uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Konieczne jest umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych. Ponieważ w ramach jednego projektu opartego na finansowaniu społecznościowym może być oferowana nie jedna pożyczka, a większa ich liczba, niezbędne jest, aby przy określaniu metody obliczania współczynników niewykonania zobowiązań w odniesieniu do projektów oferowanych na platformie finansowania społecznościowego wskazać zasady obliczania współczynników niewykonania zobowiązań na poziomie każdej pojedynczej pożyczki w przypadku danego projektu opartego na finansowaniu społecznościowym oferowanego na platformie finansowania społecznościowego. Definicja niewykonania zobowiązania na poziomie bardziej szczegółowym, tj. na poziomie pożyczki, pozwala uwzględnić przypadki, w których właściciel projektu prawdopodobnie nie będzie w stanie wykonać swoich zobowiązań kredytowych związanych z jedną pożyczką, ale nie z innymi pożyczkami. W związku z tym, aby obliczyć współczynniki niewykonania zobowiązań w odniesieniu do projektów oferowanych na platformie finansowania społecznościowego, dostawcy usług finansowania społecznościowego nie powinni automatycznie uznawać poszczególnych pożyczek udzielonych w ramach tego samego projektu za pożyczki, w przypadku których w tym samym czasie doszło do niewykonania zobowiązań. Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni ocenić, czy dane przesłanki świadczące o niewykonaniu zobowiązania dotyczą całego projektu opartego na finansowaniu społecznościowym, a nie konkretnej pożyczki. W szczególności, jeżeli niewykonanie zobowiązań dotyczy znacznej części pożyczek związanych z projektem opartym na finansowaniu społecznościowym, dostawcy usług finansowania społecznościowego mogą uznać za mało prawdopodobne, że pozostałe pożyczki w ramach tego projektu zostaną spłacone w całości bez podejmowania działań, w tym realizacji zabezpieczeń, i traktować te pożyczki również jako pożyczki, w przypadku których doszło do niewykonania zobowiązań.
(2) Konieczne jest unikanie arbitrażu regulacyjnego i umożliwienie inwestorom porównywania wyników dostawców usług finansowania społecznościowego, którzy świadczą usługi finansowania społecznościowego polegające na ułatwianiu udzielania pożyczek, a w szczególności jakości projektów oferowanych na platformach finansowania społecznościowego. Należy zatem określić elementy, na podstawie których tacy dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni uznać, że w odniesieniu do pożyczki oferowanej na ich platformie finansowania społecznościowego doszło do niewykonania zobowiązania. W związku z tym wspomniani dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni wdrożyć skuteczne procesy, które umożliwią im uzyskanie niezbędnych informacji w celu zidentyfikowania, bez zbędnej zwłoki, niewykonania zobowiązań w odniesieniu do pożyczek oferowanych na ich platformie finansowania społecznościowego.
(3) W art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503 przewidziano wymóg, aby dostawcy usług finansowania społecznościowego, którzy świadczą usługi finansowania społecznościowego polegające na ułatwianiu udzielania pożyczek, corocznie ujawniali informacje dotyczące współczynników niewykonania zobowiązań w odniesieniu do projektów opartych na finansowaniu społecznościowym oferowanych na ich platformach w ciągu co najmniej ostatnich 36 miesięcy oraz publikowali w terminie czterech miesięcy od zakończenia każdego roku obrotowego oświadczenie o wynikach, wskazując spodziewany i faktyczny współczynnik niewykonania zobowiązań z tytułu wszystkich pożyczek, których udzielenia ułatwili. W celu zagwarantowania, aby inwestorzy i potencjalni inwestorzy mieli dostęp do informacji o podobnych horyzontach czasowych dotyczących wskaźników ryzyka i zysku w odniesieniu do pożyczek oferowanych na platformie finansowania społecznościowego, konieczne jest zapewnienie zgodności z art. 180 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 i stosowanie jednorocznych
(4) Niespójne, niedokładne, niekompletne lub nieaktualne dane mogą prowadzić do błędów w obliczeniach współczynników niewykonania zobowiązań w odniesieniu do projektów opartych na finansowaniu społecznościowym. W związku z tym, aby zapewnić wiarygodność i wysoką jakość danych, procedury związane z ich gromadzeniem i przechowywaniem powinny być rzetelne i odpowiednio udokumentowane.
(5) Wewnętrzna metoda stosowana przez dostawców usług finansowania społecznościowego do obliczania faktycznych i spodziewanych współczynników niewykonania zobowiązań powinna opierać się na informacjach dotyczących wyników pożyczek ułatwianych przez dostawcę usług finansowania społecznościowego oraz na kategoriach ryzyka określonych w ramach zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 19 ust. 7 lit. d) rozporządzenia (UE) 2020/1503.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.33 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2115 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę obliczania współczynników niewykonania zobowiązań z tytułu pożyczek oferowanych na platformie finansowania społecznościowego |
Data aktu: | 13/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |