uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 2 w przypadku urządzeń radiowych zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub z ich częściami), do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania określone w art. 3 tej dyrektywy i objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej C(2015) 5376 3 - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) oraz Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) z wnioskiem o opracowanie i zmianę norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń radiowych na potrzeby dyrektywy 2014/53/UE ("wniosek").
(3) Na podstawie wniosku ETSI opracował normy zharmonizowane EN 303 347-2 V2.1.1, EN 301 489-12 V3.2.1, EN 301 489-20 V2.2.1, EN 301 489-52 V1.2.1, EN 303 347-1 V2.1.1, EN 303 347-3 V2.1.1, EN 303 363-1 V1.1.1, EN 303 213-5-2 V1.1.1 i EN 300 674-2-1 V3.1.1.
(4) Na podstawie tego wniosku ETSI zmienił normy zharmonizowane: EN 300 422-1 V2.1.2, EN 300 422-2 V2.1.1, EN 300 422-3 V2.1.1 i EN 301 908-10 V4.2.2, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej na podstawie komunikatu Komisji 2018/C 326/04 4 . Doprowadziło to do przyjęcia norm zharmonizowanych EN 300422-1 V2.2.1 i EN 301908-10 V4.3.1. ETSI zmienił również normy zharmonizowane: EN 301 025 V2.2.1, EN 303 345-2 V1.1.1, EN 303 345-5 V1.1.1 i EN 301 908-13 V13.1.1, do których odniesienia opublikowano w serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/167 5 . Doprowadziło to do przyjęcia norm zharmonizowanych: EN 301 025 V2.3.1, EN 303 345-2 V1.2.1, EN 303 345-5 V1.2.1 i EN 301 908-13 V13.2.1.
(5) Komisja wraz z ETSI oceniła zgodność tych norm zharmonizowanych z wnioskiem.
(6) Normy zharmonizowane EN 300 422-1 V2.2.1, EN 301 025 V2.3.1, EN 301 908-10 V4.3.1, EN 303 347-1 V2.1.1, EN 303 347-2 V2.1.1, EN 303 347-3 V2.1.1, EN 303 363-1 V1.1.1, EN 300 674-2-1 V3.1.1 i EN 303 213-5-2 V1.1.1 spełniają zasadnicze wymagania, które mają obejmować i które określono w dyrektywie 2014/53/UE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Normy zharmonizowane EN 301 489-12 V3.2.1, EN 301 489-20 V2.2.1 i EN 301 489-52 V1.2.1 zawierają tolerancje dotyczące konfiguracji. Element ten wykracza poza cel normy zharmonizowanej wspierającej prawodawstwo Unii, ponieważ reguluje on konkretne aspekty sprzętu badawczego zamiast skupiać się na wynikach. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(8) Norma zharmonizowana EN 301 908-13 V13.2.1 zawiera w pkt 4.2.2 tolerancje pomiaru mocy maksymalnej. W pewnych okolicznościach można zaakceptować ograniczoną tolerancję dla takiego pomiaru, jak określono w decyzji Komisji 2010/267/UE 6 . Decyzja ta ogranicza tolerancję do +2 dB, która jest niższa niż wartości określone w pkt 4.2.2 tej normy zharmonizowanej. Wyższe wartości tolerancji mogą prowadzić do powstania szkodliwych zakłóceń. Odniesienie do tej normy zharmonizowanej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(9) Normy zharmonizowane EN 303 345-2 V1.2.1 i EN 303 345-5 V1.2.1 umożliwiają producentowi stwierdzenie, że niektóre badania nie są konieczne w odniesieniu do niepożądanych emisji w obszarze zakłóceń. Ze względu na tę swobodę uznania nie można zapewnić osiągnięcia wartości określonych w normach zharmonizowanych EN 303 345-2 V1.2.1, EN 303 345-3 V1.1.1, EN 303 345-4 V1.1.1 i EN 303 345-5 V1.2.1. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(10) Normy zharmonizowane EN 303345-3 V1.1.1 i EN 303345-4 V1.1.1, opublikowane na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2020/167, zawierają te same elementy wskazane w poprzednim motywie. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(11) Należy zatem wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 300 422-1 V2.1.2, EN 300 422-2 V2.1.1, EN 300 422-3 V2.1.1, EN 301 908-10 V4.2.2, EN 301 025 V2.2.1, EN 303 345-2 V1.1.1, EN 303 345-5 V1.1.1 i EN 301 908-13 V13.1.1 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
(12) Normy zharmonizowane EN 303413 V1.2.1, EN 303372-1 V1.2.1 i EN 303372-2 V1.2.1, do których odniesienia opublikowano już w serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej decyzją wykonawczą (UE) 2020/167, są nowymi wersjami, odpowiednio, norm zharmonizowanych EN 303413 V1.1.1, EN 303372-1 V1.1.1 i EN 303372-2 V1.1.1, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w komunikacie 2018/C326/04. Należy zatem wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 303 413 V1.1.1, EN 303 372-1 V1.1.1 i EN 303 372-2 V1.1.1 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
(13) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie ich urządzeń radiowych objętych którąkolwiek z norm zharmonizowanych EN 300422-1 V2.1.2, EN 300422-2 V2.1.1, EN 300422-3 V2.1.1, EN 301908-10 V4.2.2, EN 301025 V2.2.1, EN 303345-2 V1.1.1, EN 303345-5 V1.1.1 i EN 301908-13 V13.1.1, EN 303413 V1.1.1, EN 303372-1 V1.1.1 i EN 303372-2 V1.1.1, należy odroczyć wycofanie odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(14) Normy zharmonizowane EN 301908-14 V13.1.1, EN 301908-15 V11.1.2 i EN 301908-18 V13.1.1 zostały wycofane z załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2020/167, w którym wymieniono odniesienia do norm zharmonizowanych stanowiących podstawę domniemania zgodności z dyrektywą 2014/53/UE. Chociaż odniesienia do tych norm wycofano z serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, okres przejściowy dla tych odniesień zawarto w załączniku III do decyzji wykonawczej (UE) 2020/167. Załącznik ten zawiera jednak wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, które zostały wycofane z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy wyraźnie umieścić w serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej datę wycofania odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(15) W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/53/UE i spełniających wymagania, które mają obejmować, należy opublikować w jednym akcie prawnym, w tym wszelkie ograniczenia określone dla którejkolwiek z tych norm zharmonizowanych. Odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby tej dyrektywy są obecnie opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2020/167 i w komunikacie 2018/C326/04.
(16) Decyzja wykonawcza (UE) 2020/167 została wielokrotnie znacząco zmieniona. W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości oraz z uwagi na konieczność wprowadzenia dalszych zmian do tej decyzji wykonawczej należy zastąpić tę decyzję wykonawczą.
(17) Wiele odniesień do norm zharmonizowanych opublikowanych w komunikacie 2018/C326/04 wycofano decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1202 7 . W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości należy uchylić komunikat 2018/C326/04. Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do znowelizowanych wersji przedmiotowych norm, komunikat 2018/C326/04 powinien mieć nadal zastosowanie do dat wycofania odniesień do odnośnych norm zharmonizowanych opublikowanych w tym komunikacie.
(18) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/2392 z dnia 3 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2392) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/2669 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2669) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/138 z dnia 28 stycznia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.138) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 stycznia 2025 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.289.7 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/2191 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń radiowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE |
Data aktu: | 08/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 10/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 11/11/2022 |