Decyzja wykonawcza 2022/1349 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1349
z dnia 26 lipca 2022 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 5152)

(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 6 stycznia 2022 r. Rumunia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie w odniesieniu do 20 produkowanych nowych lokomotyw LEMA 6 000 kW pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  ("wniosek"), który przewiduje wyposażanie niektórych nowych pojazdów w europejski system sterowania pociągiem ("ETCS") zgodny z wzorcem 3. Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797.

(2) 25 lutego 2022 r., na wniosek Komisji, władze rumuńskie przedstawiły dalsze wyjaśnienia w celu uzupełnienia wniosku.

(3) Informacje przekazane przez władze rumuńskie umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy wniosku.

(4) Punkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ma na celu ułatwienie interoperacyjności taboru w sieci europejskiej poprzez instalację w pojazdach ETCS. Niektóre obszary jednolitego europejskiego obszaru kolejowego mają jednak opóźnienia we wdrażaniu systemu ETCS w swojej sieci.

(5) Flota 20 lokomotyw, o których mowa we wniosku, ma być eksploatowana w sieci rumuńskiej, gdzie obecnie tylko 10 % sieci jest wyposażone w przytorowy ETCS, podczas gdy nadal jest potrzeba, by w sieci rumuńskiej działał system PZB klasy B.

(6) Ze względu na skutki pandemii COVID-19 proces produkcji systemów sygnalizacji się opóźnił, a dostawca sygnalizacji nie spodziewa się, by projekt prototypu ETCS zgodnego z wzorcem 3 był gotowy przed końcem 2022 r. Przedmiotowe 20 pojazdów musiałoby zostać doposażonych w 2023 r., przed końcem tego roku.

(7) Pandemia COVID-19 miała negatywny wpływ na rozwój i certyfikację 20 nowych pojazdów, o których mowa we wniosku. Instalacja ETCS zgodnego z wzorcem 3 w 20 lokomotywach, o których mowa we wniosku, skutkowałaby dalszym 12-miesięcznym opóźnieniem ich dostępności i dostawy. Brak dostępności pociągów i późniejsza potrzeba modernizacji floty z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 spowodowałyby znaczne negatywne skutki gospodarcze.

(8) Dziewięć spośród lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0 oraz 91530480070-8. Władze rumuńskie powinny przedstawić numery identyfikacyjne pozostałych 11 lokomotyw na późniejszym etapie, w momencie ich rejestracji.

(9) Producent przedmiotowych pojazdów zobowiązał się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego w odniesieniu do doposażenia pojazdów, których dotyczy wniosek, w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z najnowszymi dostarczonymi harmonogramami oczekuje się, że modernizacja do systemu ETCS zgodnego z wzorcem 3 zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 2023 r.

(10) Zezwolenie dla lokomotyw będących przedmiotem wniosku, przed zainstalowaniem ETCS zgodnego z wzorcem 3, będzie ważne jedynie w okresie ważności niniejszej decyzji w sprawie niestosowania.

(11) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do 20 pojazdów objętych wnioskiem. Należy zatem przyjąć wniosek złożony przez Rumunię o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów do dnia 31 grudnia 2023 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek przedłożony Komisji przez Rumunię 25 marca 2021 r. w sprawie niestosowania, do 31 grudnia 2023 r., pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do 20 nowych lokomotyw LEMA 6 000 kW zostaje przyjęty. Po zarejestrowaniu tych lokomotyw w sieci rumuńskiej władze rumuńskie poinformują Komisję o numerach identyfikacyjnych nowych lokomotyw.

Artykuł  2

W przypadku gdy przepisy niniejszej decyzji mają zastosowanie do zezwolenia dla pojazdu którejkolwiek z 20 lokomotyw, o których mowa w art. 1, zezwolenie to jest ważne do dnia 31 grudnia 2023 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina VALEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.202.56

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1349 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA
Data aktu: 26/07/2022
Data ogłoszenia: 02/08/2022