Decyzja wykonawcza 2022/171 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/171
z dnia 2 lutego 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 630)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 30 września 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch".

(2) Inicjatywa miała trzy cele, a mianowicie: przyjęcie 1) zalecenia Rady w sprawie ochrony modelu piłki nożnej w Europie opartego na wartościach, solidarności, zrównoważonym rozwoju i otwartych rozgrywkach poprzez zapewnienie unijnych ram i wytycznych dla działań państw członkowskich na rzecz ochrony modelu piłki nożnej w Europie; 2) wytycznych Komisji w sprawie stosowania unijnych reguł konkurencji do sportu; oraz 3) komunikatu Komisji w celu "zbudowania w przyszłości jak najsilniejszego modelu europejskiego sportu, z uwzględnieniem oczekiwań kibiców i obywateli wobec sportu w Europie".

(3) Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (UE) 2019/788 inicjatywy można zarejestrować, jeżeli zawierają one skierowane do Komisji wezwanie do zaproponowania aktu prawnego Unii w ramach jej uprawnień do celów stosowania Traktatów. Chociaż na mocy art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Komisja jest uprawniona do przyjęcia wniosku dotyczącego zalecenia Rady zgodnie z celem 1 inicjatywy, w celach 2 i 3 inicjatywy w pierwotnym brzmieniu nie wezwano Komisji do przyjęcia "wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii". Zwrócono się do Komisji jedynie o przyjęcie wytycznych i komunikatu Komisji.

(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788 Komisja poinformowała w dniu 27 października 2021 r. grupę organizatorów o swojej ocenie, że wymogi rejestracji określone w art. 6 ust. 3 lit. a), d) i e) tego rozporządzenia zostały spełnione oraz że wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. b) nie ma zastosowania. Jednak Komisja wskazała również, że tekst inicjatywy sformułowany we wniosku z dnia 30 września 2021 r. nie pozwala jej stwierdzić, że inicjatywa spełnia wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.

(5) W związku z tym w dniu 3 stycznia 2022 r. przedstawiono Komisji zmienioną wersję inicjatywy.

(6) W inicjatywie tej wzywa się Komisję do przyjęcia wniosku dotyczącego zalecenia Rady określającego unijne ramy

i wytyczne dla działań państw członkowskich na rzecz ochrony modelu piłki nożnej w Europie, do uznania społecznej wartości sportu w społeczeństwie europejskim oraz szczególnego charakteru sportu w unijnych regułach konkurencji, a także do wzmocnienia unijnej wizji i długoterminowej polityki w zakresie przyszłości sportu europejskiego i zarządzania nim.

(7) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Organizatorzy podali również więcej informacji na temat swojej inicjatywy w dodatkowym dokumencie.

(8) W zakresie, w jakim inicjatywa ma na celu przyjęcie zalecenia Rady mającego osiągnąć cel w postaci przyczynienia się Unii do promowania europejskich przedsięwzięć związanych ze sportem, przy jednoczesnym uwzględnieniu specyfiki sportu, jego struktur opartych na wolontariacie oraz jego funkcji społecznej i edukacyjnej, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 165 Traktatu.

(9) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(10) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(11) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(12) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(13) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Win It On The Pitch".

(14) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Należy zatem zarejestrować europejską inicjatywę obywatelską "Win It On The Pitch".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch", którą reprezentują Ronan EVAIN i Martha MESTRE GENS VIDA DA CONCEIÇÃO jako osoby wyznaczone do kontaktów.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.28.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/171 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Win It On The Pitch" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
Data aktu: 02/02/2022
Data ogłoszenia: 09/02/2022
Data wejścia w życie: 09/02/2022