uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Informacje, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami na podstawie art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powinny umożliwiać tym organom skuteczne wykonywanie czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa prowadzonych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które właściwe organy mają wymieniać, aby móc wykonywać te zadania.
(2) Aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego monitorowania dostawców usług finansowania społecznościowego, właściwe organy powinny wymieniać ogólne informacje źródłowe i statuty, w tym krajowe dokumenty założycielskie, lub inne dokumenty, które dają wgląd w strukturę i działalność operacyjną dostawców usług finansowania społecznościowego. Z tego samego powodu właściwe organy powinny również wymieniać informacje na temat procedur udzielania zezwolenia i organów zarządzających dostawców usług finansowania społecznościowego, w tym informacje na temat kwalifikacji do zarządzania dostawcą usług finansowania społecznościowego i reputacji członków organu zarządzającego, a także informacje o akcjonariuszach lub udziałowcach, nałożonych karach i środkach administracyjnych, działaniach w zakresie egzekwowania prawa oraz istotne informacje na temat wcześniejszego postępowania dostawców usług finansowania społecznościowego i przestrzegania przez nich przepisów.
(3) Aby móc wykonywać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy, właściwe organy powinny również wymieniać się istotnymi informacjami na temat innych osób fizycznych lub prawnych oraz osób trzecich związanych z finansowaniem społecznościowym, które mają znaczenie dla świadczenia usług przez dostawców usług finansowania społecznościowego, w tym informacjami na temat osób trzecich wyznaczonych do wykonywania funkcji operacyjnych w odniesieniu do świadczenia usług finansowania społecznościowego.
(4) Wymiana informacji między właściwymi organami będzie najbardziej przydatna w okolicznościach, w których mogą pojawić się kwestie o znaczeniu regulacyjnym związane z podmiotami podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2020/1503, w tym w przypadku informacji dotyczących początkowego wniosku o udzielenie zezwolenia dla dostawców usług finansowania społecznościowego, bieżącego nadzoru nad przestrzeganiem przez dany podmiot przepisów tego rozporządzenia oraz czynności nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa, które mogą mieć wpływ na działalność podmiotu w innej jurysdykcji.
(5) Wymiana informacji między właściwymi organami w związku z czynnościami wyjaśniającymi, nadzorczymi i związanymi z egzekwowaniem prawa powinna odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych osób, których te dane dotyczą, określonego odpowiednio w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 .
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu tych standardów, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą one głównie właściwych organów.
(8) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.22 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2113 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji między właściwymi organami w związku z prowadzeniem czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa w odniesieniu do europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych |
Data aktu: | 13/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |