(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 6 stycznia 2022 r. Rumunia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie w odniesieniu do 20 produkowanych nowych lokomotyw LEMA 6 000 kW pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 ("wniosek"), który przewiduje wyposażanie niektórych nowych pojazdów w europejski system sterowania pociągiem ("ETCS") zgodny z wzorcem 3. Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797.
(2) 25 lutego 2022 r., na wniosek Komisji, władze rumuńskie przedstawiły dalsze wyjaśnienia w celu uzupełnienia wniosku.
(3) Informacje przekazane przez władze rumuńskie umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy wniosku.
(4) Punkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ma na celu ułatwienie interoperacyjności taboru w sieci europejskiej poprzez instalację w pojazdach ETCS. Niektóre obszary jednolitego europejskiego obszaru kolejowego mają jednak opóźnienia we wdrażaniu systemu ETCS w swojej sieci.
(5) Flota 20 lokomotyw, o których mowa we wniosku, ma być eksploatowana w sieci rumuńskiej, gdzie obecnie tylko 10 % sieci jest wyposażone w przytorowy ETCS, podczas gdy nadal jest potrzeba, by w sieci rumuńskiej działał system PZB klasy B.
(6) Ze względu na skutki pandemii COVID-19 proces produkcji systemów sygnalizacji się opóźnił, a dostawca sygnalizacji nie spodziewa się, by projekt prototypu ETCS zgodnego z wzorcem 3 był gotowy przed końcem 2022 r. Przedmiotowe 20 pojazdów musiałoby zostać doposażonych w 2023 r., przed końcem tego roku.
(7) Pandemia COVID-19 miała negatywny wpływ na rozwój i certyfikację 20 nowych pojazdów, o których mowa we wniosku. Instalacja ETCS zgodnego z wzorcem 3 w 20 lokomotywach, o których mowa we wniosku, skutkowałaby dalszym 12-miesięcznym opóźnieniem ich dostępności i dostawy. Brak dostępności pociągów i późniejsza potrzeba modernizacji floty z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 spowodowałyby znaczne negatywne skutki gospodarcze.
(8) Dziewięć spośród lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0 oraz 91530480070-8. Władze rumuńskie powinny przedstawić numery identyfikacyjne pozostałych 11 lokomotyw na późniejszym etapie, w momencie ich rejestracji.
(9) Producent przedmiotowych pojazdów zobowiązał się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego w odniesieniu do doposażenia pojazdów, których dotyczy wniosek, w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z najnowszymi dostarczonymi harmonogramami oczekuje się, że modernizacja do systemu ETCS zgodnego z wzorcem 3 zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 2023 r.
(10) Zezwolenie dla lokomotyw będących przedmiotem wniosku, przed zainstalowaniem ETCS zgodnego z wzorcem 3, będzie ważne jedynie w okresie ważności niniejszej decyzji w sprawie niestosowania.
(11) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do 20 pojazdów objętych wnioskiem. Należy zatem przyjąć wniosek złożony przez Rumunię o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów do dnia 31 grudnia 2023 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Adina VALEAN | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.202.56 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1349 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA |
| Data aktu: | 26/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 02/08/2022 |