Decyzja 2022/2071 (EBC/2022/36) dotycząca przepisów przejściowych w zakresie stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Chorwacji (EBC/2022/36)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/2071
z dnia 20 października 2022 r.
dotycząca przepisów przejściowych w zakresie stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Chorwacji (EBC/2022/36)

ZARZĄD EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 19 ust. 1 oraz pierwsze tiret art. 46 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) Nr 2531/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 3 , w szczególności art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (EBC/2021/1) 4 ,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/379 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie pozycji bilansowych instytucji kredytowych i sektora monetarnych instytucji finansowych (wersja przekształcona) (EBC/2021/2) 5 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przyjęcie euro przez Chorwację w dniu 1 stycznia 2023 r. oznacza, że instytucje mające siedzibę w Chorwacji będą od tego dnia podlegały wymogom dotyczącym rezerw obowiązkowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).

(2) Włączenie tych podmiotów do systemu rezerw obowiązkowych Eurosystemu wymaga przyjęcia przepisów przejściowych zapewniających płynność tego procesu, tak aby nie nakładać nieproporcjonalnie wysokich obciążeń na instytucje z państw członkowskich, których walutą jest euro, w tym z Chorwacji.

(3) Zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, EBC, wspierany przez krajowe banki centralne, gromadzi niezbędne informacje statystyczne bądź od właściwych władz krajowych, bądź bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, w tym także w celu zapewnienia terminowego przeprowadzenia przez dane państwo członkowskie przygotowań do przyjęcia euro w zakresie statystyki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje określone w art. 2 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).

Artykuł  2

Przepisy przejściowe dotyczące instytucji mających siedzibę w Chorwacji

1. 
W drodze wyjątku od art. 8 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), w przypadku instytucji mających siedzibę w Chorwacji, przejściowy okres utrzymywania rezerwy liczony jest od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 7 lutego 2023 r.
2. 
Podstawę naliczania rezerwy dla każdej instytucji mającej siedzibę w Chorwacji za przejściowy okres utrzymywania rezerwy określa się w odniesieniu do jej bilansu na dzień 31 października 2022 r. Hrvatska narodna banka zwraca się do instytucji mających siedzibę w Chorwacji o zgłaszanie mu podstawy naliczania rezerwy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/379 (EBC/2021/2). Hrvatska narodna banka zwraca się do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, które korzystają z wyłączenia zgodnie z art. 9 ust. 1 lub 2 lub art. 9 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), o obliczanie podstawy naliczania rezerwy za przejściowy okres utrzymywania rezerwy na podstawie bilansów sporządzonych na dzień 30 września 2022 r.
3. 
W zakresie dotyczącym przejściowego okresu utrzymywania rezerwy rezerwa obowiązkowa instytucji mającej siedzibę w Chorwacji naliczana jest przez tę instytucję bądź przez Hrvatska narodna banka. Strona naliczająca rezerwę obowiązkową przekazuje dokonane obliczenia drugiej stronie, pozostawiając jej odpowiednią ilość czasu na sprawdzenie obliczeń i wniesienie poprawek. Obliczone rezerwy obowiązkowe, w tym wszelkie ich zmiany, zostają potwierdzone przez obie strony najpóźniej w dniu 20 grudnia 2022 r. Jeżeli strona powiadomiona nie potwierdzi wysokości rezerwy obowiązkowej do dnia 20 grudnia 2022 r., uznaje się, że potwierdziła zastosowanie wyliczonej kwoty w przejściowym okresie utrzymywania rezerwy.
4. 
Postanowienia art. 3 ust. 2-4 niniejszej decyzji stosuje się odpowiednio do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, tak by w początkowych okresach utrzymywania rezerwy instytucje te mogły pomniejszyć podstawę naliczania rezerwy o kwotę wszelkich zobowiązań w stosunku do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, mimo że w momencie naliczenia rezerwy obowiązkowej instytucje takie nie będą znajdowały się na liście instytucji podlegających obowiązkowi utrzymywania rezerwy wskazanemu w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
Artykuł  3

Przepisy przejściowe dotyczące instytucji z siedzibą w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro

1. 
Istnienie przejściowego okresu utrzymywania rezerwy w stosunku do instytucji mających siedzibę w Chorwacji nie uchybia okresowi utrzymywania rezerwy mającemu zastosowanie zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) do instytucji mających siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, mogą postanowić o odliczeniu od swojej podstawy naliczania rezerwy za okresy utrzymywania rezerwy od 21 grudnia 2022 r. do 7 lutego 2023 r. oraz od 8 lutego do 21 marca 2023 r. wszelkich zobowiązań w stosunku do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, mimo że w momencie naliczenia rezerwy obowiązkowej instytucje takie nie będą znajdowały się na liście instytucji podlegających obowiązkowi utrzymywania rezerwy wskazanemu w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
3. 
Instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, które zdecydują się odliczać zobowiązania wobec instytucji mających siedzibę w Chorwacji zgodnie z ust. 2, w odniesieniu do okresów utrzymywania rezerwy od dnia 21 grudnia 2022 r. do dnia 7 lutego 2023 r. i od dnia 8 lutego do dnia 21 marca 2023 r. obliczają swoje rezerwy obowiązkowe na podstawie swoich bilansów, odpowiednio, na dzień 31 października 2022 r. i na dzień 31 grudnia 2022 r., oraz przekazują informacje statystyczne zgodnie z częścią 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), wykazując instytucje mające siedzibę w Chorwacji jako podlegające już systemowi rezerw obowiązkowych EBC.

Powyższy przepis nie uchybia spoczywającemu na instytucjach obowiązkowi sprawozdawczemu w zakresie informacji statystycznych za właściwe okresy zgodnie z tabelą 1 w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), w której instytucje mające siedzibę w Chorwacji są w dalszym ciągu wykazywane jako banki z siedzibą w "krajach reszty świata".

Tabele te przekazuje się z zachowaniem terminów oraz procedur wskazanych w rozporządzeniu (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).

4. 
W odniesieniu do okresów utrzymywania rezerwy rozpoczynających się w grudniu 2022 r. i lutym 2023 r. instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, które korzystają z odstępstwa na mocy art. 9 ust. 1 lub 2 lub art. 9 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) i które zdecydują się odliczać zobowiązania wobec instytucji mających siedzibę w Chorwacji zgodnie z ust. 2, obliczają swoje rezerwy obowiązkowe na podstawie swojego bilansu na dzień 30 września 2022 r. oraz przekazują informacje statystyczne zgodnie z częścią 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), wykazując, że instytucje mające siedzibę w Chorwacji są już objęte systemem rezerw obowiązkowych EBC.

W odniesieniu do okresów utrzymywania rezerwy rozpoczynających się w marcu i maju 2023 r. instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, które korzystają z odstępstwa na mocy art. 9 ust. 1 lub 2 lub art. 9 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) i które zdecydują się odliczać zobowiązania wobec instytucji mających siedzibę w Chorwacji zgodnie z ust. 2, obliczają swoje rezerwy obowiązkowe na podstawie swojego bilansu na dzień 31 grudnia 2022 r. oraz przekazują informacje statystyczne zgodnie z częścią 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), wykazując, że instytucje mające siedzibę w Chorwacji są już objęte systemem rezerw obowiązkowych EBC.

Powyższy przepis nie uchybia spoczywającemu na instytucjach obowiązkowi sprawozdawczemu w zakresie informacji statystycznych za właściwe okresy zgodnie z tabelą 1 w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), w której instytucje mające siedzibę w Chorwacji są w dalszym ciągu wykazywane jako banki z siedzibą w "krajach reszty świata".

Informacje statystyczne przekazuje się z zachowaniem terminów oraz procedur wskazanych w rozporządzeniu (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).

Artykuł  4

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej jej adresatów.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 listopada 2022 r.
3. 
W zakresie nieuregulowanym przepisami niniejszej decyzji zastosowanie mają przepisy rozporządzeń (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) oraz (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).
Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza decyzja jest adresowana do Hrvatska narodna banka, instytucji mających siedzibę w Chorwacji oraz instytucji mających siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 20 października 2022 r.
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 1.
2 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4.
3 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
4 Dz.U. L 73 z 03.03.2021, s. 1.
5 Dz.U. L 73 z 03.03.2021, s. 16.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.277.215

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2071 (EBC/2022/36) dotycząca przepisów przejściowych w zakresie stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Chorwacji (EBC/2022/36)
Data aktu: 20/10/2022
Data ogłoszenia: 27/10/2022
Data wejścia w życie: 27/10/2022, 01/11/2022