a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1646 2 przyjęto przy założeniu, że indeksy akcyjne, które należy uznać za główne indeksy do celów rozporządzenia (UE) nr 575/2013 (a tym samym umożliwiające instytucjom wykorzystywanie akcji wchodzących w skład tych indeksów jako uznane zabezpieczenie), powinny składać się głównie z akcji, w przypadku których można racjonalnie spodziewać się ich zbycia w sytuacji, gdy instytucja ma potrzebę ich upłynnienia. Założono, że warunek ten jest spełniony, jeżeli dla co najmniej 90 % składników indeksu wartość akcji w wolnym obrocie wynosi co najmniej 500 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 1 000 000 000 EUR. Założenie to nie uległo zmianie.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1646 stanowi również, że instytucje powinny mieć również możliwość uznania jako uznane zabezpieczenie instrumentów wchodzących w skład indeksów głównych, które nie spełniają wyżej wymienionych kryteriów, ale których składniki są w wystarczającym stopniu przedmiotem obrotu, a także rozważono w nim nowe kryteria identyfikacji tych indeksów. Doświadczenie wykazało jednak, że kryteria te, zdefiniowane w odniesieniu do rynku, na którym opiera się indeks, są trudne do zastosowania w stosunku do indeksu głównego ustanowionego w państwie trzecim, ponieważ wymagają gromadzenia danych dotyczących wszystkich akcji dopuszczonych do obrotu na tym rynku. Trudności te uniemożliwiały właściwe osiągnięcie celu rozporządzenia (UE) nr 575/2013, jakim jest zapewnienie minimalnego progu płynności składników indeksu. Konieczne jest zatem ustanowienie nowych kryteriów, które wyeliminowałyby stwierdzone niedociągnięcia. Te nowe kryteria powinny zapewnić adekwatność instrumentów jako uznanego zabezpieczenia, a tym samym zapewnić wystarczający próg płynności niezależnie od rynku, na którym opiera się indeks, w przypadku gdy spełnione są dwa warunki związane ze standardowymi wskaźnikami płynności rynkowej. Pierwszy warunek powinien zobowiązywać do tego, by dla co najmniej 80 % składników indeksu wartość akcji w wolnym obrocie wynosiła co najmniej 25 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosiła co najmniej 50 000 000 EUR. Drugi warunek powinien zobowiązywać do tego, by wszystkie składniki indeksu o kapitalizacji rynkowej mniejszej lub równej 10 000 000 000 EUR miały minimalny średni dzienny obrót w wysokości 500 000 EUR, a wszystkie składniki indeksu o kapitalizacji rynkowej powyżej 10 000 000 000 EUR miały minimalny średni dzienny obrót w wysokości 1 000 000 EUR. Średni dzienny obrót należy obliczać ma podstawie okresu 12 miesięcy roku kalendarzowego poprzedzającego ocenę lub, w stosownych przypadkach, na podstawie okresu 12 miesięcy poprzedniego roku kalendarzowego, w którym instrument finansowy był udostępniany do obrotu.
(3) Definicja "uznanej giełdy" określona w art. 4 ust. 1 pkt 72 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 została ostatnio zmieniona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 3 . Zmiana ta polegała na dodaniu w pkt 72 lit. a) słów "lub rynek państwa trzeciego, który uznaje się za równoważny z rynkiem regulowanym zgodnie z procedurą określoną w art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE". Ze względu na tę zmianę "uznane giełdy" nie ograniczają się już wyłącznie do "rynków regulowanych". Zmiana ta powinna zostać odzwierciedlona w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1646 poprzez włączenie do tego rozporządzenia giełd, w odniesieniu do których Komisja przyjęła decyzję w sprawie równoważności zgodnie z art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 .
(4) Po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej Traktaty przestały mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia 1 lutego 2020 r., a Zjednoczone Królestwo jest obecnie państwem trzecim. Komisja nie przyjęła dotychczas decyzji w sprawie równoważności zgodnie z art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa. Należy zatem wyłączyć z wykazu uznanych giełd giełdy mające siedzibę w Zjednoczonym Królestwie.
(5) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1646 w strukturze rynku zaszły pewne zmiany, w szczególności jeżeli chodzi o powstanie nowych giełd, połączenia, zmiany nazw lub zaprzestanie działalności. Zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1646.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1646.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 marca 2022 r.