uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Do celów skutecznego agregowania i porównywania przez właściwe organy informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym należy zapewnić spójność standardów i formatów stosowanych przez dostawców usług finansowania społecznościowego przy zgłaszaniu tych informacji zgodnie z przepisami art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji.
(2) Aby umożliwić terminowe gromadzenie informacji oraz późniejsze przedkładanie ich Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przez właściwe organy, dostawcy usług finansowania społecznoś- ciowego powinni zgłaszać właściwym organom informacje za dany rok kalendarzowy nie później niż do końca lutego roku następnego. W celu zapewnienia właściwym organom i ESMA wyczerpujących informacji niezbędnych do zwiększenia zdolności właściwych organów do nadzorowania odpowiednich podmiotów, a także do umożliwienia ESMA opracowywania i publikowania pełnych statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, informacje zgłaszane przez dostawców usług finansowania społecznościowego powinny obejmować dane na temat wszystkich projektów finansowanych za pośrednictwem platformy należącej do dostawcy usług finansowania społecznościowego, w tym projektów, w odniesieniu do których w danym roku nie pozyskano żadnych środków. Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni zapewnić, aby zgłaszane przez nich informacje były kompletne i dokładne.
(3) Ze względu na wrażliwy charakter informacji, które podlegają zgłaszaniu przez dostawców usług finansowania spo- łecznościowego, procedury zgłaszania tych informacji powinny zapewniać poufność zgłaszanych informacji.
(4) W celu zapewnienia jednoznacznej i skutecznej identyfikacji właścicieli projektów należy zgłosić ich powszechnie stosowane identyfikatory. Jeżeli właściciel projektu jest podmiotem prawnym, należy zgłosić kod identyfikatora podmiotu prawnego (kod LEI) właściciela projektu zgodny z normą ISO 17442. Z uwagi na to, że nie istnieje wspólny międzynarodowy standard identyfikacji osób fizycznych, a także uwzględniając znaczenie zapewnienia jednoznacznej identyfikacji właścicieli projektów, którzy są osobami fizycznymi, w odniesieniu do tych właścicieli projektów należy zgłosić identyfikator, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 2 . Aby zapewnić interoperacyjność danych oraz umożliwić uzupełnianie zgłaszanych informacji o inne dane zawarte w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych, o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) 2020/1503, należy ponadto podać identyfikator oferty finansowania społecznościowego określony zgodnie z art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2119 3 .
(5) Aby umożliwić ESMA skuteczne transgraniczne agregowanie i porównywanie informacji oraz opracowywanie statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, konieczna jest spójność standardów i formatów stosowanych przez właściwe organy w celu zgłaszania ESMA informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji. Właściwe organy powinny przekazywać ESMA kompletne i dokładne informacje, w tym dane identyfikacyjne właściciela projektu zanonimizowane przy użyciu wspólnej metody.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.76 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/2120 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego |
Data aktu: | 13/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |