Rezolucja 2022/1710 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1710
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0086/2022),

A. mając na uwadze, że w procedurze udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium chciałby podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że ochrona danych jest prawem podstawowym, chronionym prawem europejskim i zapisanym w art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;

C. mając na uwadze, że art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że przestrzeganie zasad dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych podlega kontroli niezależnego organu;

D. mając na uwadze, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1  przewiduje ustanowienie niezależnego organu, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor"), odpowiedzialnego za ochronę i gwarantowanie prawa do ochrony danych i prywatności oraz mającego za zadanie zapewnienie, aby kultura ochrony danych w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii stała na wysokim poziomie;

E. mając na uwadze, że Inspektor pełni swoje funkcje w ścisłej współpracy z innymi organami ochrony danych (OOD) w ramach Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) i służy interesowi publicznemu, kierując się zasadami bezstronności, uczciwości, przejrzystości i pragmatyzmu;

F. mając na uwadze, że Inspektor przekazuje dyrektorowi uprawnienia urzędnika zatwierdzającego zgodnie ze statutem opisującym zadania i obowiązki w zakresie budżetu i administracji Inspektora przewidzianym zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 , podczas gdy funkcję księgowego Inspektora pełni księgowy Komisji zgodnie z decyzją Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z 1 marca 2017 r.;

G. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 spowodowała, że Inspektor musiał dokonać przeglądu wewnętrznego funkcjonowania biura i metod pracy oraz dostosować je, aby nadal wypełniać swoją misję;

1. stwierdza z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") nie odnotował żadnych istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor") w odniesieniu do zasobów kadrowych i zamówień publicznych;

2. podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym 2020 w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi instytucji, w tym Inspektora, nie wystąpiły istotne błędy; z zadowoleniem stwierdza, że Trybunał nie wykrył żadnych konkretnych problemów dotyczących prawidłowości transakcji;

3. ma świadomość, że rozdział 9 "Administracja" w sprawozdaniu rocznym Trybunału koncentruje się na wydatkach na zasoby kadrowe, budynki, wyposażenie, energię, technologie informacyjno-komunikacyjne oraz że Trybunał wskazuje, iż wydatki te są obarczone niskim ryzykiem;

Zarządzanie budżetem i finansami

4. stwierdza, że w 2020 r. Inspektorowi przydzielono budżet w wysokości 19 476 998 EUR, co stanowi wzrost o 16,3 % w porównaniu z budżetem na 2019 r. w wysokości 16 638 572 EUR; rozumie, że ogólny wzrost był spowodowany głównie nowymi zadaniami wynikającymi z rozporządzenia (UE) 2018/1725 (zwanego również "RODO dla instytucji UE") oraz nowymi obowiązkami nadzorczymi w odniesieniu do agencji egzekwowania prawa i współpracy sądowej (tj. Prokuratury Europejskiej i Eurojustu); zauważa, że innymi elementami, które przyczyniły się do tego wzrostu, były konsolidacja sekretariatu Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) obsługiwanego przez Inspektora, strategia Inspektora na lata 2020-2024 powiązana z nowym mandatem oraz dodatki przejściowe przewidziane na koniec kadencji poprzedniego Inspektora;

5. stwierdza, że pandemia COVID-19 miała negatywny wpływ na wykonanie budżetu (73 % w 2020 r. w porównaniu z 91,97 % w 2019 r.); zauważa, że wpływ ten jest widoczny w szczególności w budżecie na podróże służbowe i szkolenia (wykonanie poniżej 17 %) oraz organizacji posiedzeń, w tym zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów i usług gastronomicznych (wykonanie poniżej 15 %); stwierdza, że wynikające z tego oszczędności wynoszą 2 183 000 EUR, co stanowi 11 % wykorzystania budżetu całkowitego;

6. stwierdza ponadto, że pandemia COVID-19 miała pośredni wpływ, którego nie da się dokładnie określić ilościowo, na inne części budżetu, takie jak linia budżetowa dotycząca wynagrodzeń, w której odnotowano negatywny wpływ ze względu na opóźnienia w rekrutacji planowanej na 2020 r. oraz linia budżetowa dotycząca budynku, na którą wpływ miało opóźnienie przeprowadzki do budynku nadal współdzielonego z europejską rzecznik praw obywatelskich;

7. zauważa, że w wyniku zwiększenia liczby pracowników Inspektora w 2019 r. linie budżetowe przeznaczone na wynagrodzenia urzędników i pracowników kontraktowych wzrosły o 22 %; rozumie, że ze względu na duży udział w budżecie całkowitym kosztów kadrowych opóźnienia w procedurach rekrutacji (również spowodowane pandemią COVID-19) przyczyniły się do negatywnego wpływu na wykonanie całego budżetu;

8. stwierdza, że inwestycje Inspektora w transformację cyfrową przynajmniej częściowo zrekompensowały niski wskaźnik wykonania budżetu, ponieważ linie budżetowe związane z IT dla Inspektora i EROD przekroczyły początkową alokację (109 %); zauważa, że środki budżetowe przesunięto z podróży służbowych, wyjazdów oraz tłumaczeń pisemnych i ustnych w celu sfinansowania innych kosztów personelu oraz sprzętu i usług IT;

9. stwierdza, że w 2020 r. Inspektor rozpoczął 36 postępowań o udzielenie zamówienia, z których tylko jedno było procedurą otwartą, a resztę stanowiły procedury negocjacyjne, w tym pięć procedur bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu; dostrzega wyzwania stojące przed Inspektorem w dziedzinie zamówień publicznych, który ze względu na niewielki rozmiar instytucji korzysta ze procedur wspólnego udzielania zamówień w celu zapewnienia efektywności finansowej, a jednocześnie musi stosować najbardziej rygorystyczne standardy ochrony danych w odniesieniu do przedmiotu takich procedur, co prawdopodobnie również przyczyniło się do niskiego wskaźnika wykonania budżetu w 2020 r.;

10. z zadowoleniem przyjmuje bieżące wysiłki Inspektora na rzecz wyeliminowania papieru, w tym rezygnację z wersji papierowej przy prowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych w 2020 r., zamiar automatyzacji sprawozdań z oceny, okresu próbnego i ewaluacji dzięki wdrożeniu nowych modułów na interfejsie zasobów ludzkich w 2021 r. oraz wdrożenie w 2020 r. elektronicznych systemów finansowych służących przetwarzaniu płatności, zarządzaniu budżetem i zamówieniom publicznym;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki, kontrola wewnętrzna

11. składa kondolencje w związku ze śmiercią inspektora Giovanniego Buttarellego w sierpniu 2019 r.; odnotowuje, że w grudniu 2019 r. Wojciech Wiewiórowski objął urząd na pięcioletnią kadencję; zgadza się, że fakt, iż Wojciech Wiewiórowski pracował jako zastępca inspektora i w związku z tym ma dużą wiedzę na temat instytucji, ułatwił zmianę;

12. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie nowego narzędzia zarządzania Bluebell opracowanego przez ERCEA (Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych), które umożliwia lepsze prognozowanie i monitorowanie faktycznego wykonania linii budżetowych na podstawie danych przesyłanych przez jednostki operacyjne, przynosząc korzyści w postaci znacznego ograniczenia konieczności dokonywania ręcznych interwencji, a także zwiększenia wiarygodności danych;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2020 r. procesy robocze dostosowano do pandemii COVID-19, a wszystkie podpisy i procedury wymagające formy papierowej poddano cyfryzacji, dzięki czemu procesy administracyjne stały się efektywniejsze i szybsze; rozumie, że Inspektor był zobowiązany do odroczenia audytów na miejscu, ponieważ zarządzanie danymi wrażliwymi uniemożliwiło przeprowadzenie ich na odległość;

14. stwierdza, że fizyczne posiedzenia zastąpiono posiedzeniami zdalnymi, które są tańsze i mniej czasochłonne; zauważa, że rezygnacja z fizycznych posiedzeń miała większy wpływ na posiedzenia EROD, które wcześniej odbywały się co miesiąc lub co dwa miesiące oraz wiązały się z dużymi kosztami podróży i tłumaczeń ustnych, a zostały zastąpione posiedzeniami wirtualnymi co dwa tygodnie;

15. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w czerwcu 2020 r. Inspektor opublikował strategię na lata 2020-2024 pt. "Sha- ping a safer digital future: a new strategy for a new decade" ["Kształtowanie bezpieczniejszej cyfrowej przyszłości: nowa strategia na nową dekadę"], skoncentrowaną na trzech filarach: prognozowaniu, działaniu i solidarności, aby sprostać wyzwaniom cyfrowym z myślą o bezpieczniejszej, bardziej sprawiedliwej i bardziej zrównoważonej przyszłości; zauważa, że Inspektor opracował osiem jasnych kluczowych wskaźników skuteczności działania na potrzeby monitorowania realizacji tej strategii; zwraca uwagę, że w przypadku pięciu z ośmiu kluczowych wskaźników skuteczności działania cele w 2020 r. osiągnięto lub przekroczono, w szczególności jeżeli chodzi o liczbę spraw rozpatrywanych na szczeblu międzynarodowym (42 sprawy w porównaniu z celem wynoszącym 10 spraw) oraz liczbę opinii lub komentarzy wydanych w odpowiedzi na konsultacje (pięć opinii i 12 komentarzy formalnych w porównaniu z celem wynoszącym 10); podkreśla, że wspomniane kluczowe wskaźniki skuteczności działania odzwierciedlają kluczową rolę Inspektora w reakcji Unii na pandemię COVID-19 w odniesieniu do gwarantowania praw podstawowych do ochrony danych i prywatności;

16. stwierdza, że aby przeprowadzić kontrole ex ante swoich transakcji, zarówno w odniesieniu do aspektów operacyjnych, jak i finansowych, Inspektor włączył zaktualizowane listy kontrolne do nowego elektronicznego systemu obiegu dokumentów Speedwell, który jest połączony z systemem rachunkowości i ułatwia podstawowe kontrole płatności i zobowiązań;

17. stwierdza, że z powodu reorganizacji wewnętrznej pod koniec 2019 r. poprzedniego weryfikatora ex post oddelegowano do zespołu ds. finansów, w związku z tym nie mógł on przeprowadzać kontroli ex post, aby uniknąć ryzyka kontroli własnej działalności; rozumie, jakim wyzwaniem dla małej instytucji jest znalezienie zastępcy mającego gruntowną znajomość finansowych ram prawnych i regulacyjnych, pomimo ogłoszenia zaproszenia do wyrażenia zainteresowania; wzywa Inspektora do zbadania i wdrożenia najbardziej odpowiedniego rozwiązania alternatywnego spośród tych, które już wymieniono w jego sprawozdaniu rocznym;

18. stwierdza, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę działań Inspektora podjętych w ramach nadzoru nad Europolem, aby ocenić adekwatność i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do działań nadzorczych związanych z Europolem; z zadowoleniem stwierdza, że audytorzy dostrzegli ciągłe starania Inspektora na rzecz poprawy zasad zarządzania i systemów kontroli wewnętrznej na potrzeby nadzoru nad Europolem; jest świadomy faktu, że końcowe sprawozdanie z audytu opublikowano we wrześniu oraz że wkrótce potem Inspektor przedłożył Służbie Audytu Wewnętrznego plan działania obejmujący wszystkie zalecenia Służby Audytu Wewnętrznego, które uznała ona za odpowiednie w celu ograniczenia stwierdzonego ryzyka; zwraca uwagę, że takie ryzyko miało związek głównie z niedociągnięciami w działaniach następczych podjętych w związku z zaleceniami Inspektora oraz wynikało z przetwarzania wrażliwych informacji jawnych i niejawnych za pośrednictwem systemów IT;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

19. stwierdza, że w 2020 r. Inspektor zatrudniał łącznie 113 pracowników, w 2019 r. zaś 96; podkreśla, że w 2020 r. organy władzy budżetowej przyznały 20 nowych stanowisk na potrzeby wykonywania dodatkowych obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725, nowych zadań nadzorczych w związku z agencjami egzekwowania prawa i współpracy sądowej oraz nowych obowiązków wynikających z konsolidacji EROD, której Inspektor zapewnia niezależny sekretariat;

20. odnotowuje bardzo niski wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia (86,90 %); rozumie, że Inspektor wykorzystał listę rezerwową 33 ekspertów w dziedzinie ochrony danych powstałą w wyniku konkursu z 2018 r., jak również zatrudnił pracowników kontraktowych w celu zaspokojenia konkretnych potrzeb lub obsadzenia stanowisk tymczasowo wolnych z powodu długich okresów nieobecności; zauważa, że instytucje Unii napotykają trudności w przyciąganiu ekspertów z konkretnych dziedzin ze względu na, między innymi, ograniczoną konkurencyjność i niską atrakcyjność wynagrodzeń; podkreśla zwłaszcza wyzwanie, jakim dla Inspektora jest rekrutacja za pośrednictwem Europejskiego Urzędu Doboru Kadr wysoko wykwalifikowanych pracowników w dziedzinie ochrony danych, i rozumie potrzebę organizowania specjalnych konkursów w celu wykorzystania wiedzy i doświadczenia zdobytych przez pracowników kontraktowych; zachęca Inspektora do kontynuacji dobrych praktyk w procedurach rekrutacji stosowanych przez inne instytucje, w szczególności zdalnych rozmów kwalifikacyjnych i testów online;

21. odnotowuje pozytywną zmianę reprezentacji geograficznej ogółu pracowników - biorąc pod uwagę wielkość instytucji - reprezentujących w 2020 r. 20 państw członkowskich; z zadowoleniem przyjmuje wzrost liczby narodowości o trzy w porównaniu z 2019 r. i stwierdza zmniejszenie się nieproporcjonalnego udziału stanowisk zajmowanych przez obywateli Belgii (z 27 % do 23 %); zauważa, że nie ma zmian w reprezentacji geograficznej kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla; rozumie, że wymóg posiadania specyficznych kwalifikacji, które pozwolą na wypełnianie mandatu Inspektora, może ograniczać komisje kwalifikacyjne przy uwzględnianiu aspektu geograficznego, i zachęca Inspektora do rozważenia innych metod zapewnienia bardziej zrównoważonej reprezentacji;

22. wzywa Inspektora do dalszego zwracania uwagi na kwestie związane z równowagą płci, równością szans i reprezentacją geograficzną, w szczególności podczas procedur naboru; sugeruje, aby Inspektor rozważył obowiązkowe szkolenia kadry kierowniczej i członków komisji selekcyjnych na temat nieświadomych uprzedzeń płciowych i wdrażania polityki równości szans;

23. stwierdza, że zarówno w 2019 r., jak i w 2020 r. równowaga płci wśród ogółu pracowników pozostała bez zmian, przy czym około 58 % stanowiły kobiety, a 42 % - mężczyźni; zauważa, że w przypadku stanowisk kierowniczych średniego szczebla dane liczbowe pozostają takie same jak w 2019 r. - 75 % kobiet i 25 % mężczyzn; zauważa, że podobnie jak w 2019 r. oba stanowiska kierownicze wyższego szczebla zajmują mężczyźni; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że strategia na lata 2020-2024 zawiera zobowiązanie do uwzględniania perspektywy płci, co ma być pomocne w realizacji strategii na rzecz równości szans zatwierdzonej w 2017 r.;

24. stwierdza, że Inspektor oferuje szereg form organizacji pracy i że wszyscy pracownicy korzystają z ruchomego czasu pracy, z wyjątkiem osób otrzymujących dodatek funkcyjny dla kadry kierowniczej; zauważa, że przed pandemią COVID-19 kobiety stanowiły większość wśród korzystających z elastycznej organizacji pracy, mianowicie telepracy (61,6 % w 2019 r. i 67,5 % w 2020 r.), pracy w niepełnym wymiarze (89 % w 2019 r. i 87,5 % w 2020 r.), urlopu rodzicielskiego lub ze względów rodzinnych (87 % w 2019 r. i 90 % w 2020 r.) oraz systemu tzw. kredytów czasowych (100 % zarówno w 2019 r., jak i w 2020 r.); podkreśla nieproporcjonalną nierównowagę płci między osobami korzystającymi z takich rozwiązań i w związku z tym zwraca się do Inspektora o intensywniejsze informowanie o możliwościach i korzyściach związanych z tymi rozwiązaniami, tj. w postaci obowiązkowych sesji informacyjnych dla nowych pracowników, oraz o zapewnienie, aby korzystanie z dostępnych rozwiązań w zakresie organizacji pracy nie miało żadnego negatywnego wpływu na przebieg kariery zawodowej pracowników;

25. stwierdza, że w następstwie pandemii COVID-19 Inspektor przyjął 12 marca 2020 r. telepracę jako system ogólny, a 19 marca 2020 r. przyjął decyzję o przedłużeniu telepracy do 13 kwietnia 2020 r.; podkreśla, że telepraca była intensywnie wykorzystywana jako narzędzie elastyczności w celu zagwarantowania ciągłości działalności i ułatwienia pracownikom radzenia sobie z trudnymi warunkami narzuconymi przez kryzys związany z COVID-19, oraz stwierdza, że w związku z tym systemem objęto wszystkie stanowiska; zauważa, że w 2020 r. Inspektor wydał "Wytyczne dotyczące telepracy"; ma świadomość, że od jesieni 2020 r. system telepracy jest tylko częściowy i że dostęp do pomieszczeń instytucji był stopniowo zwiększany stosownie do sytuacji sanitarnej;

26. zauważa, że decyzja dyrektora o telepracy z zagranicy zezwalała na telepracę z zagranicy w okresie od 15 czerwca do 15 września 2020 r., pod warunkiem że dni telepracy były łączone z taką samą liczbą dni urlopu corocznego; uważa, że taki nadzwyczajny środek był w pełni uzasadniony potrzebą lepszego dostosowania życia prywatnego i osobistego pracowników w okresie obostrzeń;

27. stwierdza, że sprzęt informatyczny do telepracy zapewniono bez żadnych dodatkowych kosztów wszystkim pracownikom zgodnie z warunkami obowiązującej umowy z Parlamentem o gwarantowanym poziomie usług; zauważa, że pracownikom umożliwiono uzyskanie zwrotu kosztów większego ekranu i krzesła ergonomicznego (odpowiednio do 150 EUR i 200 EUR) ze wspólnego systemu ubezpieczenia chorobowego;

28. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w marcu 2020 r. Inspektor przyjął wytyczne dotyczące rozpoznawania wypalenia zawodowego, zapobiegania mu i radzenia sobie z nim oraz że szkolenia koncentrowały się na zarządzaniu stresem i budowaniu odporności, a w programie na 2021 r. położono szczególny nacisk na zapobieganie wypaleniu; zachęca zespół zarządzający do niezwłocznego zwrócenia uwagi na wszelkie objawy ewentualnego wypalenia oraz do zbadania przyczyn takiego wypalenia;

29. stwierdza, że w 2020 r. nie wystąpił żaden przypadek molestowania, i docenia fakt, że w grudniu 2020 r. Inspektor podpisał zmianę swojej decyzji o przeciwdziałaniu molestowaniu, doprecyzowując prawa i obowiązki każdej ze stron; z zadowoleniem przyjmuje dalszy rozwój roli zaufanego doradcy i ustanowienie procedury jego mianowania; wyraża ubolewanie, że w 2020 r. nie zorganizowano żadnych szkoleń na temat molestowania lub informowania o nieprawidłowościach, i wzywa Inspektora do pełnego wykorzystania kanałów cyfrowych w celu przeprowadzania i aktualizowania takich szkoleń okresowych dla wszystkich pracowników (z wyjątkiem nowo zatrudnionych); docenia fakt, że w 2021 r. Inspektor zaczął oferować nowo zatrudnionym pracownikom obowiązkową prezentację podczas dni powitalnych na temat molestowania;

30. z zadowoleniem przyjmuje powołanie koordynatora ds. dobrostanu, który będzie punktem kontaktowym w sprawie kwestii pracowniczych w tej dziedzinie i będzie współpracował z innymi kluczowymi podmiotami w celu odpowiedniej organizacji działań ukierunkowanych na dobrostan;

31. stwierdza, że w 2020 r. w dwóch turach - w marcu i lipcu 2020 r. - zatrudniono łącznie 16 stażystów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wszyscy stażyści zostali opłaceni przez Inspektora, choć za pośrednictwem DG EAC Komisji; zauważa, że wszyscy stażyści otrzymali laptopy i tokeny na potrzeby telepracy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor zezwolił stażystom na pracę z zagranicy na ich życzenie;

Ramy etyczne i przejrzystość

32. zauważa, że ramy etyczne zaktualizowano w 2019 r., że podczas szkolenia wprowadzającego wszyscy nowi pracownicy wysłuchują obowiązkowej prezentacji poświęconej etyce, a ponadto że na 2021 r. przewidziano ankietę na ten temat wśród pracowników; z zadowoleniem przyjmuje powołanie w maju 2021 r. nowego urzędnika ds. etyki, który obecnie zajmuje się aktualizacją szkoleń i organizacją prezentacji dla personelu na temat ram etycznych oraz organizacją ankiety pracowniczej na ten temat; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor dysponuje specjalną przestrzenią w intranecie służącą do informowania pracowników o ramach etycznych i podnoszenia świadomości w tym zakresie, w tym mieszczącą wszystkie stosowne dokumenty i procedury;

33. przypomina, że kodeks postępowania pracowników poddano przeglądowi w grudniu 2019 r. w celu dostosowania go do zmian w instytucji i do nowych ram prawnych, w szczególności rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także w celu uwzględnienia pracowników sekretariatu EROD; zauważa, że w grudniu 2019 r. zmieniono i przyjęto również specjalny kodeks postępowania organów nadzoru w celu uwzględnienia kwestii etycznych w ich codziennej pracy; zauważa, że w następstwie apelu Parlamentu Inspektor podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad kodeksem postępowania dla kadry kierowniczej wyższego szczebla;

34. zauważa, że Inspektor obecnie nie korzysta z międzyinstytucjonalnego rejestru służącego przejrzystości, ale publikuje na stronie internetowej informacje na temat zajęć i interwencji Inspektora, w tym spotkań z przedstawicielami grup interesu, aby zapewnić rozliczalność wobec obywateli; zachęca Inspektora, aby zbadał sposoby powiązania tego rejestru z rejestrem służącym przejrzystości;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo, ochrona danych

35. stwierdza z uznaniem, że w celu kształtowania bezpieczniejszej cyfrowej przyszłości Unii, zgodnie ze strategią Inspektora na lata 2020-2024, Inspektor przywiązuje wagę do analizy możliwości, ryzyka i wyzwań, jakie innowacyjne technologie oraz inne inicjatywy mogą stanowić dla ochrony danych i danych osobowych osób fizycznych;

36. uznaje rolę Inspektora w globalnej debacie na temat etyki cyfrowej, w szczególności biorąc pod uwagę rozwój sztucznej inteligencji i technologii rozpoznawania twarzy; podkreśla, że Inspektor współprzewodniczy grupie roboczej ds. etyki i ochrony danych w systemach sztucznej inteligencji Globalnego Zgromadzenia ds. Prywatności, które zrzesza na szczeblu międzynarodowym organy ochrony danych i prywatności, w kwestii sztucznej inteligencji i etyki cyfrowej;

37. ma świadomość, że główną infrastrukturę IT oraz narzędzia i usługi zaplecza wykorzystywane przez Inspektora zapewniają Komisja lub Parlament zgodnie z umową o gwarantowanym poziomie usług dotyczącą korzystania z usług IT; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę mającą na celu rozpoczęcie budowania zdolności informatycznych Inspektora poprzez zatrudnienie pracownika ds. wsparcia IT, który będzie m.in. zapewniał ogólne wsparcie IT, pełnił funkcję punktu kontaktowego i łącznikowego w odniesieniu do wszystkich aplikacji informatycznych stosowanych w instytucji, oceniał obecne i przyszłe potrzeby w dziedzinie IT oraz proponował i wdrażał rozwiązania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2020 r. Inspektor postanowił rozpocząć analizę luk informatycznych, aby zbadać potrzebę wsparcia IT w odniesieniu do swoich zadań, sporządzić mapę istniejących narzędzi i systemów, a następnie zidentyfikować ewentualne luki;

38. zauważa, że w grudniu 2020 r. Inspektor podpisał z CERT-UE (zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE) umowę o gwarantowanym poziomie usług dotyczącą świadczenia szerokiego zakresu usług w zakresie cyberbezpieczeństwa (szkolenia służące podnoszeniu świadomości, ćwiczenia w zakresie cyberbezpieczeństwa, powiadamianie o cyberzagrożeniach i podatnościach, które mogą mieć wpływ na Inspektora, oraz doraźne wsparcie w postępowaniu z cyberincydentami); odnotowuje, że w ramach działań następczych po zakończeniu audytu wewnętrznego Inspektor zaplanował wdrożenie zaleceń dotyczących cyberbezpie- czeństwa, takich jak włączenie ryzyka w cyberprzestrzeni do nowych i ulepszonych ram zarządzania ryzykiem oraz nowy proces regularnej oceny poziomu cyberbezpieczeństwa swoich dostawców usług;

39. zauważa, że w 2020 r. Inspektor kontynuował proces przechodzenia na ramy ochrony danych określone w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 równolegle z zapewnieniem ciągłości działania w czasie pandemii COVID-19; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że we wrześniu 2020 r. Inspektor powołał inspektora ochrony danych zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, aby zwiększyć zdolność do kontrolowania działań związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz do wdrażania zabezpieczeń i ograniczania ryzyka wobec praw i wolności osób, których dane dotyczą;

40. zwraca się do EIOD o sporządzenie mapy obecnego wykorzystania technologii otwartego oprogramowania w instytucjach UE oraz o ocenę wartości dodanej wynikającej z priorytetowego traktowania rozwoju narzędzi opartych na otwartym oprogramowaniu w zakresie ochrony danych i prywatności;

Budynki i ochrona

41. przypomina, że zwiększenie liczby pracowników Inspektora wymagało ugody z Parlamentem w sprawie dodatkowej powierzchni biurowej i zajęcia całego budynku, który był wówczas współdzielony z europejską rzecznik praw obywatelskich; przypomina, że linie budżetowe przeznaczone na nieruchomości, umeblowanie i wyposażenie zostały w związku z tym zwiększone, aby uwzględnić dodatkowe koszty czynszu i opłat; zauważa, że opóźnienie przewidywanego powiększenia powierzchni doprowadziło do niskich wskaźników wykonania tych linii budżetowych;

42. zachęca Inspektora, aby w swojej strategii w zakresie budynków uwzględnił potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami, czemu posłuży przyjęcie szerszej definicji racjonalnych usprawnień i przewidzenie skutecznych rozwiązań ułatwiających osobom z niepełnosprawnościami dostęp do narzędzi i platform IT, tak aby w tych kwestiach dostosować podejście Inspektora do podejścia instytucji Unii w obszarze opieki medycznej i jej zakresu;

Środowisko i zrównoważony rozwój

43. z zadowoleniem przyjmuje liczne działania podjęte przez Inspektora w celu zmniejszenia jego śladu środowiskowego; zauważa, że w 2020 r. Inspektor nadal dążył do wyeliminowania papieru z biegu dokumentów, zdecydowanie popierając w pełni elektroniczne zarządzanie fakturami i płatnościami oraz podpis elektroniczny;

44. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor zachęca do korzystania z transportu publicznego, oferując zwrot 50 % opłat za transport publiczny, oraz do korzystania z rowerów dzięki zapewnieniu odpowiedniej liczby stojaków rowerowych w swoich garażach;

45. zachęca Inspektora do podjęcia konkretnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz do przestrzegania unijnego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) opracowanego przez Komisję, aby umożliwić organizacjom ocenę efektywności środowiskowej, sprawozdawczość w tym zakresie i poprawę tej efektywności;

46. zachęca Inspektora do korzystania z dostępu do międzyinstytucjonalnego punktu informacji o zielonych zamówieniach publicznych zarządzanego przez Parlament od 2017 r., który to punkt koncentruje się na zrównoważonym rozwoju, kwestiach środowiskowych i społecznych aspektach zamówień publicznych;

Komunikacja i wielojęzyczność

47. odnotowuje publikację strategii Inspektora na lata 2020-2024 wraz z nową broszurą i materiałem wideo; zauważa, że Inspektor opracował również spójną i ukierunkowaną strategię komunikacji z różnymi zainteresowanymi stronami, aby uwzględnić najnowsze wydarzenia związane z pandemią COVID-19 i wynikające z niej kwestie ochrony danych;

48. z zadowoleniem przyjmuje zainteresowanie Inspektora mediami społecznościowymi i innymi platformami w celu zapewnienia szerszego rozpowszechniania informacji; podkreśla w szczególności publiczne projekty pilotażowe Mastodon (alternatywa dla Twittera/Instagrama) i PeerTube (alternatywa dla YouTube) i rozumie, że celem jest osiągnięcie konsensusu z innymi instytucjami Unii w sprawie wspólnej platformy unijnej, a jednocześnie zbadanie innych możliwości takich jak unijny hosting otwartych mediów społecznościowych; uważa, że dostarczanie obywatelom informacji na niezastrzeżonych platformach ułatwia utrzymanie niezależności i przejrzystości instytucji publicznych;

49. zachęca Inspektora do podejmowania inicjatyw komunikacyjnych mających na celu zwiększenie jego roli i zrozumienia jego misji wśród szerszego grona odbiorców; odnotowuje, że 21 stycznia 2020 r. w ramach Privacy Camp odbył się szczyt społeczeństwa obywatelskiego EIOD mający na celu omówienie z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego stanu ochrony danych i prywatności w Unii; zauważa, że w październiku 2020 r. Inspektor przeprowadził warsztaty internetowe na temat "Ochrony danych w organizacjach międzynarodowych w czasach kryzysu";

50. zauważa, że całkowite koszty tłumaczeń pisemnych w 2020 r. wyniosły 1 250 827,45 EUR, z czego 342 255,65 EUR dotyczyło Inspektora, a 908 571,80 EUR - EIOD; zwraca się do Inspektora, by wraz z Komisją, Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej i Światową Organizacją Własności Intelektualnej (WIPO) dalej badał wykorzystanie tłumaczenia neuronowego za pomocą konkretnych narzędzi, a także inne możliwości;

Współpraca międzyinstytucjonalna

51. zauważa z uznaniem, że również w 2020 r. - i pomimo pandemii COVID-19 - Inspektor był w stanie przeprowadzić szereg sesji szkoleniowych dla wielu instytucji Unii, udzielając wskazówek na temat sposobów ochrony danych osobowych osób fizycznych;

52. docenia fakt, że Inspektor opracował wytyczne dotyczące oceny skutków dla ochrony danych; podkreśla, że w drodze badania przeprowadzonego w lutym 2020 r. Inspektor przeanalizował, w jaki sposób instytucje Unii stosują ocenę skutków dla ochrony danych od czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2018/1725, a w lipcu 2020 r. w ramach działań następczych opublikowano sprawozdanie;

53. zgadza się, że ze względu na transgraniczne przepływy danych konieczne jest rozważanie ochrony danych w kontekście globalnym; uważa, że aktywny udział Inspektora w wielu forach międzynarodowych ma zasadnicze znaczenie dla kształtowania i wymiany dobrych praktyk, ustalania i opracowywania wytycznych oraz tworzenia spójnych i konsekwentnych procedur opartych na wspólnym rozumieniu zasad ochrony danych; zauważa, że Inspektor jest aktywnym członkiem Global Privacy Assembly (GPA) (wcześniej znanego jako Międzynarodowa Konferencja Rzeczników Ochrony Danych Osobowych i Prywatności, ICDPPC);

54. wzywa Inspektora do zapewnienia, aby sieć inspektorów ochrony danych nadal była aktywna i dynamiczna, czemu posłuży organizowanie jej spotkań dwa razy w roku, tak aby zagwarantować spójność i dostosowanie sposobu postępowania w kwestiach ochrony danych we wszystkich instytucjach Unii;

55. zdaje sobie sprawę, że Inspektor jest pełnoprawnym członkiem EROD, niezależnego organu ustanowionego na podstawie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), który promuje współpracę między krajowymi organami ochrony danych w celu zapewnienia spójnego stosowania zasad ochrony danych w całej Unii; rozumie, że w protokole ustaleń określono warunki współpracy między EROD a Inspektorem, przy czym Inspektor jest zarówno członkiem, jak i zapewnia niezależny sekretariat, który oferuje wsparcie administracyjne i logistyczne, wykonuje prace analityczne i przyczynia się do realizacji zadań EROD;

56. zauważa w szczególności, że zespół prawny sekretariatu EROD sporządził ponad 60 % wytycznych, opinii, zaleceń i oświadczeń przyjętych przez EROD w 2020 r., które w ujęciu liczbowym przedstawiają się następująco: 13 wytycznych, dwa zalecenia, 32 opinie, pierwsza wiążąca decyzja EROD rozstrzygająca spór oraz porady prawne; podkreśla, że Inspektor uczestniczył we wszystkich 27 posiedzeniach plenarnych EROD, które odbyły się w 2020 r.; zwraca uwagę, że znaczna część prac prowadzonych przez EROD odbywa się w ramach podgrup ekspertów, z których każda dotyczy konkretnego obszaru związanego z ochroną danych, oraz że Inspektor uczestniczy we wszystkich podgrupach ekspertów EROD i w wielu sprawach występuje jako współsprawozdawca lub główny sprawozdawca;

57. zauważa, że Inspektor - wraz z sekretariatem EROD i innymi członkami EROD - przyjął 15 grudnia 2020 r. zakres zadań Eksperckiej Grupy Wsparcia (Support Pool of Experts), utworzonej w celu udzielania pomocy w prowadzenia podstępowań i działań w zakresie egzekwowania prawa leżących w istotnym wspólnym interesie oraz wzmacniania współpracy i solidarności między wszystkimi członkami EROD;

58. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2020 r. Inspektor wydał również szereg opinii w ramach obowiązku doradzania Komisji, Parlamentowi i Radzie w zakresie prawodawstwa i inicjatyw politycznych mających wpływ na ochronę danych osobowych;

59. zauważa, że wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii miało wpływ na przekazywanie danych osobowych przez organizacje objęte RODO organizacjom w Zjednoczonym Królestwie i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wytyczne Inspektora dla zainteresowanych stron, które uwzględniają skutki prawne takiego przekazywania danych dla ochrony danych w Unii; zauważa, że Inspektor wyraził szereg obaw w opinii 14/2021, które Komisja wzięła pod uwagę w decyzji w sprawie odpowiedniej ochrony danych osobowych przez Zjednoczone Królestwo na mocy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych i dyrektywy o ochronie danych w sprawach karnych;

60. docenia współpracę między Inspektorem a Prokuraturą Europejską (EPPO) w celu włączenia zasad ochrony danych do procedur i systemów informatycznych Prokuratury Europejskiej, co stanowi ogromne wyzwanie w świetle wielowarstwowej struktury EPPO i wzajemnych zależności między rozporządzeniem w sprawie EPPO a przepisami krajowymi, które wymagają koordynacji z krajowymi organami ochrony danych;

61. odnotowuje ponadto, że pod koniec 2019 r. weszły w życie nowe ramy nadzorcze przetwarzania danych osobowych w Eurojuście, zgodnie z którymi EIOD jest odpowiedzialny za monitorowanie przestrzegania przez Eurojust obowiązujących przepisów unijnych dotyczących ochrony danych; w związku z tym z wyraża zadowolenie, że w 2020 r. EIOD prowadził ścisłą współpracę z Eurojustem;

62. zauważa, że w 2020 r. Inspektor zawarł lub zmienił międzyinstytucjonalne umowy o gwarantowanym poziomie usług i umowy administracyjne z PMO, DG HR, DG EAC, DG BUDG i DG CERT-UE Komisji, a także nową umowę administracyjną z trzema dyrekcjami generalnymi Parlamentu (DG INLO, DG SAFE i DG PERS) w sprawie budynków, logistyki i usług bezpieczeństwa;

63. podkreśla znaczenie wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-311/18 (tzw. wyrok w sprawie Schrems II) unieważniającego Tarczę Prywatności UE-USA - mechanizm ochrony danych osobowych; uznaje rolę Inspektora w monitorowaniu zgodności przekazywania danych dokonywanego w kontekście stosunków umownych z organizacjami mającymi siedzibę w Stanach Zjednoczonych;

64. wyraża zaniepokojenie wynikami dochodzenia przeprowadzonego przez Inspektora w sprawie przetwarzania przez Europol dużych zbiorów danych zgromadzonych przez krajowe organy ścigania w kontekście postępowań przygotowawczych; rozumie, że obowiązujące procedury Europolu nie dawały wystarczającej pewności co do zgodności z rozporządzeniem w sprawie Europolu pod względem kategorii osób, których dane dotyczą, objętych przetwarzaniem przez Europol, która to zgodność stanowi podstawę opracowywania ważnych danych wywiadowczych dotyczących przestępstw; wzywa Inspektora do wspierania Europolu w opracowaniu i wdrożeniu planu działania w celu zaradzenia stwierdzonym problemom, bez osłabiania wkładu Europolu w infrastrukturę zwalczania nadużyć finansowych, której jest istotnym elementem;

65. podkreśla, że 2 lipca 2020 r. Inspektor wydał dokument publiczny zawierający szczegółowe ustalenia i zalecenia sformułowane w następstwie dochodzenia, które przeprowadził w sprawie korzystania z produktów i usług Microsoft przez instytucje Unii; zwraca uwagę, że ustalenia te potwierdzają działania administracji publicznej na rzecz utrzymania kontroli nad sposobem i powodami przetwarzania danych osobowych oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony danych przy zamawianiu usług ICT, jak określono w strategicznym celu Inspektora dotyczącym "suwerenności cyfrowej";

Pandemia COVID-19

66. podkreśla kluczową rolę Inspektora w ochronie danych osobowych i prywatności - dwóch praw podstawowych w Unii - w kontekście pandemii COVID-19, w szczególności znaczenie i wpływ przeprowadzonej przez niego oceny zgodności z ochroną danych licznych aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych i ostrzegania, które to narzędzia szeroko wykorzystywano podczas pandemii; dostrzega wynikające z tego dodatkowe obciążenie pracą, z którym musiał skonfrontować się Inspektor poza standardowo wykonywanymi zadaniami i docenia fakt, że Inspektor nie tylko zagwarantował ciągłość działania, ale również zwiększył wydajność m.in. dzięki cyfryzacji procesów pracy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ustanowił specjalną grupę zadaniową ds. COVID-19, utworzoną na potrzeby rozpatrywania wszystkich wniosków oraz nadzoru i doradztwa w odniesieniu do środków wprowadzonych w celu zwalczania pandemii (aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych, kontroli temperatury, szczepień); zwraca uwagę, że w marcu 2020 r. w odpowiedzi na konsultacje Komisji w sprawie wykorzystywania danych telekomunikacyjnych do monitorowania rozprzestrzeniania się pandemii COVID-19 Inspektor zasugerował skoncentrowanie się na ograniczeniu do minimum gromadzenia i przechowywania danych osobowych, na anonimizacji danych, bezpieczeństwie danych i dostępie do nich, adekwatności okresów przechowywania danych oraz zdecentralizowanym podejściu do przechowywania i przetwarzania danych;

67. podkreśla, że EROD podkreśliła fundamentalne znaczenie zapewnienia, aby każdy środek wprowadzony w nadzwyczajnych okolicznościach związanych z pandemią był konieczny i ograniczony w czasie, miał minimalny zakres oraz podlegał okresowym i faktycznym przeglądom, a także ocenie naukowej; wzywa Inspektora do prowadzenia ciągłej oceny sytuacji w celu uwzględnienia lub ograniczenia ryzyka dla prywatności związanego z opracowywaniem aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych i z korzystaniem z takich narzędzi;

68. zauważa, że na początku 2020 r. Inspektor opierał się na planie ciągłości działania, którego niektóre postanowienia wykorzystano i dostosowano w początkowej fazie pandemii COVID-19; odnotowuje, że 10 marca 2020 r. przyjęto plan awaryjny na rzecz gotowości administracyjnej na wypadek pandemii i wprowadzono bardziej konkretne środki w celu stawienia czoła zbliżającej się pandemii;

69. zauważa, że Inspektor był pierwszą instytucją Unii, która od 12 marca 2020 r. wprowadziła telepracę jako ogólny system dla wszystkich pracowników, dostosowując w tym celu swój plan ciągłości działania, i podkreśla, że w instytucji tej nie odnotowano żadnych przypadków zakażenia COVID-19 w miejscu pracy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przyjęte środki nadzwyczajne, w szczególności upowszechnienie telepracy (tj. brak progu w obrębie działów oraz brak rozróżnienie między telepracą strukturalną a okazjonalną), będą przedmiotem dyskusji z Komitetem Pracowniczym i zostaną uwzględnione w negocjowanej obecnie nowej decyzji w sprawie telepracy, która zmieni decyzję podjętą w tej kwestii 19 marca 2019 r.;

70. zachęca Inspektora do pełnego włączenia do strategii zarządzania wewnętrznego wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19 w zakresie ciągłości działania i podejścia do zarządzania kryzysowego, zdolności reagowania IT, odporności organizacji, obowiązku dbania o personel, skuteczności komunikacji wewnętrznej i elastyczności procesów roboczych.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.142

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1710 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022