uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 173 ust. 1 i art. 223 ust. 2 lit. a),
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące uznawania organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i organizacji międzybranżowych oraz upoważniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 stanowi, że państwa członkowskie muszą informować Komisję o wszystkich decyzjach o uznaniu, odmowie uznania lub cofnięciu uznania organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i organizacji międzybranżowych podjętych przez nie w poprzednim roku kalendarzowym.
(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/232 2 ustanowiono przepisy precyzujące między innymi zakres powiadomień przekazywanych Komisji przez państwa członkowskie w odniesieniu do tych decyzji.
(4) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/891 3 określono informacje, które należy zawrzeć w sprawozdaniu rocznym państwa członkowskiego dotyczącym sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw. Aby uniknąć powieleń między wymogami dotyczącymi przekazywania informacji ustanowionymi w niniejszym akcie oraz w przepisach dotyczących innych sektorowych kanałów przekazywania informacji, należy uchylić pkt 2 w części A załącznika V do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, a wszystkie informacje, o których mowa w tym punkcie, powinny być przekazywane na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/232.
(5) Obecny system powiadamiania przewidziany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/232 nie umożliwia Komisji ustalenia łącznej liczby organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i organizacji międzybranżo- wych uznanych przez państwa członkowskie. Wynika to z faktu, że powiadomienia przekazywane corocznie przez państwa członkowskie obejmują jedynie przypadki uznania lub wycofania uznania z poprzedniego roku. Ponadto istnieją różne kanały przekazywania informacji w zależności od sektora rolnego, którego to dotyczy. W związku z tym należy usprawnić cały system, a w szczególności sprawozdawczość w zakresie decyzji w sprawie uznania.
(6) W szeregu przypadków wspólna polityka rolna (WPR) przewiduje dla uznanych organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i organizacji międzybranżowych szczególne zasady finansowania oraz odstępstwa od zasad konkurencji. Informacje na temat takich uznanych podmiotów, w tym ich liczby, są zatem istotne, by zapewnić możliwość monitorowania i oceny skuteczności środków z zakresu polityki dotyczących uznanych podmiotów
w ramach WPR. W tym celu informacje, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie, powinny zawierać dokładne informacje na temat łącznej liczby uznanych podmiotów w państwie członkowskim, jak również nazwy tych podmiotów oraz, w stosownych przypadkach, ich numer identyfikacyjny, wraz ze wskazaniem, które z tych podmiotów wdrażały w poprzednim roku budżetowym program operacyjny zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 4 .
(7) W przypadku gdy członkami uznanych organizacji producentów są również podmioty niebędące producentami, ważne jest ustalenie liczby producentów w łącznej liczbie członków. Umożliwia to Komisji wyciągnięcie wniosków na temat tendencji i zmian na rynkach, a ostatecznie zapewnienie optymalnego monitorowania polityki.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 5 państwa członkowskie mają obowiązek korzystać z udostępnionego przez Komisję systemu informatycznego do celów przekazywania informacji i dokumentów zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 i aktami przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2016/232 i (UE) 2017/891.
(10) Aby zapewnić, by nie doszło do zakłóceń w związku z przejściem z dotychczasowego systemu powiadamiania na nowy system, przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu będą miały zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 sierpnia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.281.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2092 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2016/232 i rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień dotyczących uznanych organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i organizacji międzybranżowych |
Data aktu: | 25/08/2022 |
Data ogłoszenia: | 31/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2023, 20/11/2022 |