022 r.
7 Załącznik II:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.304.103) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2022 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.92.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2022 r.
8 RozporzRozporząądzeniedzeniewykonawcze Komisji (UE) 2022/1426 z dnia 5 sierpnia 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu systemu zautomatyzowanej jazdy (ADS) pojazdów w pełni zautomatyzowanych (Dz.U. L 221 z 26.8.2022, s. 1).".