uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10,
(1) Na mocy art. 8 ust. 15 rozporządzenia (UE) 2018/858 Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które mają być przeprowadzane przez organy nadzoru rynku na podstawie art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Komisja jest również uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, który państwa członkowskie mają przekazywać do forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów ("forum") na podstawie art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858. Ponadto Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu sprawozdania ze sprawdzeń weryfikujących zgodność, które państwa członkowskie mają przedkładać do forum na podstawie art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia.
(2) Aby zapewnić solidny mechanizm egzekwowania zgodności oraz udostępnić organom nadzoru rynku jednolite wymogi dotyczące doboru pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych do badań, należy ustanowić kryteria określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność. Ponieważ sprawdzenia weryfikujące zgodność nie mogą być stosowane w ten sam sposób ze względu na różnice w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie liczby pojazdów, zarejestrowanych pojazdów lub liczby skarg, ważne jest, aby te kryteria obejmowały różne elementy, które mogą być stosowane zgodnie ze specyfiką danego państwa członkowskiego. Kryteria te powinny obejmować w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego częstotliwość sprawdzania dokumentacji, liczbę zarejestrowanych pojazdów i liczbę przeprowadzonych badań.
(3) W celu ułatwienia corocznego planowania sprawdzeń w ramach nadzoru rynku przez państwa członkowskie oraz zapewnienia, aby ustalenia tych państw wynikające z wszelkich sprawdzeń weryfikujących zgodność były zgłaszane w jednolity sposób, konieczne jest ustanowienie wspólnych kryteriów dotyczących formatu, który państwa członkowskie mają stosować przy przedkładaniu do forum kompleksowego przeglądu planowanych przez nie sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz sprawozdania z ustaleń z przeprowadzonych przez nie sprawdzeń weryfikujących zgodność, o którym mowa w art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia. Format przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku powinien obejmować informacje na temat badanych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, odnośnych sprawdzonych aktów prawnych oraz planowania badań. Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność powinien obejmować informacje na temat wprowadzonych zasad oceny ryzyka oraz analizy przeprowadzonych działań.
(4) Zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać Komisji nieodpłatnie do celów weryfikacji zgodności.
(5) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać nieodpłatnie osobom trzecim na mocy akapitu pierwszego wspomnianego ustępu do celów przeprowadzenia przez takie osoby trzecie badań zgodności z przepisami.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie wymogów, które muszą zostać spełnione przez osoby trzecie w celu wykazania rzeczywistego zainteresowania dziedziną bezpieczeństwa publicznego lub ochrony środowiska oraz dostępu do odpowiednich jednostek badawczych, a także zagwarantowania, że ich organizacja i sposób działania są w pełni bezstronne i niezależne.
(7) W celu zapewnienia, aby osoby trzecie mogły przeprowadzać weryfikację zgodności zgodnie z wymogami określonymi w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, ich sprawozdania z badań powinny być zgodne z formatem ustanowionym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 2 oraz powinny spełniać wymogi w odniesieniu do kompetencji i jakości jednostek badawczych.
(8) Środki, które należy wprowadzić na podstawie przepisów art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, dotyczą weryfikacji zgodności pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Środki te są ze sobą powiązane materialnie ze względu na ich przedmiot i kontekst, w którym mają być stosowane. Należy zatem przyjąć niniejsze rozporządzenie na podstawie wszystkich tych trzech przepisów w celu osiągnięcia spójnej weryfikacji zgodności.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.27.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/163 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych |
Data aktu: | 07/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/02/2022 |