Rozporządzenie wykonawcze 2022/1859 zmieniające wykonawcze standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1248/2012 w odniesieniu do formatu wniosków o rejestrację jako repozytorium transakcji i wniosków o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1859
z dnia 10 czerwca 2022 r.
zmieniające wykonawcze standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1248/2012 w odniesieniu do formatu wniosków o rejestrację jako repozytorium transakcji i wniosków o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 56 ust. 4 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1248/2012 2  określono jednolity format wniosków o rejestrację jako repozytorium transakcji. Stosowanie jednolitego formatu przewidzianego w tym rozporządzeniu okazało się skutecznym środkiem przekazywania przez repozytoria transakcji informacji Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych w kontekście ubiegania się o rejestrację jako repozytorium transakcji. Ponieważ informacje, które należy podać we wniosku o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji, są analogiczne do stosownych informacji, które należy podać we wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji, w przypadku obu tych wniosków odpowiedni jest więc ten sam jednolity format.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 150/2013 3 , jeżeli składające wniosek repozytorium transakcji uważa, że jakikolwiek określony w tym rozporządzeniu wymóg nie ma do niego zastosowania, musi ono wyraźnie wskazać dany wymóg w swoim wniosku oraz wyjaśnić, dlaczego wymóg ten nie ma zastosowania. Te wymogi i wyjaśnienia powinny być jasno zidentyfikowane we wniosku o rejestrację lub o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji. Odniesienia do aktu delegowanego dotyczącego regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację repozytoriów transakcji w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1248/2012 należy zatem zastąpić odniesieniami do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 150/2013.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1248/2012.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1248/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Format wniosku

1. Wnioski o rejestrację jako repozytorium transakcji oraz wnioski o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji składa się w formacie określonym w załączniku.

2. Repozytorium transakcji nadaje niepowtarzalny numer referencyjny każdemu dokumentowi, który przedkłada, oraz wyraźnie wskazuje, do jakiego konkretnego wymogu określonego w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 150/2013 * odnosi się dany dokument.

3. W przypadku gdy repozytorium transakcji nie przedkłada informacji dotyczących konkretnego wymogu określonego w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 150/2013, wyraźnie wskazuje ono, stosownie do przypadku, we wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji lub wniosku o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji, powody, dla których takie informacje nie zostały przedłożone.

4. Wnioski o rejestrację jako repozytorium transakcji oraz wnioski o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji składa się na trwałym nośniku informacji zdefiniowanym w art. 2 ust. 1 lit. m) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE * ."

2)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"FORMAT WNIOSKÓW O REJESTRACJĘ JAKO REPOZYTORIUM TRANSAKCJI ORAZ WNIOSKÓW O ROZSZERZENIE REJESTRACJI JAKO REPOZYTORIUM TRANSAKCJI";

2)
w tabeli drugiej nagłówek otrzymuje brzmienie:

"ODNIESIENIA DO DOKUMENTÓW";

3)
w tabeli drugiej nagłówek pierwszej kolumny otrzymuje brzmienie:

"Artykuł rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 150/2013".

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1248/2012 z dnia 19 grudnia 2012 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące formatu wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 352 z 21.12.2012, s. 30).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 150/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 25).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 150/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 25).
**) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).";

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.262.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1859 zmieniające wykonawcze standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1248/2012 w odniesieniu do formatu wniosków o rejestrację jako repozytorium transakcji i wniosków o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji
Data aktu: 10/06/2022
Data ogłoszenia: 07/10/2022
Data wejścia w życie: 27/10/2022