Rozporządzenie delegowane 2022/2113 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji między właściwymi organami w związku z prowadzeniem czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa w odniesieniu do europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2113
z dnia 13 lipca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji między właściwymi organami w związku z prowadzeniem czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa w odniesieniu do europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 8 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Informacje, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami na podstawie art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powinny umożliwiać tym organom skuteczne wykonywanie czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa prowadzonych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które właściwe organy mają wymieniać, aby móc wykonywać te zadania.

(2) Aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego monitorowania dostawców usług finansowania społecznościowego, właściwe organy powinny wymieniać ogólne informacje źródłowe i statuty, w tym krajowe dokumenty założycielskie, lub inne dokumenty, które dają wgląd w strukturę i działalność operacyjną dostawców usług finansowania społecznościowego. Z tego samego powodu właściwe organy powinny również wymieniać informacje na temat procedur udzielania zezwolenia i organów zarządzających dostawców usług finansowania społecznościowego, w tym informacje na temat kwalifikacji do zarządzania dostawcą usług finansowania społecznościowego i reputacji członków organu zarządzającego, a także informacje o akcjonariuszach lub udziałowcach, nałożonych karach i środkach administracyjnych, działaniach w zakresie egzekwowania prawa oraz istotne informacje na temat wcześniejszego postępowania dostawców usług finansowania społecznościowego i przestrzegania przez nich przepisów.

(3) Aby móc wykonywać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy, właściwe organy powinny również wymieniać się istotnymi informacjami na temat innych osób fizycznych lub prawnych oraz osób trzecich związanych z finansowaniem społecznościowym, które mają znaczenie dla świadczenia usług przez dostawców usług finansowania społecznościowego, w tym informacjami na temat osób trzecich wyznaczonych do wykonywania funkcji operacyjnych w odniesieniu do świadczenia usług finansowania społecznościowego.

(4) Wymiana informacji między właściwymi organami będzie najbardziej przydatna w okolicznościach, w których mogą pojawić się kwestie o znaczeniu regulacyjnym związane z podmiotami podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2020/1503, w tym w przypadku informacji dotyczących początkowego wniosku o udzielenie zezwolenia dla dostawców usług finansowania społecznościowego, bieżącego nadzoru nad przestrzeganiem przez dany podmiot przepisów tego rozporządzenia oraz czynności nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa, które mogą mieć wpływ na działalność podmiotu w innej jurysdykcji.

(5) Wymiana informacji między właściwymi organami w związku z czynnościami wyjaśniającymi, nadzorczymi i związanymi z egzekwowaniem prawa powinna odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych osób, których te dane dotyczą, określonego odpowiednio w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 .

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(7) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu tych standardów, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą one głównie właściwych organów.

(8) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .

(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje, które mają być przedmiotem wymiany, dotyczące dostawców usług finansowania społecznościowego

Właściwe organy wymieniają się następującymi informacjami dotyczącymi dostawcy usług finansowania społecznościowego:

a)
informacjami ogólnymi i dokumentami dotyczącymi dostawcy usług finansowania społecznościowego:
(i)
nazwą dostawcy usług finansowania społecznościowego, adresem jego siedziby głównej lub siedziby statutowej, jego danymi kontaktowymi, jego kodem identyfikatora podmiotu prawnego (LEI) według normy ISO 17442 i odpowiednimi wyciągami z rejestrów prowadzonych na szczeblu krajowym;
(ii)
informacjami dotyczącymi dokumentów założycielskich, jakimi dostawca usług finansowania społecznościowego jest zobowiązany dysponować zgodnie z obowiązującym prawem krajowym;
b)
informacjami na temat osób fizycznych odpowiedzialnych za zarządzanie dostawcą usług finansowania społecznościowego, które to informacje przekazano w toku procedury udzielania zezwolenia, w tym:
(i)
imionami i nazwiskami tych osób oraz ich osobistymi numerami identyfikacyjnymi, jeżeli w danym państwie członkowskim nadaje się tego rodzaju numery;
(ii)
informacjami na temat stanowisk, jakie osoby te zajmują w przedsiębiorstwie będącym dostawcą usług finansowania społecznościowego;
c)
informacjami niezbędnymi do ocenienia dobrej opinii i kwalifikacji osób fizycznych odpowiedzialnych za zarządzanie dostawcą usług finansowania społecznościowego, w tym, w stosownych przypadkach:
(i)
informacjami na temat ich doświadczenia zawodowego;
(ii)
następującymi informacjami na temat ich reputacji:
1)
informacjami o wpisach w rejestrach karnych lub o sankcjach administracyjnych bądź cywilnych, a także informacjami o dochodzeniach/śledztwach wszczętych przeciwko takim osobom z tytułu naruszenia przepisów krajowych w dziedzinie prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności, prawa w zakresie usług finansowych, prawa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, prawa dotyczącego zwalczania nadużyć finansowych lub wymogów z zakresu odpowiedzialności zawodowej uzyskanymi na podstawie dokumentu urzędowego lub innego równoważnego dokumentu wydanego zgodnie z prawem krajowym oraz szczegółowym opisem wszelkich nałożonych na te osoby sankcji cywilnych lub administracyjnych;
2)
informacjami o toczących się przeciwko tym osobom dochodzeniach/śledztwach lub postępowaniach innych niż te, o których mowa w lit. c) pkt (ii) ppkt 1;
3)
informacjami na temat jakiejkolwiek odmowy rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji na prowadzenie działalności lub wykonywanie zawodu oraz informacjami dotyczącymi cofnięcia, unieważnienia lub wygaśnięcia takich rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji bądź informacjami o wykluczeniu przez organ regulacyjny lub rządowy, samorząd zawodowy lub stowarzyszenie zawodowe;
4)
informacjami o wszelkich przypadkach zwolnienia z pracy związanymi ze stanowiskami i zadaniami dotyczącymi zarządzania środkami finansowymi lub podobnych stosunków powierniczych wraz z opisem powodów takiego zwolnienia;
d)
informacjami o udziałowcach/akcjonariuszach, którzy posiadają co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu w przedsiębiorstwie będącym dostawcą usług finansowania społecznościowego, uwzględniając informacje o braku wpisów w rejestrach karnych lub o braku sankcji administracyjnych bądź cywilnych, a także informacje o dochodzeniach/śledztwach wszczętych przeciwko takim udziałowcom/akcjonariuszom z tytułu naruszenia przepisów krajowych w dziedzinie prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności, prawa w zakresie usług finansowych, prawa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, prawa dotyczącego zwalczania nadużyć finansowych lub wymogów z zakresu odpowiedzialności zawodowej, a także szczegółowy opis wszelkich nałożonych na nich sankcji cywilnych lub administracyjnych;
e)
informacjami na temat struktury organizacyjnej dostawcy usług finansowania społecznościowego i na temat warunków prowadzenia przez niego działalności oraz informacjami dotyczącymi przestrzegania przez niego wymogów ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2020/1503, które to informacje przekazano w toku procedury udzielania zezwolenia i które były aktualizowane w rezultacie działań nadzorczych podejmowanych przez właściwy organ, który otrzymał wniosek o udostępnienie informacji, uwzględniając m.in.:
(i)
informacje na temat zasad zarządzania i mechanizmów kontroli wewnętrznej służących zapewnieniu zgodności z przepisami rozporządzenia (UE) 2020/1503, w tym procedur zarządzania ryzykiem i procedur księgowych;
(ii)
program działania określający rodzaje usług finansowania społecznościowego świadczonych przez dostawcę usług finansowania społecznościowego zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2020/1503;
(iii)
historię przestrzegania przepisów przez danego dostawcę usług finansowania społecznościowego, w tym informacje będące w posiadaniu właściwych organów;
(iv)
informacje, o przekazanie których można zwrócić się do dostawców usług finansowania społecznościowego w związku z działaniami i wymogami określonymi w art. 3-11 rozporządzenia (UE) 2020/1503;
f)
informacjami na temat zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług finansowania społecznościowego lub cofnięcia takiego zezwolenia zgodnie z art. 12, 13 i 17 rozporządzenia (UE) 2020/1503;
g)
informacjami o wszelkich sankcjach, w tym sankcjach karnych, środkach administracyjnych lub działaniach związanych z egzekwowaniem prawa, nałożonych na dostawcę usług finansowania społecznościowego;
h)
wszelkimi innymi informacjami niezbędnymi na potrzeby współpracy przy czynnościach wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa prowadzonej zgodnie z art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503.
Artykuł  2

Informacje, które mają być przedmiotem wymiany, dotyczące innych osób i podmiotów nieposiadających osobowości prawnej

1. 
Jeżeli chodzi o związane z usługami finansowania społecznościowego osoby trzecie, które są istotne z punktu widzenia usług świadczonych przez dostawców usług finansowania społecznościowego i które są osobami fizycznymi, właściwe organy wymieniają się imionami i nazwiskami takich osób, informacjami o dacie i miejscu ich urodzenia, ich osobistymi numerami identyfikacyjnymi, jeżeli w danym państwie członkowskim nadaje się tego rodzaju numery, oraz informacjami dotyczącymi ich adresu zamieszkania i ich danymi kontaktowymi.
2. 
Jeżeli chodzi o związane z usługami finansowania społecznościowego osoby trzecie, które są istotne z punktu widzenia usług świadczonych przez dostawców usług finansowania społecznościowego i które są osobami prawnymi, właściwy organ może również zwrócić się o udostępnienie mu dokumentów poświadczających:
a)
nazwę handlową osoby prawnej;
b)
adres siedziby głównej lub siedziby statutowej osoby prawnej i jej adres do doręczeń, jeżeli różni się on od adresu siedziby głównej lub siedziby statutowej;
c)
dane kontaktowe osoby prawnej oraz, w stosownych przypadkach, jej krajowy numer identyfikacyjny lub kod LEI;
d)
rejestrację formy prawnej osoby prawnej dokonaną zgodnie z obowiązującym prawem krajowym;
e)
kompletny wykaz osób faktycznie kierujących działalnością danej osoby prawnej zawierający ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania i dane kontaktowe, a także osobiste numery identyfikacyjne, jeżeli w danym państwie członkowskim nadaje się tego rodzaju numery.
3. 
Właściwe organy wymieniają się wszelkimi innymi informacjami niezbędnymi na potrzeby współpracy przy czynnościach wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa prowadzonej zgodnie z art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2113 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji między właściwymi organami w związku z prowadzeniem czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa w odniesieniu do europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022