Decyzja wykonawcza 2022/1462 w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1462
z dnia 2 września 2022 r.
w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) jako system dla obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy przy przekraczaniu granic zewnętrznych. W rozporządzeniu określono warunki i procedury wydawania lub odmowy wydania zezwoleń na podróż.

(2) Rozpatrując wnioski o zezwolenie na podróż i podejmując decyzje w ich sprawie, jednostka krajowa ETIAS odpowiedzialnego państwa członkowskiego może, pod pewnymi warunkami, zaprosić wnioskodawcę na rozmowę w jego państwie zamieszkania. Co do zasady rozmowa taka powinna odbywać się w konsulacie znajdującym się najbliżej miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

(3) Komunikacja audiowizualna powinna ułatwić procedurę składania wniosku, zważywszy na najnowsze osiągnięcia technologiczne oferujące różne możliwości przeprowadzenia rozmowy na odległość. W związku z tym należy określić wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej na odległość. Wymogi te powinny obejmować przepisy dotyczące ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności. Należy również przyjąć przepisy dotyczące testowania, wyboru i działania narzędzi.

(4) W zakresie przetwarzania danych osobowych, niniejsza decyzja odnosi się do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . W tym kontekście, jeżeli rozmowa jest rejestrowana, wnioskodawcę informuje się o jej rejestrowaniu i należy przed rozpoczęciem rozmowy uzyskać jego zgodę na rejestrowanie.

(5) Zważywszy że rozporządzenie (UE) 2018/1240 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszą decyzją.

(6) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 3 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(7) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 4 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 5 .

(8) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 6 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 7 .

(9) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 9 .

(10) Niniejsza decyzja jest aktem stanowiącym rozwinięcie dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. i art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.

(11) Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał opinię w dniu 10 maja 2021 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności

Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności, na potrzeby przeprowadzenia rozmowy z wnioskodawcą na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1240, określono w niniejszej decyzji i w załączniku.

Artykuł  2

Testowanie odpowiednich narzędzi

1. 
Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) analizuje opisy dostępnych na rynku narzędzi komunikacji audiowizualnej, porównuje je z wymogami określonymi w załączniku oraz dokonuje wstępnego wyboru narzędzi komunikacji audiowizualnej, których opis spełnia wymogi.
2. 
eu-LISA, we współpracy z organami krajowymi, testuje wstępnie wybrane narzędzia komunikacji audiowizualnej. W testach uwzględnia się w największym możliwym zakresie wymogi określone w załączniku.
3. 
eu-LISA analizuje wyniki testów i przedstawia państwom członkowskim wykaz zalecanych odpowiednich narzędzi.
4. 
Na wniosek Komisji eu-LISA dokonuje ponownej analizy opisu narzędzi dostępnych na rynku, porównuje je z wymogami określonymi w załączniku oraz, w razie potrzeby, testuje wstępnie wybrane narzędzia w celu przedstawienia państwom członkowskim zaktualizowanego wykazu zalecanych odpowiednich narzędzi.
Artykuł  3

Wybór odpowiednich narzędzi i ich działanie

1. 
Jednostki krajowe ETIAS stosują:
a)
narzędzie wybrane z wykazu odpowiednich narzędzi, o którym mowa w art. 2 ust. 3;
b)
dowolne inne narzędzie spełniające wymogi określone w załączniku.

Państwa członkowskie są odpowiedzialne za dokonanie analizy, czy narzędzia, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b), spełniają wymogi określone w załączniku, oraz za ich testowanie.

2. 
Jednostki krajowe ETIAS są odpowiedzialne za monitorowanie działania narzędzi oraz za zapewnienie, by narzędzia spełniały wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji i były zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/679.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
Cele

W niniejszym załączniku określa się wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie zasad bezpieczeństwa i poufności.

2.
Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie zasad bezpieczeństwa i poufności:
Lp. Opis
1 Narzędzie musi umożliwiać łączność za pomocą powszechnie stosowanych przeglądarek internetowych pochodzących od co najmniej 3 dostawców przeglądarek lub systemów operacyjnych.
2 Narzędzie musi zapewniać możliwość korzystania na potrzeby połączeń z wewnątrzpasmowych funkcji dupleksu dźwiękowego (nieopierających się na telefonii).
3 Narzędzie musi umożliwiać połączenia wideo przy użyciu kamery internetowej.
4 Narzędzie musi umożliwiać osobom przeprowadzającym rozmowy zarządzanie połączeniami poszczególnych uczestników (identyfikację, przyjmowanie lub odrzucanie połączenia, wyciszanie i włączanie kanału audio, ukrywanie i włączanie kanału wideo).
5 Narzędzie musi zapewniać upoważnionym użytkownikom w jednostce krajowej ETIAS odpowiedzialnego państwa członkowskiego lub w jednym z konsulatów tego państwa członkowskiego, dysponującym stałym kontem do organizowania konferencji audiowizualnych, możliwość organizowania własnych konferencji za pośrednictwem internetu. Narzędzie musi umożliwiać planowanie konferencji audiowizualnych z wyprzedzeniem oraz wysyłanie zaproszeń do wnioskodawców.
6 Narzędzie musi zapewniać wnioskodawcom nieposiadającym stałego konta do organizacji konferencji audiowizualnych możliwość uczestnictwa w połączeniu przy użyciu aplikacji dostępnej w internecie i nadającej się do zastosowania na dowolnym urządzeniu (smartfon, tablet, laptop, komputer stacjonarny) przy użyciu co najmniej 3 powszechnie stosowanych dostawców przeglądarek lub systemów operacyjnych. Wnioskodawca musi mieć możliwość nieodpłatnego skorzystania z narzędzia.
7 Narzędzie musi umożliwiać zabezpieczenie rozmów indywidualnym kodem PIN lub hasłem jednorazowego użytku.
8 Narzędzie musi zawierać funkcję rozmowy tekstowej (czatu).
9 Narzędzie musi umożliwiać wymianę dokumentów poprzez udostępnianie ekranu urządzeń elektronicznych.
10 Narzędzie musi umożliwiać rejestrowanie połączeń, gdy jest to wymagane przez jednostkę krajową ETIAS. Narzędzie musi umożliwiać pobieranie i lokalne zachowywanie zapisów połączeń.
11 Narzędzie musi umożliwiać pełne szyfrowanie wszelkiej komunikacji.
12 Narzędzie musi umożliwiać rejestrowanie wszelkiej komunikacji głosowej i wizualnej.
13 Narzędzie musi być dostępne wraz z najnowszymi zatwierdzonymi poprawkami i obsługiwanymi wersjami.
14 Narzędzie musi obsługiwać różne szerokości pasma.
15 Narzędzie musi być dostępne przez co najmniej 99,5 % czasu w ciągu roku, z wyłączeniem zaplanowanych przerw w celu konserwacji.
1 Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
3 Niniejsza decyzja nie wchodzi w zakres środków ustanowionych w decyzji Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
4 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
5 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
6 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
7 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
8 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
9 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.229.77

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1462 w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240
Data aktu: 02/09/2022
Data ogłoszenia: 05/09/2022
Data wejścia w życie: 25/09/2022