uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 1 lit. g) i art. 39 ust. 1 lit. b),
(1) Zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 organizacje projektujące i produkujące muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(2) Ponadto zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 2.2.1 i 5.2 załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2018/1139 operatorzy lotniska i organizacje odpowiedzialne za zapewnianie służby zarządzania płytą postojową muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(3) Ryzyko dotyczące bezpieczeństwa, o którym mowa w motywach 1 i 2, może mieć różne źródła, w tym wady projektowe, nieprawidłowe utrzymanie, aspekty wydolności ludzkiej, zagrożenia środowiskowe i zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji. W systemach zarządzania wdrożonych przez organizacje, o których mowa w motywach 1 i 2, należy zatem uwzględnić nie tylko ryzyko dla bezpieczeństwa wynikające ze zdarzeń losowych, ale również ryzyko dla bezpieczeństwa wynikające z zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji, jeżeli występujące wady mogą zostać wykorzystane przez osoby fizyczne w złym zamiarze. Tego typu ryzyko związane z bezpieczeństwem informacji stale wzrasta w środowisku lotnictwa cywilnego wraz z coraz większym powiązaniem istniejących systemów informatycznych, które coraz częściej stają się celem ataków dokonywanych przez osoby działające w złym zamiarze.
(4) Ryzyko związane z tymi systemami informatycznymi nie ogranicza się do ewentualnych ataków w cyberprzestrzeni, ale obejmuje również zagrożenia, które mogą wpływać na procesy i procedury, a także wydolność ludzką.
(5) Aby zapewnić bezpieczeństwo informacji i danych cyfrowych, wiele organizacji już teraz stosuje normy międzynarodowe, takie jak ISO 27001. Normy te mogą nie obejmować wszystkich aspektów lotnictwa cywilnego.
(6) Należy zatem określić wymagania dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze.
(7) Ważne jest, aby takie wymagania obejmowały poszczególne dziedziny lotnictwa i ich wzajemne relacje, ponieważ lotnictwo stanowi wysoce powiązany system systemów. Wymagania te muszą zatem mieć zastosowanie do wszystkich organizacji, które już teraz są zobowiązane do posiadania systemu zarządzania zgodnie z obowiązującymi unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa lotniczego.
(8) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu należy konsekwentnie stosować we wszystkich dziedzinach lotnictwa, a jednocześnie ich stosowanie powinno mieć jak najmniejszy wpływ na unijne przepisy dotyczące bezpieczeństwa lotniczego mające już zastosowanie do tych dziedzin.
(9) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu powinny pozostawać bez uszczerbku dla wymogów w zakresie bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa określonych w pkt 1.7 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 2 i w art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 3 .
(10) Definicji terminu "bezpieczeństwo informacji" stosowanej do celów niniejszego aktu prawnego nie należy interpretować jako rozbieżnej z definicją terminu "bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych" określoną w dyrektywie 2016/1148.
(11) Aby uniknąć powielania wymogów prawnych, jeżeli organizacje objęte zakresem niniejszego rozporządzenia podlegają już wymogom w zakresie bezpieczeństwa wynikającym z innych aktów Unii, o których mowa w motywie 9, i wywierającym taki sam skutek jak przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu, zgodność z tymi wymogami w zakresie bezpieczeństwa należy uznać za tożsamą ze zgodnością z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(12) Organizacje objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, które już podlegają wymogom w zakresie bezpieczeństwa wynikającym z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998, powinny również przestrzegać wymogów określonych w załączniku I (część IS.D.OR.230 "System zewnętrznego zgłaszania zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji") do niniejszego rozporządzenia, ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 nie zawiera żadnych przepisów dotyczących zewnętrznego zgłaszania incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji.
(13) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 4 i (UE) nr 139/2014 5 należy zmienić, aby ustanowić związek między systemami zarządzania określonymi w wyżej wymienionych rozporządzeniach a wymaganiami dotyczącymi zarządzania bezpieczeństwem informacji określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(14) Aby organizacje miały wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi przepisami i procedurami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie 3 lata od daty jego wejścia w życie.
(15) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 03/2021 6 wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(16) Zgodnie z art. 128 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139 Komisja skonsultowała się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.248.18 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1645 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012 i (UE) nr 139/2014 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 i (UE) nr 139/2014 |
Data aktu: | 14/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 26/09/2022 |
Data wejścia w życie: | 16/10/2025, 16/10/2022 |