uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności z jego art. 126 ust. 2 i 5,
(1) W następstwie przyjęcia rozporządzenia (UE) 2021/2115 należy ustanowić europejską sieć WPR na potrzeby tworzenia sieci kontaktów dla krajowych sieci, organizacji i administracji w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na poziomie Unii. Europejska sieć WPR powinna zastąpić Europejską Sieć na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (ENRD), ustanowioną zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 2 , oraz sieć europejskiego partnerstwa innowacyjnego (EPI), ustanowioną zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(2) Aby osiągnąć cele tworzenia na poziomie Unii sieci kontaktów w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, określone w art. 126 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oraz aby wykonywać zadania przewidziane w art. 126 ust. 4 tego rozporządzenia, konieczne jest przyjęcie przepisów określających strukturę organizacyjną i funkcjonowanie europejskiej sieci WPR.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/825/UE 3 określono strukturę organizacyjną i funkcjonowanie sieci ENRD i EPI składających się ze struktury operacyjnej: Zgromadzenia, Grupy Sterującej i stałych podgrup Zgromadzenia. Ze względu na efektywność należy zastosować podobną strukturę organizacyjną w europejskiej sieci WPR.
(4) Zgodnie z decyzją Komisji 2013/767/UE 4 należy ustanowić nowe ramy dla grup dialogu obywatelskiego zajmujących się kwestiami objętymi wspólną polityką rolną (WPR). Członkostwo w europejskiej sieci WPR poprzez ogól- nounijne organizacje pozarządowe, które zostały wyznaczone na członków grup dialogu obywatelskiego, musi zostać zaktualizowane zgodnie z nowymi ramami.
(5) Należy ustanowić Zgromadzenie europejskiej sieci WPR i określić jego zadania zgodnie z przepisami horyzontalnymi dotyczącymi tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji, określonymi w decyzji Komisji C(2016)3 301 5 .
(6) Zgromadzenie powinno w szczególności promować wymianę i tworzenie sieci kontaktów między podmiotami publicznymi a prywatnymi działającymi w ramach WPR oraz zapewniać strategiczne ramy ich działalności, w tym prace tematyczne, oraz odpowiednie monitorowanie i ocenę samego działania. Powinno także zaproponować kandydatów na członków Grupy Sterującej.
(7) Zgromadzenie powinno składać się z krajowych organów zarządzających planami strategicznymi WPR i agencji płatniczych, krajowych sieci WPR, organizacji działających w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na poziomie Unii, organizacji reprezentujących władze regionalne lub lokalne działające w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na poziomie Unii, lokalnych grup działania LEADER, przedstawicieli usług doradczych dla gospodarstw rolnych, usług wsparcia innowacji powiązanych z projektami grup operacyjnych EPI oraz z instytutów badawczych zaangażowanych w działania innowacyjne powiązane z projektami grup operacyjnych EPI.
(8) Aby zapewnić skuteczną i sprawną organizację działalności europejskiej sieci WPR, zgodnie z opiniami Zgromadzenia, należy utworzyć Grupę Sterującą europejskiej sieci WPR oraz określić jej zadania i strukturę.
(9) Grupa Sterująca powinna przygotowywać i monitorować działania europejskiej sieci WPR. Powinna ona koordynować prace tematyczne sieci i jej komponentów działań związanych z planami strategicznymi WPR, innowacjami oraz monitorowaniem i ewaluacją, a także zapewniać koordynację prac Zgromadzenia z pracami innych grup ekspertów i komitetów ustanowionych w kontekście WPR.
(10) Grupa sterująca powinna składać się z przedstawicieli Zgromadzenia europejskiej sieci WPR i jej stałych podgrup ustanowionych zgodnie z niniejszą decyzją.
(11) W celu utrzymania otwartej i regularnej wymiany między europejską siecią WPR a grupą dialogu obywatelskiego w dziedzinie WPR przedstawiciele grupy dialogu obywatelskiego powinni mieć możliwość uczestniczenia w posiedzeniach Grupy Sterującej w charakterze obserwatorów.
(12) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków Zgromadzenia i Grupy Sterującej zgodnie z art. 339 Traktatu.
(13) Ponieważ niniejsza decyzja zastępuje decyzję wykonawczą 2014/825/UE, należy uchylić decyzję wykonawczą 2014/825/UE.
(14) Członkostwo w strukturze organizacyjnej europejskiej sieci WPR oznacza wcześniejsze wyznaczenie krajowych instytucji zarządzających planem strategicznym WPR, akredytację agencji płatniczych, ustanowienie krajowych sieci WPR, wybór lokalnych grup działania (LGD) zgodnie z art. 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 6 oraz ustanowienie usług doradczych dla gospodarstw rolnych.
(15) Aby umożliwić europejskiej sieci WPR rozpoczęcie wykonywania jej zadań przed ustanowieniem organów i podmiotów jej Zgromadzenia lub Grupy Sterującej, odpowiedni członkowie struktury organizacyjnej sieci ENRD i EPI, wyznaczeni lub powołani zgodnie z decyzją wykonawczą 2014/825/UE, powinni zostać członkami europejskiej sieci WPR do czasu ustanowienia jej nowych członków, a następnie ich wyznaczenia lub powołania zgodnie z niniejszą decyzją.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.259.189 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1864 określająca strukturę organizacyjną i funkcjonowanie europejskiej sieci WPR oraz uchylająca decyzję wykonawczą 2014/825/UE |
Data aktu: | 05/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 06/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 09/10/2022 |