uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 16 akapit czwarty,
(1) Aby zapewnić porównywalność arkuszy kluczowych informacji inwestycyjnych dotyczących różnych ofert finansowania społecznościowego oraz ułatwić właścicielom projektu sporządzanie arkuszy kluczowych informacji inwestycyjnych, należy opracować wspólny model przedstawiania odnośnych informacji. Model ten powinien gwarantować, że właściciele projektów będą przedstawiać informacje w podobnej formie i treści, dopuszczając jednocześnie wymaganą elastyczność, która uwzględnia specyfikę każdej oferty finansowania społecznościowego, biorąc pod uwagę ich charakter, skalę i stopień złożoności.
(2) Aby zapewnić interoperacyjność danych i umożliwić porównywanie informacji zawartych w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych z innymi informacjami, w szczególności z informacjami zgłoszonymi zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/2120 2 , każdy arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych powinien zawierać niepowtarzalny identyfikator oferty finansowania społecznościowego, której dotyczy.
(3) Aby właściciele projektów mieli możliwość przedstawiania potencjalnym inwestorom dalszych istotnych informacji, należy umożliwić wstawianie hiperłączy, które powinny być zgodne ze wspólnym modelem. Hiperłącza te nie powinny jednak naruszać wyczerpującego charakteru arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych jako osobnego dokumentu. Z tego względu korzystanie z hiperłączy nie powinno zwalniać właścicieli projektów z obowiązku przedstawiania istotnych informacji w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych w jasny i zrozumiały sposób.
(4) Aby umożliwić potencjalnym inwestorom podejmowanie świadomej decyzji o inwestycji, arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych powinien zawierać szczegółowy i niegeneryczny opis wszystkich istotnych ryzyk związanych z projektem opartym na finansowaniu społecznościowym, ofertą finansowania społecznościowego i właścicielem projektu.
(5) Aby zapewnić porównywalność i jasność informacji finansowych zawartych w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych i w ten sposób zwiększyć przejrzystość dla potencjalnych inwestorów, sprawozdania finansowe i informacje finansowe należy przedstawiać zgodnie z powszechnie uznanymi standardami i zasadami.
(6) Gwarancję przejrzystości informacji na temat prowizji, opłat i innych kosztów transakcji, poniesionych przez inwestora przez cały okres realizacji projektu opartego na finansowaniu społecznościowym, w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych zapewni przedstawienie podziału kosztów bezpośrednich i pośrednich, z wyszczególnieniem kosztów wejścia, kosztów wyjścia, kosztów poniesionych w trakcie realizacji projektu oraz kosztów dodatkowych.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.63 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2119 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych |
Data aktu: | 13/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |