Decyzja 1/2022 (2022/2251) w sprawie automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w Protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, dotycząca automatycznego odstępstwa przewidzianego w art. 44 ust. 8 w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka przywożonych do UE

DECYZJA nr 1/2022 KOMITETU WSPÓŁPRACY CELNEJ AWP-UE
z dnia 19 października 2022 r.
w sprawie automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w Protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, dotycząca automatycznego odstępstwa przewidzianego w art. 44 ust. 8 w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka przywożonych do UE [2022/2251]

KOMITET WSPÓŁPRACY CELNEJ,

uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 43 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej (AWP), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1  ("przejściową UPG") stosuje się tymczasowo od 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe. Przejściowa UPG między Unią a Związkiem Komorów jest tymczasowo stosowana od 7 lutego 2019 r.

(2) Protokół 1 2  do przejściowej UPG dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej zawiera reguły pochodzenia dotyczące przywozu produktów pochodzących z państw AWP do Unii.

(3) Zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG odstępstwa od tych reguł są przyznawane automatycznie w ramach rocznego kontyngentu wynoszącego 8 000 ton dla tuńczyka w puszkach oraz 2 000 ton dla filetów z tuńczyka (ang. tuna loins).

(4) 2 października 2017 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2017 3  w sprawie przyznania

automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka (ang. tuna loins) przywożonych do Unii zgodnie z protokołem 1 do przejściowej UPG od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r.

(5) 10 czerwca 2022 r. Komisja Europejska otrzymała od Republiki Seszeli złożony w imieniu państw AWP wniosek

o nowe automatyczne odstępstwo od 1 stycznia 2023 r. zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG, które będzie ważne do czasu zawarcia i rozpoczęcia stosowania nowego protokołu.

(6) Obecnie obowiązujące automatyczne odstępstwo wygaśnie 31 grudnia 2022 r. Zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG Komitet Współpracy Celnej AWP-UE powinien automatycznie przyznać takie odstępstwo państwom AWP.

(7) Odniesienie do "tuńczyka w puszkach" w art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG należy rozumieć jako obejmujące tuńczyka zakonserwowanego w oleju roślinnym lub w inny sposób. W załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 4  ("Nomenklatury scalonej") powyższe rodzaje tuńczyka określane są jako "zakonserwowane". Wyrażenie "tuńczyk zakonserwowany" obejmuje tuńczyka w puszkach, ale również tuńczyka pakowanego próżniowo w plastikowych torebkach lub innych pojemnikach. Właściwe jest zatem stosowanie wyrażenia "tuńczyk zakonserwowany".

(8) W celu zachowania jasności należy wyraźnie określić, że aby zakonserwowany tuńczyk lub filety z tuńczyka mogły korzystać z odstępstwa, tuńczykiem niepochodzącym, który może być użyty do produkcji zakonserwowanego tuńczyka objętego kodami CN 1604 14 21, 31 i 41, 1604 14 28, 38 i 48, ex 1604 20 70 lub filetów z tuńczyka objętych kodem CN 1604 14 26, 36 i 46, powinien być tuńczyk objęty pozycjami HS 0302 lub 0303.

(9) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5  określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przy- znaje odstępstwo.

(10) Komitet Współpracy Celnej AWP-UE powinien przyznać automatyczne odstępstwo, którego dotyczy wniosek, na okres, w którym art. 44 ust. 8 protokołu 1 pozostaje w mocy.

(11) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze państw AWP powinny regularnie powiadamiać Komisję Europejską o szczegółach świadectw przewozowych EUR1 lub deklaracji na fakturze wystawianych na podstawie niniejszej decyzji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od załącznika II do protokołu 1 do przejściowej UPG w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka objętych pozycją 1604 reguła zawarta w załączniku do niniejszej decyzji nadaje pochodzenie produktom wywożonym z jednego z państw AWP do Unii, zgodnie z warunkami określonymi w art. 2-5 niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Odstępstwo przewidziane w art. 1 stosuje się corocznie do produktów i ilości określonych w załączniku do niniejszej decyzji, które są zgłaszane do dopuszczenia do obrotu w Unii przy przywozie z państwa AWP. Przestanie ono obowiązywać, w przypadku gdy art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG nie będzie już obowiązywał, zostanie zmieniony lub zastąpiony.

Artykuł  3

Ilościami określonymi w załączniku administruje się zgodnie z art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Artykuł  4

Organy celne państw AWP przeprowadzają kontrole ilościowe wywozu produktów, o których mowa w art. 1.

Przed końcem miesiąca następującego po każdym kwartale organy celne tych państw przekazują Komisji, za pośrednictwem Sekretariatu Komitetu Współpracy Celnej, oświadczenie wykazujące ilości, dla których wystawiono świadectwa przewozowe EUR1 lub deklaracje na fakturze na podstawie niniejszej decyzji, oraz numery seryjne tych świadectw lub szczegóły tych deklaracji na fakturze.

Artykuł  5

Pole 7 świadectw przewozowych EUR1 lub deklaracji na fakturze wystawionych na podstawie niniejszej decyzji zawiera jeden z poniższych zapisów:

"Derogation - Decision No 1/2022 of the ESA-EU Customs Cooperation Committee of 19 October 2022.";
"Dérogation - Décision n° 1/2022 du Comité de Coopération Douanière AfOA-UE du 19 octobre 2022.";
Artykuł  6

Państwa AWP i Unia podejmują działania niezbędne z ich strony do wykonania niniejszej decyzji.

Artykuł  7

W przypadku stwierdzenia przez Unię, na podstawie obiektywnych informacji, nieprawidłowości, nadużyć finansowych lub powtarzającego się nieprzestrzegania zobowiązań określonych w art. 4 Unia może starać się o czasowe zawieszenie odstępstwa, o którym mowa w art. 1, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 22 ust. 5 i 6 przejściowej UPG.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Numer porządkowy Nomenklatura scalona Opis towarów Okres Kontyngent roczny na wywóz do Unii Europejskiej z państw AWP będących stronami UPG (tony metryczne, masa netto) Reguły pochodzenia dotyczące poszczególnych produktów
09.1618 1604 14 21, 31

i 41

1604 14 28, 38

i 48

ex 1604 20 70 (1)

Tuńczyk zakonserwowany (2) Od 1 stycznia do 31 grudnia 8 000 Wytwarzanie, w którym wszystkie użyte materiały są klasyfikowane do działu innego niż produkt
09.1619 1604 14 26, 36

i 46

Filety z tuńczyka (tuna loins) Od 1 stycznia do 31 grudnia 2 000 Wytwarzanie, w którym wszystkie użyte materiały są klasyfikowane do działu innego niż produkt
(1) Kody TARIC 1604 20 70 30, 1604 20 70 40, 1604 20 70 50, 1604 20 70 92i 1604 20 70 94.

(2) Niezależnie od formy opakowania produkt uznaje się za zakonserwowany w rozumieniu pozycji HS 1604.

1 Dz.U. L 111 z 24.4.2012, s. 2.
2 Decyzja nr 1/2020 Komitetu EPA z dnia 14 stycznia 2020 r. zmieniająca niektóre postanowienia protokołu 1 dotyczącego definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony [2020/425] (Dz.U. L 93 z 27.3.2020, s. 1).
3 Decyzja nr 1/2017 Komitetu Współpracy Celnej AWP-UE z dnia 2 października 2017 r. w sprawie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w Protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, mającego na celu uwzględnienie szczególnej sytuacji państw Afryki Wschodniej i Południowej w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka [2017/1923] (Dz.U. L 271 z 20.10.2017, s. 44).
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.295.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1/2022 (2022/2251) w sprawie automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w Protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, dotycząca automatycznego odstępstwa przewidzianego w art. 44 ust. 8 w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka przywożonych do UE
Data aktu: 19/10/2022
Data ogłoszenia: 16/11/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023