a także mając na uwadze, co następuje:(1) Z wyjątkiem lotnictwa cywilnego w prawie Unii nie określono obecnie zharmonizowanych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń rentgenowskich stosowanych do wykrywania zagrożeń w przestrzeni publicznej. Poszczególne państwa członkowskie stosują różne wymogi w tym zakresie, co prowadzi do sytuacji, w której poziom ochrony ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami bezpieczeństwa jest nierówny i nie zawsze wystarczająco wysoki. Terroryści i inni przestępcy mogą wykorzystywać powstałe w ten sposób słabe punkty, m.in. do organizowania ataków lub prowadzenia innej działalności przestępczej w państwach członkowskich o niższym poziomie bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
(2) Ataki terrorystyczne, do których doszło w ostatnich latach w całej Unii, miały miejsce głównie w przestrzeniach publicznych, a ich celem byli zwykli ludzie. Aby pomóc w zapewnieniu wystarczająco wysokiego poziomu ochrony przed atakami terrorystycznymi i zagrożeniami bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych w całej Unii, należy ustanowić na szczeblu unijnym dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń rentgenowskich.
(3) Urządzenia do wykrywania zagrożeń, w tym urządzenia rentgenowskie, stosowane w lotnictwie cywilnym podlegają szczegółowym wymogom określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8005 1 . Wymogi te są dokładnie określone i zapewniają wysoki i spójny poziom ochrony w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego. W związku z tym dziedzina ta nie powinna wchodzić w zakres niniejszego zalecenia. Ponadto w celu zapewnienia jasności należy sprecyzować, że niniejsze zalecenie nie narusza przepisów aktów prawa Unii regulujących aspekty bezpieczeństwa urządzeń rentgenowskich.
(4) W planie dla UE w dziedzinie zwalczania terroryzmu 2 Komisja zobowiązała się do wsparcia opracowywania dobrowolnych wymogów dotyczących technologii wykrywania zagrożeń, tak aby technologie te trafnie wykrywały zagrożenia przy jednoczesnym utrzymaniu mobilności osób. W celu realizacji tego zobowiązania Komisja powołała techniczną grupę roboczą ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń, w skład której weszli eksperci z państw członkowskich, producenci i urzędnicy z szeregu służb Komisji, i zwróciła się do niej o pomoc w opracowaniu dobrowolnych ogólnounijnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń rentgenowskich. Niniejsze zalecenie, a w szczególności zawarte w nim dobrowolne wymogi dotyczące dokumentacji produktu i skuteczności urządzeń rentgenowskich, powstało na podstawie prac przygotowawczych przeprowadzonych przez tę grupę roboczą.
(5) Państwa członkowskie powinny stosować dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności zawarte w niniejszym zaleceniu przy udzielaniu zamówień publicznych na urządzenia rentgenowskie przeznaczone do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
(6) Niniejsze zalecenie, które nie ma mocy wiążącej, nie powinno być rozumiane jako zobowiązujące państwa członkowskie do zamawiania lub stosowania określonych urządzeń rentgenowskich do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych. Decyzje o tym, jakie urządzenia należy nabyć lub stosować w danej przestrzeni publicznej, powinny nadal być podejmowane wyłącznie przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii. Celem niniejszego zalecenia jest natomiast zachęcenie do stosowania dobrowolnych wymogów w zakresie skuteczności zawartych w niniejszym zaleceniu w kontekście udzielania zamówień publicznych w państwach członkowskich, aby pomóc w zapewnieniu równoważnego i wysokiego poziomu skuteczności wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa za pomocą urządzeń rentgenowskich stosowanych przez organy państw członkowskich w przestrzeniach publicznych w całej Unii.
(7) Celem dobrowolnych wymogów w zakresie skuteczności zawartych w niniejszym zaleceniu nie jest zastąpienie krajowych norm dotyczących skuteczności urządzeń rentgenowskich, jeśli takie normy krajowe istnieją. W szczególności państwa członkowskie powinny zachować możliwość stosowania, zgodnie z prawem Unii, bardziej rygorystycznych wymogów w zakresie skuteczności urządzeń rentgenowskich wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
(8) Niniejsze zalecenie powinno w sposób pośredni zachęcać producentów do przestrzegania przedmiotowych wymogów w ramach przyszłej produkcji urządzeń rentgenowskich. Państwa członkowskie powinny zatem wymagać, aby w dokumentach zamówień dotyczących urządzeń rentgenowskich wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych oferenci dołączali do oferty dokumentację produktu i deklarację zgodności opartą na własnej metodyce producenta w celu wykazania zgodności urządzeń rentgenowskich z dobrowolnymi wymogami w zakresie skuteczności zawartymi w niniejszym zaleceniu.
(9) Używanie urządzeń rentgenowskich w przestrzeniach publicznych może stanowić wyzwanie z punktu widzenia prawa do ochrony prywatności i danych osobowych. Kluczowe znaczenie w kontekście wszystkich działań związanych z wykorzystaniem urządzeń rentgenowskich, w tym zamówień i eksploatacji urządzeń oraz wszelkich późniejszych czynności dotyczących przetwarzania, ma maksymalne ograniczenie inwazyjności, a w każdym razie postępowanie zgodnie z odpowiednimi aktami prawa Unii, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 4 oraz Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Mając na uwadze w szczególności istotne osiągnięcia technologiczne w dziedzinie wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa, dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń rentgenowskich zawarte w niniejszym zaleceniu należy poddawać przeglądowi i w razie potrzeby dostosowywać. Komisja, z pomocą technicznej grupy roboczej ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń, będzie zatem uważnie śledzić rozwój technologiczny i inne istotne wydarzenia oraz regularnie oceniać potrzebę wprowadzenia zmian w niniejszym zaleceniu.
(11) W trosce o efektywność i przejrzystość należy zachęcić państwa członkowskie do realizacji niniejszego zalecenia i przedstawienia Komisji w rozsądnym terminie sprawozdania na temat wprowadzonych środków wykonawczych.
(12) Na podstawie tych sprawozdań i wszelkich innych istotnych informacji Komisja, po upływie odpowiedniego czasu, oceni postępy w realizacji niniejszego zalecenia, między innymi w celu ustalenia, czy w tej dziedzinie konieczne są unijne akty prawne o mocy wiążącej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE: