uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 4, art. 32 ust. 9 i art. 39 ust. 4, art. 41 ust. 1 akapit czwarty, art. 42 ust. 1 akapit drugi, art. 43 ust. 2, art. 47 ust. 2, art. 51 ust. 3, art. 53 ust. 2, art. 54 ust. 5 i art. 55 ust. 7, art. 58, art. 59 ust. 9 i art. 64 ust. 4, art. 82 i 92, art. 95 ust. 1 i art. 100,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 2 , w szczególności jego art. 223 ust. 3,
(1) Rozporządzenie (UE) 2021/2116 określa podstawowe przepisy dotyczące finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej, w tym w odniesieniu do akredytowania agencji płatniczych i jednostek koordynujących, zarządzania finansami i procedur rozliczania zgodności rachunków, w tym kontroli transakcji, zabezpieczeń i przejrzystości. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie i jednolite stosowanie nowych ram prawnych ustanowionych tym rozporządzeniem, upoważniono Komisję do przyjmowania niektórych przepisów w tych dziedzinach w drodze aktów wykonawczych. Nowe przepisy powinny zastąpić odpowiednie przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 3 .
(2) Państwa członkowskie powinny udzielać akredytacji agencjom płatniczym jedynie wówczas, gdy spełniają one pewne minimalne kryteria akredytacji określone na poziomie Unii, jak przewiduje art. 1 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/127 4 i które określono w załączniku I do tego rozporządzenia. Należy określić zasady dotyczące procedur wydawania, przeglądu i cofania akredytacji dla agencji płatniczych i jednostek koordynujących.
(3) Państwa członkowskie powinny stale nadzorować swoje agencje płatnicze. Powinny one utworzyć system wymiany informacji, tak aby właściwe organy były informowane o przypadkach, w których zachodzi podejrzenie braku zgodności z przepisami. Należy wprowadzić procedurę, zgodnie z którą takimi przypadkami zajmują się państwa członkowskie, łącznie z obowiązkiem sporządzenia planu uzupełnienia wszystkich stwierdzonych niedociągnięć w określonym terminie. W odniesieniu do wydatków dokonanych przez agencje płatnicze, których akredytacja została utrzymana przez ich państwo członkowskie, chociaż nie udało im się wprowadzić takiego planu w określonym terminie, Komisja powinna mieć możliwość podjęcia decyzji o wszczęciu postępowania w sprawie braku zgodności w ramach procedury rozliczenia zgodności przewidzianej w art. 55 rozporządzenia (UE) 2021/2116.
(4) Zgodnie z art. 9 ust. 3 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/2116 osoby kierujące akredytowaną agencją płatniczą są zobowiązane do sporządzania deklaracji zarządczych w odniesieniu do kompletności, rzetelności i prawdziwości przekazywanych informacji, prawidłowości funkcjonowania wprowadzonych systemów zarządzania, jak również w odniesieniu do tego, że wydatki poniesiono zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2021/2116. Należy określić przepisy w odniesieniu do treści i formatu takich deklaracji zarządczych.
(5) Należy określić przepisy regulujące działanie jednostek koordynujących, o których mowa w art. 10 rozporządzenia (UE) 2021/2116 oraz zadania jednostek certyfikujących, o których mowa w art. 12 tego rozporządzenia. Ponadto należy określić treść świadectw i sprawozdań sporządzanych przez jednostki certyfikujące, tak aby zapewnić ich przydatność dla Komisji w procedurze rozliczania rachunków.
(6) Aby zapewnić rzetelne zarządzanie środkami zapisanymi w budżecie Unii na rzecz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (zwanych dalej łącznie "funduszami"), agencje płatnicze powinny prowadzić oddzielne księgi rachunkowe wyłącznie do celów księgowania dokonywanych płatności i dochodów przeznaczonych na określony cel w ramach każdego z funduszy. W związku z tym księgowość prowadzona przez agencje płatnicze musi wyraźnie odzwierciedlać, w odniesieniu do każdego z funduszy, poniesione wydatki i dochody przeznaczone na określony cel, odpowiednio na podstawie art. 5 ust. 2 oraz art. 6 i 45 rozporządzenia (UE) 2021/2116, oraz umożliwić połączenie tych wydatków i dochodów ze środkami finansowymi, które zostały im udostępnione w budżecie unijnym.
(7) Finansowanie wspólnej polityki rolnej odbywa się w euro, umożliwiając jednocześnie państwom członkowskim nienależącym do strefy euro dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów w ich walucie krajowej. W celu umożliwienia konsolidacji całości wydatków i dochodów należy przewidzieć, by odpowiednie agencje płatnicze były w stanie dostarczyć dane odnoszące się do wydatków i dochodów wyrażonych zarówno w euro, jak i w walucie, w jakiej zostały one dokonane lub otrzymane.
(8) Wydatki z budżetu Unii i budżetów krajowych, współfinansowane w celu wsparcia rozwoju obszarów wiejskich w ramach EFRROW, są oparte na planach strategicznych WPR, w których określono różne rodzaje interwencji i szczególne wielkości wkładu. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami wydatki te należy monitorować i księgować w oparciu o te kryteria, tak aby wszystkie działania można było zidentyfikować za pomocą planu strategicznego WPR, rodzaju interwencji i szczególnych wielkości wkładu. Dzięki temu można będzie zweryfikować, na ile poniesione wydatki odpowiadają przeznaczonym na określony cel zasobom finansowym. W tym kontekście należy określić elementy, które agencje płatnicze muszą uwzględnić. W szczególności agencje płatnicze powinny jasno określić w zapisach księgowych pochodzenie z funduszy publicznych i unijnych w powiązaniu z przeprowadzonym finansowaniem. Ponadto kwoty do odzyskania od beneficjentów, jak również kwoty odzyskane, powinny być szczegółowo zidentyfikowane i przedstawione w powiązaniu z operacjami początkowymi.
(9) Państwa członkowskie uruchamiają zasoby w celu finansowania wydatków EFRG, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2116, przed sfinansowaniem tych wydatków przez Komisję w formie comiesięcznych zwrotów poniesionych wydatków. Ewentualnie państwa członkowskie otrzymują zaliczkę na poczet wydatków EFRG, która zostanie rozliczona w ramach rocznego rozliczenia finansowego zgodnie z art. 53 rozporządzenia (UE) 2021/2116. Aby zapewnić należyte zarządzanie przepływami finansowymi, państwa członkowskie powinny gromadzić informacje niezbędne do wykazania kompletności, dokładności i zgodności z prawdą dokonanych wydatków do celów tych comiesięcznych i okresowych zwrotów oraz przechowywać je do dyspozycji Komisji, w miarę jak dokonywane są wydatki i uzyskiwane są dochody, lub w regularnych odstępach czasu przekazywać je Komisji. Państwa członkowskie powinny przedstawiać te informacje Komisji w odstępach czasu dostosowanych do metody zarządzania każdym z funduszy. Przedstawianie informacji w tych terminach nie powinno wpływać na zobowiązanie państw członkowskich do przechowywania wszelkich informacji zgromadzonych do celów właściwego monitorowania wydatków, tak aby Komisja mogła dokonać ich weryfikacji.
(10) Ogólne obowiązki agencji płatniczych dotyczące prowadzenia księgowości obejmują dane wymagane do celów zarządzania unijnymi funduszami i ich kontroli. Zobowiązania te nie obejmują jednak wymogów w zakresie zwrotu wydatków oraz szczegółowych informacji, które należy przedstawić Komisji w celu uzyskania takiego zwrotu. Należy zatem określić informacje i szczegóły dotyczące wydatków, które mają być finansowane z funduszy, a które należy przedstawiać Komisji w regularnych odstępach czasu. Przedstawianie informacji Komisji przez państwa członkowskie musi umożliwiać jej bezpośrednie i jak najbardziej efektywne wykorzystanie przedstawionych informacji do zarządzania rachunkami funduszy i odpowiednimi płatnościami. Aby osiągnąć ten cel, wszystkie informacje udostępniane lub przekazywane między państwami członkowskimi a Komisją należy przesyłać elektronicznie.
(11) Zgodnie z art. 90 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/2116 w przypadku interwencji i środków związanych z operacjami finansowanymi przez fundusze deklaracje wydatków, które mają także charakter wniosku o przyznanie płatności, muszą być przekazane Komisji wraz z wymaganymi informacjami w wyznaczonych terminach. Aby umożliwić państwom członkowskim, akredytowanym jednostkom koordynującym i agencjom płatniczym sporządzanie tych deklaracji wydatków zgodnie ze zharmonizowanymi przepisami oraz aby umożliwić Komisji uwzględnienie wniosków o przyznanie płatności, należy ustanowić warunki, na jakich te wydatki mogą być zaksięgowane zgodnie z odpowiednimi budżetami EFRG i EFRROW. Warunki te powinny określać przepisy mające zastosowanie do zapisywania wydatków i dochodów, w szczególności dochodów przeznaczonych na określony cel i wszelkich korekt, których należałoby dokonać, jak również deklaracji faktycznych wydatków.
(12) W przypadku gdy na podstawie deklaracji wydatków otrzymanych od państw członkowskich w ramach EFRG całkowita kwota przewidzianych zobowiązań, które mogłyby być zatwierdzone zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 5 , przewyższa 75 % wszystkich środków przeznaczonych na bieżący rok budżetowy, Komisja zobowiązana jest dokonać redukcji tych kwot. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami redukcję tę należy podzielić proporcjonalnie między wszystkie państwa członkowskie, na podstawie otrzymanych od nich deklaracji wydatków. W celu dokonania sprawiedliwego podziału środków między państwa członkowskie należy przewidzieć, aby przy powyższym założeniu płatności miesięczne w ramach EFRG były zmniejszone o wysokość wielkości procentowej deklaracji wydatków przekazanych przez każde państwo członkowskie oraz że saldo niewypłacone w danym miesiącu zostaje przeniesione w decyzjach Komisji dotyczących płatności miesięcznych realizowanych w terminie późniejszym.
(13) Po zatwierdzeniu płatności miesięcznych Komisja powinna przekazać państwom członkowskim do dyspozycji środki finansowe konieczne do pokrycia wydatków finansowanych przez fundusze, zgodnie z praktycznymi uzgodnieniami i warunkami, które należy określić na podstawie przekazanych przez państwa członkowskie do Komisji informacji oraz systemów informacyjnych wprowadzonych przez Komisję.
(14) Warunkiem zwrotu wydatków w zakresie interwencji publicznej poniesionych przez agencje płatnicze jest uwzględnienie przez nie w deklaracjach wydatków wartości i kwot, które zaksięgowały w miesiącu następującym po miesiącu, którego dotyczą transakcje przechowywania w magazynach państwowych. Aby zapewnić sprawny przebieg procedury zwrotu, należy określić sposób, w jaki tego rodzaju informacje, niezbędne do obliczenia kosztów i wydatków, mają być przekazywane Komisji.
(15) Zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127 prowadzenie ewidencji zapasów w magazynach państwowych musi umożliwiać zarówno określenie wielkości wypłaconej kwoty unijnego finansowania, jak i rozpoznanie sytuacji zapasów objętych systemem pomocy interwencyjnej. W tym celu należy domagać się od agencji płatniczych prowadzenia oddzielnej ewidencji zapasów i oddzielnych rachunków finansowych, zawierających pozycje niezbędne do monitorowania zapasów i do zapewnienia zarządzania finansami w odniesieniu do wydatków i dochodów generowanych przez środki interwencji publicznej związane z przechowywaniem w magazynach państwowych.
(16) W odniesieniu do przechowywania w magazynach państwowych agencje płatnicze mają obowiązek księgowania pozycji dotyczących ilości, wartości i niektórych średnich. Istnieją jednak okoliczności, w których pewnych transakcji i wydatków nie należy księgować, lub należy je księgować zgodnie ze szczególnymi przepisami. Aby zapewnić jednakowe traktowanie i ochronę interesów finansowych Unii, należy określić tego rodzaju okoliczności oraz, tam gdzie to stosowne, warunki księgowania operacji i wydatków.
(17) Dzień księgowania poszczególnych pozycji wydatków i dochodów właściwych dla środków interwencyjnych związanych z przechowywaniem w magazynach państwowych zależy od charakteru powiązanej z nimi operacji i może być określony w ramach obowiązującego sektorowego prawodawstwa rolnego. W tej sytuacji należy ustanowić ogólną zasadę, zgodnie z którą księgowanie ma miejsce w dniu przeprowadzenia czynności fizycznej wynikającej z zastosowania środka interwencyjnego oraz przewidzieć przypadki szczególne, które należy wziąć pod uwagę.
(18) Z uwagi na należyte zarządzanie finansami państwa członkowskie powinny przedstawić Komisji prognozy kwot, które mają być sfinansowane z EFRROW w rolniczym roku budżetowym, i szacunki dotyczące wniosków o finansowanie na kolejny rok budżetowy. W celu umożliwienia Komisji wywiązania się z jej obowiązków odpowiednie informacje powinny być jej przekazywane w odpowiednich terminach, a w każdym razie dwa razy do roku, najpóźniej dnia 31 stycznia i 31 sierpnia każdego roku.
(19) Zgodnie z art. 32 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2116 należy określić terminy sporządzania deklaracji wydatków w ramach EFRROW. Biorąc pod uwagę specyfikę przepisów w zakresie rachunkowości stosowanych w odniesieniu do EFRROW oraz wykorzystywanie finansowania wstępnego i finansowania interwencji, środków oraz pomocy technicznej na rok kalendarzowy, należy przewidzieć, że wydatki te muszą być deklarowane zgodnie z terminami dostosowanymi do tych szczególnych warunków.
(20) Państwa członkowskie muszą zadeklarować Komisji wszystkie wydatki EFRROW, które na własną odpowiedzialność wypłaciły beneficjentom przed zatwierdzeniem planu strategicznego WPR, w pierwszej deklaracji wydatków po tym zatwierdzeniu. Tę samą zasadę stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany planu strategicznego WPR. Na potrzeby rachunkowości konieczne jest wyjaśnienie, że deklaracja dotycząca wydatków poniesionych przez agencje płatnicze przed zatwierdzeniem planu strategicznego WPR lub przed zmianą planu strategicznego WPR powinna odpowiadać odpowiednim okresom deklaracji. Ponadto wszystkie wydatki poniesione przez agencje płatnicze w okresie, w którym ma miejsce zatwierdzenie planu strategicznego WPR lub jego zmiana, powinny zostać zadeklarowane w terminie określonym dla odpowiedniego okresu. Konieczne jest również wyjaśnienie, że w przypadku zmian planu strategicznego WPR zasada ta nie powinna mieć zastosowania do dostosowań planu finansowego.
(21) Zgodnie z art. 80 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 6 wsparcie w formie instrumentów finansowych, jak określono w art. 58 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 7 , może być udzielane w ramach rodzajów interwencji, o których mowa w art. 73-78 rozporządzenia (UE) 2021/2115. Należy zatem określić, że wydatki deklaruje się w tym roku budżetowym, w którym spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/2116, oraz jeżeli zostały one dokonane przez agencję płatniczą przed końcem roku budżetowego.
(22) W niniejszym rozporządzeniu należy określić sposób obliczania wkładu Unii, który należy wypłacić w odniesieniu do wydatków zadeklarowanych na podstawie stawki wkładu lub stawki ryczałtowej. Należy wyjaśnić, że odnośny przepis ma zastosowanie do płatności związanych z EFRROW w ramach planu strategicznego WPR i wymienionych w planie finansowym, w szczególności do wydatków z EFRROW, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2116, oraz do niektórych kwalifikowalnych rodzajów wydatków, o których mowa w art. 155 i 157 rozporządzenia (UE) 2021/2115, opartych na stawce wkładu EFRROW i pomocy technicznej, jako stawce ryczałtowej.
(23) Wymiana informacji i dokumentów między Komisją a państwami członkowskimi, a także przekazywanie i zgłaszanie informacji Komisji przez państwa członkowskie, odbywa się na ogół w formie elektronicznej. W celu lepszego zrozumienia sposobu tej wymiany informacji dotyczących funduszy oraz w celu rozpowszechnienia jej użycia wprowadzono nowe systemy informacyjne. Systemy te należy dalej wykorzystywać i rozbudowywać, po uprzednim poinformowaniu o nich państw członkowskich na forum Komitetu ds. Funduszy Rolniczych.
(24) Warunki przetwarzania informacji w tych systemach informacyjnych, a także formę i treść dokumentów przekazywanych na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/2116 należy często uaktualniać stosownie do zmian mających zastosowanie przepisów lub wymogów w zakresie zarządzania. Aby osiągnąć te cele oraz w celu uproszczenia procedur i zapewnienia natychmiastowej operacyjności przedmiotowych systemów informacyjnych, należy określić formę i treść dokumentów w oparciu o ujednolicone wzory i protokoły oraz przewidzieć ich dostosowywanie i uaktualnianie przez Komisję po uprzednim poinformowaniu Komitetu ds. Funduszy Rolniczych.
(25) Zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) 2021/2116 państwa członkowskie za pośrednictwem agencji płatniczych odpowiadają za zarządzanie wydatkami funduszy i ich kontrolę. Dane dotyczące transakcji finansowych powinny zatem być przekazywane lub wprowadzane do systemów informacyjnych i aktualizowane pod nadzorem agencji płatniczych przez same agencje płatnicze lub przez organy, którym powierzono wykonanie tego zadania, w stosownym przypadku za pośrednictwem akredytowanych jednostek koordynujących. Każde państwo członkowskie powinno przekazywać Komisji nazwy lub numery rachunków zgodnie z formatem udostępnionym mu przez Komisję.
(26) Podpisy elektroniczne lub zatwierdzenia stosowane w procedurze deklaracji wydatków i deklaracji zarządczej muszą być zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 8 . Dlatego konieczne jest wprowadzenie przepisu umożliwiającego wdrożenie tych wymogów.
(27) Należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące struktury planów działania, o których mowa w art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/2116, ponieważ konieczne jest zapewnienie, aby państwa członkowskie wyraźnie wskazały działania naprawcze oraz harmonogram ich realizacji. Komisja powinna dostarczyć wzór, który będzie wskazówką dla państw członkowskich odnośnie do oczekiwanej struktury planów działania. Wzór ten powinien być wykorzystywany do wymiany informacji w formie elektronicznej, aby ułatwić komunikację między Komisją a zainteresowanymi państwami członkowskimi. W odniesieniu do szczególnego przypadku planów działania wynikających z niedociągnięć stwierdzonych w ramach działań naprawczych, o których mowa w art. 68, 69 i 70 tego rozporządzenia, należy uwzględnić działania już podjęte w celu usunięcia niedociągnięć.
(28) Zgodnie z art. 59 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2021/2116 państwa członkowskie za pośrednictwem swoich agencji płatniczych odpowiadają za odzyskiwanie nienależnych płatności wraz z odsetkami. Aby zapewnić skuteczne i właściwe stosowanie tych przepisów, należy określić przepisy dotyczące potrącenia. Bez uszczerbku dla krajowych kwot de minimis nieprzeznaczonych do odzyskania zobowiązanie państw członkowskich do odzyskiwania nienależnych płatności może być realizowane na wiele sposobów. Bez uszczerbku dla wszelkich innych działań mających na celu egzekwowanie prawa przewidzianych przez przepisy krajowe, skutecznym i wydajnym pod względem kosztów sposobem odzyskiwania zaległych należności jest odliczanie ich od przyszłych płatności przewidzianych na rzecz dłużnika, po tym jak wysokość długu została ustalona zgodnie z ustawodawstwem krajowym. Stosowanie tej metody odzyskiwania długów powinno być zatem obowiązkowe dla państw członkowskich. Należy ustanowić wspólne warunki jej stosowania.
(29) Należy ustanowić szczegółowe przepisy zarówno w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków przewidzianej w art. 53 rozporządzenia (UE) 2021/2116, rozliczenia z realizacji celów przewidzianego w art. 54, jak i do procedury rozliczenia zgodności przewidzianej w art. 55 wspomnianego rozporządzenia, łącznie z mechanizmem umożliwiającym, w zależności od przypadku, odejmowanie odpowiednich kwot od jednej z następnych płatności dokonanych na rzecz państw członkowskich przez Komisję lub dodawanie ich do niej.
(30) W odniesieniu do procedury rozliczania rachunków przewidzianej w art. 53 rozporządzenia (UE) 2021/2116 konieczne jest określenie informacji, jakie mają się znajdować w rocznych sprawozdaniach finansowych agencji płatniczych, oraz ustanowienie daty przekazywania Komisji tych sprawozdań i innych istotnych dokumentów. Ponadto należy wskazać okres, w jakim agencje płatnicze są zobowiązane do przechowywania dokumentów potwierdzających wszystkie wydatki i dochody przeznaczone na określony cel do udostępnienia Komisji.
(31) Aby zapewnić przyjęcie decyzji w sprawie rozliczenia z realizacji celów w terminie przewidzianym w art. 54 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116, należy określić konkretne terminy, jakich Komisja i państwa członkowskie powinny przestrzegać w odniesieniu do wymiany informacji. Ponadto procedura rozliczenia z realizacji celów powinna dawać państwom członkowskim prawo do przedstawiania uzasadnień w odniesieniu do wszelkich napotkanych różnic oraz prawidłowej oceny informacji koniecznych dla redukcji wydatków.
(32) Aby zapewnić zakończenie procedury rozliczenia zgodności w rozsądnym terminie w standardowych przypadkach, należy określić terminy, jakich Komisja i państwa członkowskie powinny przestrzegać w odniesieniu do różnych etapów procedury. Jednocześnie należy jednak zapewnić Komisji możliwość przedłużenia tych terminów, jeśli jest to niezbędne z uwagi na złożoność toczącego się dochodzenia. Procedura rozliczenia zgodności powinna dawać państwom członkowskim prawo do postępowania kontradyktoryjnego oraz prawidłowej oceny informacji koniecznych do oceny ryzyka dla funduszy.
(33) W celu uzupełnienia i wzmocnienia kontroli wydatków w ramach WPR, w tym identyfikacji grup, należy przewidzieć, że państwa członkowskie mogą stosować jednolite narzędzie do pozyskiwania danych udostępnione przez Komisję.
(34) Należy również przewidzieć przepisy dotyczące przeprowadzania przez państwa członkowskie kontroli transakcji zgodnie z art. 77 rozporządzenia (UE) 2021/2116, w szczególności w odniesieniu do wyboru przedsiębiorstw, liczby kontroli oraz ich harmonogramu, wzajemnej pomocy oraz treści planów kontroli i sprawozdań.
(35) Rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127 ustanawia przepisy uzupełniające ramy prawne dotyczące zabezpieczeń, w szczególności w zakresie wymogu złożenia zabezpieczenia, wymogów dotyczących zabezpieczeń, a także przepisy w odniesieniu do składania, zwalniania lub przepadku zabezpieczenia. Aby zapewnić jednolite stosowanie tych przepisów, należy określić zasady dotyczące formy i procedur w zakresie składania i zwalniania zabezpieczeń oraz w odniesieniu do wymiany informacji i powiadomień koniecznych w tej dziedzinie.
(36) Zgodnie z tytułem V rozdział IV rozporządzenia (UE) 2021/2116 dotyczącym przejrzystości państwa członkowskie są zobowiązane do publikowania co roku wykazu beneficjentów funduszy oraz, między innymi, kwot, jakie każdy z beneficjentów otrzymał w ramach każdego z funduszy. W tym celu, zgodnie z art. 98 tego rozporządzenia, należy określić formę tej publikacji. Publikacja ta nie powinna przekraczać niezbędnego minimum koniecznego do realizacji celów w zakresie przejrzystości.
(37) Zgodnie z art. 98 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116 należy opublikować kwoty płatności odpowiadające każdej operacji finansowanej z funduszy, otrzymane przez beneficjenta. Ponadto, w celu osiągnięcia większej przejrzystości i umożliwienia identyfikacji większych odbiorców środków finansowych Unii, państwa członkowskie powinny publikować całkowitą kwotę płatności otrzymanych przez beneficjenta.
(38) Aby przyczynić się do większej przejrzystości w zakresie dystrybucji funduszy, państwa członkowskie powinny gromadzić i publikować informacje, które umożliwiają identyfikację grup przedsiębiorstw, o których mowa w art. 59 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2116.
(39) Zgodnie z art. 49 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1060 informacje te należy publikować na stronie internetowej w otwartym formacie nadającym się do przetwarzania automatycznego. Formatem tym może być CVS i XLXS. W celu osiągnięcia wspólnych standardów i ułatwienia dostępu do publikowanych informacji państwa członkowskie powinny stosować ujednolicony format tabeli przedstawiającej dane dotyczące wszystkich beneficjentów. Narzędzie do wyszukiwania na stronie internetowej powinno zapewnić ogółowi społeczeństwa możliwość zapoznania się z informacjami na temat beneficjentów w łatwo dostępnej formie.
(40) Art. 98 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że w stosownych przypadkach zastosowanie mają wymogi dotyczące publikacji, o których mowa w art. 49 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/1060. Daty rozpoczęcia i zakończenia rodzajów interwencji w formie płatności bezpośrednich, interwencji związanych z rozwojem obszarów wiejskich w formie płatności z tytułu ograniczeń naturalnych lub innych ograniczeń specyficznych dla obszaru oraz niekorzystnych warunków specyficznych dla obszaru wynikających z określonych wymogów obowiązkowych, a także środków określonych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 9 i (UE) nr 229/2013 10 uznaje się za nieistotne, ponieważ operacje te mają charakter roczny. Należy zatem przewidzieć, że państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o niepublikowaniu tych informacji.
(41) Z myślą o ochronie osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że państwa członkowskie nie publikują imion i nazwisk beneficjentów otrzymujących kwotę, która nie przekracza 1 250 EUR. Aby dostarczyć informacji na temat danej operacji, państwo członkowskie powinno zamiast tego użyć kodu. Z tego samego powodu, jeżeli możliwe byłoby zidentyfikowanie małego beneficjenta zamieszkującego lub zarejestrowanego w gminie, w której liczba beneficjentów jest ograniczona, państwo członkowskie powinno zamiast tego opublikować nazwę kolejnej większej jednostki administracyjnej, do której należy ta gmina.
(42) W celu spełnienia mających zastosowanie wymagań dotyczących ochrony danych osobowych beneficjenci funduszy powinni być uprzednio poinformowani o możliwości publikacji ich danych. Beneficjentów należy informować o tym za pośrednictwem formularzy wniosku o pomoc lub w momencie zbierania danych.
(43) Aby ułatwić publiczny dostęp do opublikowanych danych, państwa członkowskie mają utworzyć odpowiednie strony internetowe zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2116. Z uwagi na różnice w strukturze organizacyjnej w obrębie państw członkowskich na poziomie krajowym należy zadecydować o tym, który organ jest odpowiedzialny za stworzenie i uaktualnianie odpowiedniej strony internetowej oraz publikowanie danych. Komisja powinna utworzyć stronę zawierającą linki do stron państw członkowskich.
(44) Unia jest zobowiązana do przekazywania niektórych powiadomień Światowej Organizacji Handlu (WTO) zgodnie z art. 18 ust. 2 Porozumienia WTO w sprawie rolnictwa 11 i szczegółowymi zasadami w pkt 4 dokumentu WTO G/AG/2 z dnia 30 czerwca 1995 r. Do realizacji tych wymogów Komisja powinna wymagać od państw członkowskich przekazania niektórych informacji, w szczególności informacji dotyczących wsparcia wewnętrznego.
(45) W celu uproszczenia i ograniczenia wymagań państw członkowskich w zakresie powiadamiania w odniesieniu do przekazywania danych na potrzeby wykonywania obowiązków Unii w zakresie przekazywania powiadomień do WTO dotyczących wsparcia wewnętrznego właściwe jest, aby państwa członkowskie zgłaszały kwoty wydatków wypłaconych ze źródeł krajowych w tym samym czasie, w którym składane są roczne sprawozdania finansowe.
(46) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014. Art. 21-24 i art. 27-34 tego rozporządzenia powinny jednak nadal mieć zastosowanie do realizacji programów rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 12 oraz do programów operacyjnych zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013, natomiast art. 59 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 powinien nadal mieć zastosowanie do płatności dokonywanych w latach budżetowych 2021, 2022 i 2023. Ponadto załączniki II i III do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 powinny nadal mieć zastosowanie do niektórych danych, które należy zawrzeć w rocznych sprawozdaniach finansowych.
(47) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2021/2116. Jednak aby zapewnić ciągłość sprawozdawczości w ramach tego samego roku budżetowego, odpowiednie przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do poniesionych wydatków i uzyskanych przez państwa członkowskie dochodów przeznaczonych na określony cel od dnia 16 października 2022 r.
(48) Ponadto aby zapewnić spójność traktowania trwających procedur rozliczania zgodności, terminy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do procedur, w odniesieniu do których przed dniem 1 stycznia 2024 r. przesłano powiadomienie zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014.
(49) Ponadto z uwagi na fakt, że tytuł VII rozdział IV rozporządzenia (UE) 2021/2116 dotyczący przejrzystości ma zastosowanie do płatności dokonanych począwszy od roku budżetowego 2024, odpowiednie przepisy niniejszego rozporządzenia należy stosować do tych płatności.
(50) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
- zmieniona przez art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/860 z dnia 25 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.111.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/2773 z dnia 13 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2773) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.20.131 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/128 określające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości |
Data aktu: | 21/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2023 |