uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 197 ust. 8,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1646 2 przyjęto przy założeniu, że indeksy akcyjne, które należy uznać za główne indeksy do celów rozporządzenia (UE) nr 575/2013 (a tym samym umożliwiające instytucjom wykorzystywanie akcji wchodzących w skład tych indeksów jako uznane zabezpieczenie), powinny składać się głównie z akcji, w przypadku których można racjonalnie spodziewać się ich zbycia w sytuacji, gdy instytucja ma potrzebę ich upłynnienia. Założono, że warunek ten jest spełniony, jeżeli dla co najmniej 90 % składników indeksu wartość akcji w wolnym obrocie wynosi co najmniej 500 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 1 000 000 000 EUR. Założenie to nie uległo zmianie.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1646 stanowi również, że instytucje powinny mieć również możliwość uznania jako uznane zabezpieczenie instrumentów wchodzących w skład indeksów głównych, które nie spełniają wyżej wymienionych kryteriów, ale których składniki są w wystarczającym stopniu przedmiotem obrotu, a także rozważono w nim nowe kryteria identyfikacji tych indeksów. Doświadczenie wykazało jednak, że kryteria te, zdefiniowane w odniesieniu do rynku, na którym opiera się indeks, są trudne do zastosowania w stosunku do indeksu głównego ustanowionego w państwie trzecim, ponieważ wymagają gromadzenia danych dotyczących wszystkich akcji dopuszczonych do obrotu na tym rynku. Trudności te uniemożliwiały właściwe osiągnięcie celu rozporządzenia (UE) nr 575/2013, jakim jest zapewnienie minimalnego progu płynności składników indeksu. Konieczne jest zatem ustanowienie nowych kryteriów, które wyeliminowałyby stwierdzone niedociągnięcia. Te nowe kryteria powinny zapewnić adekwatność instrumentów jako uznanego zabezpieczenia, a tym samym zapewnić wystarczający próg płynności niezależnie od rynku, na którym opiera się indeks, w przypadku gdy spełnione są dwa warunki związane ze standardowymi wskaźnikami płynności rynkowej. Pierwszy warunek powinien zobowiązywać do tego, by dla co najmniej 80 % składników indeksu wartość akcji w wolnym obrocie wynosiła co najmniej 25 000 000 EUR lub, w przypadku braku informacji dotyczących akcji w wolnym obrocie, kapitalizacja rynkowa wynosiła co najmniej 50 000 000 EUR. Drugi warunek powinien zobowiązywać do tego, by wszystkie składniki indeksu o kapitalizacji rynkowej mniejszej lub równej 10 000 000 000 EUR miały minimalny średni dzienny obrót w wysokości 500 000 EUR, a wszystkie składniki indeksu o kapitalizacji rynkowej powyżej 10 000 000 000 EUR miały minimalny średni dzienny obrót w wysokości 1 000 000 EUR. Średni dzienny obrót należy obliczać ma podstawie okresu 12 miesięcy roku kalendarzowego poprzedzającego ocenę lub, w stosownych przypadkach, na podstawie okresu 12 miesięcy poprzedniego roku kalendarzowego, w którym instrument finansowy był udostępniany do obrotu.
(3) Definicja "uznanej giełdy" określona w art. 4 ust. 1 pkt 72 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 została ostatnio zmieniona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 3 . Zmiana ta polegała na dodaniu w pkt 72 lit. a) słów "lub rynek państwa trzeciego, który uznaje się za równoważny z rynkiem regulowanym zgodnie z procedurą określoną w art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE". Ze względu na tę zmianę "uznane giełdy" nie ograniczają się już wyłącznie do "rynków regulowanych". Zmiana ta powinna zostać odzwierciedlona w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1646 poprzez włączenie do tego rozporządzenia giełd, w odniesieniu do których Komisja przyjęła decyzję w sprawie równoważności zgodnie z art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 .
(4) Po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej Traktaty przestały mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia 1 lutego 2020 r., a Zjednoczone Królestwo jest obecnie państwem trzecim. Komisja nie przyjęła dotychczas decyzji w sprawie równoważności zgodnie z art. 25 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa. Należy zatem wyłączyć z wykazu uznanych giełd giełdy mające siedzibę w Zjednoczonym Królestwie.
(5) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1646 w strukturze rynku zaszły pewne zmiany, w szczególności jeżeli chodzi o powstanie nowych giełd, połączenia, zmiany nazw lub zaprzestanie działalności. Zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1646.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1646.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 marca 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.249.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1650 zmieniające wykonawcze standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1646 w odniesieniu do indeksów głównych i uznanych giełd zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 |
Data aktu: | 24/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2022 |
Data wejścia w życie: | 17/10/2022 |